Kuparimonnisen muunnokset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
remy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 15:13, 11.02.2006
Paikkakunta: Ylivieska

Kuparimonnisen muunnokset

Viesti Kirjoittaja remy »

Parveutuuko kuparimonnisen eri muunnokset yhteen eli jos on esim. 6 tavallista kuparia voiko parvea jatkaa golden stripe- kupareilla?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Arvaisin, että viihtyvät yhdessä parvessa, vaikka siitä ei ole takuita että srtipet ovat kuparimonnisia. Muistaakseni se oli Eversin ja Fullerin kirjassa Identifying Coridinae catfish, että stripet ovat paremminkin kultakylkimonnisia. Huom! kirjaa ei ole nokkani edessä, vaan muistelisin näin. Joku jolla kirja on, voisi tarkistaa asian kohdasta Corydoras melanotaenia.
remy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 15:13, 11.02.2006
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja remy »

Okei, kiitos tiedosta. Tekis mieli jotain erikoisempaakin monnista mutta toisaalta kai olis paras että olisivat "samaa jengiä".
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Kuparimonniset ja perun kultaiset parveilevat ainakin meillä keskenään. Minulla on noin kolmenkymmenen pyrstön parvi näitä yhteensä ja seassa on albiinoja kuparimonnisia myös. Ihan näyttävän näköinen parvi tosin näyttävät myös risteytyvän keskenään mikä ei ehkä ole niin hyvä juttu enää.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
remy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 15:13, 11.02.2006
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja remy »

No ei passaa laittaa poikasia eteenpäin jos "sekarotuisia" tulee. Eipä niitä seura-akvaariossa varmaan jää eloon ja jos kudettaa erillään niin ottaa sitte samaa sorttia...
Ilkka T
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 16:03, 22.03.2006
Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ilkka T »

Täytyy vahvistaa Millian tieto erilaisista "fluorescent stripe" -monnisista. Nämä ovat läheisempää sukua kultakylkimonnisella (Corydoras melanotaenia) kuin kuparimonniselle (C. aeneus). Lähteenä edellä mainittu I. Fullerin ja H-G. Eversin teos "Identifying Corydoradinae Catfish".
remy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 15:13, 11.02.2006
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja remy »

No se lähinnä kiinnostaa että miten käyttäytyvät keskenään akvaariossa. Ei se mua häiritse ovatko läheistä vai erittäin läheistä sukua, eikä varmaan kalojakaan. Kai ne parveutumisjutut riippuu enemmän ulkonäöstä ja käyttäytymisestä ku latinankielisistä nimistä...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä Perun vihreät (kultakylkimonniset) ja Venezuela black-kuparimonniset eivät liiku keskenään ollenkaan. Perin vihreä on perin arka kala, viihtyy parhaiten jossain piilossa siinä, missä hyvin mustat kuparimonniset ilakoivat pitkinpoikin allasta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
remy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 15:13, 11.02.2006
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja remy »

No, ilmeisesti mulle ei ookkaan nyt tulossa ne kuparit mitkä piti tulla, joten palaan alkuperäiseen haaveeseen leopardimonnisista. Pandat on myös tosi kauniita. Mitenhän jotkut monniset on niin tosi kalliita? Onko jotkut lajikkeet tosivaikeita viljellä ku kuparit ja täplät on kai aika helppoja? Vai onko ongelmat poikasten kasvatuksessa?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Ihan aihetta ei liippa läheltä mutta...mulla normaalit kuparimonniset sekä kuparien albiinomuunnokset että edellisten risteytymät (näyttää norm. kupareilta) viihtyvät samassa parvessa.

Olen risteyttänyt kuparikoiraan ja albiinokuparinaaraan keskenään. Tuloksena norm. kuparimonnisen näköisiä lapsosia...ja kaikki edelliset viihtyvät samassa parvessa. [;)]

Vimmattu kuturalli oli viime syksynä: loka - joulukuussa...odottelen taas että pääsen risteyttämään edellisiä.

Omaksi ilokseni näitä risteytän, parantaakseni geeniperimää...ovat jääneet itselle ja kaverilleni.
Viola & eläintarhantynkä
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Osa kaloista tuodaan luonnosta ja se nostaa ainakin niiden hintaa, esimerkiksi uudet luonnosta löydetyt muunnokset. Kalat ovat hinnakkaita jollein niitä esim. tehoviljellä laitoksissa.

Viola: Ilmoisesti kuparimonnisilla albinismi on väistyvä ominaisuus ja "risteytyskuparit" ovat siis albinismin geeniä kantavia normaalivärisiä kaloja. Nämä viihtyvät samassa parvessa sillä ovat aidosti samanlajisia, toisin kuin kuparimonniset ja "golden stripet" tai vaikka albinot kupariset ja albinot täplämonniset.

Asiasta kauemmas kohti sukkaa ( :mrgreen: ), mulla noista kuparipoikueista albiinot kasvavat hitaammin ja niiden menehtymisprosentti on suurempi kuin tavallisen väristen. Kukaan muu huomannut samaa? Samaan aikaa kuoriutuneista poikasista tavikset ovat jo tuplakokoisia albinoihin sisaruksiin verrattuna.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Adrianna kirjoitti:Asiasta kauemmas kohti sukkaa ( :mrgreen: ), mulla noista kuparipoikueista albiinot kasvavat hitaammin ja niiden menehtymisprosentti on suurempi kuin tavallisen väristen. Kukaan muu huomannut samaa? Samaan aikaa kuoriutuneista poikasista tavikset ovat jo tuplakokoisia albinoihin sisaruksiin verrattuna.
Itse en omisrta enkä tule omistamaan albinoja monnisia, mutta tuoa lbinismihan on nimenomaan väistyvä piirre, joten sisäsiittoisuutta on käytetty aika rajusti jotta luotettavammin saisi albinistisia poikasia. Tämä heikentää geeniperimää olennaisesti. Myös on esitelty teorioita siitä, että albino-muunnokset ihan mistä taansa eläimestä olisi heikommat kuin normaali populaatio, mutta sitä en tiedä onko tätä väitettä mitenkään todistettu tai kumottu.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Hany
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 22:06, 10.01.2006
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hany »

Myös on esitelty teorioita siitä, että albino-muunnokset ihan mistä taansa eläimestä olisi heikommat kuin normaali populaatio, mutta sitä en tiedä onko tätä väitettä mitenkään todistettu tai kumottu.
Omakohtainen kokemus albiinoista on myöskin -^- tuon kaltainen. Meillä asusteli hetken aikaa albiinofasaani, ihan terhakka pikku tipu olikin. Nyt sainkin kuulla , että muutetttuaan maalle eleli siellä n. kuukauden ajan kunnes kuoli. Muuten vaikutti ihan tavlliselta fasaanilta mutta kasvu loppi tosi pian, oli selvästi kääpiöitynyt.

Mutta minun käsittääkseni albiinomonniset ovat sangen kestäviä akvaariokaloja, korjatkaa jos olen väräässä?? Muutamalla kaverilla niitä on altaassaan ja ovat kyllä selvinneet ties mistä.

-H-
Kotisivut
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat"
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Hany kirjoitti:Mutta minun käsittääkseni albiinomonniset ovat sangen kestäviä akvaariokaloja, korjatkaa jos olen väräässä?? Muutamalla kaverilla niitä on altaassaan ja ovat kyllä selvinneet ties mistä.
Tyypillinen albiino monninen on kupari- tai täplämonninen. Molemmat ovat sieltä kestävimmästä päästä akvaariokaloja, jotka eivät ole kovinkaan kronkeleita hoidon suhteen. Kunhan on märkää ja ruokaa niin pärjäävät (tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö niillekin pitäisi kuitenkin järjestää mahdollisimman hyvät olot). Kestävän kalan ehkä vähän olosuhteille arempi versio voi siis sekin olla vielä hyvin kestävä ja siksi albiinot monniset eivät ole hankalia hoidettavia. Sama varmaan partisten kanssa, niidenkin albiinopainokset kestävät akvaristin lipsahduksia varsin hyvin - ja orkkisversio eli perus maatiaispartis sietää lähes millaisia olosuhteita hyvänsä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

saurama kirjoitti:albiino monninen
Tämä onkin itse asiassa hyvä tapa ilmaista mistä on kyse. Niin usein puhutaan albiinomonnisista ikäänkuin olisivat oma lajinsa, minäkin syyllistyn tähän. Mutta kuten saurama tuossa totesi, ovat ne yleensä ihan kuparimonnisia tai täplämonnisia ilman väriä :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”