Piikkisilmän allas

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mirde
Member
Member

Piikkisilmän allas

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Olen googlen ihmeellisen maailman avulla koettanut selvittää, mikä olisi piikkisilmille sopiva allaskoko. Osa linkeistä sanoo minimiksi 40 ja osa 80. Kumpaa uskoa? 8O
aquarium_girl_92
Junior Member
Junior Member

piikkisilmä...

Viesti Kirjoittaja aquarium_girl_92 »

Minusta ehkä 60-litraa voisi olla hyvä minimi... Sinne mahtuisi piikkareita pari kolme kappaletta :) Itselläni on 80-litraisessa kolme piikkisilmää, mutta lisää on tulossa pari kappaletta. Suurempi akvaario on tietenki aina parempi :D Jos haluaa muodostaa kalaston piikkikset pääkalana, sopiva akvaarion minimikoko voisi olla 80-100, sinne mahtuisi n.5 kpl piikkiksiä, Piikkikset kun viihtyvät paremmin pienessä parvessa...
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Mielestäni kanssa tuo 60 litraa on aika optimaalinen minimi, itsellä oli 60 litrasessa 5 piikkistä.. hyvin touhusivat.. nyt kyllä asustelevat 250 litrasessa
Hri-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Mites, kuinka yöaktiivisia noi piikkisilmät on? Häiritseekö muita kaloja paljon touhuillaan?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: piikkisilmä...

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

aquarium_girl_92 kirjoitti: Piikkikset kun viihtyvät paremmin pienessä parvessa...
Minusta taas viihtyvät vaan entistä paremmin suuressa porukassa, jossa tulevat myös paljon rohkeammiksi. Minulla niitä on 14 180-litraisessa, eikä suurempikaan piikkisilmämäärä olisi pahitteeksi, tosin silloin pitäisi jo altaankin kokoa kasvattaa. Kyllähän piikkisilmät aika pienessäkin menevät, mutta onhan se kiva antaa niille tilaa viipottaa ja osaavat kyllä käyttää hyödyksi isommankin altaan, esim. minulla menevät myös keskivedessä välillä pintoja myöden ja kiipeilevät kasveissa minkä kerkeävät. Välillä tuntuu, että tuokin allas on jo jäämässä liian pieneksi noille (pohja-ala 120*50 cm).

Tuosta yöaktiivisuudesta, että kyllähän nuo öisinkin myllertävät aika tavalla. Luulenpa kuitenkin, etteivät piikkiksien touhut hirveästi taida muita kaloja häiritä, oltaisiinhan siitä jo muuten tännekin raportoitu.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No, mulla on 120L aasia-allas (100x30cm pohjalla), jossa on nyt 4 piikkisilmää (karantteenissa 5kpl). Seurana on taisto ja kääpiörihmakala, 6 kultaseeprakalaa sekä 15 kpl kiilakylkiä. Lopullista piikkisten määrää en vielä tidä, katsotaan kun noi tuosta vielä kasvavat lisää kun ovat aika pieniä vielä.

Kyllähän nuo roikkuvat kasveilla, kannoilla ja milloin missäkin. Melalehti pusikot ovat oikein hyviä seikkailuratoja samoin vedensuosikki [;)] .
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Mulla nyt 60-litraisessa 5 kappaleen parvi, mutta seurana enää vain ujoja suklaarihmoja. Tarkoitus on ehkä siirrellä isompaan, jos tila käy ahtaaksi.

Piikkarit on kilttejä kaloja, eivät juuri pelkää mutta eivät myöskään komentele muita kaloja. Tykkäävät lötkötellä ja paistatella päivää, minulla ihan keskellä hiekkakasoja, mutta välillä aina ottavat riehuen ja silloin tilaa saisi olla enemmänkin. Tykkäävät pikkukolosista, kantojen ja kiipeämistä kestävien puskien antamasta suojasta, mutta eivät missään tapauksessa kyhjötä niissä, vaan hiljalleen menevät paikasta toiseen.
112L
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

Mulla on 275 litrasessa 2 piikkisilmää tällä hetkellä. Lisää on kyllä tulossa, mutta kun tarjolla oli vain tumma/ruskopiikkisilmiä ja en halunnut kaikkien olevan näitä. Ja näiden kahden epelin kohdalla ei päde väite että piikkisilmät muka piilottelevat. Ne kun vetää rallia päivisin ja öisin. Viipottaa pitkin laseja ja tonkii hiekkaa, välillä saa vähän kyytiä Simo partamonnilta, mutta kasvipuskaan on kiva sukeltaa turvaan ja sieltä sitten tullaan labyrinttiä pitkin vetämään taas rallia. Koloja kyllä olisi tarjolla kolmen kannon verran, joista yksi on Simon halussa, mutta myös piikkarit siellä näyttävät pyörivän kun Simo on joka päiväisellä levän syönti reissulla. Toivon vaan, että myös tulevat vipeltäjätkin olisivat yhtä aktiivisia.. :roll:
Akvaario 275l
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Minulla on 3 kpl 140litraisessa. Yks tavis raidallinen ja kaksi ruskopiikkisilmää. Hengailevat vähän miten sattuu. Ovat kaikki rohkeita. Nyt raidallinen ja ruskopiikkisilmä olleet aika kylkikyljessä. Jos ei olisi noita kuparimonnisia niin ottaisin useamman piikkisilmän, mutta ei noista kuparisistakaan voi edes kuvitella luopuvansa. Raidallinen muuten kasvoi tosi äkkiä ja tuntuu, et noi ruskot ei oo kasvanut ollenkaan niin nopeasti, ovat siis paljon pienempiä kuin raidallinen. Tosin raidallinen on minulla ollut 2v ja ruskot 3kk. Mahtaako niistä edes tulla samankokoisia?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Midi kirjoitti: Raidallinen muuten kasvoi tosi äkkiä ja tuntuu, et noi ruskot ei oo kasvanut ollenkaan niin nopeasti, ovat siis paljon pienempiä kuin raidallinen.
Minulla taas toisinpäin, tosin minulla on tummapiikkisilmiä ruskojen sijasta, mutta myöhemmin hankitut tummapiikkikset ovat kasvaneet paljon nopeammin kuin raidalliset. Muutama pieni raidallinen luikero vielä löytyy, en tiedä mistä johtuu etteivät kasva niin nopeasti.
Helllmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helllmi »

Kuinka monta piikkisilmää pitää olla, että ne viihtyvät? Jossain sanotaan, että pärjää yksinäänkin, jossain puhutaan laumasta.
Mä oon hankkimassa 105 litraseen akvaarioon kardinaalitetroja ja purppurataistelukalan, sopisiko sinne piikkisilmiä?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Helllmi kirjoitti:Mä oon hankkimassa 105 litraseen akvaarioon kardinaalitetroja ja purppurataistelukalan, sopisiko sinne piikkisilmiä?
Hyvin sopii (hiekkapohja!), ota vaikka 6 luikeroista. :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Täällä 140-litraisessa 3 siaminpiikkisilmää, 100-litraisessa 2. Lisääkin sopisi kumpaankin altaaseen.
Tuo hiekkapohja ehkä vähän yliarvostettu?
Omissa altaissani etuosa hiekkaa, takana hienoa soraa (n. 3-5 mm). 100-litraisessa jonkun verran myös karkeampaa "kivikkoa", kummassakin kantoja ja isommista kivistä tehtyjä luolia.
Kertaakaan en ole nähnyt piikkisilmieni kaivautuvan hiekkaan, soraan sen sijaan useinkin! Etuosan hiekkapohjalla ne yleensä vain ruokailevat tai mennä viipottavat kovaa kyytiä nurkasta toiseen. Kivien alla ja välissä piikkikset luikertavat hyvin näppärästi. Mitään hankaumia ihossa tai kulumia "viiksissä" en ole huomannut. Niillä tuntuu olevan jonkinlainen käytäväverkosto ja vakituiset kulkureitit, joiden kautta ilmestyvät ja katoavat. Akvaariomyyriä..!
Noiden kolmen kiinniotto 100-litraisesta muuttoa varten oli n. tunnin urakka :mrgreen: Mahtuvat uskomattoman pieniin rakoihin! Jopa lähes tasapohjaisen kiven ja akvaarion pohjalasin väliin.. tai suodattimen irronneen imukupin aukosta suodattimen sisälle (nimim. kokemusta tästäkin.. :roll: )
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Heli69
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heli69 »

Meillä on sekä siamilaisia että rusko-/tummapiikkisilmiä. Ovat täysin erilaisia käyttäytymiseltään: siamilaisia ei juuri edes näe, mutta tummilla on usein kovat jamit käynnissä. Etenkin vedenvaihtojen aikana ja jälkeen sekä iltaisin vetävät rundia ympäri allasta ja laseja pitkin ylös-alas sinne-tänne... :mrgreen:

Nyt ovat 100cm pitkässä altaassa, joka on kyllä pienin mihin noita laitan. Siamilaisia voisin kuvitella pitäväni pienemmässäkin, niillä en noita hepulikohtauksia ole koskaan nähnyt.
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”