Miljoonakalat synnyttävät vain naaraita
Valvoja: Moderaattorit
Miljoonakalat synnyttävät vain naaraita
Minulla on tällä hetkellä n. 15 aikuista milliä, joista 3 on koiraita. Minua ihmetyttää se, että kaikki syntyvät poikaset, (sukupuoli tunnistettavissa ainakin 15 poikasella) Tuntuisivat olevan naaraita? Missä vika, onko muille käynyt näin?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
Mikä lämpötila?
Mikä mahtaa olla altaiden lämpötila, kun tuollaisia arvailette? Lämpöisessä vedessä tulee naaraita?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Gekkopuolelta muuten minäkin tuon johtopäätöksen vetäisin 
Ne koiraathan saattavat olla "myöhäisherännäisiä" ja alkaa muistuttaa koirasta vasta myöhemmin. Näin käsittääkseni ainakin miekkapyrstöillä.

Ne koiraathan saattavat olla "myöhäisherännäisiä" ja alkaa muistuttaa koirasta vasta myöhemmin. Näin käsittääkseni ainakin miekkapyrstöillä.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Minulle tuli muutama millispoikanen, naaras synnytti ne yö aikaan, joen en kerennyt pelastaa kuin 4 poikasta, nyt ne on 1 kk 2 viikkoa, 1 poikasista on uros muut on naaraita.
Saa nähä miten nättejä niistä tulee, vihreää ja mustaa niissä ainakin tähän mennessä on näkynyt. Milloin poikaset uskaltaa päästää poikas-altaasta kun minulla on taistelukala uros?

Jostain olen kuullut / lukenut ja kokemuksesta kirjoitan, että jos akvaariossa on toista sukupuolta huomattavasti enemmän nii syntyis myös sitä enemmistöä. Meillä kävi näin joskus kun miljoonakaloja vielä oli (naaraita syntyi huomattavasti enemmän), sitte niitä rupesi olemaan jo nii paljon että tapoin valtaosan naaraista nii rupesi syntymään koiraitakin. Mikä sitten voi syy tuohonki kummallisuuteen olla?
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Mulla on miljoonakalan poikasia noin 30 kpl noin parin kuukauden ikäisiä, ja samassa akvaariossa taistis uros ja naaras, heillä ikää noin 4kk, ja ihan hyvin ovat tulleet toimeen. Aikanaan minulla oli toisessa altaassa aikuisia miljoonakaloja ja aikuisia taistiksia, tosin naarasmillikset kuoli, mutta syy ei välttämättä ollut taistiksissa...
Niin, olen itsekkin ihmetellyt miksi taistelukalani evät pysyvät tallessa, mutta eipä nuo ainakaan vielä ole taistonkimpussa olleet kertakaan.
Kaikki uivat siellä kavereina.
puolisen vuotta ne on olleet yhdessä tuolla.
Mutta kunhan tässä saan isomman akvaarion niin annan kaikki nuo millikset pois. Kun ajattelin tehdä taistelukala altaan.

Mutta kunhan tässä saan isomman akvaarion niin annan kaikki nuo millikset pois. Kun ajattelin tehdä taistelukala altaan.

-
- Starting Member
- Viesti:
"naarasmillikset kuoli, mutta syy ei välttämättä ollut taistiksissa"
Itsellänikin naarasmiljoonakalat ovat kuolleet aikaisemmin, kuin koiraat. Akvaariossa on yksi "Wanha pukki" joka on ollut itselläni n 2½ vuotta, ja edelleenkin jaksaa jakaa geeniperimäänsä haareminsa (10 naarasta) kanssa. En tiedä,mikä naaraat tappaa. Näin on toistaiseksi käynyt.
Itsellänikin naarasmiljoonakalat ovat kuolleet aikaisemmin, kuin koiraat. Akvaariossa on yksi "Wanha pukki" joka on ollut itselläni n 2½ vuotta, ja edelleenkin jaksaa jakaa geeniperimäänsä haareminsa (10 naarasta) kanssa. En tiedä,mikä naaraat tappaa. Näin on toistaiseksi käynyt.
Älkää herättäkö nukkuvaa karhua!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Rasittaisikohan synnytys...
Naaras kun saattaa synnyttää samasta hedelmöityksestä useammankin poikueen ja varmasti jo yksi synnytys käy varsin pahasti voimille, saatikka sitten pienin väliajoin toistuva.

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Starting Member
re
Itselläni on kyllä mukavan sekainen soppa kumpaakin sukupuolta. +26 on lämpötila ollut koko ajan. Voisin väittää että nuoret naaraat saavat enenmmän naaraspoikasia, ja iän myötä tuotanto tasoittuu.
Kannattaa odottaa rauhassa poikasten kasvamista. Jotkut koiraat alkavat näytää koirailta vasta myöhään. Ensin luulee että kaiki poikaset on naaraita, mutta yhtäkkiä alkavat muuttua.
Alkuaikoina kun oli vain pari kalaa, niin harmitti kun emot ja toiset kalat söivät poikasia. Kuitenkin runsaan kasvillisuuden seassa selviytyi aina puolet poikasista. Suurin riski joutua syödyksi tuntuu olevan heti poikimisen jälkeen pari ensimmäistä tuntia ratkaiseee osaavatko poikaset piiloutua tarpeeksi hyvin. Viikon kuluttua eivät muut millikset tai taisto niitä enää pysty syömään.
Olen huomannut että tilannetta helpottaa jos yliruokkii kaloja poikimispäivänä. Usein hiutaleita vain tarjolle, niin poikaset saavat olla rauhassa.
Kannattaa odottaa rauhassa poikasten kasvamista. Jotkut koiraat alkavat näytää koirailta vasta myöhään. Ensin luulee että kaiki poikaset on naaraita, mutta yhtäkkiä alkavat muuttua.
Alkuaikoina kun oli vain pari kalaa, niin harmitti kun emot ja toiset kalat söivät poikasia. Kuitenkin runsaan kasvillisuuden seassa selviytyi aina puolet poikasista. Suurin riski joutua syödyksi tuntuu olevan heti poikimisen jälkeen pari ensimmäistä tuntia ratkaiseee osaavatko poikaset piiloutua tarpeeksi hyvin. Viikon kuluttua eivät muut millikset tai taisto niitä enää pysty syömään.
Olen huomannut että tilannetta helpottaa jos yliruokkii kaloja poikimispäivänä. Usein hiutaleita vain tarjolle, niin poikaset saavat olla rauhassa.