Leväbarbeista

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Leväbarbeista

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Millaisia kokemuksia teillä on altaista, joissa ei ole leväbarbeja?
Onko altaisiinne tullut mieletön tupsuleväinvaasio?

Olen pistämässä pystyyn reilua 500-litraista akvaa ja pohdiskelen laitanko sinne leviksiä vaiko en.

Minulla on ollut niitä lähestulkoon aina ja altaat ovat pysyneet tupsulevättöminä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jos ei jaksa kiinnostua kasvien hoidosta (hyvinvoivat kasvit syövät ravinteet leviltä) niin leväbarbit sun muut levänsyöjät ovat kyllä ihan hyvä juttu. Minulla pysyy altaat levättöminä juuri niin kauan kun kasveja jaksaa paapoa. Heti kun jää hiilidioksidinlisäys katkolle niin levät palaavat.

Tosin tiedän kyllä monta allasta, joita ei tarvitse lannoittaa, joissa kasvit kukoistavat eikä levää näy. Että on se ihan mahdollista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

317l ei ole ikinä ollut leväbarbeja, eikä tupsulevääkään. Sen sijaan altaassa on amanorapuja, miljoonapäinen kirsikkasukarapuyhteisö sekä muutama "tiikerileväkotilo".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mun leväbarbi on nähdäkseni aika laiska syömään levää eikä tilanne ollut sen kummempi silloinkaan, kun niitä oli vielä kaksi. Toisaalta akvaariossani (204l) ei kyllä ole minkäänlaista leväongelmaa (levää on vain vähäsen takalasissa ja vanhimpien kasvinlehtien pinnalla), ja kasvitkin kasvavat enimmäkseen liikaa ilman minkäänlaista lannoitusta. Aiemmassa akvaariossani ennen muuttoa oli joskus rihmaleväinvaasio, mutta pääsin siitä eroon sitkeällä veden vaihtamisella.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minä olen aina ollut leväbarbien kannalla ja mulla odottaakin 4 isompaan altaaseen pääsyä, mutta en toisaalta haluais niiden vievän tilaa muilta kaloilta.

En haluais ylikansoittaa akvaani (yleensä se on kyllä "alikansoitettu").

Jos pitäisin levikseni, kuinka monta esim. ahvenlajia/paria sinne mahtuisi.
Riippuu tietenkin ahvenista, mutta noin suuntaa antavasti.

Sinne tulee luultavasti rubiinikääpiöahven pariskunta ja pari urosavainta. Mahtuuko sinne noiden lisäksi mitään muuta? Onko levisten läsnäolo edes olleellista näitä kysymyksiä pohtiessa?

Ja kasveja haluan kasvattaa. Kiljupönttö tulee pöhisemään säännöllisen epäsäänöllisesti.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kyllä tuon kokoiseen mahtunee pieniä ja rauhallisia ahvenlajeja useampiakin. Joku voisi pitää sellaisessa jopa paria isoa kirjoahvenlajia (minä en kyllä...) Tietenkin riippuu paljon lajista, mutta esimerkiksi erilaisia kääpiöahvenlajeja mahtuu monta jos allas on tiheäkasvuinen ja suo kaikille omat tilansa kutupaikkoineen ja reviirirajoineen.

Levisten läsnäoloa ei minusta tarvitse miettiä ahventen suhteen. Aniharva ahven edes huomaa leviksiä (oma "tappajakala"; 30 cm sitruunakirjoahven ei ole huomaavinaankaan piskuisia leviksiä) eivätkä ne kovinkaan sottaavaisia kaloja ole.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mitenkäs jos näitä kääpiöitä laittaa tonne ja ne kutevat, onko poikasilla toivoakaan selviytyä?

Olen kahden vaiheilla, laitanko rubiinikääpiöt tonne vaiko ihan omaan kutualtaaseensa. Haluasin laittaa ne isoon, mutta kun haluaisin myös niiden kutevan ja poikasten selviytyvän hengissä. :?

Kertokaa kokemuksia.

Tämä nyt ei liittynyt pätkääkään leväbarbeihin, mutta kyselenpä kuitenkin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

vuorimies kirjoitti:Mitenkäs jos näitä kääpiöitä laittaa tonne ja ne kutevat, onko poikasilla toivoakaan selviytyä?

Olen kahden vaiheilla, laitanko rubiinikääpiöt tonne vaiko ihan omaan kutualtaaseensa. Haluasin laittaa ne isoon, mutta kun haluaisin myös niiden kutevan ja poikasten selviytyvän hengissä. :?

Kertokaa kokemuksia.

Tämä nyt ei liittynyt pätkääkään leväbarbeihin, mutta kyselenpä kuitenkin.
Liittyy se sen verran leväbarbeihin, että ne ovat kyllä aika vikkeliä popsimaan poikasia jos ei emokalat ole ärhäkkää sorttia. Liinasella punatimantit saivat aika liudan poikasia kasvatettua myyntikokoon ihan seura-altaassa, mutta se onkin aika ärhäkkä laji kutuaikana. Töyhtökääpiötkin ovat kokemuksen mukaan aika terhakasti poikasia puolustavaa lajia, joten miksi ei muutkin apistot olisi. Aina seura-altaassa kasvattamisessa on haasteensa tai vaaransa, miten asian nyt haluaa ilmaista. Etenkin plekot osaavat tulla apajille ärhäköistä puolustuksista huolimatta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Pulipuli
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 09:26, 07.04.2005

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Kannatan levisten hankkimista. Ne ovat kauniita, kilttejä, viehättäviä ja hyödyllisiä kaloja! Kannattaa ottaa vähintää 6 yksilön parvi. Altaan tulisi olla pitkänomainen.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Eipä ainakaan meillä ole levikset osoittautuneet miksikään välttämättömyydeksi. 450litraisessa niitä oli kuuden yksilön parvi, mutta kun näytti tila loppuvan kesken saivat lähteä. välillä jopa tuntuu että altaan kasvisto on sen jälkeen kohentunut kuin itsestään ja levät hävinneet.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Mä varmaan jankkaan tästä asiasta maailman tappiin asti, mutta minusta leväbarbi ei ole edes mikään kovin kummoinen levien tuhoamisyksikkö. Sitä on aivan turha hankkia akvaarioon pelkästään sen takia, että syö levää ja sitä kuuluisaa tupsulevää.

Leväbarbit myöskin "nälissään" pistävät hentoisemmat kasvit parempiin poskiin. Ainakin riccia, pikkulimaska ja jaavansammal saavat meillä kyytiä vaikka joka päivä on tuorettakin tarjolla. Pikkulimaskan häviäminen ei minua sureta, mutta jaavansammalen napostelu välillä korpeaa. Leväbarbit ovat myös armottomia ruokarohmuja ja monnisilla jää alahuuli väpättämään kun ryhmä leväbarbeja tulee ja syö kaiken. Tähän tietty auttaa kun jakaa ruan noin viiteentoista kohtaan. Leväbarbit eivät aivan jokaiselle ruanmuruselle kerkiä vaikka yritys näyttää olevan kova. :roll:

Minä pidän leväbarbeja 2mm pitkässä altaassa ja ne näyttävät siinäkin, että tilaa tarttis saada lisää. Kun akvaariosta löytyy kuusi täysmittaista yksilöä niin tilaa todella jo tarvitaankin. Olen aina pitänyt leväbarbeista niiden ulkomuodon vuoksi. Nyttemin olen alkanut miettimään niiden soveltuvuutta ylipäänsä akvaarioelämään. Minusta näyttää, että ne tarvitsisivat aina vain enemmän ja enemmän tilaa enkä koskaan saa sitä tarvetta tyydytettyä.

Onkohan kukaan luonnut akvaariota leväbarbien ympärille vai onko ne aina otettu vain levänsyöjiksi? Itselläni aikanaan ensimmäiset leväbarbit tulivat käytetyn akvaarion myötä.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Törökala kirjoitti:
Minä pidän leväbarbeja 2mm pitkässä altaassa ja ne näyttävät siinäkin, että tilaa tarttis saada lisää. Kun akvaariosta löytyy kuusi täysmittaista yksilöä niin tilaa todella jo tarvitaankin. Olen aina pitänyt leväbarbeista niiden ulkomuodon vuoksi. Nyttemin olen alkanut miettimään niiden soveltuvuutta ylipäänsä akvaarioelämään. Minusta näyttää, että ne tarvitsisivat aina vain enemmän ja enemmän tilaa enkä koskaan saa sitä tarvetta tyydytettyä.
Ei ihme että tilaa kaipaavat. ;)

Minulla ainakin nuo levikset ovat olleet erittäin tehokkaita levänsyöjiä, ikinä ei ole siinä altaassa tupsulevän tupsua näkynyt (tai oikeastaan mitään muutakaan levää kuin viherlevää) ja kun tuossa taannoin lisäsin tupsuleväisen kasvin sinne, oli se puhdistettu vuorokaudessa. Rohmujahan nuo on ruuan suhteen (isoin on alkanut vanhoilla päivillä lihomaan urakalla ja se on aina ensimmäisenä syömässä), mutta monnisetkin saavat osansa, ne yksinkertaisesti tunkevat itseään monta kertaa isomman leväbarbin päälle ja yläkautta syöksyvät sapuskoille, jos eivät muuta kautta pääse.

Itse en tosin enää aio leväbarbeja hankkia, tuo mun 125 senttinen allas on turhan lyhyt niille, vaikka ei ne enää jaksa niin paljon uida kuin nuorempina. Kivoja kaloja, vaikka ulkomuoto ei mitenkään koristeellinen ole.
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

No niin, siis 2 metriä pitkä allas löytyy. :mrgreen: Juu, minä myös olen päättänyt, että ovat viimeiset leväbarbit altaassani vaikka niistä kyllä paljon pidänkin.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”