Kasvit soraan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Miracle*
Member
Member

Kasvit soraan

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Kun olen kuullut ettei kasvit menesty sorassa. Jokisoraa altaassani mihin tuleepi uusia kasveja kohta. Mikä neuvoksi, vaihto hiekkaan tai muuhun materiaaliin ei tule kysymykseen! Maksoin itseni kipeäksi komeasta vaaleanpunaisesta sorasta. Ruukkuihin, kuinka menestyy? Muita patenttivirityksiä? Ei polla leikkaa itsellä, päätä särkenyt viikonputkeen... :?
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Kyllä ne siinäkin hyvin kasvaa, ainakin 10 vuotta sitten :mrgreen:
Eipä silloin kukaan hiekasta edes puhunut...
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
*Miracle*
Member
Member

Saviturvepalleroita olen vääntänt lannoitukseen, katsotaan miten lähtee toimimaan. Josko se auttaisi. Aiemmin ei sorassa kasvaneet vedensuosikki ja miekkakasvit, mätänivät... Tosin silloin ei ollut tietoakaan vesiarvoista ja niiden kontrolloimisesta. Kai ne kasveihinkin vaikuttavat... Loisteputkea ajattelin vaihtaa, kelpaako kasviputki kaloille ja ravuille? Tuo kotelo on yhdelle putkelle. Vai voiko viereen virittää kasvivalaisimen joka on tarkoitettu huonekasveille, ajaako samaa asiaa?
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Tuli mieleen, että siitä savipalleroita en soraan lykkäisi sellaisenaan. Sorapohjaa kun loutuu myllertämään ja lappoamaan likavedet pois jotta sen saa puhtaaksi, samassa rytäkässä savipallot pölähtävät veteen. Hiekkapohjaan voi palleroita tökkiä huoletta, koska hiekkapohjaa ei tarvitse lapon kanssa myllertäen puhdistaa, vaan liat imetään vain hiekan pinnalta varovasti pois jolloin lannoitteet saavat rauhassa piilotella hiekassa.

Tekisin kai itse niin, että istuttaisin kasvit ruukkuihin hienompaan hiekkaan ja laittaisin saviturvelannoitteetkin ruukkuihin sisään. Jättäisin ruukun sen verran vajaaksi että siihen mahtuisi sitä soraa päälle pieni kerros (näön vuoksi vain) ja ruukut koettaisin kaivaa mahdollisimman syvälle sorapohjaan.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Ei kai sitä soraa tarvi siitä kasvien ympäriltä ihan tonkia. Lappoat p'skat sieltä vähä kauempaa. :)
-uusio-harrastaja-
*Miracle*
Member
Member

Mä olen tuon akvaarion kanssa mennyt sössimään kyllä oikein huolella kun ei ole ollut tietoa riittävästi. Onneksi olen löytänyt AW:n että saa asiat akvassa kuntoon! Kiitos siitä kaikille! [;)]

Pakko vielä muokata: täältä saa helposti apua muilta että olosuhteet saadaan räätälöityä yksilöllisesti kuntoon!
Star
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Star »

Mulla on pienemmässä altaassa jokisorapohja. Ihan hyvin siinä kasvit kasvaa, ainakin vallisneria, konnanputki ja ruoslehti. Itse asiassa konnanputki viihtyy paremmin tuossa pikkualtaassa, kuin hiekkapohjaisessa isossa altaassa. En kylläkään väitä, että se pohjasta johtuisi, mutta tiedä häntä sitten... Pohjalannotteita en oo laittanut, juuri sen takia, kun pelkään möyhiväni ne veteen pohjaa lapotessa.
*Miracle*
Member
Member

Tässäpä vinkki kaikille: Neliön mallinen karkkirasia, saa ilmaiseksi kaupoista/kioskeilta. Siitä leikataan purkki jonka reunat 2-3 cm. Pohjalle hiekkaa, kasvien istutus, varovasti altaaseen, sora poistettu valitsemastasi kohdasta, soraa päälle ja kasvilannoitteiden upotus kasvien juurille! Näin tein! [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No siis jos haluat sen jokisoran (vaaleanpunaisen? onko sellaistakin?) pääsevän näkyville mutta kuitenkin hiekkapohjan, niin eihän siinä ole varsinaista ristiriitaa. Hiekkapohjan päälle voi kyllä laittaa jonkin verran jokisoraa, en laittaisi senttejä mutta on parissa omassakin altaassani joitakin kourallisia ja aina se isorakeisin aines nousee ylimmäiseksi ja näkyy nätisti vaaleana punertavalla hiekkapohjalla. Suodatinten puhallus ajaa jokisoran minulla etukulmiin joista sen taas kuopaisen hajalleen vettä vaihtaessa.

Syy tähän viritykseen minulla oli alunperin testaus; jotkin jokisoralaadut kuten tämä minulla oleva nostavat kovuutta melkoisesti joten heivasin sitä kokeilumielessä pariin altaaseen. Toisessa se on hyvin esteettistä, toiseen ei sovi ollenkaan.

Lopun jokisoran voi käyttää viherkasvi-istutuksiin niin se ei mene hukkaan ja saa sijansa (asunnon) sisustuksessa.
*Miracle*
Member
Member

*Miracle* kirjoitti:Loisteputkea ajattelin vaihtaa, kelpaako kasviputki kaloille ja ravuille? Tuo kotelo on yhdelle putkelle. Vai voiko viereen virittää kasvivalaisimen joka on tarkoitettu huonekasveille, ajaako samaa asiaa?
Saisiko tähän vielä vastauksen? Kasveja löytyy nyt akvasta kiitettävästi, siniravut vaan pistää palasiksi! [}:)] Niidenhän piti olla kilttejä ja rauhallisia veijareita! Mikäs siihen neuvoksi? Kummistakaan en luovu...

Viritykset kasvien ympärille kuten omenapuut suojataan talveksi jäniksiltä? (meillä jäi viime talvena ja omppupuut syöty! :mrgreen: Eihän omakotitaloon muuttaessa kaikkea osaa huomioida...) [:I]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kokeilitko etsiä valaistuskysymykseen ratkaisua haulla? Noin epämääräiseen kysymykseen on mahdoton vastata yhtään mitään kun et kerro "kasvivalaisimen" tyypistä mitään, niitä on varmaan satoja erilaisia markkinoilla tälläkin hetkellä. Et voi olettaa että tietäisimme kristallipalloa vilkaisemalla millainen juuri sinulla on käytössäsi.

Kalat ja ravut eivät paljon valosta perusta, kasvit sitä tarvitsevat. Et määrittele "kasviputkea" joten emme voi mitenkään tietää tarkoitatko huonekasveille vai akvaariokasveille tarkoitettua putkea emmekä näin ollen kykene vastaamaan kysymykseesi. Haku auttaa tässäkin asiassa.

Yleisesti ottaen huonekasvilamput ja -valaisimet kannattaa jättää huonekasvien käyttöön ja akvaariossa kannattaa käyttää akvaariotyyppisiä tai tehosarjan loisteputkia, monimetallivalaisimia tai elohopeapurkauslamppuja.
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

2marjaa kirjoitti:Ei kai sitä soraa tarvi siitä kasvien ympäriltä ihan tonkia. Lappoat p'skat sieltä vähä kauempaa. :)
Niin siis oikeastaan soran hyvä puoli on nimenomaan se, että sitä ei tarvitse lapota ollenkaan mikäli kasveja on runsaasti, tai on joitakin isojuurisia joukossa (esim. Nymphaea lotus 'zenkeri').

Se, mitä sieltä lapottaisiin, on juuri jätteitä ja niitä hyödyntäviä pieneläinkantoja. Kaikki tuo jäte on syytä jättää sinne soran sisään, koska se toimii hyvänä kasvilannoitteena. Mikäli kasveja on vähänkin enemmän ei normaali kalamäärä edes tuota tarpeeksi, vaan pohjalannoiteita on käytettävä lisäksi. On nimittäin vähän outoa lapota jätteet ja sitten lisätä typpilannoitetta (esim. KNO3 tai NH4NO3) veteen.

Soran hyvä puoli on myös se, että vesi kiertää (ja hapettaa) sitä huomattavasti hiekkaa syvemmältä.

Ainoa lappoamisen syy mielestäni on levän poisto soran pinnalla. Mutta levän ilmaantuminen on merkki aina jostain epätasapainosta, joten tätäkään ei normaalisti pitäisi joutua tekemään.

t. Harry
*Miracle*
Member
Member

maisu kirjoitti:Kokeilitko etsiä valaistuskysymykseen ratkaisua haulla? Noin epämääräiseen kysymykseen on mahdoton vastata yhtään mitään kun et kerro "kasvivalaisimen" tyypistä mitään, niitä on varmaan satoja erilaisia markkinoilla tälläkin hetkellä. Et voi olettaa että tietäisimme kristallipalloa vilkaisemalla millainen juuri sinulla on käytössäsi.

Kalat ja ravut eivät paljon valosta perusta, kasvit sitä tarvitsevat. Et määrittele "kasviputkea" joten emme voi mitenkään tietää tarkoitatko huonekasveille vai akvaariokasveille tarkoitettua putkea emmekä näin ollen kykene vastaamaan kysymykseesi. Haku auttaa tässäkin asiassa.

Yleisesti ottaen huonekasvilamput ja -valaisimet kannattaa jättää huonekasvien käyttöön ja akvaariossa kannattaa käyttää akvaariotyyppisiä tai tehosarjan loisteputkia, monimetallivalaisimia tai elohopeapurkauslamppuja.
Oliko sitten pakko vastata? Minulla ei ole kasvivalaisinta, ajattelin sellaiseen vasta vaihtaa. Jos itse olisit viestin kunnolla lukenut, ei olisi jäänyt epäselväksi. Ja eiköhän kuitenkin täällä Aqua-Webissä kuitenkin puhuta akvaariokasveille tarkoitetusta valosta. Kysymykseni kuuluikin onko sama vai eri systeemi akva- ja huonekasveilla. Haulla en ole etsinyt kun vaikea muotoilla kysymystä, tässä topicissa ajattelin kysyä samalla, osa ihmisistä viitsii kuitenkin vastata.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

*Miracle* kirjoitti:Minulla ei ole kasvivalaisinta, ajattelin sellaiseen vasta vaihtaa. Kysymykseni kuuluikin onko sama vai eri systeemi akva- ja huonekasveilla.
maisu kirjoitti:Yleisesti ottaen huonekasvilamput ja -valaisimet kannattaa jättää huonekasvien käyttöön ja akvaariossa kannattaa käyttää akvaariotyyppisiä tai tehosarjan loisteputkia, monimetallivalaisimia tai elohopeapurkauslamppuja.
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Olen itse kokeillut useita erityyppisiä "kasvilamppuja", mm. Philips Aquarelle ja Sylvania Aquastar. Toisaalta olen kokeillut myös niitä tavallisia loistelamppuja, mm. Comfort 2700 K, White 5500 K, Bright Sunlight 6.700 K ja Natural White 6.500 K.

Suurin ero niissä on, että nuo punaisemmat kasvilamput eivät ole niin tehokkaita kasveille kuin tavalliset valkoiset putket. Sen sijaan viherlevän kasvua niillä pystyy hillitsemään, tosin taas punalevät ja sinilevät viihtyvät niillä.

Kaikki loistelamput lähettävät kolmea erilaista valoa: sininen, vihreä ja punainen. Ne ovat siis trifosforilamppuja.
Kasvilamput lähettävät erityisesti sinistä ja punaista. Maakasvilamput enemmän punaista ja akvaariolamput enemmän sinistä (ainakin teoriassa näin pitäisi olla).

Ihmissilmä on herkkä erityisesti vihreälle valolle, ei niinkään punaiselle. Tästä syystä kasvilamput näyttävät ihmissilmästä himmeiltä. Myös luximittaus perustuu lähinnä vihreän valon määrään (kasvilampuilla on alhainen luxiarvo). Ihmissilmä ei kuitenkaan näe valkoisena valoa, jossa on yhtä paljon sinistä, vihreää ja punaista (emissiotehon mukaan laskettuna), vaan sellaisen valon, jossa on eniten vihreää valoa.

Ei liene yllätys, että kasvit eivät näy tai koe valoa samalla tavalla kuin ihminen. Erityisesti vihreät kasvit heijastavat pois nimenomaan vihreän valon (eivät siis käytä sitä tehokkaasti). Toisaalta kasveilla on muitakin valoherkkiä pigmenttejä kuin klorofylli. Esim. karotenoidit (kellan-punaiset värit) pystyvät käyttämään vihreätä valoa.

Yleensäkin vesikasvien kanssa kannattaa muistaa se seikka, että punainen valo ei tunkeudu kovin syvään veteen. Sininen valo on tehokkain ja jo 1 metrin syvyydessä lähes ainoa aallonpituus. Tästä voi päätellä, että vesikasvit ovat sopeutuneet paremmin sinisen kuin punaisen valon käyttämiseen.

Sanotun perusteella, ja kokemusteni perusteella vesikasvit kasvavat hyvin kirkkaalla lähes valkoisella, mutta sinertävällä valolla (7.500 K >).

t. Harry
*Miracle*
Member
Member

Kiitos Harry! Tämä selvitti kun ajatuksen kanssa luin pari kertaa! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”