Kukkaruukku akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riikka
Starting Member
Starting Member

Kukkaruukku akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Riikka »

Tavallisia savisia kukkaruukkujahan voi laittaa akvaarioon. Tai ainakin olen monilla niitä siellä nähnyt ja on itselläkin yksi "hajotettu" ollut siellä ongelmitta vuoden.

Entä uskaltaisiko akvaarioon laittaa kukkaruukun, jonka pinnassa on jotain lakkaa? Olisi yksi hieno ruukku tuossa, mutta liukeneekohan siitä jotain myrkkyä tms. veteen? :roll:
frank
Member
Member

Ruukku

Viesti Kirjoittaja frank »

Epäilen , ettei ruukkuasi ole lakattu, vaan siinä on lasipinnoite, yleensä näin :D
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Olen ainakin itse ymmärtänyt, että niitä ruukkuja tosiaan vois sinne akvaarioon lykätä (ja onpa niitä omissakin laareissa).
Sitten jos niissä on ollut jotain kasveja, niin olis varmaan hyvä tietää, ettei ole käyttänyt mitään kasvi 'myrkkyjä' (en minä tiedä, mitä noille kasveille laitetaan, kun en ite laita muuta kuin multaa), koska nehän on voinu imeytyä ruukkuun ja siitä sitten akvaarion veteen.
Riikka
Starting Member
Starting Member

Ei ole mitään kasvia ikinä ollut tuossa ruukussa. Ihan vasta kaupasta ostin akvaariota varten, mutta en uskaltanut laittaakaan sitä sinne.. Ehkäpä sen sittenkin sinne upotan! :P
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

mollylady kirjoitti:olis varmaan hyvä tietää, ettei ole käyttänyt mitään kasvi 'myrkkyjä' (en minä tiedä, mitä noille kasveille laitetaan, kun en ite laita muuta kuin multaa), koska nehän on voinu imeytyä ruukkuun ja siitä sitten akvaarion veteen.
Isossa osassa multia on vaikka mitä lannotteita, lähinnä kuitenkin kakkaa. Ei kovin kiva lisä altaaseen, levät voi villiintyä. Savihan huokosena materiaalina imee itseensä valtavat määrät nestettä, siinä samassa sitten näitä ei-toivottuja ravinteita.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
willie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja willie »

En itse laittaisi lasitettua ruukkua akvaarioon, koska lasitteista voi liueta myrkkyjä veteen... ja kun ruukku on kaupasta ostettu, voi olla todella vaikeata selvittää onko lasitteena käytetty myrkytöntä lasitetta, vai ei... Jos kippo taas ei ole ruukkuna myyty vaan ruokakippona, niin sitten sen voi laittaa akvaarioon, koska ruokakippoihin ei niitä myrkyllisiä lasitteita saa käyttää.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Joo no sitä ei tosiaan voi tietää, millanen pinnoite siinä ruukussa on.
Itselläni on ruukkuja, mutta ihan vaan käyttämättömiä perus punasavi ruukkuja.
Olen kyllä kuullut ihmisten käyttävän pinnoitettuja ruukkuja ja muita vastaavia esim. värillisiä lasinpaloja/lasihelmiä akvaarionsa somisteina, joten tiedä nyt sitten.. Eihän niistä kaikista välttämättä mitään liukene, mutta ainahan se on mahdollista.
Voihan sitä kokeilla ja jos vaikuttaa epäillyttävältä, ottaa pois.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Itse leikkasin salaojan putken 3 osaan ja jossain vaiheessa laitan ne akvaarioon. Ne ovat ihan tavallista punasavea. Niissä tuskin on myrkkyjäkään, kun eivät ikinä ole olleet käytössä.. (Seisoneet vain sään armoilla kymmeniä vuosia)
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Riikka
Starting Member
Starting Member

willie kirjoitti:En itse laittaisi lasitettua ruukkua akvaarioon, koska lasitteista voi liueta myrkkyjä veteen... ja kun ruukku on kaupasta ostettu, voi olla todella vaikeata selvittää onko lasitteena käytetty myrkytöntä lasitetta, vai ei... Jos kippo taas ei ole ruukkuna myyty vaan ruokakippona, niin sitten sen voi laittaa akvaarioon, koska ruokakippoihin ei niitä myrkyllisiä lasitteita saa käyttää.
Ihan ruukku on, ei ruokakippo. Ehkäpä en sittenkään laita tuota.. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”