Mitä tehdä monnisten kanssa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Mitä tehdä monnisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Moi!
Mulla on sellainen ongelma, että sorapohjaisen akvaarion mukana tuli vihermonnisia. En oikeastaan edes älynnyt silloin, että eihän niille käy sorapohja. Tässä sorapohjaisessa akvaariossa on myöskin kääpiömonnisia, hekin siis väärässä akvaariossa. On mahdollista, että vihermonniset ovat olleet tuossa akvaariossa jo vuosia (en huomannut kysyä)- kannattaisiko minun siis luopua kaikista monnisista tässä akvaariossa? Hiekan vaihtoon en ala, akvaariolla on kuitenkin sen verran alaa että siinä menisi ikä ja terveys. Tosin voi olla myöskin oma ongelmansa saada monniset ongittua tuota pois.

Onko siis monnisten kannalta parasta onkia ne tuolta pois, vai onko mitään enää tehtävissä? Vai olisikohan hiekanvaihto kuitenkin se kannattavin ratkaisu- vaikka siihen uhrautuisikin tunti jos toinenkin (onneksi täällä ei ole muita vaikeasti pyydystettäviä kuin monniset).
opsu7-9
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Minkä kokoinen akva on? Meillä vaihdettiin 357L:n (pohja 160x50cm) akvaarion sora Bilteman hiekkaan pari viikkoa sitten juuri monnisten takia. Jaoimme altaan kansilasilla puoliksi, vaihdoimme ensin puolet ja sitten toisen puolen saman päivän aikana. Kalat oli koko operaation ajan altaassa. Samalla vedenvaihtoa. Homma onnistui hyvin.
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

No meillä on vähän pienempi allas. Meillä ei voi jakaa akvaariota tuolla tavalla kahtia, eli kaikki pitäisi varmaankin ottaa pois, lisäksi minä en saa kasveja maahan mikäli akvaariossa on vesi.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Soran vaihto hiekaksi ei ole niin hankalaa kuin mitä kuvittelisi mutta omasta kokemuksesta väittäisin että sorissakin on varmaan eroja. Edellisessä altaassani oli pengerryksen alaosa hiekkaa ja yläosa soraa. Ihan yhtälailla monniset viipottivat koko akvaariossa vaikka luulisi että jos sora tuntuisi erityisen pahalta/hiekka erityisen hyvältä, niin olisivat hakeutuneet hiekalle.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Tätä muuten olen miettinyt, että onko minkälainen jos pohja on puolet ja puolet?

Meillä on sora pohja ja ollaan se vaihtamassa hiekkaan.
Johnny
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Johnny »

minulla on vähän alle puolet sellaista mustaa pientä soraa ja loput on bilteman hienoa hiekkaa, toimii todella näyttävästi.
Toiseen päähän allasta olen siirtänyt suurimman osan tummasta hiekasta. Ikään kuin "häivettyy" pohja, vai miten se sanotaan. Kun varoo ettei isompi rakeista hiekkaa kovin pöllyytä niin se pysyy siellä toisessa laidassa (jos niin haluaa) muuten se leviää pikkuhiljaa ympäsi koko allasta. Eli vasen pääty on tummaa ja oikea pääty vaaleaa ja väri muuttuu pikkuhiljaa kun siirrytään laidasta laitaan. Vaikea selittää mutta uskon että ymmärrätte :)
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

inka.k1 kirjoitti:Tätä muuten olen miettinyt, että onko minkälainen jos pohja on puolet ja puolet?

Meillä on sora pohja ja ollaan se vaihtamassa hiekkaan.
Toimii niin että meinaavat seota keskenään ja akvaristi siinä sivussa. Sorahan nousee aina hiekan pinnalle ajan kanssa. Suosittelen vain toista materiaalia niin pääsee helpommalla kun ei tarvi varoa sekoittumista.
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Voisi ainakin aluksi koittaa vaihtaa tuo vilkkaampi p''ty puhallushiekkaan, vaihtaa sitten toinenkin kun silt' tuntuu.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mulla asu monnisia vuoden päivät sorapohjalla, eikä keneltäkään koskaan viikset irtoillleet tai maha ollut ruvella. Tämä silloin kun en vielä tiennyt hiekkapohjaa ottaa vakavasti. Kuitenkin kun pääsivät hiekkapohjalle, pääsivät siivilöimään hiekkaa kidusten kautta tunteella! Eli plussaa hiekkapohjasta, mut isompiaki syntejä varmasti on kuin että pitää sorapohjaa! :roll:
-uusio-harrastaja-
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Monnisille voi tehdä "hiekkalaatikon". Eli laittaa sitä hiekkaa vaikkapa pakasterasiaan. Ei välttämättä kaunis, mutta pääsevätpä monniset jossain toteuttamaan itseään. :roll:
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Täälläkään ei mitään ongelmaa sorapohjan ja monnisten kanssa. Pikkuiset pandapoikasetkin viihtyy ihan hyvin soralla eikä vahinkoja viiksien tai massun kans ole ollut. Meillä on sellainen "pehmeä" siloisen tuntuinen sora.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
HillaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Laita niille hiekkalaatikko! Mulla on ja toimii. Halpa ja helppo ratkaisu. Muovinen karkkirasia tms isompi -> kehikko ja sen sisään vaan hiekkaa. Ei pitäis olla vaikeaa! Sit akvasilikoonia ulkopinnoille ja soraa märän silikoonin päälle ja kun kuivuu niin senkun akvaan vaan!!! Piece of cake.
Misato
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Misato »

Mulla on 500litrasessa suurin osa hienoa hiekkaa ja lisätty sen jälkeen säkki (joku 7-10kg, jos en väärin muista) mustaa ihan pientä soraa, lisäksi joukosta löytyy myös pieni määrä pientä pyöreää soraa. Monnisia löytyy 19kpl.
Kun laitoin mustan hiekan, muutamalta monniselta ns. kului viikset, mutta nyt ne ovat taas kaikki oikein pitkäviiksisiä :D Mutta ei keltään ole ollut koskaan maha ruvella tai mitään vastaavaa, vain nuo viikset ottivat vähän osumaa...
Ongelmaa hiekka/sora-yhdistelmästä ei ainakaan minulla ole, siivotessa lappoan pohjan ja samalla nostelen hiekkaa ylöspäin, kaikenkaikkiaan hiekkaa ja soraa on akvan pohjalla noin 3-5cm kerros kai.
Tottakai monniset tykkäävät enempi hiekasta, sen kyllä näkee, mutta hyvinhän ne tulevat toimeen vaikka olisi sora/sekapohja. Omasta mielestäni myös tuollainen sekapohja voi olla hyvän näköinen, kasvit ovat ainaskin kasvattaneet aivan kauheita juuria, tuntuvat viihtyvän hiekassa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”