Voisinko ottaa kääpiörihmahaaremin, eli 1+2 yksilöä 90litraiseen altaaseen jossa on tällä hetkellä vain 10 seeprakalaa ja runsas kasvillisuus? Allas on perustettu pari kuukautta sitten ja olen viettänyt sen osalta hiljaiseloa kalaston suhteen, nyt saisin kääpiörihmatytön (kaksi muuta hakisin liikkeestä) ja mietin että sopiiko se tähän?
Kasveja ja piilopaikkoja olisi varmasti riittämiin, myös pintakasveja. Lämpötila on noin 26 astetta, ph 6,8 ja vesi on pehmeää. Vedenvaihto tehdään kerran viikossa ja suodatin on riittävä, mitään hirvittävää virtausta siellä ei ole ja olen ymmärtänyt että rihmat ei siitä niin piittaakaan. Altaan pinta on aika tiivis valaisinten ja kansilasin ansiosta että ilma vedenpinnalla pitäisi olla lämmintä niinkuin rihmat kai tykkäävät?
Lueskelin netistä ja täältä palstaltakin ko. kaloista enkä varsinaisesti keksinyt mitään syytä miksi ne eivät menisi altaaseeni. Tietenkin olen saattanut jättää jotain ihan oleellista huomioimatta:)
Jos tähän kävisi kääpiörihmat, mitä voisin laittaa pohjalle? Kuparimonnisia ja albiinomonnisia löytyy jo muista altaista, samoin piikkisilmiä, olisi kiva saada vaihtelua. Partikselle allas on liian pieni, ehdotuksia?
Voinko ottaa kääpiörihmahaaremin?
Valvoja: Moderaattorit
Voinko ottaa kääpiörihmahaaremin?
Jos ei tiedä, aina voi kysyä. Koskaan ei tiedä mitä voi oppia!
Huushollissa pieni poika, mies ja saksanpaimenkoira, 2 kissaa ja altaat 31, 45, 98, 2x300L sekä lukemattomat villakoirat=)
Huushollissa pieni poika, mies ja saksanpaimenkoira, 2 kissaa ja altaat 31, 45, 98, 2x300L sekä lukemattomat villakoirat=)
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viestit: 521
- Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Ilmeisesti olet jo itse ottanut hyvin asioista selvää. Ainut asia, mikä minua mietityttäisi tuossa asiassa on se, että seeprakalat ja rihmakalat elävät samassa vesikerroksessa - pinnan tuntumassa. (Seeprakaloista ei ole omaa kokemusta, mutta niin mulle on väitetty)
Minun mielestäni ehkä paras vaihtoehto tuon kokoisessa altaassa olisi valita yksi laji pinnalle, yksi keskiveteen ja kolmas pohjalle. (Ehkä kaksi kalalajeista parvikaloja ja kolmas pienemmässä ryhmässä pidettävä.)
Mutta toki nuo kalat muitakin vesikerroksia luultavasti käyttävät. Että kyllä minun puolestani voisit niitä rihmoja laittaa. Veden pinta ei saa liikkua juuri ollenkaan, että pääsevät rakentamaan kuplapesiään. Vesi ei silloin saa happea ilmasta niin paljon kuin jos vedenpinta rikkoutuisi suodattimen voimasta. Mutta se ei rihmakaloja haittaa, koska ne voivat käydä ottamassa happea pinnalta. Silloin pitää huomioida muut kalat, että ne eivät jää liian vähälle hapelle. Runsas kasvillisuus kylläkin tuottaa veteen hyvin happea.
Minun mielestäni ehkä paras vaihtoehto tuon kokoisessa altaassa olisi valita yksi laji pinnalle, yksi keskiveteen ja kolmas pohjalle. (Ehkä kaksi kalalajeista parvikaloja ja kolmas pienemmässä ryhmässä pidettävä.)
Mutta toki nuo kalat muitakin vesikerroksia luultavasti käyttävät. Että kyllä minun puolestani voisit niitä rihmoja laittaa. Veden pinta ei saa liikkua juuri ollenkaan, että pääsevät rakentamaan kuplapesiään. Vesi ei silloin saa happea ilmasta niin paljon kuin jos vedenpinta rikkoutuisi suodattimen voimasta. Mutta se ei rihmakaloja haittaa, koska ne voivat käydä ottamassa happea pinnalta. Silloin pitää huomioida muut kalat, että ne eivät jää liian vähälle hapelle. Runsas kasvillisuus kylläkin tuottaa veteen hyvin happea.
