Kierrekotilot pois

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heiduli93
Starting Member
Starting Member

Kierrekotilot pois

Viesti Kirjoittaja heiduli93 »

Mulla on akvaariossa paljon sellaisia spiraalin muotoisia kotiloita. Ne on sellaisia pitkulaisia...yäk. Miten ne sais pois?

Edit: Isot alkukirjaimet
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Näyttävätkö kotilot tältä? http://sademetsa.net/160504/images/kierteis_.jpg

Jos ovat näitä, niin ne eivät ole millään tavalla vaarallisia. Ne ovat kierteissarvikotiloita jotka syövät kuolleita kasvin osia ja ruoan jäänteitä pohjalta ja kasveista. Möyhivät pohjaa, eli ne ovat hyödyllisiä. Varsinkin jos sinulla on hiekkapohja, ne pitävät sen kuohkeana eikä pohja tukkeudu. [;)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Taitaa pitää paikkansa, että mitä olen kuullut, että niitä ei taida saada pois. Elävät hiekassa ja pinnalla, munivat kasveihin jne. Että kai sun pitäis joka ikinen nyppiä veke, että saisit kannan vähenemään. En minäkään niitä juuri perustettuun akvaani tahdo, mutta koetankin olla tarkkana kaikkien esim. kasvi ostosten kanssa ettei tule.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Postitorvikotilot vastaavat Kiiki74 :n kuvausta, mutta niistä kierteissarvikotiloista ei kertakaikkiaan ole mitään haittaa.
Ovat niin haluttuja, että jotkut jopa maksaisivat saadakseen niitä akvansa talonmieheksi.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Ei kyllä minä kierteisistä(kin) juttelin. Kävin erään akvaristin kotona katsomassa, kun hän lapposi ja sekoitteli pohjahiekkaa (runsaat kiitokset vain hänelle :D ). Kun hiekka tasottui niin hiekan päällä kierteisiä oli lukuisa määrä. Yllätyin siitä, koska ajattelin, että eivät mene hiekan alle. Mutta saatoin kyllä käsittää väärinkin, noviisi kun olen. 8O
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Mun käsittääkseni kierteiset eivät kude.
Kyseisestä asiasta enemmän tietävät kertokoot, miten niiden lisääntyminen tarkalleen ottaen tapahtuu.

Postitorvet kutevat.

Kierteisten oleilu siellä hiekassa on sekin hyvä juttu. Pohja ei tukkeudu.
Eikä pohjaa tarvitse lapota.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Voi minua flunssaista tänään! Siis tarkoitin, että hän imuroi. Lappoamisena sitä vielä vaan ajattelen. Termit vielä hakee paikkaansa. Anteeksi. [:I] Noloa!
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Onko pohjan lappoamisessa ja imuroimisessa jotain eroa?
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Joku osaisi kertoa asian varmasti paremmin, mutta minä yritän. Eli lappoamisessa käytetään sitä lappoa ja se painetaan usein soraan syhvähkölle (hiekkaa ei taida kukaan lapota pahemmin). Imuroidessa voidaan käyttää pelkkää letkua ja otetaan alipaineen avulla hiekanpinnalta kaikki roskat eikä upoteta sitä hiekkaan. Että näin minä tämän asian osaisin selittää (ja ymmärrän sen näin), vaikka koskaan en ole sitä vielä tehnyt. [;)]
heiduli93
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja heiduli93 »

kullä ne oli niitä kierteis sarvikotiloita,mitä mullakin on :frown:
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Lappoamisilmiö on ylipäänsä ilmiö, jonka avulla vesi imeytyy korkeammasta vesimassasta alas. Lappo on tästä saanut nimensä. Lappo voi olla tötteröpäinen letku (Kutsutaan usein pohjalapoksi) tai ihan vain letku.

Kierteissarvista ei kannata päästä eroon, ne ovat erinomaisia pikku työmiehiä jotka toimivat puhtaanapitolaitoksena ja pohjan kouohkeutajina. Jos nyt kotiloista haluaisi jostain syystä eroon, niin ei auta muu kuin poimia niitä altaasta. Stitä saa harrastaa päivittäin kunnes ei enää näy kotiloita. Tai keksiä joku kotiloansa joka hieman helpottaa urakkaa. Mutta kierteissarvet antaisin kyllä olla, ne kaivautuvat pohjaan eikä niitä päiväsaikaan juuri näe. Yöllä tai muuten ehkä ruokinta-aikaan ne kapuavat hiekasta ja saattavat järkyttää määrällään altaan omistajan :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”