Ruu kirjoitti:Miten tämä juttu jatkuu..?

Päivitystä pyynnöstä. Pitää lukea akvapäiväkirjasta isoja tapahtumia, jos vaikka sais koottua niistä.
13.7. vesi oli kirkas. Eli huputtaminen toi tulosta.
14.7. vedessä oli aika paljon rautaa 0,8-1,0 kun suositus on 0,2-0,6. Muuten arvot nitraatteineen olivat hyvät. Pieni määrä oli nitriittiä, mutta ei haitaksi (0,2-0,3). Todettu, että ehkä rauta saattaa myrkyttää kasveja. Vedensuosikkini oli todennäköisesti mädäntynyt nitraatin (oli tuolloin 12) takia tai sitten nitriittipiikin (aiemmin). Minulle suositeltiin vedenvaihtoa (raudan takia), hiekan möyhennystä (ettei tosiaan pääse siellä kertymään mitään kaasuja), lisätty turveuutetta ja vedenparannetta. Samalla lyhensin (katkoin kaikki huonot alalehdet) ja huuhtelin/pesin vallisneriaa.
16.7. kannossa oli punavalkoista levää edelleen, kuolleita irtolehtiä ja yksi vedensuosikeista oli kuollut. Lisäilin tuolloin bactozymiä ja seran nitriveciä. Tuolloin nitraatti oli noin 10 ja nitriitti saman 0,2-0,3 (rautatestiä en omista).
Vettä olen aina melkein vaihtanut viikottain (välihuomautus

).
Tämän jälkeen huomasin postitorvikotiloita (kuten minä niitä kutsun) akvassani, mahdollisesti ostamastani pistiasta tulleina (nimittäin alunalla en sitä huuhdellut). Levä vain hävisi ajan kanssa, nypin sitä sen mitä näin ja koetin tosiaan poistaa vain siten.
Kalat hommasin akvaani jo 19.7., koska nitriitti oli pysynyt alhaisissa lukemissa. Tämän jälkeen kärsin liikaruokinnan aiheuttamasta nitriitti ja nitraattipiikistä, mutta nekin olen ajan kanssa hoitanut kuntoon ja oppinut ruokkimista. Lisäilin edelleen kalojen akvaantuonnin jälkeen bakteerivalmisteita, kunnes ne loppuivat. Nitriveciä / Startrightia lisäilin pidempään.
Vedensuosikin poistin 17.8. akvastani ja ostin vastaavanlaista tilalle. Nykyinen kasvi (jonka nimeä en tiedä) on voinut erittäin hyvin. Joudun sitäkin pöllyttelemään kaikesta keräämästään "roskasta" samalla kun vaihdan vedet. Olen miettinyt pistian poistoa, koska se on aika pikkulehtistä ja muutenkin välillä rusehtavalehtistä. Katson, että pistia on kärsinyt aiemmista nitriitti ja nitraattipiikeistä. Samoin nykyään kärsii akva myös tupsulevästä. Sitä vain on tullut jostain. Poistelen sitä nyppimällä kasvien lehdet, missä sitä näkyy. Tämä ei pitkään varmaan tuota tulosta, koska kannossakin jo havaitsen kyseistä harmittavaa rihmastoa. Lamput eivät edelleenkään ole päällä kuin aamulla tunnin ja iltaisin 7 tuntia. Heijastimia ei valaisimessa ole ja esim. tiikerilumme on kasvattanut pimentäviä lehtiä pintaan. Joten liika valoa ei akvassa ole.
Saapi kysyä edelleen minun kokemuksistani akvani kanssa, jos jotain unohdin mainita. Viestiä vain niin miehän jelpin sen minkä ossaan.
Muoks itse: Piti vaihtaa, että akva kärsii enkä minä, vaikka vaikuttaahan kaikki akvassa tapahtuva minuunkin, mutta vielä en ole levää itsessäni havainnnut.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.