Eheimin 2028 temppuilee-käyttäjässä vika?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pampadam
Starting Member
Starting Member

Eheimin 2028 temppuilee-käyttäjässä vika?

Viesti Kirjoittaja pampadam »

Eli minulla on tämä kyseinen Eheimin Proffa 2 2028 suodatin toisena suodattimena 500-litraisessa. Toinen suodatin on ...oliskohan ollut 2329? Sellainen lämmitin/kuiva/märkäsuodatin. :mrgreen:
Eli 2028:n kanssa on ollut vähän painia viime aikoina, on ollut itselläni käytössä muutaman kuukauden ja edellisellä omistajallaan reilu vuoden.
Tämä alkoi n. kk sitten päästelemään ilmakuplia, ensin vähemmän ja sitten vähän enemmän. Sellaisia pieniä ilmakuplasuihkuja, ja välillä pari isompaa kuplaa hauskalla äänellä säestettynä. Tähän väliin ilmoitettakoon että olen aivan kahvilla näiden ulkosuodattimien kanssa.
Päätin sitten purkaa koko härvelin kun ravistelu ei tätä ilmaa poistanut. Purin, pesin, vaihdoin sen valkoisen vanun uuteen ja kokosin, ja lykkäsin takaisin käyntiin. Haittaako se että valkoinen suodatinvanu oli tarkoitettu siihen isompaan pönttööni, se oli reunoista joku puoli senttiä liian iso ja leikkasin kylmästi saksilla ylimääräisen pois? No, nyt se pörräsi noin viikon moitteetta, ja nyt alkoi kuulua sellaista lotinaa. Ihan kuin vesi lotisisi suodattimen sisällä. Sitä kuuluu ehkä parin minuutin välein välillä ja välillä ei ollenkaan. Onko tämä nyt vaarallista, mistä voisi johtua? Yritin haulla etsiä tästä aiheita mutta en löytänyt, olisin kiitollinen jos joku auttaisi. Sitä pitäisi ilmeisesti jotenkin rasvata, mutta en oikein tajunnut että mihin kohtaan sitä vaseliinia pitäisi sutia?
Timbba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Timbba »

Ensimmäiseks tulee mieleen että tiivisteet falskaa. Tiivisteet tuppaavat kovettua ajan myötä, etenkin ellei niitä rasvaile. Vaihtoehtoina kait lähinnä kannen tiiviste sekä letkujen pikalukituksen tiivisteet. En oikein usko että korien tiivisteiden falskaaminen ainakaan tota ilman karkailua aiheuttaa.

Tosta lotinasta en sitten oikein osaa sanoa mistä se johtuu, voisko se johtua huonoista korien tiivisteistä?

Normaalilla valkovaseliinilla voi aikaajoin rasvata tiivisteet, ihan vaan siitä päältä tai itse olen yleensä ottanut vallan pois ja rasvannut oikein kunnolla kauttaaltaan.

Ei haittaa vaikka leikellyt oletkin sitä suodatinlevyä, mikäli se muuten passaa siihen hyvin eikä päästä roskia ohitse. Itse oon käyttänyt eheimin 2222 pelkästään suodatinvanua, pääasia että siinä on jotain joka suodattaa loputkin pienet roskat pois.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Kaikkien tiivisteiden rasvaus on todella tärkeää. Varsinkin jos on ostanut käytetyn suodattimen.
Tärkein tiiviste on kannen tiiviste, joka sijaitsee 2028:ssa moottorin kannen reunassa upotettuna omaan uraansa. Se kannatta kaivaa sieltä pois, pestä hyvin ja rasvata kunnolla uudestaan valkovaseliinilla.
Toiset tärkeät tiivisteet ovat hanayksikön tiivisteet jotka sijaitsevat hanayksikön sisällä. 2028:ssa kannattaa myös huomioida moottorin pumpun tiiviste, se ei yleensä ala vuotamaan, jos sitä turhaa pumppua ei käytä. Jos käyttää niin sekin tiiviste täytyy rasvata säännöllisesti.

Jos tiivisteet rasvattaisiin, ja myös vaihdettaisiin säännöllisesti uusiin, ulkosuodattimien aiheuttamat vesivahingot vähenisivät reilusti. Näin ei ikävä kyllä yleensä tehdä.
pampadam
Starting Member
Starting Member

Jep, niinkuin totesin niin olen aivan tollo näiden värkkien kanssa, tähän astiset kokemukset ovat rajoittuneet sisäsuodattimiin. :) Kiitos kovasti vastauksista, nyt tiedän mistä lähteä liikkeelle. Akvan mukana tuli sellainen Eheimin vaseliinipussi, sitä varmastikin sitten sutimaan. Tämä mömmö ei varmaankaan ole sitten väärinkään laitettuna vaarallista kaloille tai suodattimen toiminnalle? Siihen käy siis valkovaseliini, jos tämä koepussi loppuu?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

Joo, ei ole vaarallista kaloille eikä suodattimelle, ellet nyt sitten tunge sitä roottoriin. [;)]
Jos ja kun se pussi loppuu, niin sitten vaan valkovaseliinilla jatketaan, sitähän siinä pussissakin on. Valkovaseliinia saa apteekeista ja myös täältä.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Netistä löytyy myös Eheimin sivuilta käyttöohjeet ja ns. räjäytyskuva, mistä näkee myös kaikkien mahdollisten tiivisteiden sijainnin. Ja ne tuotenumerotkin siinä oli, jos täytyy uusia osia alkaa tilailemaan.
Be merrier with a terrier!
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Minulla on Eheim 2228 ulkosuodatin.
Puhdistin ulostulo putkesta roskia pois ja nyt siinä on "puhallusteho" mennyt ihan minimiin. Vesi kiertää kyllä vähän, mutta ei tarpeeksi.
Ei kai se vaan menny rikki..? :roll:
Ei huvittaisi rueta räpeltämään mitään tuon suodattimen kanssa kun en sitä tod. näk. osaa käyttää.
Korjaantuuko asia siis itsestään?`Jos ei niin mitä sille osaisi sitten tehdä?
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Timbba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Timbba »

Veikataan nyt ihan perusjuttua:

Kun aloit puhdistamaan letkua niin väänsitkö ulosmenoletkun virtauksen pois? Oisko tää säädin jäänyt väärään asentoon ja pienelle virtaukselle?
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

En nykinyt mihinkään säätimiin. No avo laitto nyt kyllä virtauksia isommalle, eihän sellaisia asioita voi itse heti älytä.. :mrgreen:
On kyllä nyt vähän nolo.

Siis se toimii sittenkin! 8-)
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
pampadam
Starting Member
Starting Member

Hei taas! Palaan astialle, eli tällä hetkellä 2028 on purettuna kylppärissä ja rasvasin juuri sen kannen tiivisteen. Tuli tässä mieleen kun tätä kapistusta rassailen manuaali kädessä että uupuuko kannesta jokin välikappale, kun kuvassa kannessa on (alapuolella) sellainen pieni putki joka johtaa koreihin, mutta mun kannessa on vain reikä. Selkeästi selitetty taas.... Sitten toinen, jos tahdon puhdistaa letkut samalla niin pitääkö ne ottaa kokonaan irti eli alkaako letku lapota vettä jos avaan sulkimet alhaalta? En tahdo lähteä kokeilemaan, ettei tule sitten kiire kun allas alkaa tyhjetä yllättäen. :mrgreen: Kiitos kovasti jos joku viitsii auttaa! On se akvaarioharrastajan elämä muuten rankkaa: minulla ja ukolla alkoi kesäloma ja ilmotin tänä aamuna että tänään pestään akvaario ja rasvataan suodattimien tiivisteet. Jos katse voisi tappaa...
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

pampadam kirjoitti:1) uupuuko kannesta jokin välikappale, kun kuvassa kannessa on (alapuolella) sellainen pieni putki joka johtaa koreihin, mutta mun kannessa on vain reikä.

tahdon puhdistaa letkut samalla niin pitääkö ne ottaa kokonaan irti eli alkaako letku lapota vettä jos avaan sulkimet alhaalta?
1) Tarkoittanet osaa 734220? Meillä se jää yleensä ylimmäiseen koriin kiinni. Jos se puuttuu kokonaan ei veden tarvitse kiertää pohjan, saati korien, kautta vaan se pääsee suoraan kannen suuntaisesti pumpun imuun eikä suodatin silloin oikein suodata.

2) Toki vesi virtaa alamäkeen eli jos letkut ovat täynnä vettä, toinen pää on vedenpinnan tason alapuolella ja toinen pää on pinnan alla niin lappohan siitä syntyy. Jos et halua ottaa letkuja pois altaasta pitää sinun saada toinen pää pinnan tason yläpuolelle. Rassatessa saattaa vettä tulla ulos siltikin.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
pampadam
Starting Member
Starting Member

Kun mielestäni siinä nimenomaan ei ole mitään putkea välissä, eli se ei olisi siinä ylimmässä korissakaan kiinni se osa. Korissa on vain se normaali putki mikä on alemmissakin. Mutta, kun pesin tämän vekottimen niin oli se kyllä joka korista yhtä täynnä liejua eli taitaa se ainakin jollain tavalla kiertää? [;)] Onko tämän osan puuttuminen sitten vaarallista, se varmaan pitää sitten tilata jostain kuusesta ja maksaa taas paljon...? Kummallista sinänsä että altaan ja suodattimet minulle myynyt kaveri oli ihan asiallinen ja hän itse oli kyseisen suodattimen ostanut reilu vuosi takaperin. En oikein osaa kuvitella että tahallaan olisi kyseisen osan suodattimesta poistanut ja nauranut partaansa? No, onhan meitä moneen junaan..
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Kysäisempä samaan ketjuun, että kuinka usein noita suodattimen tiivisteitä pitää rasvata? Ja kun sen pysäyttää ja aukaisee, pitääkö päälimmäinen vanu vaihtaa samalla?
Tuo vasta tämän vuoden alussa hommattu suodatin ( uutena ostettu ). Vanu kertaalleen vaihdettu, kun oli muutto. Silloin en pöljä tajunnut rasvata niitä tiivisteitä, tietenkään :|
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

Tiivisteet kannattaa kyllä rasvata joka huollossa. Silloin pääsee helpommalla ja halvimmalla pitkällä tähtäimellä.
Päällimmäisen levyn voi vaihtaa joka kerralla jos sitä ei saa kunnolla puhtaaksi. Likaisena ja muutenkin vähentää suodattimen tehoa, itse en sitä edes käytä, koska muuten suodatinta saisi olla jatkuvasti avaamassa.

Tuo moottorin ja korin väliin tuleva putken pätkä on tärkeä. Ilman sitä osa vedestä ei mene massojen läpi, vaan suoraan moottoriin ja takaisin altaaseen puhdistumatta.
Tuskinpa sitä kukaan olisi tahallaan ottanut pois ennen suodattimen myymistä, on varmaan jo edelliseltä käyttäjältä hukkunut huollon yhteydessä johonkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”