Suursiivous akvaarioon

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Leija
Starting Member
Starting Member

Suursiivous akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Leija »

Sellaista kyselen, että miten tehdään akvaarioon perusteellinen siivous niin, että siitä olisi vähiten haittaa ja se olisi mahdollisimman hellävarainen? Minun täytyy tyhjentää akvaario kokonaan, sillä se siirretään uuden tason päälle. :) Kuinkahan suuri riski on, että akvaario menee "pilalle" tai ihan sekaisin perusteellisesta tyhjennyksestä ja siivouksesta? 8O

Akvaario on 120-litrainen ja siellä uiskentelee mm. kardinaalitetroja, monneja ja rihmakala. Kasveja on jonkin verran, mutta ajattelin hommata pari lisää. Samaten harkitsen muutaman pikkukalan ostamista. Kannattaako uudet kasvit ja kalat laittaa akvaarioon vasta myöhemmin? Olettaisin, että kasvit voi laittaa heti ja kalat mieluummin myöhemin, kun akvaario on selvinnyt siivousshokista...? :mrgreen:
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ite taannoin siirtelin akvaa ja sillon laitoin kalat suoraan sinne akvaarioon sen jälkeen kun oli sisustanut sen muuten...kyllähän ne vähän ihmetteli kun akvaario oli ihan pöllyn peitossa, mutta ei ne siitä pahemmin itteesä ottanut :) !
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Re: Suursiivous akvaarioon

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Jos tyhjennät akvaarion siirtoa varten, on ehdottomasti paras, jos et poista tai pese hiekkaa ollenkaan. Äläkä anna sen edes kuivua. Näin siinä oleva nitrifikaatiobakteerikanta säilyy ainakin osaksi hengissä eikä akvaariosi aloita siirron jälkeen minikypsytyskiertoa.

Lisäksi, jos siinä on ulkopuolinen suodatin biologisella puhdistuksella, niin aina parempi. Älä puhdista suodatinta ollenkaan, äläkä anna sen kuivua.

Pahimmassa tapauksessa peruspuhdistuksen jälkeen (jos siis kaikki puhdistetaan), on akvaario kypsytettävä uudestaan ja se taas voi kestää kuukaudenkin.

Sitten on tietenkin vielä se uuden biologisen tasapainon hakeminen ja levien kanssa taistelu.

t. Harry
blossom1978
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blossom1978 »

Minä tekisin niin (olen joskus tehnytkin), että ottaisin akvaarion vedestä osan talteen enkä pesisi suodatinta ja pohjahiekkaa, ne saisi olla sellaisenaan. Lasit ja koristeethan voi pestä ja sitten vaan istuttelee kasvit takas, lisää säästetyn veden lisäksi uutta ja ei tämä minusta paljon eroa tavallisesta vedenvaihdosta noin niitä bakteereja ajatellen! Ei muuta ku kalat soppaan ja minulla ainakaan ei ole ongelmia tullut. Itse asiassa joskus olen pohjahiekkaakin huuhdellut kun akvaario on käytetty tyhjänä, ihan vaan siellä akvaarion sisällä varovaisesti letkulla, ei siis mitään kunnon pesua missään nimessä.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

blossom1978 kirjoitti:Minä tekisin niin (olen joskus tehnytkin), että ottaisin akvaarion vedestä osan talteen enkä pesisi suodatinta ja pohjahiekkaa, ne saisi olla sellaisenaan. Lasit ja koristeethan voi pestä ja sitten vaan istuttelee kasvit takas, lisää säästetyn veden lisäksi uutta ja ei tämä minusta paljon eroa tavallisesta vedenvaihdosta noin niitä bakteereja ajatellen! Ei muuta ku kalat soppaan ja minulla ainakaan ei ole ongelmia tullut. Itse asiassa joskus olen pohjahiekkaakin huuhdellut kun akvaario on käytetty tyhjänä, ihan vaan siellä akvaarion sisällä varovaisesti letkulla, ei siis mitään kunnon pesua missään nimessä.
Paitsi että veden talteen ottamisesta ei ole mitään iloa bakteereja ajatellen, sillä niitä ei ole vedessä [;)]
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Joo tämä on totta, nitrifikaatiobakteerit eivät ole planktisia vaan alustaan kiinnittyviä benthisiä.
Toisaalta jos vanhaa vettä säästää, niin huonokaan vesijohtovesi ei silloin muuta vesikemiaa niin paljon. Bakteerit eivät tästä juurikaan piittaa, ellei nyt sitten jätä klooria tai kloramiinia poistamatta, mutta kasvit eivät aina pidä 100 % vedenvaihdoista. Samasta syystä en lähtisi kasveja ilman erityistä syytä irrottamaan ja pesemään. Riittää kun vanhat ja huonot, levääntyneet lehdet poistaa.

t. Harry
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Suursiivouksen olen tehnyt niin että kalat sankkoon, missä vanhaa vettä. Sitten olen pessyt hiekan, suodattimet ja kaiken mahdollisen ja sitten kalat takaisin.
Onpahan ainakin puhdasta ja eihän nuo kalat itseensä ottaneet [;)]
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Taunus76 kirjoitti:Suursiivouksen olen tehnyt niin että kalat sankkoon, missä vanhaa vettä. Sitten olen pessyt hiekan, suodattimet ja kaiken mahdollisen ja sitten kalat takaisin.
Onpahan ainakin puhdasta ja eihän nuo kalat itseensä ottaneet [;)]
Eikös tuo ole aika riskialtista puuhaa, sama kuin aloittaisi koko akvaarion perustamisen alusta 8O ?
Taunus76
Member
Member

No onhan se, mutta vähän pakko oli tehdä koska alkoi allas vuotaa. Ei siinä paljon ole vaihtoehtoja.
Ja kunhan joutuu muuttamaan niin sama homma, koska haluaisin vaihtaa kummankin akvan soran hiekkaan, niin ei aina olisi niin likaiset pohjat kummassakin, vaikka ne joka viikko möyrii...
Kesää odotellessa
pikku-kalle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pikku-kalle »

[;)] Tein ihan saman lailla kuin taunus76 ja hyvin ne kalat sen kesti,ne on kaikki elossa vieläkin
Taunus76
Member
Member

En tiedä onko se paras keino mutta ei ole ikinä yhtään kalaa kuollut, vaikka olen monesti noin tehnyt.
Kesää odotellessa
pikku-kalle
Junior Member
Junior Member

E :P ipä ainakaan meillä ole kaloja siiheen kuollut ja mun mielestä se on ihan hyvä keino,kyllä meidän kalat sen kestäis vaikka uudestaan.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ko. tapa erittäin riskialtista puuhaa! Akvaariolle hyödylliset bakteerithan elävät pinnoilla, kuten akvaarion laseissa, koristeissa, suodattimessa, hiekassakin... Joten nämä pesemällä tuhoaa kallisarvoista bakteerikantaa ja altistaa kalaston nitriittimyrkytyksen vaaralla= allas alkaa kypsyä uudestaan.
Vanhaa vettä voi tietenkin säästäää ja laittaa akvaarioon jos tuntee näin oman olonsa paremmaksi, tarpeellista se ei kuitenkaan ole koska vesi EI sisällä tarpeellisia bakteereita vaan altaassa olleessa vedessä on jo kuona-aineta= vesi on likaista. Jos tuntee käsittämätöntä tarvetta siirtää vanhaa vettä, niin suosittelen ottamaan sitä erilliseen astiaan kuin missä kaloja on säilytyksessä. Esim. kuljetuspussin vesihän on yllättävän likaista ihan muutaman kymmenenkin minuutin jälkeen, oikein sitä itseään pussin pohjalla... Eli kalojen säilytys/kuljetusvedet kannattaa kaadella viemäriin.
Suodatin puolestaan kannattaa laittaa johonkin sankoon/saaviin pörisemään siksi aikaa. Ja jos ottaa kasvit ja muut koristeet esim. kannot pois, nekin sankoihin/saaveihin veteen.

Jos altaan alla levy tms. tai siirtomatka ei ole pitkä ja kyseessä vielä kohtuullisen pienikokoinen allas suosittelisin (jollei olla suorittamassa samalla pohjamateriaalin vaihtoa) siirtämään altaan hiekkoineen, mahdollisesti jopa muine koristeineen ja kasveineenkin uudelle jalustalleen jonka jälkeen vettä altaaseen, suodatin ja lämmitin takaisin paikoilleen ja jonkin ajan kuluttua kalat perässä.

Jos taas vaihdetaan pohjamateriaali samassa niin hiekka tai sora kannattaa olla valmiiksi pestynä ja kun altaasta on saatu ylimääräinen pois, uusi pohjamateriaali sisään, koristeet, kasvit, vedet, suodattimet yms. takaisin altaaseen ja vanhaa pohjamateriaalia vielä varmuuden vuoksi sukkahousuissa joksikin aikaa lillumaan altaaseen. Kalat sekaan ja tavallista tunnollisempaa vesiarvojen tarkkailua.

Akvaariotahan ei siis oikeastaan koskaan kuulu siivota perusteellisesti pesten kaikkea vaikka näin onkin joskus ihan yleisesti neuvottu liikkeissäkin ja tiedän tästä lähimaastosta pari jossa valitettavasti yhä näin tehdään.
pikku-kalle kirjoitti:E Razz ipä ainakaan meillä ole kaloja siiheen kuollut ja mun mielestä se on ihan hyvä keino,kyllä meidän kalat sen kestäis vaikka uudestaan.
Empä voi tähän muuta sanoa kuin että, vannomatta paras... :roll:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
pikku-kalle
Junior Member
Junior Member

jos ne bakteerit on pinnoilla niin mitenkäs sitten kun vaihtaa soran hiekkaan,sehän olisi sama asia kuin pesee soran.jos ne olisi kaikenlaisilla pinnoilla niin mä en kyllä pessyt mitään kasvinlehtiä,kantoja ja kiviä enkä suodatinta,et jos siinä olisi ollut tarpeeks bakteereja kun kasveja ja kiviä on aika paljon. :mrgreen:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

No jollet pessyt suodatinta ja kiviä kantoja yms. kuten Taunus76kertoo
Suursiivouksen olen tehnyt niin että kalat sankkoon, missä vanhaa vettä. Sitten olen pessyt hiekan, suodattimet ja kaiken mahdollisen ja sitten kalat takaisin.
ja sinä kerrot tehneesi samalla tavalla, niin ilmeisesti et sitten olekkaan tehnyt samoin... :roll:

Sitten tuosta soran vaihtamisesta hiekkaan... Mahdoitkohan lukea lainkaan edellistä tekstiä? Jos taas vaihdetaan pohjamateriaali samassa niin hiekka tai sora kannattaa olla valmiiksi pestynä ja kun altaasta on saatu ylimääräinen pois, uusi pohjamateriaali sisään, koristeet, kasvit, vedet, suodattimet yms. takaisin altaaseen ja vanhaa pohjamateriaalia vielä varmuuden vuoksi sukkahousuissa joksikin aikaa lillumaan altaaseen. Kalat sekaan ja tavallista tunnollisempaa vesiarvojen tarkkailua.
Tällöin juurikin koitetaan luottaa siihen että suodattimessa ja muilla pinnoilla kuten kannoilla, kivillä yms. olisi tarpeeksi bakteereita ja juurikin tuota vanhaa pohjamateriaalia sukkahousuissa killumaan altaaseen vielä varmuudeksi.
Usein jopa suositellaan vaihtamaan pohjamateriaali osissa, eli jakamaan pohja esim kahtia jonkin levyn avulla joka pitää eri materiaalit erossa toisistaan. Ensin vaihdetaan toinen puoli ja viikon-kuukauden päästä toinen puoli. Koitetaan minimoida bakteerien häviämistä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
blossom1978
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blossom1978 »

Ainakin omaa mieltäni rauhoittaa ajatus siitä että koko vettä ei vaihdeta kerralla niin vesiarvot eivät hyppäisi suuntaan eikä toiseen niin radikaalisti. Tottahan se on ettei se bakteerikannan säilymiseen auta. Itse kuitenkin olen tehnyt näin ja hyvin on mennyt.
rullarapu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

No jokaisella se on pääasia mikä pitää oman mielen rauhallisena, ja miksi tuosta kenellekään napisemaan ;)

Itselläni on myös pohjamatskun vaihto edessä, ja on tässä onneksi koko kesä aikaa sitä vaihdellakin vaikka osissa jos niikseen tulee.. itse katson tarpeelliseksi vaihtaa vettäkin samalla enemmän kuin usein, koska omaatuntoani kivistää etten ole omasta mielestäni huolehtinut pikkuisista viime aikoina "tarpeeksi" [:I] Asia ei ehkä välttämättä loppujenlopuksi ole ihan niinkuin itsestä tuntuu ja siellähän nuo näkyy vaan innostuneen kutemaan mitä vähemmän siellä härkkii... Mutta ei se "hoitamattomuuskaan" hyväksi ole niinkuin puheista varmasti saa jälkeenpäin kuulla. :mrgreen: Meinaan vaan että sitä on vesiarvot kohta jonkun mielestä päin hanuria ja muuta kaikkea, mutta eipä nuo kiekkoset ole näkyneet siitä murisevan kun kutuakin jo hässätään lehdille. Lemmikkiensä parastahan sitä itse kukin täällä kait toivoo.
Ex-kiekkoilija...
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meikä vaihtoi soran hiekaksi kolmessa osassa. Kyllä nuo väkisinkin vähän sekoittui, mutta bakteerien kannalta se on vain hyvä asia, ja sora on noussut pikkuhiljaa hiekan pinnalle, josta sen on voinut nyppiä tai haaviloida pois.

Eli käytännössä eristetään 1/3 pohjasta lasilevyllä tai elintarvikemuovilla, otetaan sora pois ja heivataan pestyä hiekkaa tilalle, viikon kuluttua toistetaan, ja odotellaan taas viikko ennenkuin vaihdetaan loput.

En pessyt mitään koristeita tai muita sen enempiä tuossa hötäkässä, ja ainakin vesiarvojen puolesta homma vaikutti menevän aika kivuttomasti noin.

Kun tässä juurikin siirrettiin kääpiöpallojen allasta, otettiin vaan kalat ämpäriin, vedet pois, siirto, vedet takas, kalat sisään - Voilá.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”