Myrkyllinen monninen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Myrkyllinen monninen?

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Olen ollut sellasessa luulossa että monniset erittää jonkin sortin myrkkyä joutuessaan ahdistetuksi. Monnisia ostaessa myös eläinkauppias varoitteli, että ei saisi milloinkaan laittaa muita kaloja monnisten kanssa samaan pussiin, koska ne erittävät myrkkyä hätääntyessään.

Nyt kuitenkin lueskelin lemmikki-lehdestä(pari vuotta vanha) jossa Markku Varjo toteaa, että ei pidä paikkaansa. Mikäs nyt sitten on se totuus? Kalat pitäisi muuttaa piakkoin, ja olisi helpompi tietysti laittaa kaikki kalat samaan pussiin.
*laa la laa*
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

pitää paikkansa

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllä se valitettavasti ihan fakta on, että monniset erittävät ahdistuksissaan veteen myrkyllistä ainetta. Ei siis kannata laittaa muita kaloja samaan. Itselläni aikoinaan muutossa menehtyi kultajuovapleko monnisten myrkkyyn ja toinenkin kala meinasi kuolla. Eri astiaan monniset ja muut kalat. Eipä siitä niin suuri vaiva tule :P
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

...ja jos monnisia on eri lajisia, jokainen laji omaan pussiinsa. HASin huutokaupassa on joskus nähty kuinka sekapussissa yksi laji sen kun porskuttaa ja toisen lajin monniset putoavat.
Ilkka T
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL

Viesti Kirjoittaja Ilkka T »

Onko kenelläkään muuten mitään muuta tietoa kuin anekdootteja tätä monnisten myrkyllisyyttä koskien? Itse en muista missään tarkempaa selontekoa asiasta missään nähneeni. Erityisesti usein toistuva maininta monnisten herkkyydestä sukulaislajiensa myrkylle oudoksuttaa. Luulisi saman suvun edustajien tuottamien myrkkyjen kuitenkin olevan hyvin samankaltaisia ja useimmiten veteen eritettäviä myrkkyjä tuottavat kalat eivät itsekään siedä myrkkyään pienessä vesitilavuudessa.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Aika erikoista että useita akvaariokirjoja kirjoittanut ihminen väittää ettei asiassa ole perää. Täytyy pakata monniset sitten erikseen ettei käy muille kaloille kalpaten :)
*laa la laa*
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jopa oman lajin monnisten kesken olen havainnut tapahtunvan pussissa tippumista. 8O
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ja minä (joka en välitä/tiennyt monnisista vähääkään) olen kavereiden monnisia haavinnut käsin, ajatuksena etteivät juutu haaviin, ja saanut useita pistoksia käteen. Kirveli muuten aika pirusti ja kivat patit tuli!! 8O Kuulemma väärinpussituksestani johtuen erittäin harvinainen monninen kuoli [:I] Minulle ne ovat kaikki laikukkaita harmaita tyyppejä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Faktaahan tuo myrkky on, mutta sitä mitä se on jne., ei ole onnistuttu selvittämään. Stressi on ainakin yksi tekijä, joka saa sen erittymään.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
TaHa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Vaikka en tiedä mitään monnisten myrkuistä niin sanon silti että ainakin kuparimonnisten pussiin ei saa laittaa muita kaloja koska niiden vatsassa/kyljessä on piikkejä. :)

Poistettu väri. Värejä voi käyttää tehokeinoja silloin tällöin, mutta koko tekstin värjääminen ei ole järkevää.
brië
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja brië »

Ja eikös tämä myrkky ole nimenomaan corydoras-suvun monnisilla..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”