300 litraisen kalastosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joiku*
Starting Member
Starting Member

300 litraisen kalastosta

Viesti Kirjoittaja joiku* »

Laitan ens viikolla tilaukseen 300 litraisen Juwel rio-paketin ja kalastoa olen tässä valmiiksi pohdiskellut. Tällä hetkellä 130 litrasessa uiskentelee

- partamonnityttö
-7 kiilakylkeä (täydensin neljällä parvea)
-14 neontetraa
-4 albiinomonnista
-4 sysievämonnista

Uuteen akvaan olen haaveillut sini/keltarihmakaloja 2-3 pyrstöä ja jos mahtuu niin lehtikalapariskunnan entisen kalaston jatkeeksi. Miltäs kuulostaa?
ph on n. 6,5 vesi pehmeää, lämpötila 25 astetta.Nitriitti 0 , nitraatti n.25.Vettä vaihdan 1/3 osan n.2 viikon välein.Riittääkö Juwelin oma sisäsuodatin vai tarvinko lisäksi ulkosuodattimen?Nykyisessä on Fluval 3plus ja on kyllä ollut hyvä. Ei millään malttais oottaa uutta allasta :D
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kuulostaa melko hyvältä. Monniset pitäisivät oman lajin seurasta enemmän, joten voit tuplata parvet. Jos otat sinirihmakalahaaremin, niin sitten sinulla on lämpötilallinen vaikeus, sillä jo nyt neontetrat ovat äärirajoilla. Rihmakalat kun pitävät lämpimästä (25 astetta ->). Ainoa yleisesti saatavilla oleva labyrinttikala, joka sopisi, on paratiisikala.

Lehtikalat saattavat pitää neontetroja ruokanaan. Näin ollen ottaisin itse ruostekirjoahvenpariskunnan niiden sijasta. Myös kääpiöakara tai keltakääpiöahvenpariskunta sopisivat.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Kyllä tuon kokoiseen altaaseen laittaisin ulkosuodattimen. Ja tosiaan monnisparvia voisit suurentaa vaikkapa molempia neljällä kalalla.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Venla92- »

Itse olen todennut että ulkosuodatin kannattaa olla kaikissa yli 200 litraisissa.
joiku*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja joiku* »

Kiitos kommenteista.Nuo monniset on kyllä niin kivoja vipeltäjiä,että varmaan hommaankin niitä lisää :D Minkälaista ulkosuodatinta suosittelisitte tohon 300 litraseen? Suosittelivat Eheimin professional 2028 2:sta,mutta aikas "suolanen" oli sen hinta.. :roll: Eikös hyviä löydy huokeammallakin,luulisin. Vielä otetaan vastaan myös kommenttia kalastosta. Onko kellään ollu neontetrat ja lehtikalat samassa akvassa? En kyllä tosiaan halua et joutuvat lehtareiden ruuaks :(
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itselläni rakenteilla samankokoinen ja itseasiassa aivan samanlainen allas eli Juwel Rio 300. Kalastoa on/tulossa näin: lehtikalapariskunta, 15 punapäätetraa, n.20 monnista, n. 3 haarniskamonnia, tulipyrstö, juovakääpiöahvenpari ja partis.

Jos ulkosuodattimen hinta hirvittää revi se juwelin oma loota pois ja laita tilalle mattosuodatin, näin tein minäkin.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Venla92- »

Itse sain ainakin omaani (283l litraiseen) ulkosuodattimen hintaan 167€. Merkiltään on Resun AE-806. Todella tyytyväinen olen tähän hankintaan, mutta ainahan Eheim on eheim. Suosittelen kuitenkin myös Resun merkkisiä suodattimia (:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”