Ulkosuodattimen asennus altaaseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
auringonkukka85
Junior Member
Junior Member

Ulkosuodattimen asennus altaaseen

Viesti Kirjoittaja auringonkukka85 »

Kaipailisin apua. Tilauksessa on Eheim Ecco 2236 ulkosuodatin, joka pitäisi sitten "asentaa" 180-litraiseen altaaseen. Altaan peitinlaseissa on vain 5 cm:n aukot (kolmiot) kolmessa nurkassa. 5 cm voi kuulostaa paljolta, mutta se ei tosiaan sitä ole.

Mahtuukohan nuo suodattimen letkut ja putket tuosta välistä ongelmitta? Aikaisempia kokemuksia ulkosuodattimista ei ole, ei ole harmainta aavistustakaan miten onnistun saamaan sen suodattimen oikein altaaseeni.. Voisiko joku selostaa miten suodatin asennetaan altaaseen?
hawkea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hawkea »

Meilla sama vika, tilattu Ecco 2234 ja altaassa Juwel-tyyppinen kansi jossa ei tosiaan niita aukkoja ole... olen sitten yrittanyt netista loytaa niita letkujen mittoja, je ne nayttavat olevan ainakin tuossa 2234 mallissa ovat lapimitaltaan 16 millisia. Letkuihin taitaa tulla ne u-malliset palat juuri tuohon kohtaan mista ne pitaisi akvaarion sisaan laittaa (sori huonosti selitetty, toivottavasti ymmarrat :)) eli en ole varma ovatko saman kokoiset tai pienemmat/suuremmat lapimitaltaan. Luulisin kylla etta mahtuvat noista kolmion mallisista aukoista ongelmitta, tietysti yhteen nurkkaan ulosvienti ja toiseen sisaanvientiputki. Nuo asennusvinkit olisivat kylla tarpeen taallakin, varsinkin sellaista mietin etta kuinka lahelle toisiaan ne putket akvaarion sisalla voi laittaa? Ja miten ne pitaisi asetella?
Hri-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Heittämällä mahtuu ainakin tetratecin letkut
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ihan vierekkäin ne voi laittaa, siis samasta aukosta sisään. Toinenhan menee melkein altaan pohjalle ja toinen puhaltaa vettä pinnan tuntumassa, eli ne eivät häiritse toisiaan mitenkään. Kyllä nuo yleensä mahtuvat perusaukoista sisään, eivät ne mitenkään järkyttävän kokoiset ole.

Ja jos ei mahdu, niin rautakaupasta löytyy lasileikkureita, millä aukkoa on helppo suurentaa. Leikkurilla vaan viilto lasin pintaan ja sitten palasta taputellaan varovasti leikkurilla, ruuvarilla tai jollain vastaavalla ja avot! Pala tippuu taianomaisesti pois (minä tykkään seurata kun lasia leikataan :mrgreen: ). Sitten vaan hiomakivellä tai hienolla hiekkapaperilla pari pyyhkäisyä ja lasi ei ole enää edes terävä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Ja jos niitä aukkoja pitää sitten suurentaa, huolehdi, että lasi on jäähtynyt normi huoneenlämpöön ennen kuin teet sen kuuluisan ensimmäisen viillon. Tein joskus akvaa vanhoista ikkunalaseista ja yksi ruutu oli vasten patteria...
Mistä näistä tietää..
auringonkukka85
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia kaikille vastanneille. Innolla odotetaan saksasta saapuvaa tilausta, että pääsee "virittämään" suodatinta altaaseen. Se ei varmasti suju ongelmitta, mutta onneksi on Aqua- Web :)
hawkea
Starting Member
Starting Member

Kiitos minunkin puolestani vastauksesta omiin tyhmiin kysymyksiini Alixille :)
Meidan Ecco tuli sitten eilen (Saksasta myos), ja voin kylla vakuuttaa etta asennus ei olisi voinut olla paljon helpompaa :) se vaativin osuus taisi olla saksien otto kateen letkun katkaisemista varten ;) ja ohjeet on myos suomeksi ja paljon hyvia kuvia!
Toivottavasti lahetys sujuu teillekin yhta ongelmitta ja nopeasti kuin meille :D
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Laittakaas linkki mistä päin saksaa tilaatte.Kiitos
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

riksu70 kirjoitti:Laittakaas linkki mistä päin saksaa tilaatte.Kiitos
http://www.aquaristikshop.com
http://www.aquaristik.net
96l+38l+20l
hawkea
Starting Member
Starting Member

Itse tilasin aquaristik.netista, taalta foorumista olen joskus lukenut etta tilaukset tulee perille nopeammin kuin aquaristikshopista... tilasin viime viikon torstaina ja suodatin + muut tulivat perille eilen. Lahettivat sillon torstaina heti mailin jossa arvioivatkin lahetyksen tulevan perille 25.7. Ja tanne Italiaan tuntuu kylla yleensa kestavan pakettien tulo eli olin ihan iloisesti yllattynyt :) (siita puhumattakaan etta suodattimesta maksoin nelisenkymmenta euroa vahemman kuin paikallisissa (myos netti-) kaupoissa).
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Mä tilasin Aquaristic.netistä myös. Sieltä tuli (pienten toimitusvaikeuksien jälkeen) Eheim 2028 Prof II, jonka meinaan tässä asap asentaa paikalleen. Saas ny nährä, miten homma etenee. 8-)
auringonkukka85
Junior Member
Junior Member

Itse tilasin siitä hitaammasta paikasta eli aquaristikshop.comista. Lauantaina tuli viesti että tilaus on toimitettu, saa nyt nähdä kauanko vielä menee että paketti saapuu perille. Toivottavasti pian:)
auringonkukka85
Junior Member
Junior Member

No niin, nyt on 2236 asennettu altaaseen ja hyvin molemmat putket mahtuivat yhdestä aukosta. Asennuskin oli aika helppoa, jopa näin ensikertalaiselle.
emzei
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja emzei »

Jatketaanpa tähän... Hommasin samaisen suodattimen 180 litraiseen kun edellisellä kirjoittajalla. Kyseessä on eka ulkosuodatin joten muutama asia mietityttää. Akvaario on juwelin ja siinä nuo aukot valokannessa oli ihan surkean kokoiset, putket piti laittaa sisään kumpikin eri laidasta akvaariota. Onko tuolla asialla merkitystä, pitäisikö "tulo- ja menopuoli" olla vierekkäin? Virtausta tuolla kyllä tuntuu olevan aika reippaasti, (ja imua!) kalat ui puolet aikaa takaperin... :roll: Pitänee ehkä hiukan vielä hienosäätää!
Uusioakvaristi, 240 l
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Pete28 kirjoitti:
riksu70 kirjoitti:Laittakaas linkki mistä päin saksaa tilaatte.Kiitos
http://www.aquaristikshop.com
http://www.aquaristik.net
mulla on semmonen ECCO mysköin se isoin.. se on nyt kolme vuotta vanha ja toimii kun unelma.

ja jo.

aquaristikshop on ihan p*rseestä.

yks kerran tilaus kesti 3kk ennense saapui perille.

ja tämä kerta mä sain viallinen ulkosuodatin ja he kysyivät jos mä voi lähettä se takasin ja sitä me tein. se maksui 42€ postin kautta.. nyt he sanoovat että mä ei voi saada postimaksu takaisin..

mä kirojitin pitkän meilin ja kirjoitti EU:n Kuluttajasuojalain säännöt ja näin poispäin.

ja yllätys.. ei saannut mitään vastautta.

kolmas ja viimeinen kerran kun mä tilaan sieltä mitään.

vitt*tta kovasti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”