Oman altaan kaivuu...(Kuva)

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Sinfonia kirjoitti: Hei, kuulostaa aivan omalta elämältäni :mrgreen: Eläinkatraaseen kuuluu koira, kani, marsu, hevonen (oikeastaan kaksi, toinen näes siskon) ja 5 akvaariota + pari kasvatus "purkkia" :roll: Töissä olen toistaiseksi kaupan kassalla/ postissa (ja tallilla...), eli ei kovin fyysistä noin periaatteessa (paitsi tallityöt), mutta ottaa selänpäälle :? Eläintenhoitajaksi olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan...
Löysinpäs "hengenheimolaiseni" :mrgreen:, tai minut löydettiin. Itse opiskelen maaseutuyrittäjäksi. Mihinkä päin olet ajatellut lähteä opiskelemaan eläintenhoitajaksi?
Olen "töissä" tallilla nyt kesällä, vaikka ei sitä kunnon työksi voi sanoakaan. Hevoset melkein omassa pihassa, mutta tulee siinäkin raadettua melkein koko päivä niiden parissa. Kesän jälkeen koittaa työssäoppimis jakso... Menen navettaan hoitamaan lehmiä :). Ei sen iso vika tarvitse olla.... :mrgreen:

.
Toisinaan sitä vain miettii että pitäisiköhän käydä ostamassa elämäkin itselle, kun ei oikein tuota vapaa-aikaa tunnu mistään välistä liikenevän 8O
Joo, sama juttu täällä. Ja kun sitä vapaa-aikaa olisi vaikka päivä, niin en osaa nauttia siitä. Aina kumminkin pitäisi saada tehdä jotain, vaikka vapaa-aikaa välillä haluaisikin. Kerran koitin pitää hevosenhoidosta lomaa viikon, tuloksena oli se että olin tallilla jo samana iltana, vaikka kuinka piti pysyä poissa.

Ja muille anteeksi tämä offtopicin poikanen :P
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Juu, OT:ksi alkaa tosiaan mennä :roll:

Mutta, joko Asikkalaan olisi tarkoitus suunnata ihan eläintenhoitajan koulutukseen, tai sitten Paimioon lukemaan maaseutualan perustutkintoa ja painottua siitä sitten eläitenhoitajaksi...

Hevosten parista on tosiaan vaikea ottaa lomaa... Lykättyäni oman hevosen laitumelle viime kesänä ajattelin itsekin vähän lomailla, mutta eipä siitä mitään tullut :roll: Oman heposen liikuttelun lisäksi siirryin muihinkin hevosiin ja olin ihan töissä tallilla oikein palkankin kera, että joo :roll: Se siitä löhöilystä sitten :mrgreen:
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Sinfonia kirjoitti:Juu, OT:ksi alkaa tosiaan mennä :roll:

Mutta, joko Asikkalaan olisi tarkoitus suunnata ihan eläintenhoitajan koulutukseen, tai sitten Paimioon lukemaan maaseutualan perustutkintoa ja painottua siitä sitten eläitenhoitajaksi...
Opiskelen juuri Asikkalassa. Päijänne-instituutissa tarkalleen, sinnekkö sinä ajattelit tulla? Ei kai siellä suunnalla muita eläintenhoitaja kouluja olekkaan...?
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Sinnepä juuri, YO-pohjaiselle linjalle
Mimos
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mimos »

No nyt!Sain suodattimen valmiiksi (pienellä avustuksella)ja siellä se pyörii.Huomenna otetaan vesi näyte putakosta jos vesi kelpaa kaloille niin samalla eläinkaupasta lähtee varatut karpit ja kultakalat matkaan :mrgreen: yhteensä 10 kipaletta 5 kumpaakin :D .Tänään kaivoin muutaman vesikasvin isommasta lammesta huomenna aion laittaa lisää kasvia eli ahven vitaa ja sitten sellaista hopean väristä heinää en tiedä nimitystä mutta rantakasvi se on..Yritän huomenna muistaa ottaa kuvan lätäköstä ja laittaa tänne..Muuten noin 2 päivää sitten ostin 120 eurolla "koristeallas paketin"
niin se sisälsi 3lampun ledi lamput ,pienen suihkulähteen 3eri päällä,kalan muotoisen suihkupatsaan ja 3x3 allasmuovin :roll: :mrgreen: halvalla lähti paketti kun alkaa miettimään noiden hintoja yhteensä..Onneksi eipä tarvitse ostaa erikseen. :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

crap kirjoitti: ja 3x3 allasmuovin
Tarkoittaako 3metriäx 3 metriä?, jos tarkoittaa, niin ei tule riittämään aikaisemmin esittämiisi altaan mittoihin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mimos
Member
Member

Ei kun katos minulla on jo se "pääallas" valmiina ja nyt minulla on ylimääräinen allasmuovi pala 3mx3m :)
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Kuulostaa hyvältä, kuvia saa kyllä laittaa! 8-)

Allasmuovia ei ole ikinä liikaa; saat tuostakin pätkästä väsättyä esim. ihan mukavan kokoisen puronpätkän lammikkoosi.
Mimos
Member
Member

niinpä,mutta en ole ihan varma että kannattaako tehdä siitä sellainen talvehtemisallas kellariin.. vai kannattaako? :?
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

crap kirjoitti:niinpä,mutta en ole ihan varma että kannattaako tehdä siitä sellainen talvehtemisallas kellariin.. vai kannattaako? :?
Kultakaloja en lähtisi edes koittamaan talvehdittaa ulkona, joten kannatan kellariin talvialtaan tekoa. "Talvilammikkoon" kellarissa kannattaa kumminkin laittaa jotkin lasit päälle, koska muuten vettä haihtuu todella paljon (Kellari saattaa kai homehtuakin tästä haihtumisesta johtuen, en tiedä?). Akvaario on sinällään näppärempi että niissä on yleensä kansilasitkin jo valmiina ja itseni mielestä kaloja on välillä kiva katsella sivultakin. Valaistuskin on helpompi hoitaa akvaariossa.
Lammikosta taas saisi ison talvi asumuksen. 3m x 3m muovista saisi laskujeni mukaan (jos on oikein laskettu) 8000litraa, jonka kokoista akvaariota on varmasti aika vaikea löytää ja ainakaan minun kukkarolleni se ei sopisi. sisälammikko on aika halpa ratkaisu. Pitää vaan suunnitella altaan reunat kunnolla, niin ongelmia ei tule jatkossa. Mutta miten sisälammikon valaistus hoidetaan? Kalathan eivät käsittääkseni paljoa valoa tarvitse, mutta kasvit kyllä. Jos laitat sisälammikon kansilasien päälle valaisimet, niin et näe itse sisään. Jos taas laitat valaisimet kattoon roikkumaan, niin saa olla aika tehokkaita valoja (mikäli sinulla on lammikossa kasveja). Ja kuinkakohan monta valaisinta 8000-litran altaaseen tarvitsee?
Kaiken lisäksi en suosittele allasmuovista rakentamaan yhtään mitään sisälle. Vaikka voi olla niin että allasmuovi kestäisi sisällä paremmin kuin ulkona, niin silti riski että vedet tulevat altaasta ulos olisi liian suuri ainakin minun makuuni. Suosittelen ostamaan ainakin sisälle allaskumia, jossa on takuukin 30 vuotta. Tekisin mieluummin tuosta allasmuovista kivan kokoisen puron ulkolammikkoon, niin ei tule vedet ainakaan sisälle, jos allasmuovi päättää rikkoutua.

Itsekin joskus ajattelin rakentavani sisälammikon kellariin kaloille, mutta isä ei ollut ideasta innoissaan. Tuo 600-litrainen saa kuulemma toistaiseksi riittää kaloilleni. (pöh. tietäisi vaan mitä olen suunnitellut ensi tai sitä seuraavan talven varalle. Asiasta en meinaa kertoa ennen kuin 1000-litrainen jököttää tyytyväisenä kellarissa :mrgreen:. Siinä vaiheessa saattaa isipappakin toivoa että olisi se tyttö saanut haluamansa sisälammikon...)
Mimos
Member
Member

Kellari on kokonaan betonia niin en kyllä taida tietää niin alkaisko se kosteuttaa koko kellaria :? no enpä tiedä..no jos aluksi ostaisi vain akvaarion sisälle mutta myöhemmin kun ne kasvaisi niin laittais sitten sisälle "lampeen"
jos minä vain laittaisin lätäkön päälle vain norm. lamput...

Minulla taisi tulla taas yksi ongelma nyt kun ne kalat on niin arkoja ja eikä ne uskalla tulla syömään pinnalta.(kalat pysyy pohjassa).Ja sitten kun puristaa vedes pois(ruuasta) ja se alkaa vajoamaan miksi se vasta sitten kelpaa?miten saa kalaset syömään kädestä?ja olisko mitään ohjeita miten minä saisin syömään ne kädestä ja muuten vaan? :?
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Kyllä meilläkin on kellari betonia kokonaan, mutta kyllä se kosteus siellä haittaa. Jos kellari homehtuu, niin homeen on käsittääkseni aika helppo levitä muuallekin. Täytyy myöntää että en tiedä näistä asioista oikeasti mitään, mutta puhun luulen että se menee näin -perjaatteella [;)], joku viisaampi saa siis korjata jos olen väärässä. Kuinka ison akvaariota meinasit ostaa?
Sinulla on siis viisi kultakalaa ja viisi karppia? Samanlainen lauma mitä itse olen tavoittelemassa :).

Sitten siitä kesyyntymisestä. Kalat ovat (ainakin mulla) todella arkoja kun ne laittaa lampeen tai akvaarioon. Akvaariossa oloon ne tottuu viikossa, jolloin ruoka alkaa tehdä myös pinnalla kauppaansa. Lammikossa kultiksilla on kestänyt tututella parikin viikkoa (saattaa johtua veden lämpötiloistakin, koska laitan kalani aina mahdollisimman aikaisin ulos, niin vesikin on aika kylmää...). Karpilla on kestänyt kauemmin joka suhteessa, todennäköisesti se johtuu osaksi siitä että se on (toistaiseksi) yksin...
Kalojen kanssa kannattaa tutustua hitaasti. Heti ei kannata kättä työntää veteen siinä toivossa että ne tulisivat hamuilemaan siitä herkkuja. Ensin kannattaa heittää kaloille vaikka keskelle lammikkoa ruokaa ja sitä mukaan kun oppivat rohkeasti hakemaan ruuan pinnalta, niin laitat ruokaa yhä lähemmäs ja lähemmäs tavallista ruokinta paikkaasi. Voit aluksi olla vaikka kyykyssä paikallaan lammikon reunalla, niin ettet säikytä kaloja kamalasti. Sitten kun olet totuttanut kalat ruokapaikkaansa, niin voit vaikka alkaa liikkumaan enemmän. Sitten kun kalat täysin ilman pakoon ryntäyksiä syövät pinnalta, niin voit alkaa laittamaan kättä veteen ruuan kanssa.
Kalat ovat loppujen lopuksi aika fiksuja, niin kuin kaikki eläimet, kunhan osaa kertoa niille mitä haluaa niiden tekevän. Niin kauan kun eläin ei tee sitä mitä pyydetään voi katsoa vain peiliin.

Onnea kalan kesyttämiseen!
Mimos
Member
Member

Pitää laittaa kokeiluun..Kiitos vinkistä :D ..Päivä sen jälkeen kun sain kalat niin olin jo ruokkimassa niitä --> ihmettelin miksi ne on niin arkoja mutta toivotaan parasta..

Joo,Kyllä minulla on varauksessa ollu se 5karppia ja 5kultista,mutta nyt lätäkössä on vain veden varalta (ettei kuolisi heti) muutama kala vasta tuotu kotiin.Muuten jos kaikki kuolisi heti niin kyllä olisi suru puvussa :cry: .

Kuinkas monta kertaa niitä pitäisi nyt syöttää?(päivässä)jos kultakalat on 2-3cm ,ja karpit 10-15cm..

No siitä akvaariosta,se taas riippuu kuinka isoja kaloja ne on.(en kai näsäviisastele :| )ja se on vasta sen ajan huoli.. :D
Raid
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raid »

Taistelu.kala kirjoitti:Kyllä meilläkin on kellari betonia kokonaan, mutta kyllä se kosteus siellä haittaa. Jos kellari homehtuu, niin homeen on käsittääkseni aika helppo levitä muuallekin. Täytyy myöntää että en tiedä näistä asioista oikeasti mitään, mutta puhun luulen että se menee näin -perjaatteella [;)], joku viisaampi saa siis korjata jos olen
Onnea kalan kesyttämiseen!
Tuohon haitumiseen on muutama perusasia. jos ympäröivä ilma on samanlämpöistä tai lämpimämpää kuin vesi, tällöin haihtuminen on hitaanpaa tai miltei olematonta riippuen ilman suhteellisesta kosteudesta. Itselläni oli viime talven allas sisätilassa , autotallia vastaavassa tilassa (2,5 kuutiota vettä) ja ainoastaan silloin tapahtui selvää haitumista kun sisälämpötila laski alle veden lämpötilan. hankin tallin patterin joka piti ilman n +5 asteessa niin tällöin ei suurempaa haitumista tapahtunut tai ei ainakan niin suurta että sen seinissa tai katossa olisi huomannut. Samalla vesi pysyi samoissa lämpötiloissa. Hyvin se meni viime talvi. Ensi talveksi hankein jo "uima-altaan" (5,6 kuutiota).
Mimos
Member
Member

kai se on totta talvella kellarissä oli non 7astetta.. :D
Kai eka ostetaan akvaario aluksi..
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

crap kirjoitti: No siitä akvaariosta,se taas riippuu kuinka isoja kaloja ne on.(en kai näsäviisastele :| )ja se on vasta sen ajan huoli.. :D
Sopivaa allasta kannattaa alkaa katsomaan jo hyvissä ajoin. Itse ostin 600-litraiseni käytettynä ja sain sen todella halvalla (suodattimet + valaisimet kuuluivat mukaan), sen ansiosta että olin liikkeellä hyvissä ajoin [;)].Uudet isot akvaariothan maksavat ihan törkeän paljon, joten kannattaa harkita käytetyn ostamista. Onhan siinä tietenkin riski että saumat pettää... kannattaa siis tarkastaa ne huolella.
1000-litraa ei ole yhtään liikaa tuon kokoiselle katraalle. Viidelle kultakalalle vähintään 500-litraa ja viidelle karpille mielellään tuplakin määrä sanoisin... Toki kalat ovat pieniä vielä, mutta kasvavat järkyttävän nopeaa vauhtia. Tuleeko uusi akvaario/sisälammikko hommattua ennen kuin akvaario on liian pieni, jos ostaa vain 500-litraisen.

Itse olen kalojani syötellyt 3-4 kertaa päivässä, mutta tällöin olen antanut todella pieniä määriä ruokaa. Pitää muistaa että lammikossakin on kaloille "luonnonruokaa" jonkin verran.
Jos kaikki kalat eivät ole vielä lammikossa kannattaa varautua siihen että nyt tulleet tulevat aroiksi kun loputkin kalat saapuvat lammikkoon.
Mimos
Member
Member

No siihen täytyy varautua..Mutta eikö kalat opeta toisille esim.mistä löytyy ruokaa tai jotain vastaavaa..Ei kai ne ihan vielä aroiksi tule kun ovat olleet lätäkössä vasta 3 päivää.Vai tuleeko? :? (muut tulee ihan tällä viikolla ehkä
torstaina tai perjantaina.(vai tuleeko?) :D

No aluksi ostetaa akva ja myöhemmin kun ovat kunnon jötikköjä niin teen isäni kanssa sisäaltaan.Eikös kultakalat syö toisia jos on liian pieni akva? :? :? :? (ilkeetä)
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Kyllä ne varmaankin opettaa, mutta saattaa silti olla että menet "koulutuksessa" takapakkia. Ainakin minulla kun joukkoon tuli tuo arempi karppi, niin vaikka kalat söivät jo kädestä, niin ne menivät siihen vaiheeseen että tulevat pinnalta kyllä hakemaan ruokaa, mutta säntäilevät jos vähänkin liikuin, koska se karppi säntäili. Pian ne kyllä tottuivat syömään kädestä, vaikka karpin retale ei vieläkään sitä tee.
Mimos
Member
Member

no nyt on otettu muutamia kuvia lätäköstä..

[ img]http://www.freewebs.com/everyth/kala%20patsas.jpg[/img ]

kokonaisuus.. :D
[ img]http://www.freewebs.com/everyth/kaunis% ... taasta.jpg[/img ]

[ img]http://www.freewebs.com/everyth/kilppari.jpg[/img ]
Mimos
Member
Member

Kuva
tuollainen siitä paketista tuli
Kuva

Kuva
Mimos
Member
Member

Tuo eka yritys vähän epäonnistui [:I]

Ups.. [:I] [:I] [:I]
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Tulipas siitä nätin näköinen lammikko! :) Vielä kun kasveja saisi hieman ja muutenkin alkaisivat kunnolla kasvamaan. Ja joskus tulevaisuudessa vielä kuva täysin valmiista kokonaisuudesta! [;)]

Noiden kalojen kanssa maltti on valttia, jos haluaa niitä kädestä opettaa syömään. Muistan kun meille joskus ensimmäiset kalat tulivat niin nekin piilottelivat pitkään, kunnes sitten ajankanssa tulivat syömään pinnalta. Nyttemmin kalat ovat syöneet jo pitkään kädestäkin. Ruisleipää on kiva antaa sillointällöin sillätavoin, että lykkää koko leivänviipaleen veteen ja pitää sitä kädessä. Kun se on hieman pehminnyt niin kala saavat siitä hyvin revittyä sopivankokoisia palasia. Itse kyhäsin jopa nyt tuohon lammikkoon suuresta betonin lohkareesta ja kivistä (+tukipilareina erinäisiä harkkoja ja tiiliskiviä) "laiturin" josta kaloja pääsee nyt hyvin syöttämään. Ovat nuo rannat muuten sen verran loivia, että on ollut hankalaa muuten kädestä syöttäminen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Hieno lammikko, vielä kun saisi tuon vihreän muovin piiloon. Mitä materiaalia se muuten on, ihan allasmuoviako?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mimos
Member
Member

no isäni taas vähän pihtaili niin se osti ihan uuden pressun ja löi jopa vetoa siitä ,että se kestää enemmän kuin allasmuovi.Toivottavasti nyt sitten kestää.. :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Kestävyys riippuu monista seikoista,=pressun paksuus, altaan pohjustustyöt, eli onko poistettu terävät kivet ja oksat ja onko muovin ja maan välillä suodatinkangasta tms.

Yksi mikä tulee mieleen tuollaisen pressun kestävyydestä, onko mitään tietoa onko tuollainen vihreä pressu UV- suojattua? Ainakin allasmuoveissa on mainittu, että kestävät auringon UV-säteilyä haurastumatta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”