300 litraa ja ahvenet

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

300 litraa ja ahvenet

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

:P

akvaarioni on 300 litraa ja aikeeni kaloittaa se ahvenilla.

Ajatus on että ottaisin sinne 4 lehtikalaa ja parvi jotain näyttävää/sopivaa ahventa.

Mikä se toinen olisi?
Onko kokemuksia?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Perhoskirjoahvenia?
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Perhoskirjoahvenet olisivat näyttäviä? Miten ne menestyy esim:10 kpl parvessa?

8-)
Laos
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Laos »

Itse ottaisin korkeintaan pari pariskuntaa.
"300l Etelä-Amerikkaa"
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Joo, kaksi pariskuntaa on sopiva määrä.
mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Jos akvaariosi on uusi ja ei vielä kypsytetty, niin perhoskirjoahvenia ei kannata ottaa, on niin herkkä laji.. Kannattaa ottaa vasta sellaseen akvaan joka on ollut yli vuoden toiminnassa ja kypsänä. Sori kun pilasin suunnitelmat, mutta vaihtaisin johonkin muuhun lajiin. [;)]
Vaihdetaan 240l kokolasiakvaario isompaan.
vege
Member
Member

Itse otin perhoset uuteen akvaan eikä mitään ongelmia.Syövät hyvin ja kasvavat,tappelevat,kosiskelevat ja värit todella upeat. Itseänikin vähän arvelutti ottaa perhosia kun kuulin että ovat herkkiä kaloja. Ovatko tosiaan, siihen en osaa vastata.
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

vege kirjoitti:Itse otin perhoset uuteen akvaan eikä mitään ongelmia.Syövät hyvin ja kasvavat,tappelevat,kosiskelevat ja värit todella upeat. Itseänikin vähän arvelutti ottaa perhosia kun kuulin että ovat herkkiä kaloja. Ovatko tosiaan, siihen en osaa vastata.

Kyselin kanssa kauppiaalta ahvenista ja toitesi että ei ole mitään ongelmaa sijoittaa noin isoon akvaan (300) useampi kirjoahven...
Kauppian ollut alalla jo yli 20 vuotta!

Ja jos akvan ontaa kypsyä hyvin n 1kk päivät jopa pitempään....
Eikä laita kaloja heti 2vk jälkeen...

-Sisustus on kiviä, kantoja ja runsas kasvillisuus
-5kpl lehtikaloja
-10-15kpl kirjoahventa? (vielä harkinnassa)
perhoskirjo?
loistokääpiö?
töyhtökääpiö?

Mikä noista olisi parvi? Vai olisiko kaikkia kolmea pariskunta tai jotain?

--Akvaa harrastanut vuosia mut ei kokemusta ahvenista..... 125l ja 300l--
mustaneon
Member
Member

Joo, ei itselläkään ole kokemusta perhosista, ja oon vaan kuullu juttua et tarvii kauan toiminnassa olleen akvaarion. En tiä ei omaa kokemusta ole.

TiiraTetra: Lehtikalat elävät nuorena parvessa, mutta muodostavat vanhemmiten pareja, ja jos otat 5 nuorta lehtikalaa, on mahdollista, että joudut luopumaan ylimääräisistä, jos pari/pareja tulee.
Ja lehtikaloissa voi olla äksyjäkin yksilöitä, että valtaa koko akvan omaksi reviirikseen.
Ja ahvenethan on (yleensä) reviirikaloja, joten luulen että 10-15 muuta ahventa lehtikalojen lisäksi ei mahdu. Korkointaan 2 paria jotain kääpiöahventa? Kutuaikana voi tulla tiukat paikat.
Mielestäni tällainen olisi hyvä: Ostat 5 nuorta lehtikalaa ja annat muodostua niistä parin. Ylimääräiset pois.
Korkeintaan 2 paria jotain muuta ahventa, vaikka perhoskirjo tai loistokääpiöahventa. 8-) Joku voi korjata jos oon jossain väärässä.
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Ottakaa nyt selvää mikä olisi hyvä? :P
mustaneon
Member
Member

Kirjoitin edellisen viestin vähän epäselvästi.. :roll:
Mun mielestä tällainen kalasto olisi hyvä:
1 pari lehtikaloja

2 paria esim. lostokääpiöahventa?

Eli yhteensä 6 kpl kirjoahvenia. Mielestäni ihan riittävästi 300-litraiseen. [;)]
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

mustaneon kirjoitti:
1 pari lehtikaloja

Eli yhteensä 6 kpl kirjoahvenia. Mielestäni ihan riittävästi 300-litraiseen. [;)]
Minä olen ihan samaa mieltä, 300 litraiseen ei kovin montaa reviiritietoista ahventa mahdu. Minä ehdottaisin lehtikalojen lisäksi joitain sopuisampia kääpiöahvenia, esim keltakääpiöitä. Loistokääpiöahvenet ovat ainakin meillä melko ärhäköitä.

Paljon riippuu myös akvaariosi pohjapinta-alasta. Mitä isompi pohjapinta-ala, sen enemmän on tilaa pohjan tuntumassa eleleville kääpiöahvenille. Lehtikaloille taas akvaarion korkeus olisi oltava minimissään 50 cm.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

amanda kirjoitti:
mustaneon kirjoitti:
1 pari lehtikaloja

Minä olen ihan samaa mieltä, 300 litraiseen ei kovin montaa reviiritietoista ahventa mahdu. Minä ehdottaisin lehtikalojen lisäksi joitain sopuisampia kääpiöahvenia, esim keltakääpiöitä. Loistokääpiöahvenet ovat ainakin meillä melko ärhäköitä.

Paljon riippuu myös akvaariosi pohjapinta-alasta. Mitä isompi pohjapinta-ala, sen enemmän on tilaa pohjan tuntumassa eleleville kääpiöahvenille. Lehtikaloille taas akvaarion korkeus olisi oltava minimissään 50 cm.

Akvaarioni mitat 120 x 51 x 61 korkeutta on riittävästi 60cm.
Sikäli mielenkiintoista on että kauppiaat kehuvat että voi laittaa pienen parven ahvenia? 300 litraseen akvaan.

Alunperin ajattelin istuttaa lehtikaloja ja TETRA PARVEN...

:roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

TiiraTetra kirjoitti:Sikäli mielenkiintoista on että kauppiaat kehuvat että voi laittaa pienen parven ahvenia? 300 litraseen akvaan.
Osa kauppiasta myy vaikka mummonsa akvaarioosi, ihan rahan takia.
Useimmat affenet ovat kuuluisia reviiritietoisuudestaan ja agressiivisuudestaan kutuaikana, turhaan vängätä asiaa, jonka moni harrastaja on kokemuksesta havainnut. [;)]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No ne akvaariokauppiaat eivät aina ole asiantuntijoita, tai jos ovat niin eurot ovat tärkeämpiä. Mullekin kaupattiin 6-10 kalan parvea lehtikaloja 250L!

Toisekseen 10-15 pyrstöinen ahvenparvi vastaa samaa määrää taistoukkoja. Kysäises siis kauppiaaltasi sopisiko sellainen poppoo altaaseesi. Vastauksesta voit jo päätellä jotain :twisted: !

Itse ottaisin lehtikalapariskunnan ja 2 kääpiökirjoahven haaremia, esim loisto- ja töyhtökääpiöahvenia. Myös keltakääpiöahven ja rusokirjoahven sopisivat. Nämä olisivat aika rauhallisia ja kun ovat eri lajia, niin kilpailu ei ole niin kovaa. Lisäksi voisit miettiä jotain muita kiinnostavia kaloja. Vaikkapa noitamonneja/sampimonneja tai jotain muuta "erikoisempaa". Toisaalta nämä saattavat syödä kudut, joten jos haluat kalojen lisääntyvän, niin voisi olla turvallisempaa ottaa esim ottoja tai tetroja (jotka voivat toki syödä pienet poikaset).

Altaan sisustukseen kannattaa kiinnittää huomiota aika tarkasti. Kääpiöahvenille omat reviirit eri päihin allasta jaetaan kivillä, kannoilla ja kasveilla. Sopiva koko voisi olla 50x40 cm, jolloin keskelle jäisi ei-kenenkään-maa. Reviireille sitten kookospähkinän kuorista tehtyjä luolia (yksi enemmän kuin kaloja) ja matalaa kasvillisuutta luolien eteen, esim kääpiö-/suippomiekkakasveja sekä melalehtiä. Lehtikalat tykkäisivät korkeista miekkaksveista, vallisneriasta ja oksistoista (omenapuu, mänty).
vege
Member
Member

Itselläni 400 litrasessa 3 pariskuntaa perhoskirjoahvenia ja kolme eri kantoryhmää, keskellä ja kummassakin päädyssä reviirirajoina mutta yhteenotoilta ei voi välttyä. Kyllä 2 pariskuntaa ahvenia on maksimi 300 litraseen.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kauppiaan kanssa, tarpeeksi isossa parvessa kalojen käytös on erilaista kuin esim jos on kaksi pariskuntaa. Iselläni ei kyllä ole kokemusta perhosparvesta, mutta muista ahvenista kylläkin.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

500-l;ssa meillä oli töyhtöhaaremi (1+2) ja perhospariskunta.
Perhoset olivat välillä hätää kärsimässä lisääntymishaluisten töyhtöjen kotkotuksissa. Ja nämä kalat kuitenkin olivat eri lajia keskenään! Reviirirajoja ja koloja oli riittävästi.

Toisaalta tämän lisääntymishaluisen uroksen kuoltua kummallisen "kääpiöahvenjoukkotuhon" seurauksena jäljelle jäi joukko lapsia ja toinen rouvista, jotka ovat suhtautuneet ihan rauhallisesti uuteen perhospariin. Asetelma varmaan kyllä muuttuu, kun nuoret urokset hoksaavat, mitä naisten kanssa kuuluu tehdä.

Olen nyt typerän negatiivinen, mutta jos olisin itse ottamassa 300:een kaloja, niin tyytyisin kyllä yhteen pariin/haaremiin. Jos ajattelit että perhoset olisivat tetratyyppisesti parvessa, niin luulen ettei niin käy.

Jos päädyt "parveen", toivottavasti kerrot kokemuksistasi meille muillekin. Minua ainakin kiinnostaa kuulla aiheesta.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Höpötys kirjoitti:No ne akvaariokauppiaat eivät aina ole asiantuntijoita, tai jos ovat niin eurot ovat tärkeämpiä. Mullekin kaupattiin 6-10 kalan parvea lehtikaloja 250L!
Periaatteessahan tuo on aivan oikein. Jos kyseessä ovay sellaiset 2€ kolikon kokoiset "keijukaiset" niin varmin tapa saada sopuinen pariskunta on nakata niitä monta kasvamaan altaaseen ja antaa rauhaisimman pariskunnan jäädä. Muuten tuloksena voikin olla naaras ja koiras jotka repivät toisensa ja muut kalat hengen hätään tai esim. kaksi koirasta joista toinen elää elämänsä alistettuna ja stressattuna.
Höpötys kirjoitti:Toisekseen 10-15 pyrstöinen ahvenparvi vastaa samaa määrää taistoukkoja. Kysäises siis kauppiaaltasi sopisiko sellainen poppoo altaaseesi. Vastauksesta voit jo päätellä jotain :twisted: !
10-15 ahvenkoirasta vastaa 10-15 taistelukalakoirasta. Samassa altaassa (vaikkapa 100l) voidaan menestyksekkäästi (=kuolonuhreitta) pitää vaikka 10 palettikalaa tai 20 taistokoirasta. Kuinka? Sisustus pois jolloin kaikki mahdolliset reviirirajat häviävät. Samasta asiasta on väännetty sinirihmojen tapauksessa, ts. siitä onko sinirihma sittenkin parvikala. Kaupassa ovat kotona eivät :roll: . Jos altaassa vallitsee nk. kauhun tasapaino eivät kalat ota yhteen.

Joten periaatteessa kauppiaan puheet eivät ole niinkään puppua kun kuvittelet. Okei, tottakai niissä on nähtävissä ehkä pientä €:n kiiltoa silmissä mutta en menis väittämään ettei kys. tyyppi tiedä mitään mistään...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

adrianna:

Ei, tarkoituksena ei ollut ottaa 6-10 lehtikalaa kasvamaan/pariutumaan, vaan pitää ne kaikki AIKUISINA. Näin mulle sanottiin.

Kauhuntasapaino, hyvin sanottu. Juurikin tuota lähinnä hain takaa esimerkilläni, josta unohdin poistaa tuon "ukon". Noh, hälläkö väliä. Jokatapauksessa kyllä ne kalat ehkä elossa pysyy, mutta miltäs näyttää vaikka 15 väritöntä perhoskirjoahventa kasvittomassa altaassa? Aika aneemiselta. En siis näe mitään järkeä pitää erakko/reviirikaloja kotona samoin kuin liikkeissä (joissa ei ymmärrettävästi voida järjestää kaikille sopivia oloja) parvina pieneen tilaan ahdettuina. En minäkään ota 60L kymmentä epämuodostunutta kultakalaa, "kun siellä liikkeessäkin ne pitävät niitä noin".
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Liinanen kirjoitti:Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kauppiaan kanssa, tarpeeksi isossa parvessa kalojen käytös on erilaista kuin esim jos on kaksi pariskuntaa. Iselläni ei kyllä ole kokemusta perhosparvesta, mutta muista ahvenista kylläkin.

Tuota hiukan itsekkin ajattelin että kalat saattavat käyttäytyä parvessa erilailla. Eläväthän ahvenet luonnossakin parvessa?

Kauppiaan mukaan voi laittaa esim: Jokunen lehtikala ja parvi töyhtöä....

Itsekkin olen aina ajatellut että ahvenia ei montaa voi samaan purkkiin laittaa...

Pitää miettiä ottaako riskiä ja kokeilee... Ottaa parven samasta liikkeen akvasta jossa ne ovat kasvaneen jokinaikaa yhdessä ja käy seuraamassa miten siellä eletään...??

Mietitään asiaa.... :roll:

---------------------
Adrianna kirjoitti:
Höpötys kirjoitti:No ne akvaariokauppiaat eivät aina ole asiantuntijoita, tai jos ovat niin eurot ovat tärkeämpiä. Mullekin kaupattiin 6-10 kalan parvea lehtikaloja 250L!
Periaatteessahan tuo on aivan oikein. Jos kyseessä ovay sellaiset 2€ kolikon kokoiset "keijukaiset" niin varmin tapa saada sopuinen pariskunta on nakata niitä monta kasvamaan altaaseen ja antaa rauhaisimman pariskunnan jäädä. Muuten tuloksena voikin olla naaras ja koiras jotka repivät toisensa ja muut kalat hengen hätään tai esim. kaksi koirasta joista toinen elää elämänsä alistettuna ja stressattuna.
Höpötys kirjoitti:Toisekseen 10-15 pyrstöinen ahvenparvi vastaa samaa määrää taistoukkoja. Kysäises siis kauppiaaltasi sopisiko sellainen poppoo altaaseesi. Vastauksesta voit jo päätellä jotain :twisted: !
10-15 ahvenkoirasta vastaa 10-15 taistelukalakoirasta. Samassa altaassa (vaikkapa 100l) voidaan menestyksekkäästi (=kuolonuhreitta) pitää vaikka 10 palettikalaa tai 20 taistokoirasta. Kuinka? Sisustus pois jolloin kaikki mahdolliset reviirirajat häviävät. Samasta asiasta on väännetty sinirihmojen tapauksessa, ts. siitä onko sinirihma sittenkin parvikala. Kaupassa ovat kotona eivät :roll: . Jos altaassa vallitsee nk. kauhun tasapaino eivät kalat ota yhteen.

Joten periaatteessa kauppiaan puheet eivät ole niinkään puppua kun kuvittelet. Okei, tottakai niissä on nähtävissä ehkä pientä €:n kiiltoa silmissä mutta en menis väittämään ettei kys. tyyppi tiedä mitään mistään...
Viimesiin sanoihin yhtyen..
Tämä kauppias on ollut alalla yli 20 vuotta ja tuntuu muutenkin tietävän asioista/hoidosta. En usko että hän yrittäisi myydä € kiiltosilmissä! 8-)
Jos ajattelee että myyt kalat asiakkaalle ja hetkenpäästä asiakas tulee takaisin että akvassa on hirvee kaaos... Kannattaako se kauppiaalle?
En nimittäin siihen kauppaan menisi ikinä!!!
Ja levittäisin asiaa varmasti. Kumminkin on kyse tunnetustaliikkeestä!

[:I]

------------------
Höpötys kirjoitti:adrianna:

Ei, tarkoituksena ei ollut ottaa 6-10 lehtikalaa kasvamaan/pariutumaan, vaan pitää ne kaikki AIKUISINA. Näin mulle sanottiin.

Kauhuntasapaino, hyvin sanottu. Juurikin tuota lähinnä hain takaa esimerkilläni, josta unohdin poistaa tuon "ukon". Noh, hälläkö väliä. Jokatapauksessa kyllä ne kalat ehkä elossa pysyy, mutta miltäs näyttää vaikka 15 väritöntä perhoskirjoahventa kasvittomassa altaassa? Aika aneemiselta. En siis näe mitään järkeä pitää erakko/reviirikaloja kotona samoin kuin liikkeissä (joissa ei ymmärrettävästi voida järjestää kaikille sopivia oloja) parvina pieneen tilaan ahdettuina. En minäkään ota 60L kymmentä epämuodostunutta kultakalaa, "kun siellä liikkeessäkin ne pitävät niitä noin".

Jos ajattelee akvaariota tilana. Sinne ei sovi mikään kala(lintuhäkissä).
1 kala vaikka 200litrasessa, ei siinäkään ole tilaa kalan luontaiselle elinympäristöön verrattuna...

Vai mitä mieltä kansa on?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

No voi herran jumala! Miten päin vaan asiansa ilmaisee, niin aina joku ymmärtää väärin ja vääntää evää asiasta 8O .

Mun mielestä (edelleen):
-mikään kala ei mahdu/sovi elämään minkään kokoisessa altaassa, koska se allas ei ole osa luontoa.
-jokainen kala käyttää koko altaan tilavuuden hyväkseen, koska se allas on kuitenkin pienempi kuin kalan luonnollinen esiintymisalue/liikkuma alue (vert. neontera 60L vs 1000L vs luonto)
-jokainen akvaristi saa pitää fisunsa niin ku tahtoo

TiiraTetra: laita altaasees ihan mitä ikinä tahdot. Itse en sinne kuitenkaan laittaisi ahvenparvea niiden käytösen takia.
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Höpötys kirjoitti:No voi herran jumala! Miten päin vaan asiansa ilmaisee, niin aina joku ymmärtää väärin ja vääntää evää asiasta 8O .

Mun mielestä (edelleen):
-mikään kala ei mahdu/sovi elämään minkään kokoisessa altaassa, koska se allas ei ole osa luontoa.
-jokainen kala käyttää koko altaan tilavuuden hyväkseen, koska se allas on kuitenkin pienempi kuin kalan luonnollinen esiintymisalue/liikkuma alue (vert. neontera 60L vs 1000L vs luonto)
-jokainen akvaristi saa pitää fisunsa niin ku tahtoo

TiiraTetra: laita altaasees ihan mitä ikinä tahdot. Itse en sinne kuitenkaan laittaisi ahvenparvea niiden käytösen takia.
Tästähän syntyy mieluisa aihe....

---------------------

:twisted:
Idea miksi kyselen on että kun kauppiaat kehuvat että voi laittaa parven ja myös jotkut harrastaja... Mielipiteitä on laidastalaitaan.

Kokemuksia kaivataan lisää...????
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Minulla oli 315 litraisessa avainkirjoahven- sekä timanttikirjoahvenpariskunta ja tila loppui timanttien osalta kesken. Lehtikalat olin antanut isompiin vesiin jo aikaisemmin :roll: , olivat sen verran ärhäkkää porukkaa. Niitä oli yhtäaikaa avainten kanssa. En missään nimessä laittaisi 300 litraan kirjoahvenparvea (10-15 kpl) lehtikalojen kanssa, mutta jos siihen päädyt, odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Liinanen kirjoitti:Olen kyllä vähän samoilla linjoilla kauppiaan kanssa, tarpeeksi isossa parvessa kalojen käytös on erilaista kuin esim jos on kaksi pariskuntaa. Iselläni ei kyllä ole kokemusta perhosparvesta, mutta muista ahvenista kylläkin.
Tässä taas kertaus.

Parvi on eria asia kuin pari... Siitä minulle kerrottiin myös akvakaupassa.
Kysyin asiaa myös tuttavaltani joka on myös akva kauppian.
Ja hänellä ei ole tarvetta kaupata minulle eurot silmissä.
Vaan kertoi ihan kuin hän kokee asian vuosien kokemuksella..

Ristiriita tässä on se että mielipiteet ovat niin ääripäistä....? :mrgreen:

----------------------

Reviirikala, eli ei liian monta koirasta samaan altaaseen. Jos perhosia haluaa ottaa useamman, kannattaa mieluummin hankkia useampi naaras yhtä koirasta kohti. Isossa akvaariossa voi toki pitää useampaakin pariskuntaa, jolloin jokainen koiras valtaa oman reviirin

Tässä on yksi mielipide.. kaapattu netistä.

Muutama uros ja loput naaraita jos erottaa sukupuolen....?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”