Mitä kannattaa maksaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Mitä kannattaa maksaa?

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Kertokaas nyt kokenemmat ja viisaammat, mitä aloittelijan kannattais maksaa 180l akvaariosta metallikehyksin, mukana tulis ainoastaan jalusta ja lamput?

Iästä ei oo tietoa, mutta käytössä on kuitenkin ollut.

Hintapyyntö on 160€, mutta tuntuu aika kovalle...
tepis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tepis »

Itse maksoin 189 litrasesta ja suodattimesta käyettynä 60€. Mutta tuossa sinun setissäsi on jalusta ja lamppu, jotka ovat yleensä kalliimpia.
Minä hankin ne altaaseen erikseen ja uutena jolloin hintaa niille tuli 300€.

Eli riippuu mielestäni paljon siitä, millaiset ja missä kunnossa allas, jalusta ja lamppu on. Jos hyvässä, niin 160€ ei mielestäni ole huono hinta.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Sanoisin, että halvemmallakin saa. Ei toi nyt ihan ryöstöhinta ole, mutta pihinä ihmisenä kuitenkin etsisin halvemman. [;)]
Itse olen kaikki akvani käytettyinä ostanut ja hinta on vaihdellut yli €/l:lta alle €/l:n.
Sitähän yleensä puhutaan, että käytetyissä sellainen €uro per litra olisi hyvä suositus, mutta kuuluukos siihen sitten varusteet ja minkälaiset, sitä en tiedäkkään. Tapauskohtaista ilmeisesti.
Hintahaitari on jokatapauksessa aika laaja, toiset pyytävät vaikkapa 50litran altaasta 150€ ja toiset 100l:sta 50€. Tietysti riippuu varusteista, iästä, laadusta jne. tiedän kyllä.
Tietysti tässä on sekin mutta, että kun asuu pääkaupunkiseudulla, niin täällä on varmasti paljon enemmän tarjontaaa ja valinnanvaraa kuin jossain pohjoisempana. Tai ainakin siellä joutuu hakemaan sitten kamppeensa kauempaa.
I'm #1 so why try harder?
IceQueen
Member
Member

Pistittepä miettimään. :D

Pitää nyt oottaa, kunhan kuulen vähän, minkä ikäinen se on... Mä sitä mietein just, kun siinä on kuitenkin se jalusta, ja tosiaan ne lamput, että saattaa olla kuitenkin ihan sopuhinta.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Se kyllä on totta, että jalusta ja lamput on se tyyrein osa akvaariossa. No, tietysti ulkosuodattimetkin kalliita on, mutta kuitenkin. Se on siis hyvä, jos ne saa, ettei tarvitse ruveta hommailee kalliita uusia, tai etsiskelee jostain sopivan kokoisia vanhoja. Hankaloittaa kuitenkin paljon.
I'm #1 so why try harder?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Niin ja hintaan vaikuttaa sekin, kuinka kiire myymisellä on. Jollakin on aika aodotella ja pyytää sitten kohtalainen hintakin(vaikka 2/3 alkup. hinnasta) ja toiset myy äkkiä alta pois pilkkahinnalla.

JOs liikaa odottelee, voi olla että menee nenän edestä. Itse ostaisin tuolla hinnalla, jos hyväkuntoinen. Itse maksoin vanhemmasta 300-litrasesta lecaharkkojalustalla(+pari kasvia, muutama spotti ja hiekat) 250 kotiin asti kannettuna. OK hinta, kun samankokoisen pelkän altaan hinta olisi mennyt tuon yli reilusti. Joku toinen ei olisi ostanut koska oli vanha jne.
*laa la laa*
IceQueen
Member
Member

Tittis kirjoitti:Niin ja hintaan vaikuttaa sekin, kuinka kiire myymisellä on. Jollakin on aika aodotella ja pyytää sitten kohtalainen hintakin(vaikka 2/3 alkup. hinnasta) ja toiset myy äkkiä alta pois pilkkahinnalla.
Siitä en tiedä, miten kiire ton myymisellä on... Luulenpa, ettei hän kovin kiirettä pidä... Tais ennemminkin lähteä myymään tuota, kun sisko oli kertonut mun olevan kiinnostunut akvaarion hankinnasta.

Kuvia pyytelin just ja tosiaan kyselin sitä, miten vanha se on... kai siinä vähän luulis tinkimisen varaa olevan.

Kyllä tuo pelkkä allaskin tulis maksamaan jo aika paljon, samoin se jalusta... Ja ne lamput tietty.
froggie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggie »

Halpa tuo minun mielestäni on jos ei ole kovin vanha, eikä silikoneja tarvi heti alkaa uusimaan. Ja varsinkin kun jalusta ja valaisin tulee mukaan, ne ovat erikseen tosiaan aika kalliita. Tuohon hintaan kyllä ostaisin, kun yleensä käytetty allas maksaa sen euro per litra. Pelkkä tuon kokoinen akvaario uutena kun maksaa paljon enemmän, saati sitten valaisimen ja jalustan kanssa. Ja kun täällä AW:ssä yleensä sitten loput tarpeet löytää kohtuuhintaan muilta harrastajilta. :mrgreen:
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Maksa satku,se on ihan ok hinta! [;)]
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
IceQueen
Member
Member

Kiitos oikein paljon kommenteistanne!

Olen kyllä alkanut taipua tuon altaan ostoon... Pitää varmaan vielä kysäistä, onnistuisko osamaksu. [;)]

Sitten edessä onkin kauhee viidakko, josta pitäis valita suodatin ja muut tarpeelliset tekniset vermeet. [:I] *aiminäköpihalla*
ampi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ampi »

Ostin 160litraisen erkkeriakvan 180 eurolla. Mukana tuli akvan lisäksi jalusta ja kaikki tekniset vempaimet (suodatin, lämmitin, valo ja ruokamaatti).
Laseissa muutama olematon naarmu, muuten kuin uusi, myös silikoonit. Mielestäni tein hyvät kaupat.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Pitää muistaa, että jos ostaa uuden ulkoisen suodattimen on se n.150e lisää.
hyvä sääntö on 1e/litra jos on kaikki vermeet ja silikoonit kunnossa sekä olohuonekelpoinen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Mun mielipide on se, että osta kerralla kunnon akvaario, just sellainen kun haaveilit [;)] . Itsellä ollut useita akvaarioita (kaikki oli iha jees) ja rahaa mennyt kauheasti. Nyt vihdoin päätin ostaa sen mistä olen haaveillut jo muutaman vuoden eli meriakvaarion, todella upea, helppohoitoisempi kuin makeavesiallas, monipuolisempi eliöstö, mutta maksaa perustettaessa paljon enemmän kuin makeavesiakvaario. Kokonaisuutena on ollut karkea arvio 10e/litra, eli 200l=2000e. Ei muuten pitänyt paikkaansa mun kohdalla. Rakensin akvaarion ja tammijalustan itse, ostin laitteet nettimyymälöistä ym. ei tullut omasta mielestäni kalliiksi :P . Monet makeavesiharrastajat ovat lopulta siirtyneet merivesipuolelle, suosittelen. Lueskeleppa muutama viikko meri- ja murtoveden keskustelupalstoja täällä aqua-webissä, ehkä innostut. Kannattaa lukea myös vanhoja viestejä, niistä kun irtoaa paljon tietoa (ja innostusta :mrgreen: )
Pepsi Max, mustaa kultaa
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

Moi vain, ja onnea uuden altaan hankintaan!

Itse katselisin rauhassa vaihtoehtoja, täälläkin paljon loistopaketteja myynnissä.

Mitään uudenkarheutta altaassa ei tarvita, se uuden ihannointi on mielestäni turhaa hienostelua. Tietenkin jos on rahaa millä mällätä, niin voi ostaa miten kalliit systeemit vain!

Ihan kohtuuhintaiselta paketilta tuo vaikuttaa,mutta tingata aina kannattaa.

Ota myös selvää, miten kauan ollut tyhjillään, ettei tosiaan tarvi ennen käyttöönottoa vaihtaa silikoneja (ei mikään hullu homma tosin sekään, jos on vähän apua saatavilla:)
Advanced Member

Re: Mitä kannattaa maksaa?

Viesti Kirjoittaja karihe »

IceQueen kirjoitti:Kertokaas nyt kokenemmat ja viisaammat, mitä aloittelijan kannattais maksaa 180l akvaariosta metallikehyksin, mukana tulis ainoastaan jalusta ja lamput?

Iästä ei oo tietoa, mutta käytössä on kuitenkin ollut.

Hintapyyntö on 160€, mutta tuntuu aika kovalle...
Liian kallis saat lähes samaan hintaan uuden käväiseppä tässä linkissä.
Puutorin Akvaario
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Minä maksoin 170 litraisesta jalustan ja kakspiputkisen valaisemen kera 50€. Oli kieltämättä puoli ilmainen. Niin kuin kaikki muutkin ostamani akvaariot! Ovat kuitenkin hyväkuntoisia ja siistejä.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
IceQueen
Member
Member

santam kirjoitti: Ota myös selvää, miten kauan ollut tyhjillään, ettei tosiaan tarvi ennen käyttöönottoa vaihtaa silikoneja (ei mikään hullu homma tosin sekään, jos on vähän apua saatavilla:)
Eli siis tyhjillään oloaika vaikuttaa siihen, pitääkö silikoonit vaihtaa?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Varmaan jos akva on useamman vuodenkin varastossa tyhjillään. Muutaman viikon/kuukauden tyhjyys tuskin mitään vaikuttaa, jos akva on alunperinkin hyvässä kunnossa. Huonosilikoninen akva varmaankin hapertuu nopsastikin "ilmassa".
*laa la laa*
IceQueen
Member
Member

Tittis kirjoitti:Varmaan jos akva on useamman vuodenkin varastossa tyhjillään. Muutaman viikon/kuukauden tyhjyys tuskin mitään vaikuttaa, jos akva on alunperinkin hyvässä kunnossa. Huonosilikoninen akva varmaankin hapertuu nopsastikin "ilmassa".
Ok, kiitos tiedosta. Tää nykyinen omistaja sanoi kyllä vaihtaneensa silikoonit, mutten tiedä et koska...

Pitäis kyllä olla käyttökuntoinen tapaus...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Järkihinta tuo on. Silikonit kannattaa tarkistaa ettei tule ylläreitä, mutta muuten mielestäni erittäin kohtuuhintainen.
Uutena nuo vermeet (ilman loisteputkia) maksaisivat liki 350 euroa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Me saatiin halvalla 190 litranen tarvikkeineen, kasvit+kaloja muutama... maksoi vain 150€. Jalustan sai ottaa mukaan, mutta se oli huono.. tehtiin uus lekaharkoista!! Pidin tuota kyllä edullisena kauppana.

Paljon siihen on kyllä menny rahaa jälkeenpäin... uudet hiekat.. suodatin ja kaloja ja kasveja lisää.....
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Me myytiin oma akvaariomme 220eurolla. Mukaan tuli sisäsuodatin, jalusta, valaisin ja kansilasit. 250Litranen on kyseessä, melkein 10 vuotta vanha
IceQueen
Member
Member

Juu, minä päätin tuon pöntön ostaa.

Kiitos teille kaikille kommenteistanne!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”