Kuinka täyteen akvaario pitäisi täyttää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turska2
Junior Member
Junior Member

Kuinka täyteen akvaario pitäisi täyttää?

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

Niin, aina ennen olen tayttänyt akvaarion melkein täyteen, mutta niin että on vesi jäänyt n. 3 cm yläreunasta. Nyt alkaa se vedenpinnanraja ärsyttämään. Voiko akvaarion siis täyttää niin täyteen että vedenpinnanrajaa ei näy? Vai voiko sitten käydä niin että ilma ei riitä siellä veden ja kansilasien välissä, vaikka kansilaseissa onkin kaksi reikää?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Voithan laittaa ilmapumpun pörisemään jos epäilyttää että kaasut eivät vaihdu tarpeeksi kansilasien alla. :)
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Ite oon aina täyttänyt ylälistoihin asti, sillei ettei veden raja ole näkyvissä.
Mistä näistä tietää..
akva76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akva76 »

Itse täytän aina niin täyteen ettei veden pintaa näy kehyksen alapuolella. Onhan se huomattavasti komeamman näköinen. (minun mielipiteeni :) )
kanto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kanto »

Pidin ennen vettä noin 3cm yläreunasta ja kalojen ruokkimisaukon kohdalla on nytten kauheat kalkkitahrat ja vielä etulasissa. Nykyään pidän vettä kyllä ihan yläreunaan asti. Miten tuon kalkin saisi pois ilman että täytyisi allasta tyhjätä?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ph-miinusta voisi kokeilla. Akvaarioliikkeessä ehdotettiin. Itse en ole koittanut, kun ei nuo kalkkijäljet mulla liikoja näy.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Miten kansilaseista kalkkeutumat pois?

Kaikkein turvallisin lienee juuri tuo pH-miinus, jos ei aio akvaariota tyhjentää, niin ei haittaa jos sitä joutuu veden sekaan. Toisin kuin etikan kanssa kannattaa olla varovainen.
Tjuho
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tjuho »

Kyllä akvaarion täyttäminen ihan täyteen eli ylärajaan asti on mielestäni sekä visuaalisesti että akvaarion hyvinvoinnin kannalta suositeltavaa. Sinänsä tietty jos kansilasit eivät peitä koko akvaariota, haihtuminen joka tapauksessa laskee pintaa aika nopeasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”