Jaavansammal, riccia, pellia

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Miracle*
Member
Member

Jaavansammal, riccia, pellia

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Miten nämä toimi... ? [:I] Siis:

Jaavansammalta mulla on ollut pariin otteeseen ja olen sitten hävittänyt ne kun en keksi miten tai mihin ne laitan. Vinkkejä kaivataan... Ja kuvia jos löytyy jotta tulisi inspiraatio!

Samoin riccia. Se on kellunut pinnalla eikä näytä siellä kivalta.Suunnittelin sellaista litteää laakeaa kiveä johon laitan sitä ohuelti pinnalle ja hiusverkon päälle. Kuinka pian tai siis lähteekä yleensäkään kasvamaan verkon läpi? Että kauanko sellaista kammotusta tulee katsella tai piilotella akvaarion takaosassa...

Pelliaa vasta sain, en ehtinyt edes tarkemmin sitä katsoa miten ja mihin sitä voisi laittaa. Googlella kuvahaulla hain kuvan kasvista kun sitä oli myynnissä ja se oli kivasti kannossa. Harmi vain, kannot olen myös hävittänyt... Pitääkö alkaa ostaa uusia kun vasta päässyt vanhoista eroon.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Jaavansammalta on helppo istuttaa siiman avulla kiinni kiviin ja kantoihin, koska se taipuu muttei katkea ja sen alemmat, vain vähänvaloa saavat osat eivät hajoa.

Ricciaa kannattaa sitoa siimalla tai hiusverkolla kiinni kiviin jolloin kasvaa jo päivässäkin niin ettei kiinnitys systeemiä huomaa (tosin hiusverkon kanssa vie kauemmin). Ainoa haittapuoli on se etteivät riccian alaosat kestä hajoamatta ilman riittävää valoa, jolloin riccia irtoaa kivistä.

Pellia on minullekin uusi tuttavuus. Olen sitonut sitä kiinni kiviin ja oksiin. Ainut haittapuoli on se, että ei kestä taivuttelua. Siimalla, erityisesti oksiin sitominen ei oikein onnistu koska pellia menee aina kappaleiksi siimaa kiristäessä. Pelliaa siis mieluummin kiinni kiviin.

Ricciaa ei kannata piilotella taka-alalla (jossa oletettavasti valoa on vähän), koska kasvu tyrehtyy ja silloin siitä ei tulee varmaankaan hienon näköistä. :roll:
Aenear
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Minä sidoin pellian laavakiveen siimalla kiinni ja se on pysynyt siellä missä pitääkin. Silloin tällöin ryppäästä irtoilee osia, jotka kuitenkin onneksi pysyvät pohjalla (eivät siis kellu). E. tenelluksen tyvellä kasvavat pelliamättäät näyttävät aikas mukavilta :D .

Jaavansammalen olen kiinnittänyt kuminauhalla mm. kookospähkinänpuolikkaaseen ja laavakiveen. Kasvaa mukavasti niissä. Myös puuhun sen voi kiinnittää samoin.

Riccia ei taas pysynyt minulla pohjassa millään keinolla ja kyllästyin sen pikkulimaskamaiseen taipumukseen levitä vedenpinnalla ja hävitin altaasta koko kasvin [;)] .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ricciasta paljastuu ihan toinen puoli kun antaa sen kasvaa kuivalle. Veemäinen höttöisyys katoaa, kasvutahti "järkeistyy" ja kasvista tulee vielä nätimpi.

Kuva
(Pahoittelen pientä kuvaa, aika epäselvä. Voin ottaa uuden ja paremman illalla [;)] .)

Kasvi muuttuu malliltaan pyöreäksi, kasvutavaltaan hyvin kiinteäksi ja pinnaltaan vahamaiseksi. Kestävä ja nätti!
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Wautsi! Miten tuon saa sitten tuollain pinnalle kasvamaan?Kai se jossain kiinni on ettei kellu vapaana? Lähtisikö semmoisen kelluvan kaarnan päällä kasvamaan? Testit pystyyn... :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”