onkohan ihan normaalia käytöstä hunajarihmoille, että uros ajaa naarasta takaa lähes jatkuvasti? vaikka naaras olisi ihan piilossa urokselta, niin se pirulainen käy altaan järjestelmällisesti läpi ja takaa-ajo alkaa taas..
hunajarihmat ovat olleet altaassa vasta viikon ja allas on 84l. Onkohan allas liian pieni vai mikä niitä riivaa?! kasvillisuutta ja muita piilopaikkojakin on niin paljon kuin tuon kokoiseen purkkiin voi mielestäni laittaa!
Hunarihmojen käytös
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Huniksiako on vain pariskunta?
Mitä muita kaloja sulla siellä on?
Rihmakalakoiraat voivat olla joskus aika kiivaita rakastajia, varsinkin kutuaikaan yksinäinen naaras voi saada kyytiä.
Jos sulla on sisustukset kunnossa niin voisit kokeilla toisen naaraan hankintaa, eli haaremissahan näitä rihmiksiä olisi hyvä pitää.
En osaa sanoa sopiiko tuon kokoiseen kolmea naarasta, mutta jospa toinen naaras helpottaisi tilannetta.
Tai jos koiras jatkaa sitten naaraiden ahdistelua taukoamatta voisit kokeilla koiraan vaihtamista. Kaloista löytyy yksilöitä joilla erilaiset persoonat.
Mitä muita kaloja sulla siellä on?
Rihmakalakoiraat voivat olla joskus aika kiivaita rakastajia, varsinkin kutuaikaan yksinäinen naaras voi saada kyytiä.
Jos sulla on sisustukset kunnossa niin voisit kokeilla toisen naaraan hankintaa, eli haaremissahan näitä rihmiksiä olisi hyvä pitää.
En osaa sanoa sopiiko tuon kokoiseen kolmea naarasta, mutta jospa toinen naaras helpottaisi tilannetta.
Tai jos koiras jatkaa sitten naaraiden ahdistelua taukoamatta voisit kokeilla koiraan vaihtamista. Kaloista löytyy yksilöitä joilla erilaiset persoonat.

hunarihmojen lisäksi akvaariossa on intiaaninsulkia 8 kpl, albiinomonnisia 2kpl ja naamiomonnisia 2 kpl.
Akvaarioliikkeessä suosittelivat ottamaan hunajarihmat pariskuntana, nyt kyllä vähän harmittaa kun naaraan elämä on vaan pelkkää piileskelyä
voiko hunajarihmoja pitää ihan erakkona? vai oisko vielä huonompi vaihtoehto? toiselle saatais kyllä uusi koti, mutta täytyy varmaankin seurata vielä tilannetta ja miettiä mahdollisesti toisen naaraan hankkimista
olen ihan untuvikko näissä akvaarioasiossa, enkä haluais siihen tilanteeseen että tuo ukkeli päästää akkansa päiviltä, vai voiko ne edes niin raakoja olla?!
Akvaarioliikkeessä suosittelivat ottamaan hunajarihmat pariskuntana, nyt kyllä vähän harmittaa kun naaraan elämä on vaan pelkkää piileskelyä

voiko hunajarihmoja pitää ihan erakkona? vai oisko vielä huonompi vaihtoehto? toiselle saatais kyllä uusi koti, mutta täytyy varmaankin seurata vielä tilannetta ja miettiä mahdollisesti toisen naaraan hankkimista
olen ihan untuvikko näissä akvaarioasiossa, enkä haluais siihen tilanteeseen että tuo ukkeli päästää akkansa päiviltä, vai voiko ne edes niin raakoja olla?!
Asiaa voisi tosiaan helpottaa se toinen naaras, niin sitä yhtä ei kokoajan rääkättäisi. Itselläni on pariskunta 100litraisessa, välillä naaras saa kyytiä mutta melko sopuisa pariskunta kyllä. Jos altaassa ei ole pintakasveja,kokeile niitä, esim. pistialla on isot juuret jotka muodostavat pinnalle näköesteitä. Koiras myös rakentaa pesän pintakasvien joukkoon ja kun se vahtii sitä sille ei jää niin paljon aikaa kiusata akkaansa.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Kalojen käytös todella yksilöllistä. Mulla hunajakoiras + 2 naarasta tällä hetkellä 60-litraisessa, ja sulassa sovussa. Kuteneet useita kertoja, käsittääkseni vuoroon molempien naaraiden kanssa. Jopa kutuaikana toinen naaras sekä muut kalat saaneet olla ihan rauhassa.
Kääpiörihmakalojen kanssa on sen sijaan ollut huono tuuri. Akvaristihistoriani aikana olen niitä ehtinyt omistaa useita, ja aina sattunut äksyjä yksilöitä, joista toinen on jahdannut toisen hengiltä (viimeksi naaras tappoi ukkonsa, mutta tuli hyvin toimeen samassa 100-litraisessa elelevien hunajarihmakalojen kanssa!
)
Ei ne aina pidä paikkansa kauppiaiden ja kirjojen suositukset; kaloissa persoonallisuuksia siinä missä muissakin elävissä..
Kääpiörihmakalojen kanssa on sen sijaan ollut huono tuuri. Akvaristihistoriani aikana olen niitä ehtinyt omistaa useita, ja aina sattunut äksyjä yksilöitä, joista toinen on jahdannut toisen hengiltä (viimeksi naaras tappoi ukkonsa, mutta tuli hyvin toimeen samassa 100-litraisessa elelevien hunajarihmakalojen kanssa!

Ei ne aina pidä paikkansa kauppiaiden ja kirjojen suositukset; kaloissa persoonallisuuksia siinä missä muissakin elävissä..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Homma meni nyt siihen pisteeseen että hunajarihmaukko vietiin evakkoon toiseen akvaarioon. Akka ei saanut enää ukon mielestä edes syödä.. ei auttanut kasvillisuuden lisääminen. Akka sai olla vain yhdessä nurkassa paikallaan ja välillä ukko kävi sielläkin antamassa sille ihan kunnon kyytiä. Nyt katselin akvaariota ja värityksen perusteella siellä onkin tämä ukko hunajarihma eikä akka, vaikka niin oli tarkoitus! Voiko olla että nämä molemmat olivatkin ukkoja vai voivatko nuo vaihdella väritystään niin voimakkaasti? Aikaisemminkin olen huomannut vedenvaihdon yhteydessä, kun hunikset ovat paniikissa niin ei ole saanut selvää kumpi on kumpi. Nyt on kyllä vähän pää sekaisin noiden kanssa kun en tiedä enää olivatko edes koiras ja naaras vai olivatko ne molemmat koiraita, silläkö selittyisi niiden käytös?