Hätätapaus: Klepon (pleko?) pyrstöevässä haavoja!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Hakekaas joku tälle heebolle kuva keltaisesta tummaleväplekosta, se siellä kuitenkin on. "Iso selkäevä" ja "pienet viikset" (= sierainläpät) viittaisivat aika lailla siihen. Niitähän on myyty Suomessa ainakin "kultatäpläimumonneina" ja ehkä "kultaplekoinakin".
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Ei tää kyllä keltainen ole mutta tummaeväpleko:
http://images.google.fi/images?q=tbn:7T ... ofiili.jpg
Ja tässä joku,
http://www.siniriutta.fi/images/stories ... monni3.jpg

Mulla ei ole pleko tuntemusta mutta toi on ainakin keltainen..hehheh. Aika vaikea löytää kuvia netistä kun ei tiedä kaikkien lajien nimiä...

Tässä linkki josta löytyin kauhee määrä plekoja mutta mistäs mä niistä tiedän mitä ne on..
http://www.akvaariokeskus.com/kalalista ... monnit.htm
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Olisiko tästä keskustelusta apua:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =kultainen

Tässä kuvassa albino isopurjepleko - tärppäiskö?
http://www.dolphin-int.com/pics/algib.jpg

Ja vielä: ei aivan vastaa tuntomerkkejä, mutta kokeillaan nyt hakuammuntaa. Eli, ei varmaan ole kyseessä tämän näköinen kaveri:

Kuva
Kuva

Kuvissa siis levänuoliaisen "kultainen" muoto (Gyrinocheilus aymonieri, ’golden algae eater’).
AquaStar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:29, 29.05.2006

Viesti Kirjoittaja AquaStar »

Joo ihan sen isopurjeplekon näkönen mut vaa vähemmän keltasempi. Oisko se sitte isopurjepleko? Siis ihan samanlainen paitsi silmät ja väri. Silmät on vaaleansiniset mut muute samanlainen. Muut näistä arvauksista, partikset yms. ei ei näytä siltä.

-------------

Mite tähä saa kuvia?
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Täällä ohjeet. Lisää löytyy hakua käyttäen, testit ja räpellykset osiosta. Hyvä www-osoite johon kuvat voi laittaa on www.kuvablogi.com (tarvii rekisteröityä) tai http://onlinepix.eu/fi/
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
AquaStar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:29, 29.05.2006

Viesti Kirjoittaja AquaStar »

Aattelin just että aion jatkaa tätä akva harrastustani ja pitää altaani ja hoitaa kalat ja saada akvaarion toimimaan oikeiden lajien kanssa. MUTTA rakas äitimuori valittaa nytten että minulle ei jää sitten aikaa tiskata tiskejä ja kuurata lattioita ja ym. Siis yhden päivän aikana jos vaihdan vedet ja hoidan niitä juttuja ni se on nyt hänelle niin kova pala että joutuu itse tekemään vähän enemmän ennen kuin ehdin apuun. Arkipäivisn en tee kyllä kotitöitä hirveästi kun koulu ja opiskelu vie aikansa ja paljon voimiakin kun haluan menestyä. Äiti ei taida tajuta että kun eläimen/eläimiä ottaa niin on otettava vastuu siitä ja hoitaa se hyvin. Jos jään hetkeksikin hoitelemaan akvaariota tai edes katselemaan sitä koulun jälkeen niin kyllä saa nipottamista kuulla vaikka koko illan. Äiti hokee melkein joka päivä vielä sitäkin että "olipa hyvä että siitä koirasta päästiin kun rahat tässä muutenkin on tiukoilla ja nytten tuo tankki tuolla pojan huoneessa kuluttaa varoja". Äsken oli ihan kauhee riita ja kaipa minun on kuitenkin taas luovuttava hoidokeistani ja ottaa eläimiä vasta kun elän omaa elämää eikä enää tarvitse kuunnella tuota kauheaa nipottamista. Tai sitten että kohtaloni määrää että minulle ei suoda lemmikkejä koskaan kun nyt olen joutunut luopumaan jo kolmesta eläimestä / eläimistä. Ensimmäiset olivat hamsterit ja undulaatit ja nyt akvaario. Kaiken lisäksi eläimet tässä tulevat kärsimään. Joten kirjoittelen tänne nyt vielä muutaman päivän aikana tai niin kauan kunnes uusi koti on löytynyt. En ole vielä varma kuitenkaan äitini päätöksestä.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Voit äidille kertoa sen akvaarion yllä pito kustannuksista sen verran että sähköä kuluttaa paljon vähempi kuin telkkari eikä niille kaloille tarvitse kuin vettä ja ruoka purkin. Pienipurkki maksaa pari euroa ja riittää ainakin vuodeksi. Suihkussa per kerta kuluttaa yksi ihminen vettä 50litraa, eli verraten akvaarion kulutukseen neljän ihmisen taloudessa suihkussa käymisessäkin sitä kuluu enemmän. Äipälle voit sanoa että akvaarion veden vaihdot kautta ruoka tekevät euron kuukaudessa sähkön hinnasta informoikoon joku toinen ittelllä sähkölasku ollut 50€ ja siitäkin enimmän osan kuluttaa tietokone..Eli halvan ja opettavaisen harrastuksen olet löytänyt kunhan äitisikin saisit sen ymmärtämään. Akvaarion kanssa kuluva aika on puolisen tuntia viikossa, eli kyllä sinä kotitöihinkin hyvin kerkiät osallistumaan. Ne testit riittää vissiin seitsemänkymmentä viikkoa, jos seitsemänkymmentä kertaa saa testata.
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Kuinkahan vanha olet? Toivoisinpa että äitisi huomaisi, ettei akvaarioharrastus suinkaan ole huonoimmasta päästä ajanvietettä, eikä myöskään sieltä kalleimmasta. Jos perushankinnat on tehty, kuten sinulla taitaa olla, ei siihen kovin suuria summia tarvitse jatkuvasti upottaa, eivätkä yhden altaan vesi- ja sähkökulut liioin järin suuria ole (niin kuin sulle on jo laskeskeltukin). Kaloja ja kasveja löytää täältä palstalta tosi edullisesti, samoin kuin ohjeita ruoan tai lannoitteiden valmistamiseen itse. Ja hyvässä lykyssä voi päästä itsekin kauppaamaan kalanpoikasia tai oman altaan kasvituotantoa. [;)]

Jospa äitiäsi painavat ihan muut huolet, jotka sitten jotenkin kanavoituvat sinun eläinharrastuksiisi? Saisikohan hänet joskus istahtamaan akvaarion ääreen ihan rauhassa? Senhän pitäisi olla tunnetusti rentouttavaa ja virkistävää. 8-) Itse ainakin nollaan usein kaikki stressit ja arjen vaivat akvaarioiden ääressä. Ja kun tunnut olevan huolehtivainen ja vastuuntuntoinen poika, osaisit varmaan hälventää äitisi huolta ja vakuuttaa, ettei yhden altaan hoitaminen kohtuuttomasti vie aikaa, niin että ehdit auttaa myös kotihommissa ja opiskella. Sitten omassa kodissa voit keskittyä harrastukseen vapaammin. :P
AquaStar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:29, 29.05.2006

Viesti Kirjoittaja AquaStar »

No yritänpä puhua vielä. Ei se kyl iha nii sanonukka että pitäs luopuu vaa pitäs saaha asiat ja oikee rytmi järjestettyä.


Muute tää kysymys on jo kaivertanu mieltä jo aika pitkään?
Kuinka paljon ruokaa annan kaloille kun niitä on 13 ja isoimmalle aloitin kurkku plus herne ruokavalion ja nyt mulla on 2 kasvis plus tavallista kalanruoka (hiutaleita) purkkia? Täytyykö mun ottaa huomioon kalojen koko ja oon ruokkinu kerran päivässä joskus kahdesti ku on siltä tuntunu? Tässä vielä kerran ne asukit (pliis elkää älkää kommentoikoo niistä ku tiiän että lehtikala ja pleko ei sovi tänne ja tetroja on liian vähä ja niinpoispäin) 3 keltabarbia, 1 miljoonakala ( tunnistin kalan vasta eile) 2 rihmakalaa ( juu ne on aika isoja mut tulee hyvii toimee) 2 intiaaninsulkaa ( liian vähä ..tiedossa on) monninen ja 2 mustatetraa. oon ny ruokkinnu pikkasen liikaa ku aina tuntuu siltä että ne ei saanu tarpeeks.

--------------------

Joo oon melkei 15. Heinäkuussa synttärit.

--------------------

Kuinka niitä lannotteita tehää ku täällä mainittii että niitä voi itse tehdä? Ainiin ja voiko suodattimen laittaa pois päältä yön ajaks? oon yhen yön laittanu pois päältä, eikä mitää erikoista tapahtunu. OOn nyt kyllä pitäny sen päällä mutta kuinkahan asia on?
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Kannattaa ennemmin ruokkia liian vähän kuin liikaa, vaikka kalojen ruokailua onkin mukava katsoa. Sinullakin varmaan keltabarbit, mustatetrat ja rihmakalat on ensimmäisenä ruoka-aikaan kotona. :) Kannattaa katsoa, että pohjaeläjillekin jää ruokaa. Kuitenkin kalojen pitäisi parin minuutin aikana syödä altaaseen laitettu ruoka, ettei se jää sinne ajelehtimaan ja pilaamaan vettä. Liikaruokinnalla voi olla ikäviä seurauksia, kuten kotiloiden räjähdysmäinen lisääntyminen, levät, pahimmassa tapauksessa veden pilaantuminen ja kalakuolemat. Kurkku ja herne ovat pohjalla hyviä olemassa, jotta voit varmistaa pohjakalojen ruuansaannin ahneessa seurassa.

Suodatinta kannattaa pitää päällä aina. Etenkin yöllä, kun kasvit eivät yhteyttäessään tuota happea, on veden pinnan hyvä pysyä liikkeessä, jotta happea liukenee tarpeeksi.

Savi-turvepallukoista on käyty keskustelua: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=75155 Tuolla linkkejä myös muihin pallurakeskusteluihin.

Olet erittäin vastuuntuntoisen oloinen nuorimies ja toivotan sinulle erittäin antoisia hetkiä uuden harrastuksesi parissa. Jos äitisi asettuu vastahankaan akvaarion suhteen, niin tässä ketjussa olet itsekin kertonut aika hyvin tuntemuksiasi. Voit istuttaa äitisi tietokoneen ääreen ja pyytää lukemaan. Tai vaihtoehtoisesti voit esimerkiksi kirjoittaa hänelle kirjeen, jossa kerrot miltä tuntuu. Puhuminen on joskus vaikeaa aloittaa, mutta kirjeseen saat miettiä sanottavasi. Se toimii sitten myös sujuvana keskustelun avaajana. Ja jos puhuminen tuntuu vaikealta, niin kirjeen loppuun voi lisätä, että toivoo äidiltä myös kirjoitettua vastausta. :) Minulla on tapana laittaa perheenjäsenille "minusta tuntuu nyt tältä"-kirjeitä, jos on vähänkään jotain hampaankolossa. Rinnakkaiselo on helpompaa (joskaan ei tietenkään mutkatonta), kun ymmärrämme toisiamme.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Suodattimen pois panemisesta mm. tässä. Eli kannattaa pitää päällä yölläkin, ettei happikato pääse yllättämään.

Ruokkimisesta saitkin jo vastauksen. Oikeaa määrää oppii annostelemaan pikkuhiljaa. Kahdesti päivässä on ihan ok, mutta seuraile tosiaan, että kaikki tulee syötyä muutamassa minuutissa ja toisaalta, että kaikki saavat jotakin. Esim. monniset löytävät pohjalta sinne tippuneita hiutaleenpalasia mutta mussuttavat mielellään myös pohjatabletin palasia. Jos pleko on aranpuoleinen, se luultavasti aterioi yöaikaan, jolloin sen ruoat kannattaa laittaa altaaseen vasta valojen sammuessa.

Lannoitteiden ja ruokien tekemisestä täällä on paljonkin keskusteluja, jos vain ehtii / jaksaa / osaa pelata hakutoiminnon kanssa. Saviturvepalleroita voi tehdä itse, samoin sitä kuuluisaa PMDD:tä ja turveuutetta, ruokapuolelta taas ainakin "Satun kotilokeksejä" ja pakastettavaa räkmix-ruokasekoitusta voi väsätä itse. Rohkeasti tutkimaan ja etsimään!
AquaStar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:29, 29.05.2006

Viesti Kirjoittaja AquaStar »

Siis onko punasavi se ainoa hyvä savi vai käykö siihen esim. vaalea savi?
Voiko sitä savea hakea luonnosta?
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Tässä eräs toinen saviturvepallerokeskustelu.

Ja sitten ruokinnasta; itse ruokin kalat aamuisin valojen syttyessä (ovat jo oppineet tulemaan niihin aikoihin kerjuulle :roll: lasille) hiutaleruualla tms, ja iltaisin valojen sammuttua pohjanappuloilla tms. Pääsääntöisesti aamuruokailu on tarkoitettu ahvenille ja murisijoille, iltaruokailu kierteissarvikotiloille ja banjomonneille. Nuolimonnit siivoilevat loput. Pitkin päivää -ja kai yötäkin- kaikki kalat siivoilevat allasta ja etsiskelevät ruokaa, aika usein näen jonkun kalan syövän esim. kierteisen.

Tsemppiä vaan, tämä on oikeasti tosi kiva (ja melko edullinen) harrastus. Hyvä kun olet löytänyt tänne foorumille tiesi ja olet uskaltautunut kyselemään. Kyllä te sen rytmin löydätte akvaarionpidolle, se ottaa vaan hiukan aikaa ja kärsivällisyyttä.

Muoks, muoks ja muoks typoja...
AquaStar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:29, 29.05.2006

Viesti Kirjoittaja AquaStar »

Pleko toipuu hurjaa vauhtia ja evät kohentuu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”