Kämppäriitoja

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RP
Junior Member
Junior Member

Kämppäriitoja

Viesti Kirjoittaja RP »

Mulla on 3 plekoa, 2 appelsiinia ja yksi musta, vaalein raidoin (?) mikä lie - ostin eilen. Pohjalla touhuaa myös 4 (ensi viikolla 5) tiikerinuoliaista. Nyt tämä koko porukka, tota uutta plekoa lukuunottamatta ovat asuttaneet yhden kannon alustan! :roll: Tämä uusi pleko lötköttää toisella kannolla melko voimakkain omistajan elkein. Pienin appelsiinipleko on oikeastaan koditon, koska tämä isompi appelsiini ja touhukkaat tikrut ovat häätäneet sen kannon alta pois.

Laitoin tänään saviputken akvaarioon, tikruille ikäänkuin tarjolle. Jos muuttaisivat sinne ja antaisivat kannon alustan takaisin appelsiiniplekoille...

Onko nää piilojen asuttamiset ihan sattuman kauppaa vai voisinko esim. ruualla houkutella tikrut tutustumaan tarjolla olevaan kämppään? Nyt sitä putkea ei ihmettele kukaan!! Ok, tiedän että tänään vasta laitoin sen, mutta säälittää toi pienin appelsiinipleko, joka ei pääse minnekään! Noi 2 muuta plekoa isottelee kannoissaan... Ja ymmärrän hyvin, miksei kukaan viihdy noiden yliaktiivisten tikrujen seurassa 8O .
mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kalat

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, minkä kokoinen allas sulla on? :)
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

200 x 60 x 60 eli tilanpuute ei porukkaa vaivaa. Kannotkin on melkoisen kokoisia, mutta etenkin tolla uudella plekolla-jonka-lajia-en-tiedä on sellainen ego, ettei sille kannolle noi muut mene. Eilen illalla oli noilla 2 isolla plekolla pikku kärhämät just ton kannon juurella.
mustaneon
Member
Member

Kalat

On kyllä hyvänkokonen allas 8-)
Hmm.. Ei ole noista kaloista mitään kokemusta mutta varmaan niillä on vain tuollanen arvojärjestys, tai jotain..?
Mutta varmaan pienen plekon kasvaessa se hankkii itselleen jonkun kannon [;)]
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Ei millään pahalla, mutta eikö kannattaisi selvittää plekon nimi jo ennen ostovaihetta (tai viimeistään ostaessa) ... saattaisi auttaa kummasti myös ns. luonnemäärityksissä ja ratkaisujen hakemisessa. Ja onhan sitä kai mukavampaa kutsuakin lajinimellä kuin että "uusi pleko" / "tuo-pleko-jonka-viimeksi-ostin" / "musta-pleko-jolla-vaaleita-raitoja". Sinuna selvittäisin tuon uuden tulokkaan nimen / lajin viimeistään nyt, vaikka sieltä liikkeestä mistä ostit ... tai jos se ei jostain syystä onnistu, niin kannattanee ottaa otuksesta kuva tunnistusta ajatellen.

Vaikka tilaa olisi altaassa ylenmäärin (mikä on epäilemättä kiva tilanne), niin en itse siltikään menisi ihan arpapelillä ostelemaan asukkaita tietämättä niistä mitään ...
Skroik
Senior Member
Senior Member

Re: Kämppä riitoja

Viesti Kirjoittaja Skroik »

RP kirjoitti:Onko nää piilojen asuttamiset ihan sattuman kauppaa vai voisinko esim. ruualla houkutella tikrut tutustumaan tarjolla olevaan kämppään?
Vaikeaa voi olla tiikerinuoliaisten majapaikan muuttaminen. Veikkaisin, että ainoa konsti on vaihtaa kantojen paikkoja, jolloin ne ehkä vahingossa luopuvat vanhasta piilostaan. Saviputki ei kyllä varmasti houkuttele yhtä paljon, kuin kannon alusta. ;) Tiikerinuoliaiset ylipäätään tuntuvat inhoavan suuria muutoksia sisustuksen suhteen. Omani mököttivät viikon, kun hävitin niiden kotikolon. Turvallisuussyistä oli vaihdettava jemmapaikka vähän isompaan. Saman ilmiön aiheutti myös kantojen järjestely uusille paikoille.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Lisää vaan kantoja akvaarioon! Kotimaisetkin puut kelpaavat, kannattaa etsiskellä haulla juttuja... Mulla ainakin melkein kaikki imusuut tykkäävät selvästi olla enemmän puiden alla piilossa kuin kivien / keramiikkaputkien tms.
Be merrier with a terrier!
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Kiitos kovasti vinkeistä!! Puolustukseseni voin kertoa, ettei myyjä tiennyt plekon nimeä. Ihan asiantunteva akvaarioliike kuitenkin. Otan kalan tarkan nimen varmasti selville, kunhan saan siitä kunnon kuvan, laitan sen tänne asiantuntijoiden ihmeteltäväksi! :D Nyt vaan makkoilee ton kannon syövereissä, pimee paikka - tumma pleko = kuva ei mun kameroilla onnistu. Myyjä sanoi sen kuitenkin soveltuvan muiden kalojeni kanssa ja siihen aloittelijan on varmaan luottaminen.

Taidan hakea uuden kannon ton putken paikalle, jos se ei ala houkuttelemaan asukkeja. Pikku appelsiini pleko ei kantojen koloihin enää mene, on muutenkin aika ujo erakko muihin verrattuna. Ei edes ruoka-aikoina tule aterialle muiden tapaan. Imeskelee vaan noita laseja tai mun kiusaksi miekkakasvin lehdet ihan verkkoisiksi! :)
mustaneon
Member
Member

[quote="RP"]Myyjä sanoi sen kuitenkin soveltuvan muiden kalojeni kanssa ja siihen aloittelijan on varmaan luottaminen.

Niin noihin akvaariokauppiaiden puheisiin ei kannata luottaa..
Itse oon oppinut sen kantapään kautta. :?
Kannattaa ennemmin kysyä neuvoa täältä Aqua-Webistä! [;)]
Mutta yritä saada se kuva niin viisaammat voi sitten koittaa tunnistaa sen..
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Niin kai sen on... toisaalta johonkin on luotettava, ainakin tässä akvaarion alku-uralla... tuntuu että kaikki sanoo eri jutut. No hyviä neuvoja oon täältä pääasiassa saanut.

Tutkimustyötä tein, kuvaa yritän tosta kalasta ottaa. Mutta kamera pistää autom salaman päälle, kun on niin tumma kuvattava. En siis ole ammattilainen kuvaamaankaan...hih. Mutta nettiselailun jälkeen, näyttäisi vahvasti hieroglyfiplekolta (L260) tai sokkeloplekolta (L66). Toisaalta, kun ei ole erityisen arka, niin voisi olla toi L260.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Jeps, monella kauppiaalla (varsinkin liikkeissä jotka eivät ole erikoistuneet akvaarioihin, sattuvat vain myymään kaloja siinä muiden tuotteiden sivussa) tuntuu olevan vain euron kuvat silmissään.
Minulla on 90 litrainen akvaario ja kun muutama vuosi sitten aloittelijana en akvaariokaloista mitään tiennyt, on mulle myyty tuohon esimerkiksi tiikerinuoliaisia ja sinirihmakaloja. Molempien kohdalla ihmettelin kaupassa, että eikös nuo ole liian isoja meille ja molemmilla kerroilla on vastattu, että oikein hyvin sopivat.
Samaisesta liikkeestä, mistä rihmakalat ostin, möivät mulle myös kuparimonnisia kaksi kappaletta, pärjäävät kuulemma loistavasti myös yksinään. Kotiinmenomatkalla käännyin ympäri ja kävin vielä vaihtamassa toisen kaloista, koska se vain makasi pussinpohjalla ihan kalpeana, ei kuitenkaan kuolleena. Pitkin hampain nuristen myyjä suostui vaihtamaan kalan vilkkaaseen yksilöön, ja nämäkin kaksi jotka sitten meille kotiutun, elivät noin kaksi viikkoa.
Siitä kaupasta en enää kalojani osta.

No, menipäs nyt ohi aiheen, mutta pakko oli kommentoida :mrgreen:
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Minullakin on kämppäriitoja, tosin vastaikkain on partamonni Lousku ja minä. Louskun ehdottomasti rakkain piilopaikka on kookospähkinä johon olen tehnyt reijän. Se on siis täysin pyöreä muodoltaan eikä puolikas. Ongelma on siinä, että partamonnin näkökannalta vain yksi kulma akvaariossa kelpaa ko. pähkinän paikaksi.

Ei siinä kulmassa mitään muuta vikaa ole paitsi, että alla on saviturvepalleroita melko reilusti. Näitä se sitten huiskuttelee harva se päivä esille ja suurta mielikuvitusta ei tarvita siihen näkyyn miltä akvaarion vesi näyttää sen jälkeen.

Minä siirrän reippaasti pähkinän toiseen kohtaan ja aivan yhtä reippaasti Lousku vierittää sen takaisin. 25cm matkaan Louskulla menee noin kaksi päivää. Se myös asettelee luolan suuaukon tismalleen samaan kohtaan kun on aikaisemminkin ollut. Sitten alkaa taas sama huiskinta ja akvaarion pohjalasi on hetkessä näkyvissä.

En millään raaskisi tuota pähkinää ottaa pois ja yritän tässä pohtia, että miten pääsisimme asiassa sopuun. Luulen, että joudun ne saviturvepallerot ottamaan pois ko. kulmasta ja lisätä reilun määrän hiekkaa tilalle. On vain jotenkin uskomatonta, että sen himskatin pähkinän pitää olla tismalleen samassa paikassa, ehdoitta.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”