Aiheen tähän kommentointiin sain albinomonnisiin liittyneestä kyselystä sekä ennen muuta saksalaisen ystäväni Hans-Georg Eversin "Aquarium Heute" lehdessä hiljan ilmestyneestä kirjoituksesta, joka käsitteli uutta partamonnin jalostusmuotoa, jolla on pitkät laahusmaiset evät.
Panssarimonnit-kirjaani lukeneet tietävät, että suhtaudun hyvin nuivasti kaikkiin väri- ym.vammaisiin jalostusmuotoihin. Jossakin uutisryhmässä minua moitittiinkin kantani vuoksi. Kalojen jalostamien ja erilaisten uusien väri- ym.muotojen kehittäminen voi joidenkin lajien suhteen olla aivan mielekästäkin puuhaa. Epäilen kyllä sitäkin. Monneilla ei jalostusmuotoja mielestäni tarvita. Miksi?
Esimerkiksi monnisia tunnetaan luonnosta ilmeisesti yli 200 eri lajia ja uusia löydetään koko ajan. Niiden väri- ja muotokirjo on uskomattoman laaja. Jokainen monnisharrastaja voi tehdä hyvinkin arvokkaita havaintoja näitä lajeja kasvattaessaan tai viljellessään. Tietämyksemme luonnosta kasvaa näin koko ajan. Sen sijaan vaikkapa albinot on saatu aikaan vain lihottamaan jonkin kaupallisen kasvattajan lompakkoa. Pelkkä albinojen aikaansaaminen ei edes ole riittänyt, vaan Kaakkois-Aasiassa ryhdyttiin jopa uudestaan värjäämään näitä kaloja ruiskuttamalla niiden ihon alle väriainetta.
En tiedä onko tyydyttävästi selvitetty, mitä haittoja esimerkiksi albinoyksilölle aiheutuu sen väärästä väristä. Albinolta puuttuu väriaine myös silmistä ja siitä syystä esimerkiksi ihmisalbinot ovat äärimmäisen herkkiä liialle valolle! Entäpä jos kirkas valo aiheuttaa esim. albinomonnisille jopa tuskaa. Väreillä on myös muita tehtäviä. Ne toimivat mm. tärkeinä singnaaleina esim. puolison valinnassa tai auttavat kaloja naamioitumaan vihollisilta.
Minua on jo kauan korvennut eläinsuojelujärjestöjen varsin yksisilmäinen, etten sanoisi älyllisesti epärehellinen suhtautuminen akvaarioasioihin. Heidän mielstään kaiken pahan alku ja juuri on kalojen pyydystäminen luonnosta. Niiden sijasta pitäisi käyttää vain kasvatettuja kaloja. Kaikki on tällöin hyvin, kaikki mulkosilmätaivaantähystäjäkultakalat etc ovat aivan ok.
Edellä oleva teksti on mielipide, ei faktaa. Eikä siitä kannata kenenkään vetää hernettä nenäänsä. Jos mielipiteeni antaa ajattelemisen aihetta, olen saavuttanut tarkoitukseni.
PS. Jaa, mitä Hans-Georg oli huntupyrstöpartamonneista? Hän tuomitse ne jyrkästi. Perustelut olivat likipitäen samat kuin minulla edellä.
Albinot ja muut kummallisuudet
Valvoja: Moderaattorit
Totta. Mutta niinkauan kuin akvaarioihin halutaan punaisia ja keltaisia kaloja, jalostustyö tulee jatkumaan. Itseäni närästää täällä turussa päin olevat liimatut A4 laput jossa lukee: Jalkojen määrällä ei ole väliä! Ka kuvassa on neontetra. Tuskin kovin moni on edes tutustunut luonnonkalojen pyytämiseen tai akvaariomaailmaan yleensä.
B
B