Miten kaloja saa haavittua?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Miten kaloja saa haavittua?
Siis tarpeenvaatiessa kaloja haaviin ja ämpäriin? Piiloutuvat piruvie kasvien taakse, alle tai muuten vaan ulottumattomiin 

Mulla on taktiikkana 2 tosi suurta haavia ja niillä yhtäaikaa jahtaamalla onnistuu: toisella ajaa toiseen.
Kannattaa poistaa kannot, kivet ja ne kasvit jotka voi istutella takaisin ja joiden harvennusaika muutenkin ehkä olisi. Myös sisäsuodatin jne. rompetta kannattaa poistaa.
Tai sitten tekee kuten minä altaan paikkaa siirtäessä: laskee letkulla melkein kaiken veden viemäriin ja nostelee kalat altaan pohjalta
Kannattaa poistaa kannot, kivet ja ne kasvit jotka voi istutella takaisin ja joiden harvennusaika muutenkin ehkä olisi. Myös sisäsuodatin jne. rompetta kannattaa poistaa.
Tai sitten tekee kuten minä altaan paikkaa siirtäessä: laskee letkulla melkein kaiken veden viemäriin ja nostelee kalat altaan pohjalta

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla on sumpputaktiikka. Pitää tutkia, mitä reittejä kiinniotettavat kalat kulkevat tai mihin piiloutuvat pelästyessään. Sitten vaan laitetaan tosi iso haavi siihen reitille, mistä kalat pakenevat ja ajetaan koko parvi käsin hätyyttelemällä suoraan haaviin. Haavin lähistöllä ei sovi ollenkaan huitoa. Pitää tuottaa kaloille illuusio, että haavissa ovat turvassa, sinne kannattaa mennä. Kaikki ketkä uskaltautuvat kauas haavista saavat kyytiä.
Sitten kun haavissa on tarpeeksi porukkaa, se nostetaan pinnalle (kalat vedessä) ja noukitaan sieltä ylimääräiset kalat pikkuisella haavilla takaisin akvaarioon.
Monneille on akvaariossani keraaminen salaojaputki. Pelottelen ne niin, että menevät putkeen turvaan. Sitten laitan haavin putken toiseen päähän ja käden toiseen päähän. Nostan putken pystysuoraan, jolloin kaikki sisällä olleet kalat putoavat suoraan haaviin.
Sitten kun haavissa on tarpeeksi porukkaa, se nostetaan pinnalle (kalat vedessä) ja noukitaan sieltä ylimääräiset kalat pikkuisella haavilla takaisin akvaarioon.
Monneille on akvaariossani keraaminen salaojaputki. Pelottelen ne niin, että menevät putkeen turvaan. Sitten laitan haavin putken toiseen päähän ja käden toiseen päähän. Nostan putken pystysuoraan, jolloin kaikki sisällä olleet kalat putoavat suoraan haaviin.
Mä ohjaan kalat nurkkaan ja nostan haavia ylöspäin ja kala jää haaviin loukkuun. Sitten Toi on hyvä myös, että nostaa kaikki kannot ja kivet.sani kirjoitti:Mulla on taktiikkana 2 tosi suurta haavia ja niillä yhtäaikaa jahtaamalla onnistuu: toisella ajaa toiseen.
Ja nostaa akvaariosta nopeesti ämpäriin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Millia
En tiedä siitä. Kyllä sitä mennään välillä akvaariota ympäri aika monta kertaa ennen kuin tajuavat paikkansa.mustaneon kirjoitti:Millian saalistuskeino on hyvä! Ei varmaan tressaa kaloja niin paljon

Hammaskarpit saa myös huijattua ruoalla eli laittaa haavin pohjalle hieman jotain "herkkuruokaa" ja sitten haavi varovasti veteen kaloja pelästyttämättä ja johan on pienessäkin haavissa useita kaloja. Tätä keinoa en tosin ole saanut toimimaan millään muulla kuin juuri hammaskarpeilla. Ahneita oman turvallisuuden kustannuksella
.

Minun hyvä keinoni on "väsytystaktiikka". Jahtaan niin kauan kunnes kala väsyy jotta sen saa kiinni. Tai sit jahtaan kahdella haavilla.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Mä olen huomannut, että jostain syystä kalat on helpompi saada kiikkiin haavin "pystysuunta -liikkeellä", kuin haavin kanssa kalojen perässä liihottelemalla. Hämääntyvät kai enemmän.
Joskus tosin joudun nostamaan ukkopartiksen kannon kanssa ämpäriin, kun ei suostu irrottamaan otettaan...
Joskus tosin joudun nostamaan ukkopartiksen kannon kanssa ämpäriin, kun ei suostu irrottamaan otettaan...
tankki 500 litraa
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Olen koittanut haavia kalasia vaikka millä keinoin, lasipurkin avulla, jahdaten, loukuilla, houkutellan sapuskalla, ajaen haavilla toiseen, poistanut altaasta kasvit, vedet ja kannot(Älytöntä ja viimeisin keino), mutta pari viimeisintä lajia(Leviksiä ja keisaritetroja) otin kiinni rau-hal-li-ses-ti.
Kaksi haavia käteen, toinen altaan toiseen päähän ja toinen toiseen. Sitten ollaan paikoillaan haavit vedessä ja seisotaan ja odotellaan kun parvi tai kala ui kohdalle. Aika nopeasti, ainakin omat kalani tottuvat paikallaan oleviin haaveihin ja tulevat uteliaina paikalle tutkimaan tilannetta. Nyt ei passaa tehdä äkkinäisiä liikkeitä vaan hitaasti, hyvin hitaasti ujuttaa haavit lähemmäksi parvea tai pyydystettävää kalaa. Sitä ei kannata lähteä jahtaamaan, sillä kalanen älyää, että juuri se on kohteena ja häipyy kasvien ja kantojen taa. Kun sen tekee rauhallisesti niin usein parvi pujahtaa kuin itsestään haaviin.
Hyvin rauhallisesti ja hitaasti soljutellaan pitkin allasta ja napaataan kala kalalta hitaasti ja rauhallisesti ylös.
Näin mulla on toiminut hyvin, eikä muut kaverit saa sydänkohtausta tai stressaannu niin kovin. Mutta joo, aikaavieväähän se on.
Kaksi haavia käteen, toinen altaan toiseen päähän ja toinen toiseen. Sitten ollaan paikoillaan haavit vedessä ja seisotaan ja odotellaan kun parvi tai kala ui kohdalle. Aika nopeasti, ainakin omat kalani tottuvat paikallaan oleviin haaveihin ja tulevat uteliaina paikalle tutkimaan tilannetta. Nyt ei passaa tehdä äkkinäisiä liikkeitä vaan hitaasti, hyvin hitaasti ujuttaa haavit lähemmäksi parvea tai pyydystettävää kalaa. Sitä ei kannata lähteä jahtaamaan, sillä kalanen älyää, että juuri se on kohteena ja häipyy kasvien ja kantojen taa. Kun sen tekee rauhallisesti niin usein parvi pujahtaa kuin itsestään haaviin.
Hyvin rauhallisesti ja hitaasti soljutellaan pitkin allasta ja napaataan kala kalalta hitaasti ja rauhallisesti ylös.
Näin mulla on toiminut hyvin, eikä muut kaverit saa sydänkohtausta tai stressaannu niin kovin. Mutta joo, aikaavieväähän se on.

-
- Advanced Member
Minä käytän samaa tekniikkaa kuin eläinkaupoissa käyttävät. Eli ensin huidotaan piilopaikat läpi niin, että kalat pakenevat akvan etuosaan ja sitten yksitellen haavilla lasia "vasten". Tämä on hyvä keino kun pitää tietynlaisia yksilöitä vangita tarkastelua varten. Sitten vain nostetaan varovasti haavia.
Pikkupoikaset, jotka koettavat piiloutua pohjasoran sekaan saa haaviin kun huljuttelee haavia niin, että nouseva vesivirta tempaisee poikaset mukaansa.
Pikkupoikaset, jotka koettavat piiloutua pohjasoran sekaan saa haaviin kun huljuttelee haavia niin, että nouseva vesivirta tempaisee poikaset mukaansa.
-
- Starting Member
- Viesti: