Vihreä vesi - miksi? Apua!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Vihreä vesi - miksi? Apua!

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Eilen illalla pistin sitten 200 litraiseni pörpöttämään. Pohjalle laitoin ravinnerakeet, sen päälle hiekan (jota pesin 4 tuntia), viikinkilaivan, mangrove-kannon, pari kiveä, ilmastin letkun ja hohkakiven, ulkosuodattimen ulos- ja sisääntulo putket, lämmittimen, hiilidioksidipörpöttimen, sisäsuodattimen, veden parannusaineen ja bactozym kapselin. Tänään aamulla testasin ph-arvon vedestä ja oli jotain 7,5-8 pintaan. Töistä kun tulin niin akvaarion vesi oli aivan vihreä!!! :cry:

Lisäsin vielä tänään bakteeristart (Jungle) aineen. Siis kaikki on pesty mitä on laitettu. Sisäsuodatin on vanha, mutta siihen on ostettu uusi suodatinmattorulla. Akvaariokin on vanha, mutta siihen vaihdettiin silikonit ja pyyhinkin sen märällä rätillä sisältä. Joten mistä vihreä vesi johtuu. Pitäisikö minun odotella pari päivää (kuten olen ajatellut) vai vaihdanko vettä? Mangrovehan tekee yleensä ruskeaa vettä, jos ei ole tarpeeksi lionnut. Eli mistä vihreä vesi??? 8O

T. Noviisi

P.S. Kansilasi oli kyllä paikallaan päivällä, mutta isot raot olivat. Kosteutta oli hieman tullut pisaroiksi veden pinnan läheisyyteen sisäpinnoille ja putkille. Lamput eivät ole päällä, eikä kasveja, verhotkin olivat siten ettei aurinko paistaisi sisälle.
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Jaa-a olisiko sinne ehtinyt jo noin äkkiä muodostua keijulevää (vihersamennus)?
Minkä kokoista on raekooltaan tuo sun "hiekka"?
Nimittäin jos on ennemmin soraa kuin hienoa hiekkaa, lähtevät pohjalannoitteet sieltä kyllä liikenteeseen.
Ja näin ollen olisi tuo äkillinen vihersamennus ehkä mahdollinen veden korkean ravinne pitoisuuden vuoksi.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Keijulevät tarvitsevat valoa, joten jos lamput eivät ole olleet edes päällä ja ikkunastakaan ei ole tullut valoa niin en usko tuon olevan vihersamennusta. Ehkä jonkin käyttämäsi kemikaali/lannoite tms. on värjännyt vettä. Tai jos on lapsia talossa niin kannattaa katsoa etteivät ole laittaneet sinne mitään ylimääräistä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Veikkaan hiilidioksidihärpättimen ylikäyntiä. Jos hiivate-liivatemössöä pääsee altaaseen, menee vesi aivan maidoksi. Kannattaa vaihtaa vedet, etenkin jos allas on vasta perustettu niin kaikki vedet vaihtoon vaan...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vai olisiko kyseessä vain optinen harha? Pimeän akvaarion vesihän näyttää aika vihreältä...
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Lueskelin kanssa, että voiko olla vihersammasta. Tosiaan valoa on päässyt, mutta ei aurinkoa. Lapsia ei ole. Nesteitä olen laittanut vain ne mitä luettelin. Ja vesi on hyvin vihertävää etenkin, kun katson päätylasin suunnasta. Illalla näytti, että väri olisi vähentynyt, mutta taisi tehdä tepposensa kattolamput keltaisella valollaan. Pittää kai soittaa johonkin liikkeeseen. Mietin tosiaan, että jos pistän ne vedet vaihtoon, kun akva on tosiaan niin alkutekijöissään. Ajattelin vain, että jos olen tehnyt jonkin virheen, että jos joku huomaisi... :roll:

Ja hiilidioksidihärpätin on ei-itse-tehty eli tulee kaasuna pullosta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mieleen tuli myös se, että jos vesi siis ei ole maitomaisen vihertävä niin hento vihertävä sävy voi olla ihan vedenparannusaineesta peräisin. Sitä jos lykkää täyden annoksen nin ainakin minun silmään vesi vihertää/sinertää hieman.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Laitapa nyt valot sille akvaariolle ja katso sitten uudestaan. Pimeän akvaarion vesi näyttää jokseenkin vihertävältä.
willie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja willie »

Tai helpoin, nopein ja varmin keino varmistaa veden väri on ottaa sitä akvaariovettä valkoiseen kippoon ja tarkistaa hyvässä valossa minkä väristä se vesi oikeasti on...
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itselleni tuli myös ensimmäisenä mieleen tuon vihreän värin tulleen vedenparannusaineesta. Itselläni akvaario oli vielä uuden vedenvaihdon jälkeenkin vihertävä. Ymmärsin hiukan väärin tuon annosteluohjeen. [;)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Hih! Sanoisin, että tämä on mielenkiintoista (keskustelu) vaikka tietty hermostuttaa se minua, että mikä vaivaa akvaani.

No, tänään töistä tullessani katselin taas vettä. Samean vihreältä se näytti. Otin valkoiseen ämpäriin akvasta aimo kulauksen. Ja vesi näytti vaaleanvihreän keltaiselta. Enemmän tosiaan semmoinen mintunvihreä suunta. Päätin sitten radikaalin tempun tehdä, eli vaihdoin vedestä noin 40%. Pistin viileämpää tilalle. Testit unohdin tehdä, mutta ehtiihän niitä väkästelemään. Samalla teippasin akvani jätesäkeillä kauttaaltaan ympäri, pimeäksi. 8-)

Vedenparannusainetta mätin vaihtovedelle (viimeiseksi akvaan ja suhteen arvioin, kun unohdin laskea ämpärilliset) ja nyt se siellä pulputtelee itsekseen. Kerron tässä parin päivän kuluttua, että mikä on tilanne.

Ihmettelen tosiaan sitä, että aivan uudehkot kaikki vehkeet ja jutut akvassa, että se olisi sen vihersammaksen siihen kekannut jo. Toisaalta ei ole mielestäni hassumpi ajatus tuo vedenparannusaineesta tuleva värivirhe, mutta kysymys herääkin, että ainako se vesi jää sellaisen sinivihreän väriseksi kun sitä mättää akvaan, tulevaisuudessakin? 8O

Ainiin ja lämpö on noin 26 ennen ja jälkeen vedenvaihdon. Asteen viileämmäksi pitäisi saada kyllä (olen kuitenkin tilannut tuulettimet, mistä ei ole vielä kuulunut mitään).
-sanna-
Member
Member

Minäkin pistin vasta viimeiseksi akvaarioon vedenparannusaineen ja vihreä vesi lopputulos. Voipi olla hyvin mahdollista että sinullakin lirahti liikaa vedenparannusainetta vaihdettavan veden suhteeseen. [;)] Itse en tajunnut että parannusaine mitataan vaihdettavan veden määrään, eikä koko akvaarion veden määrään.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Juu, sitä minä ajattelin, että tarkoitit, mutta minähän täytin koko akvaarion ensimmäisellä kerralla uudella vedellä. :D Tänään kun vaihdoin veden tajusin, että eipä saa laittaa liikaa, kun meinasin koko vesimäärään laittaa. Mutta näin me opitaan, eikös? Ja sit meistä tulee mestareita! 8-) :mrgreen:
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Mutta tarviiko sitä vedenparannusainetta sinne vielä laittaa jos akvaario on vasta kypsymässä?
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Näin minulle on kerrottu ja näin olen lukenut. Kai se on sitä, että akvaario pääsee siihen omaan tilaansa ja että bakteerit ei kuole mihinkään myrkkyihin. Tai emmie tiivä. Kaikki puhuu joka paikassa aivan erilailla ja kirjoissa lukee erilailla. On se veikeetä miettiä, että kehen uskoo ja ylipäätään, että kuka puhuu totta. Liekö sitten kaikilla aina liiaksi se oma lehmä ojassa. Siksi toisaalta tähän palstaan olen aika pitkälti turvautunut. Poimin sieltä väleistä ne mitkä kuulostavat terveeltä ajattelulta. Ja mistähän minäkin sen tunnistan? :mrgreen: :mrgreen:
-sanna-
Member
Member

Näin me tosiaan opitaan, kantapään kautta! Ainakin jää parhaiten mieleen... [;)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Pitelin akvaa tossa perjantaista tähän päivään eli maanantaihin pimeänä. Tänään kävin hakemassa läjän kasveja, mitä tuossa istuttelin. Melkoista hommaa sekin. Vesi on edelleen sameahkoa, niin ettei taustakuvaa edes näy/saa selvää. En tiedä sitten, että vaikuttaako se taustakuvan näkyvyyteen, kun kiinnitin sen vain karmeihin enkä lasiin. Eipä ole tullut vielä testattua. Nyt odottelen kasvien vaikutusta vedenlaatuun. Muutamia tunteja päivässä annan lamppua kasveille, mutta pitelen edelleen hiljaiseloa, jos vesi siitä vielä paranisi.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Vesi on ollut edelleen hieman vihreähköä, mutta nyt jo näen taustakuvan. Vesitestien mukaan tilanne alkaa näyttää hyvältä. Hieman rasitusta pitää vain lisätä (opastusta sain täältä webistä, ihanaa). Jospa kaloja saisin sitten ensiviikolla. Ongelmana on vain tällä hetkellä kuplat pinnalla. Ilmastimen kuplat eivät rikkoudu pinnalla vaan jäävät kellumaan siihen. Kuplia on melkoinen läjä! [}:)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Tiedoksi, jos joku lukee... joskus, ja koettaa saada oppia. [;)]

Vesi tosiaan muuttui kirkkaaksi. Kaikki näytti menevän aivan mukavasti, ainakin siihen asti, kun kasvit olivat olleet viikon. Unohtui nimittäin lamput päälle noin 11 tunniksi. Nooh, ajattelin, että nyt sitten iski levä! Nitriitti nousi noin asteella päivässä ja päivä siitä niin näkyi vedensuosikissa valkoista rihmastoa. Päivä siitä niin kannossa leijaili punaista levää.

Tänään vaihdoin veden (punaista levää oli päivän) ja laitoin vaikka ja mitä aineita akvaan (vedenparannusta, bakteeristarttia ja bactozymiä ja kasvilannoitetta). En tietenkään mitään levän esto aineita.

Kaloja en ole vieläkään, kiitos nitriitin, saanut ostettua akvaan. Että nyt aloittelen taas nitriitin katoamisen odottelua ja pidän sormia ristissä levien osalta. Huomenna menen itkemään akvaarioliikkeeseen vedensuosikin kuolemista ja leväongelmaa. :cry:

Toivottavasti kukaan ei joudu kokemaan samaa, nimittäin hieman syö motivaatiota ylipäätään perustaa akvaa, kun on näin vaikeaa jo heti alussa. :cry:

Ainii, ne kuplat. On niitä vielä ihan vähän jäljellä, mutta ne tuossa viikon kuluessa mukavasti hävisivät. Ihanaa ainakin sen osalta. :|
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Ruu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruu »

Miten tämä juttu jatkuu..? 8-)
**500 + 800 = 1300 Litraa akvaarioita ja omppukotiloita tuijottava nakukekkuli harjakoira**
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Vedenparannusaine testi: otetaan 1 kannullinen vettä akvasta, yksi raanasta sellaisenan - ja yksi raanasta johon laitetaan vedenparannusainetta. Tästä sitten vertailemaan...

Ei vedenparannusaineen nyt niin kovin paljon pitäisi värjätä mielestäni.

Bakteerit (kypsytyksen aikana) voivat värjätä vettä keltaiseksi, mutta eivät vihreäksi kyllä mielestäni.

Jääkö jäljelle muita vaihtoehtoja kuin levä?

Kupari vesijohtovedestä ehkä, mutta sen pitäisi näkyä heti, ei hetken kuluttua.
Minä juon nyt kahvia!
Maisu
Elite Member
Elite Member

jokelamaniac kirjoitti:Jääkö jäljelle muita vaihtoehtoja kuin levä?
Tuommoinen kaukolämpövuoto jää tietysti jäljelle, mutta silloin syy olisi selvinnyt kysyjälle (ja meille) melkoisen pian.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Kuinka kaukolämpövesi pääsisi käyttöveteen sekoittumaan? Näillä on omat putket, toisistaan erilliset järjestelmät. Käyttövesiputket kuparia, kaukolämpövedet rautaa kai lähinnä.
Minä juon nyt kahvia!
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Ruu kirjoitti:Miten tämä juttu jatkuu..? 8-)
Päivitystä pyynnöstä. Pitää lukea akvapäiväkirjasta isoja tapahtumia, jos vaikka sais koottua niistä. [;)]

13.7. vesi oli kirkas. Eli huputtaminen toi tulosta.

14.7. vedessä oli aika paljon rautaa 0,8-1,0 kun suositus on 0,2-0,6. Muuten arvot nitraatteineen olivat hyvät. Pieni määrä oli nitriittiä, mutta ei haitaksi (0,2-0,3). Todettu, että ehkä rauta saattaa myrkyttää kasveja. Vedensuosikkini oli todennäköisesti mädäntynyt nitraatin (oli tuolloin 12) takia tai sitten nitriittipiikin (aiemmin). Minulle suositeltiin vedenvaihtoa (raudan takia), hiekan möyhennystä (ettei tosiaan pääse siellä kertymään mitään kaasuja), lisätty turveuutetta ja vedenparannetta. Samalla lyhensin (katkoin kaikki huonot alalehdet) ja huuhtelin/pesin vallisneriaa.

16.7. kannossa oli punavalkoista levää edelleen, kuolleita irtolehtiä ja yksi vedensuosikeista oli kuollut. Lisäilin tuolloin bactozymiä ja seran nitriveciä. Tuolloin nitraatti oli noin 10 ja nitriitti saman 0,2-0,3 (rautatestiä en omista).

Vettä olen aina melkein vaihtanut viikottain (välihuomautus :mrgreen: ).

Tämän jälkeen huomasin postitorvikotiloita (kuten minä niitä kutsun) akvassani, mahdollisesti ostamastani pistiasta tulleina (nimittäin alunalla en sitä huuhdellut). Levä vain hävisi ajan kanssa, nypin sitä sen mitä näin ja koetin tosiaan poistaa vain siten.

Kalat hommasin akvaani jo 19.7., koska nitriitti oli pysynyt alhaisissa lukemissa. Tämän jälkeen kärsin liikaruokinnan aiheuttamasta nitriitti ja nitraattipiikistä, mutta nekin olen ajan kanssa hoitanut kuntoon ja oppinut ruokkimista. Lisäilin edelleen kalojen akvaantuonnin jälkeen bakteerivalmisteita, kunnes ne loppuivat. Nitriveciä / Startrightia lisäilin pidempään.

Vedensuosikin poistin 17.8. akvastani ja ostin vastaavanlaista tilalle. Nykyinen kasvi (jonka nimeä en tiedä) on voinut erittäin hyvin. Joudun sitäkin pöllyttelemään kaikesta keräämästään "roskasta" samalla kun vaihdan vedet. Olen miettinyt pistian poistoa, koska se on aika pikkulehtistä ja muutenkin välillä rusehtavalehtistä. Katson, että pistia on kärsinyt aiemmista nitriitti ja nitraattipiikeistä. Samoin nykyään kärsii akva myös tupsulevästä. Sitä vain on tullut jostain. Poistelen sitä nyppimällä kasvien lehdet, missä sitä näkyy. Tämä ei pitkään varmaan tuota tulosta, koska kannossakin jo havaitsen kyseistä harmittavaa rihmastoa. Lamput eivät edelleenkään ole päällä kuin aamulla tunnin ja iltaisin 7 tuntia. Heijastimia ei valaisimessa ole ja esim. tiikerilumme on kasvattanut pimentäviä lehtiä pintaan. Joten liika valoa ei akvassa ole.

Saapi kysyä edelleen minun kokemuksistani akvani kanssa, jos jotain unohdin mainita. Viestiä vain niin miehän jelpin sen minkä ossaan.
:mrgreen:

Muoks itse: Piti vaihtaa, että akva kärsii enkä minä, vaikka vaikuttaahan kaikki akvassa tapahtuva minuunkin, mutta vielä en ole levää itsessäni havainnnut. :mrgreen:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

jokelamaniac kirjoitti:Kuinka kaukolämpövesi pääsisi käyttöveteen sekoittumaan? Näillä on omat putket, toisistaan erilliset järjestelmät. Käyttövesiputket kuparia, kaukolämpövedet rautaa kai lähinnä.
Kiekkopuolelta löytyy keskustelu juurikin koskien moista tapaturmaa, Kaukolämpövesivuoto=>kiekot kuoli.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”