Artemian kasvatus / Käyttö poikasille
Valvoja: Moderaattorit
Artemian kasvatus / Käyttö poikasille
Itse teen näin. Kun artemia on kuoriintunut 1.5 litran pulloon otan pullon esim keittiönpöydälle seisomaan noin 3-5 min, tätä ennen olen laittanut pulloon lappoletkun "ilmapumpun letkusta." Elävä artemia painuu pullon pohjalle, kuoret ja kuoriintumattomat munat nousevat pullon pintaan. Imaisen lapolla elävän artemian pullonpohjalta toiseen puhtaaseen 1.5 litran pulloon, sopivassa vaiheessa kun katkaisee toiseenn pulloon juoksuttamisen kuoret jää siihen pulloon jossa artemia kuoriintui. Nyt sinulla onkin toisessa pullossa elävää kuoretonta artemiaa josta voi ottaa suoraan kaatamalla artemiahaaviin "evästä" ja huuhtoa hanan alla juoksevalla vedellä & laittaa haavista suoraan akvaarioon kalanpoikasten syötäväksi, toisen pullon voi taas huuhtoa ja laittaa vaikka uuden satsin artemiaa kuoriintumaan. Kuulostaa monimutkaiselta mutta on erittäin helppoa muutaman harjoittelukerran jälkeen.
Pikku vinkkinä. Elävä artemia elää 3-5 vrk irtokarkkirasiassa jääkappilämmössä kun ei laita irtokarkkilaatikon pohjalle artemiaa liikaa (saa olla aika paljon, kokemuksesta) ja vettä korkeintaan 3 cm laatikon pohjalle. (Vesi on tottakai sitä samaa suolavettä jossa artemia kuoriintui.)
Ja jos artemiaa säilyttää huoneenlämmössä limpparipullossa on sanomattakin selvää että sen täytyy olla ilmastuksessa artemian pullosta ottoa lukuunottamatta koko ajan muuten artemia kuolee pulloon.
Trv. "Tollo Peloton"
Pikku vinkkinä. Elävä artemia elää 3-5 vrk irtokarkkirasiassa jääkappilämmössä kun ei laita irtokarkkilaatikon pohjalle artemiaa liikaa (saa olla aika paljon, kokemuksesta) ja vettä korkeintaan 3 cm laatikon pohjalle. (Vesi on tottakai sitä samaa suolavettä jossa artemia kuoriintui.)
Ja jos artemiaa säilyttää huoneenlämmössä limpparipullossa on sanomattakin selvää että sen täytyy olla ilmastuksessa artemian pullosta ottoa lukuunottamatta koko ajan muuten artemia kuolee pulloon.
Trv. "Tollo Peloton"
Itse kasvatan artemian poikasille laakealla valkoisella lautasella. Suolavesi ja lepomunat sekoitetaan ja kaadetaan isolle valkoiselle ruokalautaselle. Yhdelle lautaselle mahtuu noin 2.5-3 dl viljelmää. Lautanen asetetaan ikkunan viereen tai lampun alle. Kun toukat kuoriutuvat, ne uivat ja kerääntyvät valon tulosuuntaan oranssiksi tiiviiksi läjäksi. Vastakuoriutuneet toukat on tästä tiheästä keskittymästä helppo nostaa kertakäyttöpipetillä tai lääkeruiskulla artemiasiivilään, suolaliuos palautetaan siivilän läpi viljelmään. Kuoria tai kuoriutumattomia munia ei tule yhtään mukaan sillä ne makaavat lautasen pohjalla tai kelluvat pinnalla. Letkujen ja pumppujen kanssa säätämiseen, lappoamiseen ja kuorten erottumisen odotteluun ei kulu aikaa, ja poikasten ruokinta käy sekunneissa. Vastakuoriutuneet saa myös tarkasti talteen. Yksi lautanen tuottaa toukkia pari-kolme päivää, uusi viljelmä kannattaa käynnistää siis joka toinen päivä tai miksei joka iltakin jos kulutus on suuri.
Hauska vempele artemian tuottoon on myös Inter-Ryban NaupliStar -artemia-automaatti. Suolaliuos ja munat laitetaan laitteeseen joka kytketään ilmapumppuun ja laitetaan akvaarion sisään. Laite on suunniteltu niin että toukat uivat valon perässä akvaarioon makeaan veteen ja siellä tietysti joutuvat kalanpoikasten nälkäisiin suihin. Toimii yllättävän hyvin; viikonloppumatkalle lähtevän poikastenruokkijan pelastus.
Hauska vempele artemian tuottoon on myös Inter-Ryban NaupliStar -artemia-automaatti. Suolaliuos ja munat laitetaan laitteeseen joka kytketään ilmapumppuun ja laitetaan akvaarion sisään. Laite on suunniteltu niin että toukat uivat valon perässä akvaarioon makeaan veteen ja siellä tietysti joutuvat kalanpoikasten nälkäisiin suihin. Toimii yllättävän hyvin; viikonloppumatkalle lähtevän poikastenruokkijan pelastus.
Maksaisi Saksasta tilattuna 25 euroa, plus tietysti postikulut. En tiedä mistä Suomesta saa, varmaan jostain. Aquaristikshopin etusivulla mainostetaan sitä. Laite on kiva siitä että se antaa tuoretta ruokaa koko ajan, mutta pelkästään siitä tulevan artemian varaan en poikasten ruokintaa jättäisi muuta kuin silloin jos ei itse ole paikalla, onhan se kuitenkin hyvä ihan nähdä että paljonko poikaset saa. Mutta toimii kuitenkin ihan OK ja artemiaa kuoriutuu hyvin.
Jorg, tai joku muu jolla tuo artemia-automaatti on käytössä, kuinka toimitte vedenvaihdon aikaan? Tyhjennättekö automaatin samalla vai voiko sen antaa olla paikoillaan kun vedenpinta laskee? Entäpä minkä verran laitatte suolaa - pakkauksen mukanahan toimitetaan mittalusikka jossa on kaksi erikokoista päätä? Pitääkö suolamäärä mitata tarkasti ja käykö jodisuola (jota sattuu kaapissa olemaan)? Onko imukuppi teillä pitänyt laitteen lasissa paikoillaan? Millä voi varmistua että laite toimii - ehdittekö näkemään kuoriutuneet artemiat laitteessa ennen kuin ne sieltä poistuvat? Hieman häslinkiä käyttöönotossa...
-
JanneH
- Junior Member

Mulla on ollut sellanen automaatti ja se oli mun mielestä ihan susi keksintö. Kerran käytin ja siirryin kasvattamaan artemiaa karkkirasiassa, akvaariovalaisimen päällä ja vielä kaikessa hiljaisuudessa.
Karkkirasiaan n.3 - 4dl akvaariovettä ja 1rl merisuolaa, sekoitus, artemiaa "sopivasti, ei liikaa" pinnalle, sekoitus, rasia valasimen päälle, odotus 24h ja Woela!! Valmista tuli. Artemiaa kasvattelin kahdessa erillisessä rasiassa että joka 12h välein oli uus satsi valmiina tarjoiltavaksi.
Mutta kaikki selviää kyllä kun, kokeilee, testaa, virittelee ja vielä säätää, ja siks tää kaikki on_vaan_niin_hienoa....
Kaikki em. edustaa vaan ja ainoastaan omaa mielipidettäni, kokemustani, kokeilujani ja ei siis missään nimessä ole välttämättä oikea.
Karkkirasiaan n.3 - 4dl akvaariovettä ja 1rl merisuolaa, sekoitus, artemiaa "sopivasti, ei liikaa" pinnalle, sekoitus, rasia valasimen päälle, odotus 24h ja Woela!! Valmista tuli. Artemiaa kasvattelin kahdessa erillisessä rasiassa että joka 12h välein oli uus satsi valmiina tarjoiltavaksi.
Mutta kaikki selviää kyllä kun, kokeilee, testaa, virittelee ja vielä säätää, ja siks tää kaikki on_vaan_niin_hienoa....
Kaikki em. edustaa vaan ja ainoastaan omaa mielipidettäni, kokemustani, kokeilujani ja ei siis missään nimessä ole välttämättä oikea.
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Itse itseäni lainaten, osaako joku kertoa?Pallokala kirjoitti:Voisko joku virkistää muistiani ja kertoa, mikä on sopiva ominaispaino artemian kuoriutumiseen?
Eikö siihen sovellukin myös meriakvaarioissa käytettävä suola?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
Muffe
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
En nyt oikein ymmärtäny miksi tehdä uusi topic täysin samasta aiheesta. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... A+suola%2A
-
Tindra
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re:
Missä mielessä automaatti oli susta ihan susi? Onko muut kokeilleet tota härveliä ja jos niin millaisia kokemuksia? Just mietin hommaisko sellasen, pitää huomenna hommata ruokaa uusille taistonpoikasille, kun tuo Itävallasta tilattu Atison´s Betta Starter ei oikein tunnu sopivan muutaman päivän ikäisille poikasille, vaikka siinä sanotaankin että 3 päivän ikäisistä ekan kuukauden loppuun.JanneH kirjoitti:Mulla on ollut sellanen automaatti ja se oli mun mielestä ihan susi keksintö.
Akvarismia 1992-2014
Re: Re:
Tindra kirjoitti:Missä mielessä automaatti oli susta ihan susi? Onko muut kokeilleet tota härveliä ja jos niin millaisia kokemuksia? Just mietin hommaisko sellasen, pitää huomenna hommata ruokaa uusille taistonpoikasille, kun tuo Itävallasta tilattu Atison´s Betta Starter ei oikein tunnu sopivan muutaman päivän ikäisille poikasille, vaikka siinä sanotaankin että 3 päivän ikäisistä ekan kuukauden loppuun.JanneH kirjoitti:Mulla on ollut sellanen automaatti ja se oli mun mielestä ihan susi keksintö.
JanneH tuskin muistaa mistä oli kysymys, hän on kirjoittanut lainaamasi viestin 4 vuotta aikaisemmin
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)