Akvaarion "dissaus"

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Akvaarion "dissaus"

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

Onko kukaan muu törmännyt tähän samaan ongelmaan? Minä en saa tuosta omasta akvaariosta kuin lähinnä paskan viskontaa... Kaikki naljailee, että mitä tommoseen rahojas meet laittaa. "kalat on turha rahanreikä... Ui vaa tuola maljassa ja sitte niitä pitäis vielä ruokkiakkin!" tyyliin kommentteja satelee ympäriiltä kaiken päivää.

Mitä niille vois sanoa takas?
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

"Koirat on turha rahareikä... Vouhottaa ja kuolaa vaan tuolla olkkarissa ja sitte niitä pitäis vielä ruokkiakin!"

"Lapset on turha rahareikä... Vouhottaa ja kuolaa vaan tuolla olkkarissa ja sitte niitä pitäis vielä ruokkiakin!"

Ei kannata vedellä vesimelooneja sieraimiin, antaa ihmisten olla mitä mieltä ovat. Pääasiahan on, että saa itse jotain mielihyvää siitä tankista, mitäpä sitä muiden sanomisista välittämään. Minä en ainakaan jaksa välittää, vaikka ihmiset dissaavat kalojani ja rottiani jopa todella törkein sanakääntein. Tyydyn ihmettelemään itsekseni, että mihin se tapakasvatus on unohtunut.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kerropa niille muita rahan reikiä, auto;vakuutukset, bensat, verot ja kun jotain vikaa tulee niin muutaman satasen auto on kohta vienyt rahoja niin ettei siitä raski luopuakaan, baari-ilta;rahaa menee, kaikki menee mitä on mukana ja aamulla on rahaton pääkipuinen yms. Akvaariossa kuitenkaan ei maksa paljon muu kuin aloitus, sen jälkeen silloin täliiön jotain uutta, ja ei ole yleensä hetken huvi vaan pitkäikäinen sijoitus, myös kalat.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Kateus tuo suomalainen perisynti aiheuttaa juuri tuollaista kommenttia yleisöltä, kyllähän se ikeneen ottaa, jos toisella on viimeisen päälle laitettu akva olohuoneessa tunnelman luojana.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Akvaarion "dissaus"

Viesti Kirjoittaja millia »

Kalasammakko kirjoitti:Mitä niille vois sanoa takas?
Sano vaikka, että "sou-vat, eihän sun sitä akvaariota tarvitse katsella eikä ruokkia".
Mä en nyt ihan tuollaisia kommentteja ole saanut. Yleensä se on sitä, että "hui kauheeta mikä työ niissä mahtaa olla?" Jäävät aina nämä ihmettelijät haavi auki tapittamaan, kun sanon että se on jotain 45 min/viikko mitä niihin on uhrattava, eikä satu haaveria vaikka ei ihan joka viikko jaksa...kuinkas kauan sen karvaturrin lenkittämiseen menee? Ruokintaa ja toljottamista ei lasketa pakollisiin, koska ruokinta-automaatteja saa kaupasta ja toljottaminen ei ole välttämätön pakko.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Hiih, ei kannata välittää kyllähän noita aikanaan kuuli, tosin ei juurikaan enään tässä iässä ja kun on jo kolmisen vuotta kunnolla harrastanutkin. Yläasteella ymmärrys on ehkä heikointa, mutta kyllä se lukioikäisillä alkaa kasvamaan onneksi. Amiksien kommentit ovat usein edelleenkin samanlaisia. No jokatapauksessa nuo "ilkeilijät" kyllästyvät aika pian. :D

Luultavasti nuo kommentit tulevat oman ikäisiltäsi. Onhan noita täälläkin kuultu, jos jonkinmoista on tullu kuultua. Itse en ota kommentteja mitenkään henkilökohtaisesti, vaan pikemminkin nauraa hekotan niille. Saa siinä itse juttuja kuunnellessa mielessään nauraa kuinka joku voi olla niin tyhmä, luullessaan oikeasti ymmärtävän jotain altaiden suhteen. On myös itse helppo lähteä leikkiin mukaan kuittailemaan samalla tavalla.

"Vi**u säähän olisit saanu noilla ainakin 100 koria kaljaa" "mietis ny vähä mihin oikein rahas oot tuhlannu"

"kuoleehan noi kuitenkin, turhaa rahaa niihin laitat"

"Syötkö sää noi sitten kun ne on isoja"

"Osta tonne hauki niin se syö noi ruikut, vähän helmee"

Muutamat kaverit kutsuvat sattuneesta syystä lempinimellä "professori/proffa", erehtyivät joskus kysymään jotain akvaarioihin liittyen mihin vastasin kovin monimutkaisesti. :mrgreen:

Akvaario itsessään ei ole vuosien varrella itsessään ollut se oudoin asia kaveripiirissä, vaan siihen liittyvät akvaarioseuran kokoukset ja erilaiset akvaarioretket ympäri ämpäri. Eipä ole niistäkään kyllä tullut onneksi pahaa kommenttia, kun ovat tajunneet, että sellainen se hullu harrastus vaan on.

Toisaalta rehellisesti sanottuna en haluaisi ystäviäni näkemässä minua kulkemassa kumisaappaissa, iso perhoshaavi kädessä ja muovisanko kädessä täynnä hyttysen toukkia. Se kun näyttää joskus aikuisten ihmisten silmisääkin varsin kummalliselta.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

pleko_88 kirjoitti:"Syötkö sää noi sitten kun ne on isoja"

No ei se mitään jos 17 vuotiaat heittää tämäntyyppistä läppää mutku aikuisetkin... Välillä meinaa päästä parku.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Joo, aikuiset on hienotunteisesti hiljaa ja vaihtavat puhenaihetta, jos alan akvaarioista puhumaan. :roll: Ei satu lähipiiriin kuulumaan yhtään akvaarioharrastajaa. :( Siskolle tosin vappuna haettiin akvaario... Katsotaan miten tilanne kehittyy. :D Tulee toki noita kommentteja aikuisiltakin; eiks toi oo kallista? Kysyn, et jos baariin menee 50-100 € illassa, niin mun 4 allasta on käytettyinä maksaneet yhteensä 405€?? 8O
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Olisin ikionnellinen, jos poikani 17 vuotiaana harrastaisi akvaarioita. (Propaganda on hyvällä alulla ;)) On varmasti tuhat huonompaakin asiaa mihin rahansa ja aikansa laittaa.

Käytöstavattomia tuttavia sulla, Kalasammakko. Äiti on ainakin mua opettanut, että jos ei ole mitään nättiä sanottavaa niin sitten pidetään suu kiinni. Ja hei, sehän ihan jokaisen oma asia mihin bonuksensa käyttää. Onneksi akvaristeilla on tämä oma "vertaistukiryhmä" AW. :)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Tuleehan noita kommentteja, aina kalakukontäyte-reservistä rahareikään. Eläintarhaksikin on kotiani sanottu - mielestäni tämä eläintarha on kylläkin varsin vajavainen koostuessaan kahdesta akvaarioista ja yhdestä koirasta. (Eipä sillä, voisihan tuota ryhtyä vaikka pääsymaksuja perimään. :mrgreen: )

Kyllä, akvaario maksaa rahaa.
Kyllä, sitä täytyy siivota, vettä vaihtaa ja kaloja ruokkia.
Mitä ihmeen väliä muiden kommenteilla on, jos ja kun itse on harrastukseensa tyytyväinen?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

No mä olen kyllä selvinnyt vain positiivisella palautteella. Kukaan ei ainakaan suoraan ole tullut ihmettelemään mun kalaharrastuksia - päinvastoin.

Kaikki joilla ei ole minkäänlaista kokemusta akvoista ovat olleet kovasti kiinnostuneita noista ammeista ja varsinkin tuo paraatipaikalla jököttävä malawiallas saa väistämättä osakseen positiivista huomiota.

Mun mies sen sijaan aina naljailee mulle kun jaksan istuskella akvaarion edessä pitkäänkin ja tuijotella fisujen puuhia :D.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Eihän tämä harrastus ole yhtään niin "khuul" kun vaikkapa... Baareissa heiluminen, vaatteiden shoppailu tai muu vastaava. Jotkut ne vaan ei ymmärrä toisten intohimoja :roll: . Vappuna istuimme iltaa pienessä porukassa, mukana oli myös judon tämän vuoden uunituore naisten suomenmestari. Harmistuneena mutta tavallaan tyytyväisenä kuuntelin ihmisten "voi kau-hee-ta!" kommentteja mm. treenien pituudesta, baareissa ravaamisen vähyydestä ja mustelmien määrästä. Jos jotain haluaa niin sen eteen pitää tehdä vaivaa, eihän sitä ymmärrä tavis nine-to-five ihminen jonka elämän tavoite on elää perjantaihin jotta pääsisi baariin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meiltä tulee tuommosta kommenttia ainoastaan äidiltäni, joka aina napisee rahasta(sitä ei oo koskaan paljoa ollu). Taannoin ilmoitin hommaavani 300-400litrasen kun olen rahoissani joskus tulevaisuudessa(huom. sitten isona ja rikkaana..), niin johan tuli taas tekstiä siitä, kuinka maailmassa olis parempiakin tuhlauksen kohteita.

Yleensä olen naljaillut takasin mm. kuinka paljon hän itse laittaa röökiin vuodessa rahaa(sillä saisi melkosen akvaarion ja terveyskin säilyisi..), paljonko ihan yleisellä tasolla vaikka laskettelukamat ja kausiliput maksaa, entäpä ratsastus sitten, tai vaikka ulkomaanlomailut.. Että tuo akvaario on kuitenkin ihan kohtuuhintanen harrastus, ja kaikki on ihan konkreettista tavaraa, ei mitään savun ailmaan juttua.. Plus tietenkin se, että oppii veden kemioista ja kaloistakin paljon.

Yleensä ihmiset vaan ihastelee, että mikäs kala tuo ja tuo on, imumonnit on aina kestosuosikkeja.

Hauska juttu sinänsä, kun äitini on kauhea viherpeukalo, niin hän on aina tarkka kasvien olosuhteista, että on tietylle maalle ja varjoisuudelle omansa. Aika jännä että tuohan on ihan sama kaloissa, tietylle vedelle ja kasvustolle omansa :mrgreen:
*laa la laa*
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Mjaa eipä oikeen tule mitään "dissausta" mieleen kun se että serkku oli kylässä ja joka ilta kun aloin vaihtamaan kiekkokalojen kasvatus altaasta vettä niin johan kuulu sohvalta, "jahas taas alko letku leikit" :P

Toiset kommentit tulee joka toinen kuukausi kun posti tuo meidän sähkölaskun ja vaimo näkee sen... :| Se onki sit asia erikseen.
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tutut ei kauhistele enää (ainakaan ääneen... :roll: ) yhtään mitään ja vieraammat sitten oletettua työmäärää (joka on oikeasti esim. koiriin verrattuna mitätön). Mun mielestäni on muutenkin outoa, että aikuiset ihmiset käy toisten kotona ääneen kauhistelemassa tuttaviensa rahan- / ajanmenekkiä :x Voisihan sitä itsekin ääneen päivitellä, että "mahtoi maksaa maltaita tuo uusi sohva / persialaismatto / laskettelukamat / timanttikorvikset, ettäs viitsitkin moiseen rahasi hukata"... Tietääkseni hautaan ei rahoja mukaan saa, joten jokainen kuluttakoon ne niin, että saa itselleen mahdollisimman hyvän mielen (ja sukulaiset & tuttavat pitävät kuokkansa kiinni)! Meillä ne menee lähinnä elukoihin & retkeilyyn liittyviin juttuihin ja kivaa on... :)
Be merrier with a terrier!
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Sähkölaskusta meilläkin suurimmat kommentit tulevat. Sellainen 150 euroa kun napsahtaa säännöllisesti niin seuraa keskustelu jokaisen sähköllä toimivan vempaimen tarpeellisuudesta. Jonka tosin johdan sitten tuohon miehen autoharrastukseen ja sen jokaisen hilavitkuttimen tarpeellisuudesta. Yleensä päästää tasoihin, varsinkin nyt kun auto otti ja hajosi ja varaosia saa näppärästi vain Jenkkilästä tilaamalla.

Minullakaan ei ole suoraan aivan lähimmässä kaveriporukassa akvaarioharrastajia. Monet eivät ymmärrä mitään kalojen päälle eikä taida paljon kiinnostaakaan. Nykyään tuo ns. mollaaminen on jäänyt pois kun tietävät, että tosissaan harrastellaan. Välillä sitä joutuu kuulemaan "mitä järkeä" kommentteja, mutta minen niistä jaksa enää välittää.

Rahanmenosta kun päästään puhumaan niin silloin tulee välillä kysyviä katseita. Ne jotka eivät tiedä mitään akvaariokaloista luulevat, että kaikki kalat maksavat 1 - 4 euroa kipale. Sitten kun sanoo maksaneensa 14e yhdestä monnisesta ja parvesta jokusen satasen niin pitänevät hulluna. Yleensä siinä vaiheessa katsovat kaloja uudelleen ja yrittävät hetken ymmärtää, että mikä siinä maksoi. Eivätkä ne ymmärrä. [;)]
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Mä en vielä tiedä, kuinka paljon rahaa uppoaa tuohon akvasähköön verrattuna esim. tietokoneen jatkuvaan päälläpitoon (aquawebissä surffaukseen!), mutta hätkähdin kyllä melkoisesti viime sähkölaskusta.
Mutta koska tämä minun viestini ei sinällään liity mitenkään akvaarioiden dissaukseen, vaikenen. Over and out.
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
tainalu
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Huvinsa kullakin

Viesti Kirjoittaja tainalu »

Juu, olen minäkin kaikenlaista kuullut, mutta ilmeisesti jotkut ovat kateellisia myös siitä, että joku on löytänyt sellaisen jutun mikä vie pikkusormen mennessään, kun tuntuu, että ihmiset ovat nykyään niin turhautuneita kun eivät kykene tai ole mahdollista itsensä toteuttamiseen. Mitä väliä sillä on mitä muut ajattelevat. Kaikki on niin suhteellista. Jos laitan akvaarioharrastukseen rahani, niin onko se jotenkin tyhmempää kuin esim. jonkun postimerkkiharrastus joka nielee kyllä myös rahaa eikä kyllä voisi minua vähempää kiinnostaa, mutta annan silti arvon niille joita se kiinnostaa. Tsemppiä vaan harrastukselle! Taivas on rajana tässä harrastuksessa. Päästä mielikuvitus valloilleen!
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Mari kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:"Syötkö sää noi sitten kun ne on isoja"

No ei se mitään jos 17 vuotiaat heittää tämäntyyppistä läppää mutku aikuisetkin... Välillä meinaa päästä parku.
Toisaalta tuo on tavallaan ihan ymmärrettävääkin, jos/kun kaloja ei osata mieltää lemmikeiksi. Esimerkiksi avokin vanhemmat tuppaavat tuon tyyppistä herjaa heittämään noista altaista, kun syövät paljon kalaa ja heille kala = ruokaa, ja ruoan pitäminen lasilootassa olohuoneessa, mitä järkeä?

Ei sinällään tee kommenteista yhtään mukavampia, mutta kun yrittää tajuta taustaa, niin silloin on helpompi ottaa huumorilla. Ja vastata voi tietty samalla mitalla [;)] Itse taisin joskus syömiskommenttia heittävälle puolitutulle kissanomistajalla vastata, että katsotaan sitten samalla kertaa, kun teitin mirri pistetään pannulle. Hän otti huumorilla - onneksi, kun kokemusteni mukaan lemmikeiksi miellettyjen elukoiden syömisheitoista tulee yleensä pahaa silmää ja "hei nehän on lemmikkejä, ei niitä voi syödä" -kommentti, vaikka k.o. eläin ei kenenkään lemmikki olisikaan. Mutta ei tästä tämän enempää, meni jo ohi aiheen.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
piperita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piperita »

Meillä molempien vanhemmat heittävät tuota sapuskaläppää jatkuvasti. Tai ota sinne hauki.. Tai ahven. Tai...

Kaveripiiriin ei meilläkään kuulu yhtään harrastajaa. Lähinnä nuo perhokalastusta harrastavat tuttavat vitsailevat tulevansa pilkille meille. Tai ainakin kokeilemaan perhojaan. Ja voissa paistettuna omenakotilotkin voisivat olla nannaa... Jepjep.

Sähkölaskusta ihme kyllä ei meillä nurista. Mies totesi, että lämmitykseen verrattuna akvaariot eivät vie sähköä juuri ollenkaan. Vanha talo kun on, jonka nurkasta tuulee sisään ja toisesta ulos ja lämmitys hoidetaan (varaavalla) sähkölämmityksellä. Ihastuttaa se lähemmäs (talvisin yli) kolme sataa, joka napsahtaa postiluukusta kuudesti vuodessa...

Vesimaksuista sitten senkin edestä... Kunnan vesi ei nyt välttämättä ole halvinta mahdollista, mutta ei meillä altaatkaan ole koolla pilattuja. Mutta joka kerta siitä muistetaan nurista. "Olis tuo vesilaskukin vähän pienempi, ellei ois noita kalaarioita..."
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Elme
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elme »

Vaikka olenki tietoisesti päättänyt sulkea korvani epäasiallisilta tai loukkaavilta kommenteilta koskien elukoitani, jaksan aina mietiskellä yhtä asiaa: mihin ovat kadonneet ihmisiltä käytöstavat? Aikuinen ihminen muuttuu joissain tapauksissa välittömästi käytöstavattomaksi kakaraksi, kun kerron, että kämpässäni asustaa rottia ja kaloja. Rotista juttu on ehkä vielä törkeämpää kuin kaloista. Eipä sillä, saahan jokainen toki olla sitä mieltä että ainoa oikea ruoka rotalle on rotanmyrkky, mutta tarvitseeko sitä nyt minulle tulla sanomaan? Voisi sitä kuitenkin kuvitella, että aikuiset ihmiset osaavat ottaa huomioon sen, että nyt puhutaan toisen lemmikkieläimistä. Mutta ei 8O En miekään koe vaikkapa jotain kiinanharjakoiraa viehättävänä, mutta enpä nyt ihan ekana silti menisi siitä avautumaan kiinanharjakoiran omistajalle.

Tulipas valitettua ;) On se vaan kiva että pääsee aina välillä avautumaan näistä suunnattoman ahdistuksen aiheista...
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

semmostahan tuo homma joskus on.
Mutta jos joku haluaa akvaarion itselleen perustaa ja kenties useammankin (niinkuin minä itse) eipä sillä paljoa ole väliä mitä muut sanovat. Mielipiteensä kullakin.

Jos akvaario on jonkun haave, mitäpä ei itse kukin tekisi haaveittensa eteen. Kyllä sitä autojen rakenteluakin esimerkiksi harrastellaan, vaikka se ei ole mitenkään tarpeellista. Rahaa palaa ja aikaa kuluu tuon harrastuksen parissa ENEMMÄN kuin akvaarioharrastuksessa, mutta edelleen, haaveet ovat haaveita eikä kellään ole siihen nokan koputtamista. Toteutuneet haaveet, siihenhän täällä maapallolla pitäisi itse kunkin pyrkiä.
Kuvia
317L kalakippo.
Kill
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kill »

No kyllähän se ottaa kupoliin joskus oikein kunnolla

Ihan normaali tilanne on se että kun esim töissä porukka alkaa juttelemaan vaikka koiristaan yms ja itse sitten naama vakavana sanoo jotain akvaariosta niin porukka on yleensä hiljaa mutta useimman naamalla on sellainen typerä virne (josta sitten itse tajuaa toisen mietteet varsin hyvin)

Ja sitten on tosiaan ne vähintäänkin perinteiset :

Kuinkas isoja niistä sitten kasvaa, meinasitko pistää pannulle?

Laitappas hauki sinne niin saat altaaseen vähän eloa
Kuka mahtaa ottaa vastuun sanomisistani?!
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Noihin "kauheesti aikaa siihen varmasti menee" -kommentteihin vastasin pitkään, että vähemmän kuitenkin kuin koiran hoitoon. Nykyisin olen alkanut sanoa, että no se on harrastus. Kun akvaario hankittiin, niin siihen oli tarkoituskin käyttää aikaa. Ja vaivaa. Ja jonkun verran rahaakin. Eikö jossain pienoismallien rakentamisessakin nautintona ole se itse rakentaminen, ei vain valmiin pienoismallin katselu?
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Minua ottaa päähän kun tuo avo kuittailee tästä harrastuksesta harva se päivä. Ensimmäinen akvaario hankittiin yhdessä, mutta kun minä hankin itselleni isomman, mies veti herneen nenäänsä ja siitä lähtien on puhuttu "niistä minun akvaariostani", eikä ollenkaan hänen. Varsinkin pilkkutaudin aikoihin puhuttiin "minun kaloistani joista on niin hitosti vaivaa".

Kaveripiiristä löytyy onneksi yksi, jolla on aikoinaan ollut akvaario. Hänen kommenteissaan ärsyttää vain se, että hän jaksaa aina huokailla "miten te jaksattekin miettiä tommosia!", kun puhun kalojen eri vesiarvoista tai kasvilannoitteista. Niiltä muilta kavereilta tulee sitten noita tyypillisiä "teetteks te niistä kalapuikkoja ku ne kasvaa isoiks?", jotka loukkaa. Varsinkin silloin kun on selittämässä kuinka on onnistunut jossain akvaarioon liittyvässä. Etenkin jos onnistuminen on ollut vaikeaa.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”