kun olen täältä lukenut sen olevan hyvä, niin kyselin likkeestä, mutta siellä sanottiin että se on vanha keksinto, eikä löytynyt kuvastoista...
Sivistäkää minua.

Valvoja: Moderaattorit
Mutta 3cm matto ei ole itsesään kovinkaan jäykkää eli sitä on erittäin vaikea saada pysymään paikoillaan esim. etu- ja takaseinä välissä. Koitin joskus 2,5cm mattoa eli viisisenttistä halkaistuna. Palat olivat vain noin 20cm suuntaansa, mutta ne eivät pysyneet yhtään muodossaan. 5cm matto on jo riittävän tukevaa, ettei se muljahda pois paikoiltaan - ainakaan vielä kun isoin mitta on noin puoli metriä. Se on totta, että biologinen toiminta tapahtuu vain ekassa parissa sentissä. Loppupaksuus silti auttaa erittäin paljon pitämään maton paikallaan. Mattosuodattimista on tullut aika paljon kokemuksia, olen ollut laittamassa niitä varmaan ainakin pariinkymmeneen altaaseen. 5cm matto on sopivaa normaaleihin päätymattoihin. Sen sijaan isomman altaan takaseinälle viisisenttinenkin on turhan ohutta, ellei silikoonaa erikseen tukilistoja ja käytä siten pienempiä paloja. Puolitoista-kaksi metriä leveässä altaassa takaseinällä on hyvin vaikeaa saada pysymään siististi yhtä isoa mattopalaa, ainakaan 5cm paksua.lehtis kirjoitti:Eihän tuo oo paksuinta vaan ohuinta. Niitähän on myös 5cm ja 10cm paksuisina. Sen takia tuo ohuin että tuon 3cm jälkeen ei biologinen toiminto ole tehokasta, jonka takia 5cm paksuinen matto on turhaa ja kalliimpaa.
Minulla oli 660 litraisessa ja on nyt 400 litraisessa 5 senttisestä matosta päätymallinen mattosuodatin. Enkä sitä tosiaankaan suostuisi 3 senttiseksi vaihtamaan.lehtis kirjoitti:Eihän tuo oo paksuinta vaan ohuinta. Niitähän on myös 5cm ja 10cm paksuisina. Sen takia tuo ohuin että tuon 3cm jälkeen ei biologinen toiminto ole tehokasta, jonka takia 5cm paksuinen matto on turhaa ja kalliimpaa.
Mattosuodatin antaa virtausta ihan oman pumppunsa teholla eikä matto heikennä tätä lainkaan. Siksi mattosuodatin on pumpun tehoon nähden hyvän virtauksen antaja. Kun tarvitaan hyvää virtausta, on maton pumpun ulostulon syytä olla ihan yksinkertainen lyhyt putki.SeijaKK kirjoitti:Nyt sitten seuraa niin tyhmä kysymys ettei tälläistä ole koko forumin olemassaolon aikana edes tavattukaan:
käykö mikä tahansa jo olemassa oleva sisäsuodatin voimanlähteeksi, edellyttäen siis että siinä on tarpeeksi tehoja ?
Entäs jos laittaa tuollaisen mattosysteemin ja sitten vielä ihan kuorellisen sisäsuodattimen toiseksi, virtausta kun pitäisi saada pidettyä yllä eikä mattosuodatin taida sellaista tarjota
Tietenkin matto kannattaa laittaa (pois etulasilta) haluamaansa paikkaan. 3 senttiä paksu matto taipuukin mukavasti, vaikkakin siihen voi tehdä sopivat leikkaukset, viillot, suunnilleen puoliväliin paksuutta, jolloin saa mukavan pyöreän kulman. Sijoitus ja muoto on fiksua päättää vasta kun pumppu on käsissäsi. Pumpun mitat ja rakenne vaikuttavat ainakin siihen, kuinka lähelle lasia maton voi sijoittaa.Hanna78 kirjoitti:Kysynpä tässä samassa ketjussa kun itsekin olen suunnittelemassa mattosuodatinta reilu 300-litraiseen. Jukka Järven sivuilla olen käynyt laskemassa tarvittavan maton ja pumpun koon, mutta kun kumpaakaan ei vielä ole valmiina, niin kannattaako matto laittaa päätyyn (n. 50x50cm) ja hommata siihen kerralla isompi pumppu vai laittaa nurkkaan esim. L-muotoon vain juuri tarpeellisen kokoinen mattopala eli n. 30x50cm, johon sitten riittäisi pienempikin pumppu?
Olkaa hyvä vain! En oikein usko että saat maton pysymään kiinni lasissa, jos sitä ei keskeltä reunoista mikään pitele. Silloin se valskaa ja vettä imeytyy sieltä raosta. Vaikka en minä tarkkaan tiedä miten sitä suunnittelit. Mutta periaate lienee selvä ja osaat loput itse. Kirkasvesitila pitää muodostaa ja kun sieltä imetään vettä kalojen puolelle, syntyy läpivirtaus mattoon.SeijaKK kirjoitti:Saanen olla vallan naisellinen ja jatkaa tätä idioottimaista tivaustani, kiitos![]()