Sitruunakirjoahven-ihmisiä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

toivottavasti silahkalla on reippaasti tilaa näille körmyille kun noin monta kalaa on 8O

Meitin Leo syö pelkästään pellettejä. Jotain pientä muuta se on maistellut vähäsen, mutta mikään muu kuin kirjoahvenpelletti ei oikein herätä ruokahalua. Räkmix lilluu nenän ohi ja katkarapua ehkä kokeillaan ja syljeksitään pari kertaa. Akvaarionäyttelyssä ollessaan sai Sarakonnun Liisa Leon syömään ison mysiksen ja minä tanssin riemuntanssia. Mutta siihen kertaan se sitten jäi. Varsin kranttu herra ja olen kuullut samanlaista muualtakin sitruunakirjoista.

Leo ei kyllä ole rauhallinen muuten. Ainoastaan jos laittaa käden altaaseen niin se menee piiloon. Muuten kyllä uhitellaan ja testostroidaan kaikkea mikä liikkuu lasin toisella puolella. Kissaa se on jopa kerran puraissut tassusta :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jepjee! Asiasta kolmanteen, meillä alkaa näkyä hiukan kyhmyisyyttä. Kuvablogi on ilmeisesti sanonut itsensä irti, koitetaanpa galleriakuvalla! :D

Kuva

-Alix-: Alkoiko Leo lähestyä 20 senttiä, kun kyhmy alkoi kasvaa, vai muistanko väärin? Meitin otus ei ihan vielä ole sen kokoinen ainakaan ilman pyrstöä, eikä kyhmykään mikään kunnon kyhmyä muistuttava, mutta tuntuisi olevan jatkuvassa kasvussa.
Fishy fella.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Azkhaeracan kirjoitti:Jepjee! Asiasta kolmanteen, meillä alkaa näkyä hiukan kyhmyisyyttä. Kuvablogi on ilmeisesti sanonut itsensä irti, koitetaanpa galleriakuvalla! :D
Kakka galleria ei anna linkittää suoraan kuvaan, vain kuvan sivuun :(.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Täällä näkyy punainen ruksi, eikä näytä kuvaa edes "show picture" -toiminnolla. :cry: Yläosan amarillo näkyy kyllä! [Muoks] Adrianna: Liian nopee! :twisted:
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Luulisin että hakusessa oli tämäkuva... Säkäheitto :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Azkhaeracan: Kyllä se rupesi kasvamaan jo alle 20cm kokoisena, heti kun sen sain. Ehkäpä sinulla on tytteli. Niille kasvaa joskus pieni pahkura, joskus ne eivät tykkää kyttyrää ollenkaan [;)] Tuon kanssa risteyttäminen voisi teettää kauniita poikasia *haaveilee*
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:Luulisin että hakusessa oli tämäkuva... Säkäheitto :mrgreen: !

Huono säkä! :mrgreen: se ei ollut tuo kuva, vaan tämä:

Kuva

-Alix-: Jep, sitä aloin ihmettelemään tuon kyhmyn kanssa, josko olisi sittenkin mahdollisesti naaras... Ja koiraana olen pitänyt! :D Sen genitaalipapilla(?) on mielestäni melkoisen kapea ja muistuttaa useiden kirjoahvenlajien koiraiden papillaa, esim. avaimet, timanttitonkijat. Mutta kaipa niissä pieniä eroja on lajien välillä... Hankalaa sinänsä, kun mulla ei ole aiemmin sitruunoita ollut. Jos tämän kanssa olisi ollut muutama muukin yksilö, niin sukupuolten tunnistus olisi varmasti paljon helpompaa! Tässä siitä vanha kuva, joka ei ole paras mahdollinen, sillä tuosta kulmasta se näyttää hitusen leveämmältä:
Kuva

Edit: Nyt kun kävin vilkaisemassa fisua ja selailin hiukan nettiä, näyttäisi siltä, että se voisi olla hyvinkin naaras! Hämäävää tässä on vain se, että papillan kärki on hyvin ohut ja terävähkö! Sen pää ei ole pyöreä.
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Azkhaeracan kirjoitti:Nyt kun kävin vilkaisemassa fisua ja selailin hiukan nettiä, näyttäisi siltä, että se voisi olla hyvinkin naaras! Hämäävää tässä on vain se, että papillan kärki on hyvin ohut ja terävähkö! Sen pää ei ole pyöreä.[/i]
Ainakin mun sitruunakirjoahven&huulikirjoahven äijillä on terävämmät papillan kärjet kuin tällä sun sitruunalla. Veikkaisin et on naaras :) Päänmuotokin näyttää "naarasmaiselta". Mut sithän se viimeistään selviää ku saat niitä poikasia ja ne varttuvat :D
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mun veikkaus olisi myös, että tuo kala on naaras.
/jari
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Hei, mua kiinnostais tietää kuinka suuren altaan 1 tai 2 sitruunakirjoa tai 1 sitruunakirjo ja 1 oskari tarvitsee? Kun tulevaisuudessa mahdollisesti hankitaan suuri ja mahtava allas ja sinne suuria ystäviä. Mitenkäs muuten nuo sitruunojen allaskaveriksi sopivat kalat? Kiitos jo etukäteen! :D
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pulipuli kirjoitti:Hei, mua kiinnostais tietää kuinka suuren altaan 1 tai 2 sitruunakirjoa tai 1 sitruunakirjo ja 1 oskari tarvitsee? Kun tulevaisuudessa mahdollisesti hankitaan suuri ja mahtava allas ja sinne suuria ystäviä. Mitenkäs muuten nuo sitruunojen allaskaveriksi sopivat kalat? Kiitos jo etukäteen! :D
Sitruuna on minulla tappanut oskarin 720-litraisessa (kaksi 25 cm oskua ja yksi vajaa 20 cm sitruuna). Tätä kalaa en mene suosittelemaan pidettäväksi yhdenkään muun kalan kanssa, etenkään ahvenen kanssa jos ei todella tiedä mitä tekee. Meillä sitruuna + haibarbit menivät hyvin yhdessä, samoin ispourjepleko. Nämä siis 720 -litraisessa.

Jos ottaa kaksi sitruunakirjoa saa luvan olla varma siitä, että ovat pariskunta tai kaksi naarasta sillä muuten tuhatlitrainenkaan ei ole tarpeeksi suuri. Ja jos ovat pariskunta niin niiden kanssa ei varsinkaan pysty pitämään yhtään mitään, sitruunakirjo-kutupari voi hyvin olla aggressiivisinta mitä kotialtaaseen voi laittaa. Lisäksi kutupari teettää jälkeläisiä joista on erittäin hankala päästä eroon, etenkään jos haluaa niiden elävän oikeissa olosuhteissa.

Itse siis en laittaisi sitruunaa yhdenkään muun ahvenen kanssa samaan altaaseen ja yhdelle sitruunalle semmoinen 540 litraa olisi mielestäni hyvä. Siihen ei välttämättä kuitenkaan pysty laittamaan muita kaloja (jos tilaa on vähän käy sitruuna partiksenkin kimppuun - väljemmässä ei).

Sitruuna on siis erittäin kiinnostava kala kuten olen jo tässä ketjussa todennut, mutta ainoastaan jos ymmärtää ottavansa kalan joka vaatii ihan oman, todella suuren altaan ja joka elää jopa 20 -vuotiaaksi.

Mieluummin ottaisin sinuna pari oskua 540 -litraiseen tai mieluummin tietenkin 720 -litraiseen. Ne ovat säyseitä (syövät toki kaiken joka mahtuu suusta, mutta eivät kiusaa toisia kaloja), hauskoja ja interaktiivisia ja niiden seuraksi voi ottaa muita rauhallisia ahvenia jos allas on tarpeeksi suuri.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Hmm.. No niistä sitruunoista olen kyllä enemmänkin kiinnostunut kuin oskuista. Tuo haibarbi + 1 sitruuna ja joku pleko -yhdistelmä oli mielenkiintoinen.. Altaalla pitää olla varmaan mittaa ainakin 2 metriä, vai? Olisi hienoa katsella haibarbiparven nopeaa liikehdintää ja sitruunan lymyilyä.. Mutta se on vasta hamassa tulevaisuudessa..
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Ok! Katsellaan miten ötökkä kehittyy... Tällä foorumilla (suurin osa amerikkalaisia) porukka on yhä sitä mieltä, että meidän mörrikkä näyttäisi koiraalta... Sitä he sanoivat jo alkuun, kun muutamia kuukausia sitten esittelin ko. fisun heille.
Tässä tämänpäiväistä: http://www.flower-horn.de/Forum/phpBB2/ ... =1900#1900

Pulipuli: Ja siltikään ei välttämättä toimi tuo haibarbi+pleko+sitris! Joitakin sitruunoita ärsyttää kaikki liikkuva, oli tilaa sitten 1,5 tai 2 metriä. Alixin Leo nirhasi oskun, mutta jätti isopurjeen (enimmäkseen?) rauhaan. Meillä oskua kiusattiin ja purtiin pirun kovaa, mutta mitään sen vakavampaa ei vielä ehtinyt tapahtua, kun sain ne erilleen. Sensijaan helmipurjeplekon laita oli heikompi, sitruuna puri siltä selkäevästä yhden paksuhkon eväruodon ja rintaevän ensimmäisen, todella paksun eväruodon poikki! Pleko oli tässä kohtaa n. 25cm mittainen ja sen kokoisen purjeplekon rintaevän ensimmäiset ruodot eivät ole kovin heikon näköistä tavaraa. Niiden hampuleilla saa tosiaankin aikaan! Ainakin tuon meidän fisun, jonka pepsodentti näyttäisi melko järeältä. :twisted: Vähiten ärsyttäviä kaloja tämän otuksen mielestä olivat timanttitonkijat ja kultajuovapleko. Oskari ja helmipurje olivat sitruunan mielestä kivoja kiusattavia.
Fishy fella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pulipuli kirjoitti:Hmm.. No niistä sitruunoista olen kyllä enemmänkin kiinnostunut kuin oskuista. Tuo haibarbi + 1 sitruuna ja joku pleko -yhdistelmä oli mielenkiintoinen.. Altaalla pitää olla varmaan mittaa ainakin 2 metriä, vai?
Jos näin päin on, niin 200x60x60 cm allas pystyyn ja siihen sitruunakirjo ja kokeilla voi noilla haibarbeilla tai vastaavilla "ei-uhkaavilla" vikkelillä kaloilla :mrgreen: Haibarbejahan on hyvä olla nelisen kappaletta kun ovat parvikaloja. Niitä en missään nimessä laittaisi alle kaksimetriseen altaaseen tai tulevat lasin läpi.

Ja olen ehdottomasti Azkhaeracan:in kanssa samaa mieltä, mikään yhdistelmä ei ole takuuvarma. Pitää olla valmis sijoittamaan "kokeilukalat" muualle jos yhteiselo ei suju. Ja yhteiseloa kannattaa seurata etenkin vedenvaihtojen jälkeen. Leo sai aina kaameita hepulikohtauksia vedenvaihdon jälkeen (=kudettaa) ja jahtasi oskuja pitkin allasta. Se tappoi toisen ajamalla sen kannon alta niin tiukasta raosta, että oskarin toisen kyljen kaikki suomut repeytyivät irti.

Azkhaeracan: minä olen vielä hieman skeptinen mitä tuon sukupuoleen tulee. Leollakin oli välillä todella pieni kyhmy, sen koko kun minusta riippuu paljolti ympäristöstä... Koitapa "kiusia" sitä aina välillä. Pureeko siihen keltainen väri? Kalaa voi leikittää hetken verran päivässä, sillä ainakin itse olen saanut kyhmyn kasvamaan. Pasras on jos allas on jossain, missä sen ohi kävellään usein. Leo oli virkeä, aktiiviinen ja melkoisen tyytyväisen oloinen kun se asusteli eteisessä mistä sen ohi käveltiin ihan koko ajan. Siellä se sai uhitella minkä kerkesi ja kyhmy kasvoi :mrgreen:
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Ottaa pattiin... :mrgreen:
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti:Azkhaeracan: minä olen vielä hieman skeptinen mitä tuon sukupuoleen tulee. Leollakin oli välillä todella pieni kyhmy, sen koko kun minusta riippuu paljolti ympäristöstä... Koitapa "kiusia" sitä aina välillä. Pureeko siihen keltainen väri? Kalaa voi leikittää hetken verran päivässä, sillä ainakin itse olen saanut kyhmyn kasvamaan. Pasras on jos allas on jossain, missä sen ohi kävellään usein. Leo oli virkeä, aktiiviinen ja melkoisen tyytyväisen oloinen kun se asusteli eteisessä mistä sen ohi käveltiin ihan koko ajan. Siellä se sai uhitella minkä kerkesi ja kyhmy kasvoi :mrgreen:

Jep! Sitä ottaa päähän eniten keltainen, hopeinen ja mustavalkoraitainen! Keltaista leväraappaa en voi käyttää ilman, että fisulla kilahtaa, se hyökkää tämän kimppuun vihaisemmin, kuin useiden muiden veden alla liikkuvien esineiden! :D Lasin toisella puolella hopeinen kamera saa myöskin samantapaista, ehkä jopa pahempaakin reaktiota aikaan.
Kamera hyökkäyksen kohteena:
Kuva
(Loistava irvistys)
Toki kaikki liikkuva saa sen jahtaamaan. Fisu asustaa meidän kalahuoneen ovensuussa. Huoneen ovi on päivisin auki ja huone on eteisen vieressä. Kun joku tulee sisään, se ui kovaa vauhtia päätylasiin *kops* ja heiluttaa häntäänsä iloisesti. Vieraat ihmiset saavat sen sekoamaan yhtä hyvin kuin kamera, mutta kamera on joskus vielä vähän ärsyttävämpi. Tutuille se toki esittää myös, mutta paljon vähemmän, kuin vieraille ihmisille. Vieraiden ilmestyessä paikalle show on samanlainen kuin silloin, kun fisu näkee peilikuvansa! :D Lähes päivittäin leikitämme fisua sen ihailemalla peikolla. :mrgreen: Joskus olen koittanut peiliä, mutta siitä se sekoaa liikaa. Siksi tätä kyhmyn kasvamisen hitautta ihmettelenkin, kun sillä on ollut aika paljon ärhennettävää ja se ei ole siltikään ihan kovin nopeaa kasvanut. :o

Käden kimpussa:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img55647.jpg
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Sitruunakirjoahvenista kiinnostuneille..

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=75137
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Noniin. Laila: Amphilophus citrinellus, pituus 17cm plus pyrstö, ikää noin kaksi ja puoli vuotta. Sain tämän liikkeestä vallan veloituksetta. Asusti siellä 160 litraisessa pohjapinta-alaltaan 50x50 altaassa. Ja vaikka tämä altaani on sekin nafti, pohjapinta-ala 120x40, korkeus 50, on sillä täällä taatusti parempi melskata. Mielenkiintoinen otus. :mrgreen: Mokoma on asustanut viikon, eikä mitään ole syönyt. Ei edes vakiopellettejä, joita edellisessä kodissaan mussutti. Liekö protestointia? 8O

Laila
Laila ja allas
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Nätti Laila! :mrgreen: Tosi hyvät värit sillä! Se on jänskän mallinen!
Joo, kyllä sen on parempi siellä sun luonasi kuin kaupan purkissa, jossa se on ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa. Jos se kasvaa tuossa iässä, niin ei luulisi sen kasvavan ainakaan kovin nopeaa.

Hmm, outoa, ettei se syö. Mikähän olis oikein erikoisherkkua, jota voisit kokeilla? Jotain naminamipellettejä! :D Ainakin meidän kaikki isot affenat ovat tykänneet tosi paljon seran isoista pelleteistä. Se purkki, jossa on arowanan kuva. Tetra myös menee ja hikari, mutta hikarista Hammas(sitruuna) nirsoilee, mikäli on valinnanvaraa. Meidän sitris syö hitaammin vaihdettuaan akvaa, mutta se johtuu siitä, ettei tällä ole ketään, joka veisi sen sapuskat. Onko Laila muutoin kotiutunut hyvin? Lentääkö sora pitkin laseja? :D

Millaiset hampaat muuten Lailalla on?
Fishy fella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kaunis kala, onnittelut perheenlisäyksestä :mrgreen: Tuo lienee sama kala jota kaupattiin Leon morsiameksi, mutta en pariskuntaan vitsi ryhtyä ja lisäksi se on aikalailla liian pieni Leolle. Mutta onpa kaunis!

Nyt altaan muuton jälkeen Leo on kiukkutellut jonkun aikaa eikä ole juurikaan syönyt. Isot ahvenet osaavat olla syömättä kun niitä ottaa nuppiin, muutto voi olla syynä. Eli kärsivällisyyttä vaan ja parin pelletin tiputtaminen altaaseen päivässä auttanee. Tai vaikka katkarapuja? Leo myös syö paremmin jos sitä "leikittää" hetken verran ennen ruokailua (eli uhittelee lasin takaa keltaisella esineellä).
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Tänään on syöty muutama pelletti ja tujaus survareita. Ja se napsii pinnalta limaskaa, mussuttaa sitä hetken ja pykäisee ulos. Syökö se sitä vai mutustaako vain joitain pieneliöitä siitä? Mun ja Dannyn super-räkmiksiin ei sitten koske yhtään. Pakenee vain paikalta. Tässä vielä toinen poskipuoli neitokaisesta Vähän on vielä vatta lommolla...

Kaipa tuo kotiutuminen on mennyt ihan jees. Kaksi isoa monttua on kaivettu ja hiekka/sora lentää. Hellettä kun on niin lämmöt on 28! Pohja-aineksessa on muutama kilo bilteman hienointa hiekkaa ja suomalaista noin 5mm soraa. Kun tuo hiekka pöllyää niin menee tovi että vesi selvenee. Kumpa olisi parempaa, vai olisko sekoitus jees? Eikös Leolla ole hiekka? Hampaalla jokisora? (Hammas, voi elämä. Pakkohan se on androgyyni nimi tempasta kun ei toisesta tiiä. :mrgreen:)

Täytyy myöntää, että Leon nimi on toiminut jonkinsortin inspiraationa Laila, köh, Delilahille. Olishan siinä nimiensä puolesta passeli pari. Leon fotot ja jutut ovat olleet alkusysäys tähän mun kirjoahvenkiinnostukseen. Kiitokset vain Alixin suuntaan! :P
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kiitämme ja pokkaamme nöyrästi 8-) Leo on aiheuttanut joissain ihmisissä (ja kissoissa) ihastusta. Leoa voinee tavata Lemmikki 06 -messuilla Vantaan Myyrmäessä tulevana syksynä jos vaan löydän sopivan kokoisen laina-altaan sille.

Tällä hetkellä Leo mököttää varmaan sitä, ettei ole enää yksin altaasaan. Seurana on siis Commodore joka on piikkipleko (luultavasti L-64, siitä johtuu nimi :mrgreen: ). Commodore sai jokseenkin siipeensä parina ekena päivänä, mutta nyt se uiskentelee varsin rauhassa missä sitä huvittaa (on aika käsikesy yksilö) ja Leo väistää! On ilmeisesti saanut maistaa piikkiplekon pyrstöä :roll: Eli nyt on kala jota voin suositelaa (ainakin nössön) sitruunakirjon kaveriksi. Tuolla altaassa on myös riskillä piskuisia leväbarbeja ja ne saavat myös olla aivan rauhassa 8O Kasvit tietenkin ovat pinnasa ja hiekat etulasilla, mutta jos ne olisi vielä saanet olla rauhassa niin olisin jo epäillyt jotain vakavempaa tautia!

Leo ei ole ikinä edes maistanut räkmixiä. Kun se vielä eli Oskujen kanssa niin se oli pääruoka, eli kyse ei ole siitä, etten olisi sitkeästi tarjonnut sitä. Pelletit omasta purkista, se on mitä herra syö. Piste.

Leolla on hiekkapuhallushiekkaa ja Hammas taitaa olla jokisorapohjalla. Minusta pääasia on, että hiekka/sora ei ole teräväsärmäistä. Sitruunat kuitenkin kaivelevat paljon ja terävät särmät saattavat vahingoittaa suuta/kiduksia. Kivien koolla sitten ei liene väliä, ovatko jokisoraa vai suuria kiviä puhallushiekan seassa, niitä siirretään kuitenkin mahdollisuuksien mukaan :mrgreen:
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Jepjee, Hampaalla on jokisoraa sekä bilteman toisiksi hienointa hiekkaa soran alla/seassa, sora kulkee huulten välissä mukavasti! ;)

Olen tässä miettinyt onko tuo meidän Hammas sitruuna ollenkaan. Sen genitaalipapilla on niin outo ja sukupuolen tunnistus vähän hankalaa ja sen otsan malli poikkeaa aikalailla useimpien citrinellusten otsasta. Olen vähän katsellut ja tullut siihen tulokseen, että Amphilophus hogaboomorus muistuttaa melkoisesti Hammasta. Lisäksi ihmetyttää sen torahampaat, jollaisia muilla sitruunoilla ei ilmeisesti ole? Kyllä hampaita tuntuisi löytyvän muiltakin sitruunoilta, muttei valkoisia ja pitkiä, kuten tuolla. Lisäksi Hampaan leuanalunen on toisinaan kirkkaan oranssi.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... morus.html

Tuo kuvan kala on "samanlainen" kuin Hammas. Toki erottaisin omani, jos nuo vierekkäin laitettaisiin, mutta ovat kyllä niin saman näköisiä, että voisivat olla sisaruksia! :D Ainoa ero on se, että Hampaan kuviot ovat selkeämmät ja raidat täydellisemmät, kuin kuvan kalalla. Tuo fisu näyttää myös Hammasta vanhemmalta.

http://www.tangledupincichlids.com/images/hoog.jpg Tämäkin pariskunta on hyvin tutun näköinen...

http://www.cichlidenseite.de/amphilophu ... m/male.jpg Ja tämä ukko.

http://www.cichlidae.be/A_hogaboomorum_MP.jpg Ja tämä :D

Googlen kuvahaussa hakusanalla "Amphilophus hogaboomorum" tulee yksi erityisen Hammasmainen fisu, mutta harmikseni linkki ei toimi.

Mitä mieltä olette? Hampaan kuvia voi käydä tarkistelemassa täältä:
http://kuvablogi.com/blog/14/13/

Pitää vielä tutkia asiaa :)
Fishy fella.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Azkhaeracan kirjoitti:Olen tässä miettinyt onko tuo meidän Hammas sitruuna ollenkaan. [naps] Pitää vielä tutkia asiaa :)
Amphilophukset kai voi risteytyä mitenpäin vain, eikö? Olemme siis lähes mahdottoman määrittämisen edessä. Voishan se olla risteytyskin. jaihanir heitti myös ajatuksen, josko Lailassa olisi A. trimaculatus -lajia risteytyneenä. Kenpä tietää?

Laila käy kaiken kimppuun. Suodatin ja kaikki saavat kyytiä kunhan vain liikkuvat. No, ratkaisuna pistin mokoman haavin taakse lasia vasten putsatessani toisella kädelläni leväkaapimella etulasia. Pitäiskö investoida magneettiraappa? Ei viistisi kokeilla, minkälaista jälkeä saa käteen aikaiseksi.

Teen totaali pohja-aineksen vaihdon jonain päivänä, silloin neitokainen pitänee ottaa kokonaan pois ämpäriin hetkeksi, jottei turhaan honslota ja sählää vaihdon tiimellyksessä.

Ostin putiikista Lailalle edellisessä elämässä syötettyä peruspellettiä. Tropicana -merkin "Cichlid & Arowana medium sticks". Punainen purkki. Hyvin majstuu ja hintakin edullinen, 6.5 euroa. Se on pari euroa vähemmän kuin Tetran Cichlidin :) Koostumus on kuitenkin pääpiirteissään ihan sama.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Jep, kyllähän nuo risteytyvät. Oon tässä katsellut noita Jaihanir:ilta tulleita sitruunan poikasia ja poikkeavat Hampaasta hyvin paljon! Mua huolestuttaa niiden käytös.. Isoin on jo ainakin 8 senttinen ja se on arka. Pelkää nopeita liikkeitä, mutta vähän härnää sisaruksiaan. Se ei hyökkäile ollenkaan eikä sillä ole hampaita.. Tai ainakaan sellaisia niin näkyviä hampaita kuin Hampaalla on ja oli jo pienempänäkin. Näiden poikasten pään muoto poikkeaa myös aikalailla siitä, miltä Hammas näytti pienempänä. Muut poikaset ovat aikas vässyköitä, mitä nyt vähän näykkivät oskuja.

Itsekin kattelin heti kans tosta Lailan kuvasta, että se on vähän erikoisen mallinen puhtaaksi sitruunaksi. Kyl siinä sitruunaa on, mutta suvussa varmasti jotain muutakin.

Mäkin koitin Hampaan kanssa joskus tota haavisysteemiä. No koittihan se tappaa senkin! :D Mut ihan nätisti sitten lopulta hyväksyi kohtalonsa haavin alistamana.

Mulla on Hampaalla sellanen pitkävartinen leväraappa, jonka terä on muovia. Se on aika kätsy: Ei mene sormet eikä kädet hajalle eikä myöskään tarvitse pelätä fisun satuttavan itseään terään.

Pitäis muuten käydä ruokakaupassa Hampaalle, hyvä kun muistutit!! :D
Fishy fella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”