Muutama kiekkokysymys
Valvoja: Moderaattorit
Muutama kiekkokysymys
Olen perustamassa ensimmäistä kiekkoakvaariota ensi kuun alussa. Minulla on käynnissä oleva 486-litrainen akvaario (60 x 60 x 135 cm), jossa suodatusta tulee olemaan 2 x Eheim Proff II 2028, 1 x "se kaksikorinen" Eheim Proff II ja sisälle olen väsäämässä pari mattosuodatinta. Lämmittimiä tulee olemaan kaksi 300 W Jägeriä ja valaistusta on 4 tavallista 1000 K akvaarioputkea. Lisäksi väsäilen kasveja varten Tunzen levittimillä toimivat hiivatehiilidioksidit, kaksi pullollista noin alkuunsa kai. Ajattelin istutella runsaasti kasveja (Tropican haulla löytyi hyvä lista, joka kädessä astelen piinaamaan akvaariokauppiaita), erityisesti myös sellaisia korkeita kasveja, joiden lehtien taakse kiekot pääsevät lymyämään ja jotka osittain hämärtävät akvaariovalaistusta (voisikohan pinnalle laittaa vaikka ricciaa?). Minulla on muutama pinnalle ulottuva juurakko, pienempiä juurakoita, kiviä ja hienoa hiekkaa pohjalla. Mikään biotooppi- tai geotooppiakvaario ei kuitenkaan ole tähtäimessä varsinaisesti, vaikka painotan kasvivalinnoissa Etelä-Amerikkaa. Olen ajatellut hankkia heti alkuunsa n. 8 - 12 viljeltyä kiekkoa (ehkä pari voisi olla luonnonkiekkojakin?). Aikuisina tämänkokoiseen kai mahtuisi hyvin 10. Muita kaloja akvaarioon ei tule. Vedenvaihtoja joko 1 - 2 krt/vko 40 - 50 % tms. Lämpötila n. 30 C, vesi hanasta (pH n. 7 käsittelemättömänä, hiilidioksidi alentanee).
Tässä muutama kysymys:
1. Kommentteja suunnitelmaan?
2. Olen katsellut Googlen avulla sini- ja punaturkooseja kiekkoja. En vain ole oppinut mitenkään erottamaan niitä toisitaan. Miten ne eroavat?
3. Olisi mukava noin harrastusmielessä yrittää kudettaa kiekkoja (takana on kuitenkin muutamia onnistuneita muiden kalojen kudetuksia). Mikä olisi järkevä tapa siinä tapauksessa valita kalat? Keräänkö kalamäärän täyteen mahdollisimman monesta eri erästä ja liikkeestä, että eivät vain ole toisilleen sukua? Tässä tapauksessa tulee helposti ostettua monia eri värimuotoja. Vai otanko isomman erän samaa värimuotoa kerralla samasta kaupasta? (Täältä lukemieni viestien perusteella olen alkanut kallistua siihen suuntaan, että ei niiden värimuotojen sekoittumisella niin ole väliä ja että mieluummin vältetään sukurutsaa?)
4. Meille mahtuisi joko 45 senttiä korkea ja 89-litrainen karenteeni- ja kudetusallas tai sitten 39 senttiä korkea ja 132-litrainen allas lisäksi. Kumpi olisi parempi: onko korkeus tärkeämpi vai litramäärä, vai olisivatko molemmat altaat ihan kelvottomia kiekoille?
5. Minulla on jo 55-litrainen pikkuallas. Voiko sitä käyttää keskenkasvuisten kiekkokalojen (esim. 5 - 6 cm SL) karanteenaamiseen, vai onko se auttamatta liian pieni?
6. Ravinnoksi olen ajatellut tarjota sekä kuivaruokaa (Tetra Discus), että surviaista ja muikkumössöä tai räkmixiä ja katsoa, mikä kelpaa. Mitä muuta voisi tarjota? Akvaarioliikkeessä oltaisiin myyty sydänmössöä. Voisiko sitä ajatela syöttävänsä vaikka kerran viikossa, vai onko lämminveristen eläinten liha vain kertakaikkiaan niin haitallista, että sekin olisi liikaa?
7. Kannattaako minun varata kiekkokalojen lääkkeitä varastoon heti, vai ostaa vasta, jos tarve tulee (kuinka sairastuvaisia nämä tyypit oikein ovat?).
Kiitos paljon, jos jaksatte vastailla aloitelevan ja intoapuhkuvan kiekkoilijan kysymyksiin!
Tässä muutama kysymys:
1. Kommentteja suunnitelmaan?
2. Olen katsellut Googlen avulla sini- ja punaturkooseja kiekkoja. En vain ole oppinut mitenkään erottamaan niitä toisitaan. Miten ne eroavat?
3. Olisi mukava noin harrastusmielessä yrittää kudettaa kiekkoja (takana on kuitenkin muutamia onnistuneita muiden kalojen kudetuksia). Mikä olisi järkevä tapa siinä tapauksessa valita kalat? Keräänkö kalamäärän täyteen mahdollisimman monesta eri erästä ja liikkeestä, että eivät vain ole toisilleen sukua? Tässä tapauksessa tulee helposti ostettua monia eri värimuotoja. Vai otanko isomman erän samaa värimuotoa kerralla samasta kaupasta? (Täältä lukemieni viestien perusteella olen alkanut kallistua siihen suuntaan, että ei niiden värimuotojen sekoittumisella niin ole väliä ja että mieluummin vältetään sukurutsaa?)
4. Meille mahtuisi joko 45 senttiä korkea ja 89-litrainen karenteeni- ja kudetusallas tai sitten 39 senttiä korkea ja 132-litrainen allas lisäksi. Kumpi olisi parempi: onko korkeus tärkeämpi vai litramäärä, vai olisivatko molemmat altaat ihan kelvottomia kiekoille?
5. Minulla on jo 55-litrainen pikkuallas. Voiko sitä käyttää keskenkasvuisten kiekkokalojen (esim. 5 - 6 cm SL) karanteenaamiseen, vai onko se auttamatta liian pieni?
6. Ravinnoksi olen ajatellut tarjota sekä kuivaruokaa (Tetra Discus), että surviaista ja muikkumössöä tai räkmixiä ja katsoa, mikä kelpaa. Mitä muuta voisi tarjota? Akvaarioliikkeessä oltaisiin myyty sydänmössöä. Voisiko sitä ajatela syöttävänsä vaikka kerran viikossa, vai onko lämminveristen eläinten liha vain kertakaikkiaan niin haitallista, että sekin olisi liikaa?
7. Kannattaako minun varata kiekkokalojen lääkkeitä varastoon heti, vai ostaa vasta, jos tarve tulee (kuinka sairastuvaisia nämä tyypit oikein ovat?).
Kiitos paljon, jos jaksatte vastailla aloitelevan ja intoapuhkuvan kiekkoilijan kysymyksiin!
Moi! (ollaan siis tuttuja..
)
Uskomatonta, mutta minäkin olen juuri muuttamassa 450 litraistani kiekkoaltaaksi ja ihan samojen mietteiden kanssa pähkäilen. Kun saan kaikki kalani myytyä niin vaihdan soran hiekaksi ja siitä se sitten lähtee. Suurin päänvaivani on myös se mistä kannattaa hankkia kalat. Olen jo ostanut 60x60x60 altaan karanteeni/kudetusaltaaksi, ja kuten sinuakin niin minuakin kiehtoo kalojen mahdollinen lisääntyminen.
Saanko hypätä tähän sinun ketjuusi mukaan tuhansine kysymyksineni?

Uskomatonta, mutta minäkin olen juuri muuttamassa 450 litraistani kiekkoaltaaksi ja ihan samojen mietteiden kanssa pähkäilen. Kun saan kaikki kalani myytyä niin vaihdan soran hiekaksi ja siitä se sitten lähtee. Suurin päänvaivani on myös se mistä kannattaa hankkia kalat. Olen jo ostanut 60x60x60 altaan karanteeni/kudetusaltaaksi, ja kuten sinuakin niin minuakin kiehtoo kalojen mahdollinen lisääntyminen.
Saanko hypätä tähän sinun ketjuusi mukaan tuhansine kysymyksineni?
Jos ollaan nähty niin ollaan tuttuja! Onhan tässä melkein vuosi vierähtänyt kun kävin teillä, mut kuka laskee...
Mistä ajattelit ostaa kalat? Ajattelin vaan että jos olet tilaamassa, niin olisimme voineet tehdä kimppatilauksen tai jotain. Saan altaan kyllä tyhjäksi ihan piakkoin, ja toi karanteeniallaskin on tossa jo valmiina.
Minulla on jo kaksi hiilidioksidipulloa pulputtamassa, ja ne laskee kivasti pH:n seitsemän tienoille. Jos haluat punahentorotalaa, sitä löytyy. Ajattelin kasvattaa siitä isot puskat taakse ja etualalle haluaisin miekkoja.
Lisää kysymyksiä
8. Tiedän että kiekoilla ei saa olla kovin kova virtaus, mutta kuinka hiljainen sen täytyy olla vai näkeekö sen vain käytännössä? Minulla on kaksi omatekoista mattosuodattimesta tehtyä sisäsuodatinta altaan takanurkissa. Toisessa Eheim Compactin tonninen ja toisessa hiukan pienempi pumppu joiden ulostulot on kohdattu alhaalta viistosti kohti pintaa. Iso lehtikala voi mainiosti altaassa, onko tämä verrattavissa kiekkoihin? (Lisäksi mahdollisuus laittaa sisäsuodattimia lisäksi, ulkosuodatinta en ole ajatellut hankkia)
9. olen lahjoittamassa kaikki leväbarbini pois. Onko tiheillä vedenvaihdoilla turhaa pelätä tupsulevän ilmaantumista? Miten levien kasvu noin yleensä, onko ne olleet kiekkoaltaissa riesana? Kannattaisiko minun jättää isot partikseni kiekkojen kavereiksi. Ne ovat nyt kuuman kesän takia jo tottuneetkin 28 asteen lämpötilaan valmiiksi.

Mistä ajattelit ostaa kalat? Ajattelin vaan että jos olet tilaamassa, niin olisimme voineet tehdä kimppatilauksen tai jotain. Saan altaan kyllä tyhjäksi ihan piakkoin, ja toi karanteeniallaskin on tossa jo valmiina.
Minulla on jo kaksi hiilidioksidipulloa pulputtamassa, ja ne laskee kivasti pH:n seitsemän tienoille. Jos haluat punahentorotalaa, sitä löytyy. Ajattelin kasvattaa siitä isot puskat taakse ja etualalle haluaisin miekkoja.
Lisää kysymyksiä
8. Tiedän että kiekoilla ei saa olla kovin kova virtaus, mutta kuinka hiljainen sen täytyy olla vai näkeekö sen vain käytännössä? Minulla on kaksi omatekoista mattosuodattimesta tehtyä sisäsuodatinta altaan takanurkissa. Toisessa Eheim Compactin tonninen ja toisessa hiukan pienempi pumppu joiden ulostulot on kohdattu alhaalta viistosti kohti pintaa. Iso lehtikala voi mainiosti altaassa, onko tämä verrattavissa kiekkoihin? (Lisäksi mahdollisuus laittaa sisäsuodattimia lisäksi, ulkosuodatinta en ole ajatellut hankkia)
9. olen lahjoittamassa kaikki leväbarbini pois. Onko tiheillä vedenvaihdoilla turhaa pelätä tupsulevän ilmaantumista? Miten levien kasvu noin yleensä, onko ne olleet kiekkoaltaissa riesana? Kannattaisiko minun jättää isot partikseni kiekkojen kavereiksi. Ne ovat nyt kuuman kesän takia jo tottuneetkin 28 asteen lämpötilaan valmiiksi.
Minulla on kiekkojen tulon jälkeen kasvien kasvu vaan parantunut, levistä ei ole ollut muutenkaan vaivaa pitkään aikaan mutta nyt kasvit ovat alkaneet vielä entisestään piristyä. Tosin jos minulla altaassa alkaa joku kasvi murjottaa tai levääntyä niin se saa suosiolla postua valikoimasta ja uutta vaatimattomampaa tilalleLiinanen kirjoitti: 9. Miten levien kasvu noin yleensä, onko ne olleet kiekkoaltaissa riesana? Kannattaisiko minun jättää isot partikseni kiekkojen kavereiksi. Ne ovat nyt kuuman kesän takia jo tottuneetkin 28 asteen lämpötilaan valmiiksi.

Tyhjentelen vanhaa 140 litrasta ja voisin siirtää hiekan suoraan tonne 200 litraseen, joka tulee toimimaan jatkossa karanteeni/kudetusaltaana. Samalla sinne muuttaisi kaksi partista, joita en voi laittaa isoon akvaan (siellä näes jo kaksi, eri sukupuolta). Onko tyhmä idea pitää karanteeni ja kudetusallasta kypsänä hiekkoineen päivineen, eli normaalissa käytössä kokoajan? Se on kaunis akvaario ja ihan aitiopaikalla olohuoneessa, joten sisustaisin sen mielelläni kauniiksi.
Noniin, iso urakka takana. Olen myynyt kaikki vanhat kalat ja vaihdoin lauantaina ison akvaarion hiekan hienoksi Bilteman hiekaksi. Akvaariossa on siis kaksi "kypsää" mattosuodatinpömpeliä kulmissa joita en pessyt, eli siis nitriittipiikkiä ei kaiken järjen mukaan pitäisi tulla. Akvaariossa ui siis nyt vain ne kaksi isoa naaraspartista, eli se olisi valmis vastaanottamaan kiekot pian. Kävin katsastamassa Kurjen valikoimat ja olin aivan myyty. Toinen toistaan kauniimpia kiekkoja värivaihtoehtoja oli paljon. Ja nyt kysymykseen:
Jo ajattelen jatkossa kiekkojen viljelyä (myyntiin ?), niin minkävärisiä/millaisia yhdistelmiä minun kannattaisi ostaa? Kannattaako kaikki ottaa samaa väriä vai saavatko värit mennäkin sekaisin. Mites villit ja viljellyt yhdessä? Itseäni kiehtovat eniten kirjavat pystyraidalliset kiekot, mutta myös yksivärisissä on paljon kauniita vaihtoehtoja. Villien kiekkojen pehmeät sävyt ovat myös tosi kauniita.
Sinä joka olet jo kiekkosi ostanut, niin onko jotain mitä tekisit nyt toisin jos saisit uudelleen päättää. Nyt minulla on vielä mahdollisuus välttää virheet ja aikaa miettiä on yllinkyllin.
Kaloja tulee olemaan noin 8-10 yhteensä. Haluisin välttää ristisiitoksen, mutta eikö kuitenkin kannattaisi aloittaa esim viidellä yksilöllä? Jatkossahan minulla on siis tuo karanteeniallas käytössä.
Olen tosi kiitollinen kaikista neuvoista, mitä saan tällä uudella aluevaltauksellani
Jo ajattelen jatkossa kiekkojen viljelyä (myyntiin ?), niin minkävärisiä/millaisia yhdistelmiä minun kannattaisi ostaa? Kannattaako kaikki ottaa samaa väriä vai saavatko värit mennäkin sekaisin. Mites villit ja viljellyt yhdessä? Itseäni kiehtovat eniten kirjavat pystyraidalliset kiekot, mutta myös yksivärisissä on paljon kauniita vaihtoehtoja. Villien kiekkojen pehmeät sävyt ovat myös tosi kauniita.
Sinä joka olet jo kiekkosi ostanut, niin onko jotain mitä tekisit nyt toisin jos saisit uudelleen päättää. Nyt minulla on vielä mahdollisuus välttää virheet ja aikaa miettiä on yllinkyllin.
Kaloja tulee olemaan noin 8-10 yhteensä. Haluisin välttää ristisiitoksen, mutta eikö kuitenkin kannattaisi aloittaa esim viidellä yksilöllä? Jatkossahan minulla on siis tuo karanteeniallas käytössä.
Olen tosi kiitollinen kaikista neuvoista, mitä saan tällä uudella aluevaltauksellani

Noniin, ensimmäiset 6 kiekkoa ovat saapuneet. Kaikki ovat pystyssä ja komeissa väreissä, mutta piilottelevat vielä arkana pohjan tuntumassa kasvien suojissa. Lisäsin pari kourallista merisuolaa akvaarion veteen ja sammutin kolme neljästä loisteputkesta. Kohta sammuu viimeinenkin putki mutta jätän huoneeseen yhden pöytälampun palamaan, koska eivät ole vielä ehtineet tutustumaan akvaan yhtään. Pitäkää peukkuja että kaikki voivat vielä aamulla hyvin, jännittää niin että en varmaan saa yhtään nukuttua.
Kalat olivat aamulla etulasilla ja söivätkin jo hiukan. *huokaus* Yksi piilottelee hiukan, toinen sinisistä ja siksi sitä ei näy tässä kiireessä aamulla otetussa kuvassa. Kuinka tässä malttaa lähteä töihin?
http://www.freewebs.com/liinanen/130806%20007.jpg
http://www.freewebs.com/liinanen/130806%20007.jpg
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Voi helkkari, kun täällä päässä tämä tyttö on kade Liinaselle.
Tänään juuri kävin liikkeessä kysymässä Kiekkoja ja tilaamalla tukusta niitä olisinkin saanut liikkeeseen, mutta maltoin silti mieleni. Tuntuu, että jos tilaan kaloja tukusta niin ostan sikoja säkissä... Kai sitä pitää kiltisti vain Jyväskylässä tai sitten Hesassa käydä lähiaikoina...
Tänään juuri kävin liikkeessä kysymässä Kiekkoja ja tilaamalla tukusta niitä olisinkin saanut liikkeeseen, mutta maltoin silti mieleni. Tuntuu, että jos tilaan kaloja tukusta niin ostan sikoja säkissä... Kai sitä pitää kiltisti vain Jyväskylässä tai sitten Hesassa käydä lähiaikoina...
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Hae sinä Wantukka ne Iekun ja Kaizun kiekot pois joita minä havittelin mutta matka muodostui ongelmaksi. Sitten kun kohdalle osuivat nämä Helsingistä niin valinta ei ollut vaikea. On ne Kuopion kiekotkin tosi hienojawantukka kirjoitti:Voi helkkari, kun täällä päässä tämä tyttö on kade Liinaselle.

-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Komeita ovat nuo Liinasen kiekot tosiaankin.
Meiltä villit menivät tosiaan jo, mutta muut ovat vielä jäljellä. Ensisijaisesti tietenkin kaikki kerralla ja nouto, mutta kyllä tässä syksyn aikana varmaankin tulee huristeltua Mikkelinkin läpi muutamaan kertaan.
Meiltä villit menivät tosiaan jo, mutta muut ovat vielä jäljellä. Ensisijaisesti tietenkin kaikki kerralla ja nouto, mutta kyllä tässä syksyn aikana varmaankin tulee huristeltua Mikkelinkin läpi muutamaan kertaan.

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche