Poikasia!
Valvoja: Moderaattorit
Poikasia!
Onnistumisen riemua täällä hehkutan. Minulla on ollut 2 vuotta Malawi akvaario ja nyt Labidochromis caeruleus on poikinut jo kaksi poikuetta! Ekasta poikueesta sain pelastettua vain kaksi poikasta, toisesta 8:n poikasta eli kaikki jotka kalalla suussa olivat, sillä sain siirrettyä emon turvaan hautomaan vauvoja. Nyt taas yksi naaras kantaa poikasia suussaan. Sitä ihmettelen, miksi nuo kaikista nuorimmat naaraat tekevät poikasia, mutta vanhin Labidochromis caeruleus joka minulla on (on noin 1,5 vuotta vanhempi ja paljon isompi kuin muut) ei tee poikasia, näyttää olevan vain kiukkuinen vanhapiika nuoremmille.
Ottaakohan akvaarioliikkeet poikasia vastaa? Ja paljonko olette kaloista pyytäneet niitä myydessä? Kalat eivät vielä ole luovutus kokoisia, mutta kun ovat, myyn, annan tai vaihdan niitä kyllä, itse en voi kaikkia pitää.
Ottaakohan akvaarioliikkeet poikasia vastaa? Ja paljonko olette kaloista pyytäneet niitä myydessä? Kalat eivät vielä ole luovutus kokoisia, mutta kun ovat, myyn, annan tai vaihdan niitä kyllä, itse en voi kaikkia pitää.
Pipsa75
Missä päin Suomea asustelet? Kyllä ainakin Pk-seudulla saat kalanpoikaset myytyä liikkeisiinkin ihan mukavasti (muista kaupungeista mulla ei ole tietoa mutta kyllä varmaan isoimmista kaupungeista löytyy malweja myyviä liikkeitä). Kannattaa ilmoitella täälläkin, toiset harrastajat saattavat olla kiinnostuneita. Minusta ihan soppeli hinta malawipoikaselle on semmonen 3€/kpl. Harvinaisemmista olen itse maksanut vähän enemmänkin.
Kysynpä sinultakin, että missä vaiheessa teit siirron? Siirsitkö hautovan naaraan heti toiseen paikkaan kun huomasit sen olevan "pieniin päin" vai piditkö muiden seurassa kuinkakin pitkään??
Kysynpä sinultakin, että missä vaiheessa teit siirron? Siirsitkö hautovan naaraan heti toiseen paikkaan kun huomasit sen olevan "pieniin päin" vai piditkö muiden seurassa kuinkakin pitkään??
Moi!
Jyväskylässä asustelen. Täällä ei hirveästi ole ollut malaweja myynnissä liikkeissä jotenka en tiedä ottavatko vastaan niitä, mutta aina voi kysyä. Muutaman kuukauden noita poikasia vielä pitää kasvatella ja lisää niitä taitaa tulla nyt aika ahkeraan.
Siirsin naaraan toiseen akvaarioon kun se oli kantanut poikasia 4vkoa suussa. Kiinni ottaminen olikin sitten asia erikseen. Ensimmäisestä poikueesta en saanut pelastettua kuin kaksi poikasta, koska en saanut emoa kiinni, mutta toisen emon kohdalla kävi mäihä kun se sattui uimaan pienen metsästämisen jälkeen melkein suoraan haaviin.
Olen valmis myymään poikasia myös harrastelijoille, kunhan nyt tuosta ensin kasvavat luovutusikäisiksi. Ilmoittelen siitä myöhemmin. Kiitos vastauksestasi Beetle!
Jyväskylässä asustelen. Täällä ei hirveästi ole ollut malaweja myynnissä liikkeissä jotenka en tiedä ottavatko vastaan niitä, mutta aina voi kysyä. Muutaman kuukauden noita poikasia vielä pitää kasvatella ja lisää niitä taitaa tulla nyt aika ahkeraan.
Siirsin naaraan toiseen akvaarioon kun se oli kantanut poikasia 4vkoa suussa. Kiinni ottaminen olikin sitten asia erikseen. Ensimmäisestä poikueesta en saanut pelastettua kuin kaksi poikasta, koska en saanut emoa kiinni, mutta toisen emon kohdalla kävi mäihä kun se sattui uimaan pienen metsästämisen jälkeen melkein suoraan haaviin.
Olen valmis myymään poikasia myös harrastelijoille, kunhan nyt tuosta ensin kasvavat luovutusikäisiksi. Ilmoittelen siitä myöhemmin. Kiitos vastauksestasi Beetle!
beetle kirjoitti:Missä päin Suomea asustelet? Kyllä ainakin Pk-seudulla saat kalanpoikaset myytyä liikkeisiinkin ihan mukavasti (muista kaupungeista mulla ei ole tietoa mutta kyllä varmaan isoimmista kaupungeista löytyy malweja myyviä liikkeitä). Kannattaa ilmoitella täälläkin, toiset harrastajat saattavat olla kiinnostuneita. Minusta ihan soppeli hinta malawipoikaselle on semmonen 3€/kpl. Harvinaisemmista olen itse maksanut vähän enemmänkin.
Pipsa75
-
malawi
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Moi
Jyväskylässä ainot liike jossa myydään malaweja on faunotar siel palokan marketissä. Ne saattaisivat ottaa vastaa, muttei rahaa kylläkään anna mutta tuotteita kylläkin! Silloin kun asuin jkl:ssä mulla oli kans ongelma niiten poikasten kanssa kun kukaan ei oikein huolinnu niittä. Mut yks kaunis pv. yks nainen otti kerralla 17kpl poikasta ja sain siitä 40€ =)
Auh! Mullakin on/oli nyt kaksi pseudotropheus elongatusta yhtäaikaa tiineenä. Toisen otin haavilla kiinni ja pistin poikasaltaaseen. Paniikissa se päästi onneksi (ainakin melkein kaikki) poikaset ulos suustaan, joten pääsin nakkaamaan sen samantien takaisin isoon altaaseen. Ongelmaksi muodostui, että nuo hieman isommat demasonipoikaset pitivät niitä uutena herkkuruokana, joten kaappasin pikkuiset äkkiä sellaiseen pieneen kelluvaan poikaslaatikkoon....
Toinen elongatus on vielä poikaset suussaan. Veikkaisin "laskettua aikaa" tuonne parin viikon päähän.
Mitenkäs tuolta kalalta voisi "lypsää" ne poikaset ulos suusta kerralla, jolloin saisin nekin poikaset nopeasti turvaan. Onko kenelläkään kokemuksia moisesta?
Toinen elongatus on vielä poikaset suussaan. Veikkaisin "laskettua aikaa" tuonne parin viikon päähän.
-
malawi
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Lypsääminen/Strippaus
Olen pari kertaa stripannu sinihuulinaaraan poikasiltaan, kun sillä oli aina tapana syödä niitä. Kun huomasin että poikaset oli kuoriutunu munistaan naaraan suussa, otin naaraan haaviin kiinni, hellästi pidin kiinni ja avasin sen suun haarukan reunalla veden alla ämpäriin jolloin kaikki poikaset ui ulos. Jos osaat olla varovainen ja hellä tässä ei ole mitään väärin!!! Mun poikaset oivat kaikki hyvässä kunnossa ja samoin naaras.
Jatkan tähän ketjuun kun liipoo aihetta.
Mulla kaksi aikuista Metriaclima callainos "pearl white" naarasta alkoi hautomaan lähes yhtä aikaa (n.parin viikon välein). Ensimmäisen hautovaisen siirsin poikasaltaaseenparin viikon haudonnan jälkeen ja kala päästikin aikanaan maailmaan parisenkymmentä pientä "helmivauvaa". Toisen hautovan ajattelin siiträä myöhemmin, mutta jossain vaiheessa huomasin, että kalan posket ovatkin jälleen kaventuneet ja kala on ruvennut syömään. Päätelin siis haudonnan keskeytyneen.
Eilen kuitenkin bongasin kyseisen kalan suusta pikkupikku poikasia kurkkimasta
. Ilmeisesti fisu siis on vaan keventänyt lastia, näikö on? Mutta hassua että on syönyt normaalisti jo pitkään. En taida kalaa enää sirtää poikasaltaaseen kun siellä muutenkin on jo aikamoinen tungos, katsotaan miten pikkuisten käy. Hauska ylläri kieltämättä ja ovela mamma kun on hotanut omaa ravinnonsaantiaankin koko haudonnan ajan
.
Mulla kaksi aikuista Metriaclima callainos "pearl white" naarasta alkoi hautomaan lähes yhtä aikaa (n.parin viikon välein). Ensimmäisen hautovaisen siirsin poikasaltaaseenparin viikon haudonnan jälkeen ja kala päästikin aikanaan maailmaan parisenkymmentä pientä "helmivauvaa". Toisen hautovan ajattelin siiträä myöhemmin, mutta jossain vaiheessa huomasin, että kalan posket ovatkin jälleen kaventuneet ja kala on ruvennut syömään. Päätelin siis haudonnan keskeytyneen.
Eilen kuitenkin bongasin kyseisen kalan suusta pikkupikku poikasia kurkkimasta