Jos ei kasvit ilmaiseksi kelpaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Koulujen ongelma

Viesti Kirjoittaja frank »

Niin tänäaikana on aika kummaa kun koulujen oppilaat kasvatetaan "ammattipummeiksi". Kerätään rahaa luokkaretkeen, jopa
ulkomaanreissuun, leirikouluun, tarvitaan pc,tarvitaan dvd yms. [}:)]

Mulla sukulais- ja kaverien lapset myyvät kalentereita, wc-paperia, pikkuleipiä, karamelliä, arpoja jne. :mrgreen:

Kummaksuttaa moinen suuresti. Itse kun kävin koulua , vanhemmat maksoi kaiken. Kirjat, matkat, ruokailun, retket , liikuntatuntien uinti yms. jutskat. 8-)

No nykyään on kai niin , että vaatimustaso kasvaa kasvamistaan.
Mutta jatkuva eri tahoilta tuleva: "anna anna anna" alkaa kypsyttämään. [}:)]

Pahin esimerkki on Helsingin Uutiset- ilmaisjakelulehti, jossa on "otetaan" palsta, siellä pyydetään hyvää henkilöautoa, läppäriä,
akvaariokokonaisuutta jne. Kaiken pitää olla mielellään ei yli 6 kk vanhaa.
[}:)] [}:)] [}:)]
Joku roti pitäisi jatkuvalle pummaamiselle olla! [}:)]

Maksakoon vanhemmat lapsiensa harrastukset ja muut pummit; töitä löytyy jos vaan niin haluaa.
8O :mrgreen:
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Ilmeisesti tämä oli minulle tarkoitettu, joten mielelläni vastaan frank. Lapset ovat jo OSTANEET hiekat ja ruuat ja vaikka mitä ITSE!! Ja kenenkään ei ole pakko antaa jos siltä tuntuu. Joten eipäs yleistetä tätä meidän keräystä. Näkeehän täällä aw:n sivuillakin ketkä koko ajan kerjäävät kasveja ym. Me teemme tämän yhden ainoan kerran. Siinä on minusta suuri ero ja koska täällä " landella" asutaan, niin akvaariokauppojakaan ei ole joka nurkalla,( itseasiassa lähin kunnon akvaariokauppa Joensuussa ja sinne 100km) toisin kuin Hesassa. Mutta pyydän anteeksi frank, jos aiheutimme sinulle harmaita hiuksia.
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Kröhöm

Viesti Kirjoittaja frank »

sannakatja kirjoitti:Ilmeisesti tämä oli minulle tarkoitettu, joten mielelläni vastaan frank. Lapset ovat jo OSTANEET hiekat ja ruuat ja vaikka mitä ITSE!! Ja kenenkään ei ole pakko antaa jos siltä tuntuu. Joten eipäs yleistetä tätä meidän keräystä. Näkeehän täällä aw:n sivuillakin ketkä koko ajan kerjäävät kasveja ym. Me teemme tämän yhden ainoan kerran. Siinä on minusta suuri ero ja koska täällä " landella" asutaan, niin akvaariokauppojakaan ei ole joka nurkalla,( itseasiassa lähin kunnon akvaariokauppa Joensuussa ja sinne 100km) toisin kuin Hesassa. Mutta pyydän anteeksi frank, jos aiheutimme sinulle harmaita hiuksia.
Juueiollut Sinulle , vaan jos luit viestini kokonaan, niin huomasit että yleistin koko pummaamisasian. En pidä ollenkaan pahana OV ilmoituksia.
Mikäli luet edellisen viestini tässä ketjussa huomaat kun kerron miten minä itse toimin. :D

Mistä moinen vastaan asettelu lande-stadi? Lie jokin viha Helsinkiläisiä kohtaan?

Anteeksi sannakatja jos pahoitin mielesi, mutta todellakin yleistin asiaa.
Hiukseni ovat jo aikas harmaat entuudessaan :P :D

-Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan-
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Frankille: Sehän ei oo hullu joka pyytää, vaan joka maksaa :P Onhan tuolla huutonetissäkin kaikkee kamaa myynnissä ihan älyttömillä hinnoilla. Joten saahan sitä kerjätä(niinkuin tuo esimerkkisi hesarista), eri asia saako sit mitään..

Ja minusta on kohtuutonta vaatia vanhempia maksamaan kaiken. On hyvä että lapset itsekin osallistuvat "rahankeruuseen" esim just myymällä jotain. (Vaikka yleensä se on ihan sama, kun ne myytävät tuotteet kuitenkin yleensä ostaa vanhemmat ja sukulaiset ja naapurit) :mrgreen:

Ja kyllähän noita rahankerjureita muutenkin on jokapaikat pullollaan, vähän väliä joku "hyväntekeväisyyskeräys" Se on tää nykyajan henki.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Viesti Kirjoittaja frank »

ansu75 kirjoitti:Frankille: Sehän ei oo hullu joka pyytää, vaan joka maksaa :P Onhan tuolla huutonetissäkin kaikkee kamaa myynnissä ihan älyttömillä hinnoilla. Joten saahan sitä kerjätä(niinkuin tuo esimerkkisi hesarista), eri asia saako sit mitään..

Ja minusta on kohtuutonta vaatia vanhempia maksamaan kaiken. On hyvä että lapset itsekin osallistuvat "rahankeruuseen" esim just myymällä jotain. (Vaikka yleensä se on ihan sama, kun ne myytävät tuotteet kuitenkin yleensä ostaa vanhemmat ja sukulaiset ja naapurit) :mrgreen:

Miten niin kohtuutonta vanhempien maksaminen? Voi pyhä Sylvi!
Onko Suomi menossa todella näin alas , että lapset PAKOTETAAN kerjäämään?
Allekirjoittaneella on useita hyväntekevyyskohteita , VAPAAEHTOISIA.
Eikä ole todellakaan mukavaa kun ovikello soi hyvin usein ja aina joku käsi ojossa. Kadulla sama juttu.

Ja kyllähän noita rahankerjureita muutenkin on jokapaikat pullollaan, vähän väliä joku "hyväntekeväisyyskeräys" Se on tää nykyajan henki.
Missä on yhteiskunnan vastuu? Mikä puolue alkaa pitämään huolta kansalaisistaan? Kohta täällä on sama meiniki kuin Turkissa , pummeja kaikki tyynni :mrgreen:
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Eipä mulla ole Hesaa vastaan mitään pahaa sanottavana, käyn siellä itsekkin malawi-ahvenia ostamassa ja matkaa kertyy yli 500km. Siis pointtini oli , että täällä maalla vaan on pitkät ajomatkat esim. kunnollisiin kalakauppoihin ym. erikoiskauppoihin. Siksi aw:n käyttäjänä ajattelin että tällainen kysely voisi tuottaa tulosta ja niin se tekikin. Tulikohan tämä nyt ymmärretysti kirjoitettua.. :roll:
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Itse en myöskään tykkää nykyään kasveja juuri lahjoitella, syynä juurikin nämä aikaisemmin mainitut ohareitten tekijät. Useita kertoja on käynyt niin että lahjoituskasveja halunnut ja varannut onkin jättänyt kasvit noutamatta; joo en ny päässytkään tai viitti tulla, anna kasvit vaikka jollekin toiselle. Ja itse on ensin laittanut ilmoituksen nettiin, kirjoittanut vastausviestin ensimmäiselle pyytäjälle, kirjoittanut pahoitteluviestit kaikille muille kasveja pyytäneille, poistanut jo sen lahjoitetaan -ilmoituksen, kirjoittanut viestejä, tekstiviestejä ja soitellut sopiakseen kasvien noutoaikaa, sumplinut omia menojaan ollakseen kotona... Siihen menee valtavasti aikaa ja energiaa, eikä peruutuksen tullessa siihen kyllä ala uudestaan :D
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Toi on todella ärsyttävää, hirveällä kiireellä ja tohinalla varataan "kaikki mulle nyt heti" ja sitten "no emmä jaksa viitti ääh blääh". Huhhuh! [}:)] 8O :D
I'm #1 so why try harder?
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Selvennys ?

Viesti Kirjoittaja frank »

Juu ymmärsin :D Ilman muuta AW:n ov palstaa pitääkin käyttää.

Loin vaan katsauksen yleisesti pummeihin.
Esim aw/ov palstalla käy muutamia törkimyksiä, ottavat kamat vastaan ilmaiseksi ja muutaman hetken päästä myyvät niitä täyttä päätä mm.huuto.netissä ja jopa täällä.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
keijusto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 09:44, 17.08.2006
Paikkakunta: Pohjois-Hki

...

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Ihan vaan nyt viiden lapsen äitinä sellanen pointti sulle Frank, että se on kyllä lapsille erittäin positiivista ja kasvattavaa että hankkivat rahaa tarpeisiinsa itse, eivätkä vaan odota että "pappa betalar". Siinähän sitä pummeja vasta kasvaa jos mukulat oppii että kaikki tulee ilmasiksi, isin ja äitin rahapussista ja myöhemmin sitten yhteiskunnalta (tai isin ja äitin rahapussista edelleen 8O ). Ja lapset arvostavat enemmän sitä minkä ovat itse hankkineet ja nähneet vaivaa. Vaikka sitten keräämällä (eli Frankin termein "pummimalla").

Mitä tulee itse aiheeseen, niin minä kyllä huolisin ilmaisia kasveja, mutta eipä niitä täällä juuri ole tyrkyllä ollut, ainakaan postitettuna. Mieluusti maksan siitä että kasvi tulee postiluukusta eikä sen perässä tarvi juosta ympäri pk-seutua. Kalojen perässä tulee juostua jo riittävästi :D Niitä kun ei voi postittaa.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Tässä nyt sekoitetaan antaminen ja pyytäminen. Minä olen kuvitellut,että Espoossa ja Helsingissä olisi niin paljon harrastajia, että joku hakee, jos tarjoaa. Väärä luulo. Postittamaan en ala, sen verran laiska olen.
Ei pyytämisessäkään mitään väärää ole, jos se tosiaan tarpeeseen menee, kuten esim. koulun akvaarioon. Mielelläni sinne lahjoittaisin, jos olisi lähempänä. Viikko sitten lahjoitin lapseni päiväkodin akvaarioihin kaloja, omenakotiloita ja kasveja. Tein jopa 2 tuntia töitä niiden kanssa. :roll:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Alkaa taas olemaan melko OT tämäkin säie... :roll:

Edit: lasten kasvatuksesta voi jatkaa keskustelua täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=83731.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Palataanpas ruotuun. [;)] Taas lensi pari litraa pistiaa roskiin.
Jos nyt joku kuitenkin sitä jatkossa haluaa hakea, jättimiekkasvin taimia, pantterimiekkakasvin taimia ja tiikerivallisneriaa löytyy myös, niin yyveellä voi kysellä. Saa toki paria euroa tarjota, jos tuntuu siltä. :)
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Harmi kun itselläkin alkais taas olla lahjotettavia kasveja, mutta on sitä perus karvalehteä sun muuta, jota kukaan ei oikein halua :? Harmillista heittää roskiin.
*laa la laa*
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Mulle ei ole ikinä tehty oharia kun olen lahjoittanut kasveja. Joskus joutuu sumplimaan ja muuttamaan sovittuja aikoja, mutta aina ne rehut lopulta päätyy sinne minne on pitänytkin. Huonoina päivinä heitän kasveja menemään, mutta pääsääntöisesti edelleen lahjoitan.

Se taas, että lahjoitetut kasvit menevät suoraan myyntiin on sitten myyjän asia. Mä en ota pulttia siitä, että joku kasvi jonka heittäisin muuten roskiin kasvattaa jonkun rahapussia. Voisinhan itsekin myydä kasvini ja olla lahjoittamatta niitä eteenpäin. Myyntikasvien vaan pitää olla niin huippukunnossa etten jaksa alkaa siitä stressaamaan, ainakaan vielä.

HAS:n huutokauppa on oikeastaan ainoita paikkoja jossa tulee myytyä kasveja sekä itse ostettua.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
_Pikkunen89_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:28, 27.07.2006
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja _Pikkunen89_ »

Itse lueskelen paljonkin lahjoitetaan palstaa, ja yleensä ongelmana on välimatka.

Kuitenkin kun sitä lahjoitetaan palstaa luen ihan "syystä", opintotuella kun ei paljon shoppailla, nii ei sitä silloin ole varaa maksaa isoja matkakulujakaan.

Asia on tietenkin eri etelässä, mutta kun täältä pohjoisesta olisi aika järjetöntä lähteä esim. helsingistä hakemaan kasvia, osa ei postita ja vaikka postittaisikin, esim. matkahuollon kautta tulee ainakin minun budjetillani todella kalliiksi.

Itsekin ottaisin mielelläni vastaan kasveja ym. ja maksaisinkin, mutta tuo kuljetus paikasta toiseen tulee kalliiksi. :(
Aloittelija 160 litraa
Vazkitsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 00:33, 18.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vazkitsa »

juu totta itse en käy pahemmin pK: seudun ulkopuolella ja jos käyn niin se on silloin kun olen muutenkin reissussa mutta yleensä silloin ei ole mitään mielenkiintoista ... mutta muuten ajelen usein helsinki - Lohja - tammisaari väliä ihan vain kun sukua asuu siellä..ja käyn lohjalla töissä niin tulee sitä ajelua aika paljon lopulta. joten akvaario harrastus imee mukanaan ympäri etelä suomea ja kerran vuodessa tukholmaan ja pohjanmaalle välillä parikin kertaa
A Fish in a tank is better than no fish at all
http://www.freewebs.com/vazkitsa/
Pikkupiipero
Member
Member
Viestit: 250
Liittynyt: 20:36, 13.06.2006
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

vesiruttoa ei kukaan taida huolia? Kasvaa kaikilla ihan liikaa.. :roll:
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Paitsi joku uusi harrastaja, joka tarvii just alkuun nopeasti kasvavia kasveja :mrgreen: Se on sit eri asia, löytääkö aloittelija nämä lahjoitetaan ilmoitukset.. (itse en varmaan ekaan kuukauteen ehtinyt lukea kuin alkeet-osiota..)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
_Pikkunen89_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:28, 27.07.2006
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja _Pikkunen89_ »

Mulle kyllä ainaki kelpais :)
Aivan kiinni taas vaan kuluista.
Aloittelija 160 litraa
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Mitkä ihmeen korkeat kulut..? Minigrip-pussi, kirjekuori ja postimerkki. Tietysti ei toimi kovin kylmillä säillä ja herkillä kasveilla.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kyllä mullekin vesirutto kelpaisi, ei vaan täälläpäin taida kellään olla tarjolla, edes rahaa vastaan.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

akirpap kirjoitti:Mitkä ihmeen korkeat kulut..? Minigrip-pussi, kirjekuori ja postimerkki.
Kompati kompati. Just vein postiin iiison kuplakuoren tavaraa, 1.40€. Kuplakuoriakin saa ilmaiseksi paikoista johin tulee paljon postia, optikkoliikkeistä taasen saa ~2-2.5cm paksuisia pahvi"laatikoita" jos vaan tajuaa käydä kysymässä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minkähän kasvin viitsisi lähettää tavallisessa kirjekuoressa? Pehmokuoret ovatkin jo kalliimpia, ja lisäksi tällaisissa lähetyksissä on yleensä kohteliasta selvittää postista onko pakkaus oikean mallinen ja postimerkki oikean suuruinen jottei vastaanottajalle tulisi turhia kuluja. En siis tämän vuoksi itse laittaisi kasveja lähimmän kioskin postilaatikkoon kädessä punnittuna ja lompakosta kaivetulla vuoden 1987 joulupostimerkillä varustettuna vaan veisin ne ihan oikeaan postiin, jonne menemisestä tuleekin sitten heti lisää kuluja.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

maisu kirjoitti:Minkähän kasvin viitsisi lähettää tavallisessa kirjekuoressa? Pehmokuoret ovatkin jo kalliimpia, ja lisäksi tällaisissa lähetyksissä on yleensä kohteliasta selvittää postista onko pakkaus oikean mallinen ja postimerkki oikean suuruinen jottei vastaanottajalle tulisi turhia kuluja. En siis tämän vuoksi itse laittaisi kasveja lähimmän kioskin postilaatikkoon kädessä punnittuna ja lompakosta kaivetulla vuoden 1987 joulupostimerkillä varustettuna vaan veisin ne ihan oikeaan postiin, jonne menemisestä tuleekin sitten heti lisää kuluja.
Komppaan maisua. Ilmaiseksi antamisesta menee jossain määrin idea, jos vastaanottaja maksaa monen euron postikulut ja minä käytän "kallista aikaani" pakkaamiseen ja postiin kiikuttamiseen. Toki silloin, kun on harvinaisemmasta ja kalliimmasta kasvista kysymys, niin näkee vähän vaivaa.

Otin keväällä kaksi kalaa lahjoituksena vastaan, rahtikulut 16-17€. Kaupassa 10e kappale. Hain vielä bussilla Helsingistä, lippu reilu 3€. Tulipa säästettyä.. :roll:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”