akvaarioni on 300 litraa ja aikeeni kaloittaa se ahvenilla.
Ajatus on että ottaisin sinne 4 lehtikalaa ja parvi jotain näyttävää/sopivaa ahventa.
Mikä se toinen olisi?
Onko kokemuksia?
Valvoja: Moderaattorit
vege kirjoitti:Itse otin perhoset uuteen akvaan eikä mitään ongelmia.Syövät hyvin ja kasvavat,tappelevat,kosiskelevat ja värit todella upeat. Itseänikin vähän arvelutti ottaa perhosia kun kuulin että ovat herkkiä kaloja. Ovatko tosiaan, siihen en osaa vastata.
Minä olen ihan samaa mieltä, 300 litraiseen ei kovin montaa reviiritietoista ahventa mahdu. Minä ehdottaisin lehtikalojen lisäksi joitain sopuisampia kääpiöahvenia, esim keltakääpiöitä. Loistokääpiöahvenet ovat ainakin meillä melko ärhäköitä.mustaneon kirjoitti:
Mun mielestä tällainen kalasto olisi hyvä:
1 pari lehtikaloja
2 paria esim. lostokääpiöahventa?
Eli yhteensä 6 kpl kirjoahvenia. Mielestäni ihan riittävästi 300-litraiseen.
amanda kirjoitti:Minä olen ihan samaa mieltä, 300 litraiseen ei kovin montaa reviiritietoista ahventa mahdu. Minä ehdottaisin lehtikalojen lisäksi joitain sopuisampia kääpiöahvenia, esim keltakääpiöitä. Loistokääpiöahvenet ovat ainakin meillä melko ärhäköitä.mustaneon kirjoitti:
Mun mielestä tällainen kalasto olisi hyvä:
1 pari lehtikaloja
2 paria esim. lostokääpiöahventa?
Eli yhteensä 6 kpl kirjoahvenia. Mielestäni ihan riittävästi 300-litraiseen.
Paljon riippuu myös akvaariosi pohjapinta-alasta. Mitä isompi pohjapinta-ala, sen enemmän on tilaa pohjan tuntumassa eleleville kääpiöahvenille. Lehtikaloille taas akvaarion korkeus olisi oltava minimissään 50 cm.
Osa kauppiasta myy vaikka mummonsa akvaarioosi, ihan rahan takia.TiiraTetra kirjoitti:Sikäli mielenkiintoista on että kauppiaat kehuvat että voi laittaa pienen parven ahvenia? 300 litraseen akvaan.
Periaatteessahan tuo on aivan oikein. Jos kyseessä ovay sellaiset 2€ kolikon kokoiset "keijukaiset" niin varmin tapa saada sopuinen pariskunta on nakata niitä monta kasvamaan altaaseen ja antaa rauhaisimman pariskunnan jäädä. Muuten tuloksena voikin olla naaras ja koiras jotka repivät toisensa ja muut kalat hengen hätään tai esim. kaksi koirasta joista toinen elää elämänsä alistettuna ja stressattuna.Höpötys kirjoitti:No ne akvaariokauppiaat eivät aina ole asiantuntijoita, tai jos ovat niin eurot ovat tärkeämpiä. Mullekin kaupattiin 6-10 kalan parvea lehtikaloja 250L!
10-15 ahvenkoirasta vastaa 10-15 taistelukalakoirasta. Samassa altaassa (vaikkapa 100l) voidaan menestyksekkäästi (=kuolonuhreitta) pitää vaikka 10 palettikalaa tai 20 taistokoirasta. Kuinka? Sisustus pois jolloin kaikki mahdolliset reviirirajat häviävät. Samasta asiasta on väännetty sinirihmojen tapauksessa, ts. siitä onko sinirihma sittenkin parvikala. Kaupassa ovat kotona eivätHöpötys kirjoitti:Toisekseen 10-15 pyrstöinen ahvenparvi vastaa samaa määrää taistoukkoja. Kysäises siis kauppiaaltasi sopisiko sellainen poppoo altaaseesi. Vastauksesta voit jo päätellä jotain!
Liinanen kirjoitti:Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kauppiaan kanssa, tarpeeksi isossa parvessa kalojen käytös on erilaista kuin esim jos on kaksi pariskuntaa. Iselläni ei kyllä ole kokemusta perhosparvesta, mutta muista ahvenista kylläkin.
Viimesiin sanoihin yhtyen..Adrianna kirjoitti:Periaatteessahan tuo on aivan oikein. Jos kyseessä ovay sellaiset 2€ kolikon kokoiset "keijukaiset" niin varmin tapa saada sopuinen pariskunta on nakata niitä monta kasvamaan altaaseen ja antaa rauhaisimman pariskunnan jäädä. Muuten tuloksena voikin olla naaras ja koiras jotka repivät toisensa ja muut kalat hengen hätään tai esim. kaksi koirasta joista toinen elää elämänsä alistettuna ja stressattuna.Höpötys kirjoitti:No ne akvaariokauppiaat eivät aina ole asiantuntijoita, tai jos ovat niin eurot ovat tärkeämpiä. Mullekin kaupattiin 6-10 kalan parvea lehtikaloja 250L!
10-15 ahvenkoirasta vastaa 10-15 taistelukalakoirasta. Samassa altaassa (vaikkapa 100l) voidaan menestyksekkäästi (=kuolonuhreitta) pitää vaikka 10 palettikalaa tai 20 taistokoirasta. Kuinka? Sisustus pois jolloin kaikki mahdolliset reviirirajat häviävät. Samasta asiasta on väännetty sinirihmojen tapauksessa, ts. siitä onko sinirihma sittenkin parvikala. Kaupassa ovat kotona eivätHöpötys kirjoitti:Toisekseen 10-15 pyrstöinen ahvenparvi vastaa samaa määrää taistoukkoja. Kysäises siis kauppiaaltasi sopisiko sellainen poppoo altaaseesi. Vastauksesta voit jo päätellä jotain!
. Jos altaassa vallitsee nk. kauhun tasapaino eivät kalat ota yhteen.
Joten periaatteessa kauppiaan puheet eivät ole niinkään puppua kun kuvittelet. Okei, tottakai niissä on nähtävissä ehkä pientä €:n kiiltoa silmissä mutta en menis väittämään ettei kys. tyyppi tiedä mitään mistään...
Höpötys kirjoitti:adrianna:
Ei, tarkoituksena ei ollut ottaa 6-10 lehtikalaa kasvamaan/pariutumaan, vaan pitää ne kaikki AIKUISINA. Näin mulle sanottiin.
Kauhuntasapaino, hyvin sanottu. Juurikin tuota lähinnä hain takaa esimerkilläni, josta unohdin poistaa tuon "ukon". Noh, hälläkö väliä. Jokatapauksessa kyllä ne kalat ehkä elossa pysyy, mutta miltäs näyttää vaikka 15 väritöntä perhoskirjoahventa kasvittomassa altaassa? Aika aneemiselta. En siis näe mitään järkeä pitää erakko/reviirikaloja kotona samoin kuin liikkeissä (joissa ei ymmärrettävästi voida järjestää kaikille sopivia oloja) parvina pieneen tilaan ahdettuina. En minäkään ota 60L kymmentä epämuodostunutta kultakalaa, "kun siellä liikkeessäkin ne pitävät niitä noin".
Tästähän syntyy mieluisa aihe....Höpötys kirjoitti:No voi herran jumala! Miten päin vaan asiansa ilmaisee, niin aina joku ymmärtää väärin ja vääntää evää asiasta.
Mun mielestä (edelleen):
-mikään kala ei mahdu/sovi elämään minkään kokoisessa altaassa, koska se allas ei ole osa luontoa.
-jokainen kala käyttää koko altaan tilavuuden hyväkseen, koska se allas on kuitenkin pienempi kuin kalan luonnollinen esiintymisalue/liikkuma alue (vert. neontera 60L vs 1000L vs luonto)
-jokainen akvaristi saa pitää fisunsa niin ku tahtoo
TiiraTetra: laita altaasees ihan mitä ikinä tahdot. Itse en sinne kuitenkaan laittaisi ahvenparvea niiden käytösen takia.
Tässä taas kertaus.Liinanen kirjoitti:Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kauppiaan kanssa, tarpeeksi isossa parvessa kalojen käytös on erilaista kuin esim jos on kaksi pariskuntaa. Iselläni ei kyllä ole kokemusta perhosparvesta, mutta muista ahvenista kylläkin.