Sopiiko lehtikalapariskunta tähän?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lidia
Starting Member
Starting Member

Sopiiko lehtikalapariskunta tähän?

Viesti Kirjoittaja Lidia »

Minulla on noin 300-litrainen allas ( sain mieheltäni lahjaksi yllättäen :mrgreen: ) joka on noin 51cm korkea. Allas on vielä ihan tyhjillään ( sain sen eilen ), mutta mietin, voinko nyt toteuttaa haaveeni lehtikalapariskunnasta?

Akvaarioliikkeen myyjä oli sitä mieltä, että aivan hyvin voisi parin laittaa vaikka 180-litraiseen, mutta itse olen pitänyt jonkinlaisena miniminä sitä n. 300-litraa.

Riittääkö 50 senttiä korkeutta? ( Siitä tietysti menee osa vielä hiekalle... )
Vai olisiko parempi joku muu "pariskuntakala"?

Kiitos vastauksista.
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Riippuu tietenkin pariskunnan luonteesta, mutta kyllä mielestäni tuonne yksi pariskunta sopii, muttei enempää. Korkeusminimisuositushan on se 50 cm. Osta esim. kuusi nuorta yksilöä ja luovu pariskunnan muodostuttua muista.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä on 320l. ja siellä yksi täyskasvunen uroslehtis. Mielestäni ihan mukavankokoinen, mahtuu hyvin ottamaan spurttejakin. Pienempään en minäkään varmaan laittaisi, koska tuokin tosiaan ui aika nospaan kun sille päälle sattuu. Koskeus on meillä 50, varmaan vettä semmonen 45 kun hiekka vie osansa.
Ei ole tuota haitannut, on monesti ihan pohjan tuntumassa ihmettelemässä kun monnit syö :D
*laa la laa*
Lidia
Starting Member
Starting Member

Raffu kirjoitti:Osta esim. kuusi nuorta yksilöä ja luovu pariskunnan muodostuttua muista.
Ottaako eläinkaupat noita takaisin myöhemmin? Kun mulla ei tässä lähistöllä ole tuttavapiirissä ketään "oikeasti" akvaarioasioita harrastelevaa, niin pelkään, että sitten niistä luopuminen muodostuu ongelmaksi. Enkä halua luovuttaa lehtikaloja sitten liian pieneen purkkiin kenelle tahansa. ( vaikka saattaahan se ongelma siirtyä kaupankin kautta :roll: , koska ainakin minä olen havainnut, että helpostikin ihmiset jopa valehtelevat altaidensa kokoja... )
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Klassinen tapa on kai lopettaa ne ylimääräiset. Voihan niitä toki yritellä vaikka tämän palstan kautta lahjoitella, jos ei halua kalojen Auswitschiä omaan keittiöönsä.
Minä juon nyt kahvia!
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Lopettamista tai loppujengin uudelleensijoittelua voi välttää ostamalla valmiin pariskunnan. AW:n myyntipalstallakin on aina silloin tällöin (lehtikala)pariskuntia vailla uutta kotia. :)
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Monet kaupat kyllä ottaa kaloja takas parinmuodostuksen jälkeen, tosin eivät luonnollisestikaan maksa niistä täyttä hintaa. Tiedän yhden Espoostakin. :)
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

On totta, että voi olla vaikeaa päästä eroon niistä "ylijäämistä". Tosin, kun sopii etukäteen kauppiaan kanssa, niin asia hoituu kätevästi. Jotkut kauppiaatkin ottavat niitä muutenkin vastaan.

Itse kyselin Nokian Faunattaresta, että ottavatko vastaan, niin sanoivat, että totta kai. Tietävätpä ainakin, että ovat hyvän kokoisia ja harrastajan kasvattamia. Näin sanoivat. Toisaalta olen ennenkin myynyt sinne kaloja ja kaupaksi ovat menneet.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Itse ratkaisin tämän niin että otin vain kaksi lehtikalaa. Vielähän ne ovat pieniä ja sopuisia, mutta jos myöhemmin osoittautuvat epäsopuisaksi niin yritän sitten vaihtaa toista sopivampaan. Tuumailin että se on helpompaa kuin yrittää löytää hyvä koti neljälle ylimääräiselle lehtikselle. Kauppaan en haluaisi niitä kuitenkaan viedä enkä myöskään turhaan lopettaa terveitä kaloja.

Mutta minähän olenkin tällainen hempeilijä joka tykästyn jokaiseen kalaani enkä haluaisi luopua mistään kalastani jonka olen altaisiini hankkinut :roll:
Lidia
Starting Member
Starting Member

Leppis kirjoitti:Mutta minähän olenkin tällainen hempeilijä joka tykästyn jokaiseen kalaani enkä haluaisi luopua mistään kalastani jonka olen altaisiini hankkinut :roll:
Minä taidan toimia samoin kuin sinä :)

Tosin ei ole vielä altaalle mitään tehtykään. Eli pitäs alkaa hiekkoja huuhtomaan jne. :mrgreen: Jännää.

Onkos muuten lehtikalalle parempi tumma vai vaalea pohjahiekka?

Mulla on akvaarion mukana tullutta 1-2mm raetta ( tummaa ) ja rautakaupasta ostettua puhallushiekkaa ( kvartsi - KÄYKÖHÄN SE??? 8O ) 0,3-0,9mm, joka on käsittääkseni aika vaaleaa ( en aukaissut säkkiä vielä ).

Kumpi parempi?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ei sillä ole väliä.
Kumpi sinua enemmän miellyttää.
Paljon tarkeämpää on vesiarvot jos haluat että kalat viihtyy sekä mahdollisesti lisääntyvät.
Lehtis on siinä kiitetävä asukki että voi hyvin kun vesiarovot kohdallaan.

( Kuten kaikki muutkin kalat) :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”