Kultasaumakirjoahventen poikasista kysymyksiä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
outi
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kultasaumakirjoahventen poikasista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja outi »

Allas 450 litraa, jossa muita kaloja mm.plekoja ja pari muuta affenta kultasaumapariskunnan lisäksi.
Tänään poikaset lähteneet uimaan ja niitä on varmaan parisataa,vanhemmat ovat ajaneet muun kalaston yhteen nurkkaan ja poikasest ovat todellakin vallanneet koko altaan ja haluaisimme edes muutaman poikasen jäävän henkiin.
Mahdollinen muutto ens viikon loppuna, joten voisko muutaman poikasen laittaa vaikka läpinäkyvään laatikkoon noin 25 litraa, sinne toisesta altaasta sisäsuodatin, koska isossa altaassa 2 ulkosuodatinta, toiseen altaaseen ei ole mahdollista siirtää, kun siellä on synnyttäviä hammaskarppeja ja muuttohässäkkään ei voi uusia altaita hommata.
Mikä avuksi, että muutama poikanen säilyisi?
Riittääkö ruuaksi murskattu hiutaleruoka vai pitääkö oikeesti hommata jotain muuta sapuskaa, neuvokaa, koska ensimmäinen näin pitkälle edistynyt affen poikue.
akva76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akva76 »

minulla itselläni on saumakirjoahven poikue mutta altaassa ei ole saumojen lisäksi kuin piikkisilmiä ja partamonni joten poikasten säilymisestä en sinällään osaa kommentoida muuta kuin että itse eivät ahvenet näytä omia poikasiaan syövän.
Poikaset taas ovat hakeneet ruokansa itse altaan pohjalta enkä ole niitä erikseen ruokkinut millään lailla. Alussa tosin naaras näytti pureskelevan ruokaa suussaan ja sylkäisevän poikasparven sekaan, mutta en sitten tiedä johtuiko se vain siitä että naaras yleensäkin vain haki ruokaa ja palasi nopeasti vahtimaan poikasiaan.
Poikaset ovat kasvaneet noin kuukaudessa lähes 1.5cm:n mittaisiksi eli ilmeisesti menestyvät ihan hiutaleruualla.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Mitä sulla Outi on se muu kalasto? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun mulla on semmonen käsitys, että on aika vähän kaloja jotka pärjää saumakirjon kanssa. Meillä oli uskomaton matsi 22 senttisen isopurjeplekon kanssa. Saumauros on 13 senttinen. Nyt tosin meillä vallitsee tyyni rauha. Myös tällähetkellä saumanaaras saa olla suht rauhassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”