Altaassa Tihen lääkitys kiekot kutee haittaako lääkitys?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Altaassa Tihen lääkitys kiekot kutee haittaako lääkitys?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tässä tuli sitten tehtyä emämunaus. [:I]
Eilen illalla ihmettelin kun kiekoille ei ruoka maistunut ja kaksi oleskeli tummana nurkassa ja muukin olivat varsin vaisuja. Olin juuri aiemmin lopettanut yhden pahnanpohjimmaisen jonka olin aiemmin viikolla siirtänyt toiseen altaaseen kun oli lopettanut syömisen. Siinä hätäpäissäni ajattelin että muutkin ovat varmaan sairastuneet ja iskin Tihen yleislääkkeen altaaseen. No aamulla tilanne sama yksi pari mököttää altaan nurkassa ja muutkin varsin vaisuja. No tänään oli kiire päivä kun oli tyttäreni lapsen ristiäiset ,niin en onneksi ehtinyt noita kiekkoja paljon murehtimaan. Nyt kun tultiin kotiin niin huomasin takalasissa kudun.
Tässä huono kuva.
Kuva

Voiko tuosta Tihen lääkkeestä olla haittaa tuolle kudulle?
No voi kyllä olla että tuo kutu menee parempiin suihin. :mrgreen:

Nyt kun tarkemmin muistelen niin Misuhan kertoi vastaavasta mökötyksestä kun oli siirtänyt kalat kutualtaaseen jossain viestiketjussa.
Ja nämä kiekot on Misulta hankittu, olisiko kyseessä sama pari?

Mitenkä muiden kiekot käyttäytyvät ennen kutua?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Altaassa Tihen lääkitys kiekot kutee haittaako lääkitys?

Viesti Kirjoittaja wantukka »

karihe kirjoitti:Mitenkä muiden kiekot käyttäytyvät ennen kutua?
Meillä kovasti putsaillaan kasvinlehtiä, lasia tai lämppäriä, mihin kutu sitten tehdään. Muita kaloja ajellaan pois. Tyttö kiekko esittelee itseään poitsulle jne...
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
karihe
Advanced Member
Advanced Member

No minulla altaassa ei ole kuin kaksi kutuparia ja yksi nuori blue diamond ja sekä 8 tikrua ja kaksi appelsiinimonnia. Ai niin on sillä yksi kardinaalitetra ja kirsikkababi en saanut niitä kiinni niin ajattelin sitten jättää sinne kun toi allas menee jokatapauksessa vaihtoon parin viikon sisällä. Itse en huomannut mitään lasinpuhdistusta tällä kertaa mököttivät vaan siellä nurkassa. Nyt vuoron perään vahtivat kutua mutta kun uros muiden luona niin ei käyttäydy mitenkään uhkaavasti. Tosin ei nuo muut edes yritä sinne kudun luo.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Altaassa Tihen lääkitys kiekot kutee haittaako lääkitys?

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

wantukka kirjoitti: Meillä kovasti putsaillaan kasvinlehtiä, lasia tai lämppäriä, mihin kutu sitten tehdään. Muita kaloja ajellaan pois. Tyttö kiekko esittelee itseään poitsulle jne...
Näin meilläkin :D

En tiedä mitään tuosta Tihen lääkkeestä, mutta minulla punatimanttiahvenet tekivät ison kudun kun altaassa oli pilkkutautilääkitys, ja poikasia kuoriutui varmaan tuhat. En eristänyt poikasia mitenkään ja noin 30 kasvoi aikuiseksi asti ihan normaalisti eli tuo lääke ei ainakaan vaikuttanut mitenkään kaloihin. Esti ehkä kutua homehtumasta :mrgreen:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

No vähän samoilla ajatuksilla olin itsekkin että tuskin siitä mitään haittaa pitäisi olla.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

Hei!
Ihmettelen noita kiekkojen kutuhömpötyksiä. Minulla on ollut kiekkoja noin 2,5 vuotta ja luulen, että ne ovat kuteneet jotain parikymmentä kertaa. En ole kuvitellutkaan puuttuvani asiaan mitenkään tai alkavani poikastehtailijaksi. Alkuaikana tilanne oli sellainen, että yksi kuti ja kaikki muut söi, nyt tilanne ehkä se että yksi kutee toinen ui yli ja muut syö heti perään.

Jos haluatte hyvän vinkin millä kiekot kutee niin se on seuraava.
Ensinnä vähintään 2 - 3 viikkoa huono hoitoa, pelkkää kuivaruokaa automaatista ja ei mitään vedenvaihtoja. (Näin minulle käy tosi usein). Sitten tehostettu hoito vedenvaihtoja 2 - 3 kappaletta useammin kuin kerran viikssa ja surviasia tai muuta hyvää ainakin kerran päivässä. Nuo vedenvaihdot teen laskana miehenä mahdollisimman perusteellisesti eli jätän niin vähän, että kiekot joutuu uimaan vain vähän kallellaan. Se tarkoittaa, että ainakin 2/3 lähtee kerrallaan ulos 60 cm akvaariosta. Eli huonon hoidon jälkeen muutama kerta 2/3 osaa pois ja hyvää ruokaa päälle. Sanonpa, että jos tekee tuon noin 1 kk rundin huono hoito -tehostettu hoito niin jo on kumma, jos ei kiekot kude.

Kalajaakko
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo en minäkään poikastehtailijaksi aio alkaa mutta lähes kaikkia muita kaloja saanut altaissani lisääntymään ja kasvamaan niin kiva olisi noita kiekkojakin muutama saada kasvatettua, varsinkin kun olohuoneeseen tulossa uusi 530L niin olisi niille tilaakin.

Tunnistan tuossa kuvaelmassasi nuo vedenvaihdot, vaihdoin vettä kuluvalla viikolla keskiviikkona 50% ja eilen lauantaina 50% syynä lääkejäämien poisto altaasta ja surviaistakin on syötetty lähes joka päivä.

Tuon laiskuudesta jätetty pidennetty veden vaihtokin on joskus kuulunut tapoihini ja lähes joka vedenvaihdon jälkeen kirsikkabarbit ja kardinaalikalat kuteneet. Eli varmaan vastaa luonossa sadekauden alkua jolloin tulee raikasta vettä ja tuoretta muonaa.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Tuntuu, että tässä 6 kalan parvessa on useampi ns. kutupari. En ole opetellut tunnistamaan kaloja toisistaan. Kesän huonon hoidon jäljiltä niitä on enää 5, mutta ainakin jäljelläolevat ovat samankokoisia, joten pitäisi opetella muistaman heidän viirunsa. Kutua on silti tapahtunut kesän jälkeen ainakin 2 kertaa, ehkä 3. Itse asiassa olen hieman tuskastunut tuohon jatkuvaan kutemiseen. Onko muilla sama tilanne? Se kuollut kala oli ei pienin mutta säikyin. Koko parvi on rauhoittunut kun siellä ei yksi säikähdä esim. kun vaikka kissa hyppää aina päältä aavoimen akvaarion päälle juomaan vettä. Aikaisemminkin ne oli aika kesyjä, mutta joku hätäinen liike sai aikaan kolinaa akvaariossa.
Kalajaakko
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

karihe kirjoitti:niin kiva olisi noita kiekkojakin muutama saada kasvatettua, varsinkin kun olohuoneeseen tulossa uusi 530L niin olisi niille tilaakin.muonaa.
Varmaan mielenkiintoista, mutta onko mahdollista, jos olet ihan normaalissa päivätyössä. Eikö ne vaadi alussa aikamoista lastenvahtihommaa.

No ehkä minäkin eläkkeellä, johon ei ole enää monta kymmentä vuotta.

Kalajaakko
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Kalajaakko kirjoitti:Minulla on ollut kiekkoja noin 2,5 vuotta ja luulen, että ne ovat kuteneet jotain parikymmentä kertaa.Kalajaakko
No joo en ole pitkiin aikoihin käynyt täällä ja siksi jutut on hakusessa.
Tämä pääkaupunkiseudun vesi on älyttömän emäksistä. Minulla on PH:n säätö automaatilla ja takana om 7 kg pullo. Kun vaihdan 330 l akvaariosta 200 litraa, säädin antaa jotain 3 - 5 tuntia katkotta hiilidioksidia 2 - 3 kuplaa sekunnissa kunnes se saa PH:n laskemaan pitämälleni tasolle 6.4 - 6.5. Eli pelkkä vedenvaihto aiheuttaa tällaisen hiilidioksidivajeen tai kalkkiylimäärän. Tämäkin voi olla kutemiselle tärkeä juttu. Toinen juttu on tämä valo, minulla on 150W monimetallivalo. Viikottain lähtee akvaariosta pois kukkurallinen laitanen kasvillisuutta.

Kun on seuraavat jutut
- ph 6,5 tai hitusen ali (sopii pääkaupunkiseuden veden pehmeyteen)
- kunnon valo
- välissä huono ruokinta & vedenvaihto ja välissä hyvä
- lämpötila 29
niin varmasti kutee ja useasti.

Kalajaakko
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo päivätöissä ollen. Periaatteessa emot hoitavat poikasia ensiviikot.
Poikaset syövät emokalojen pinnalta siihen erittyvää limaa. Joskus käy niin että uros haluaa uuden kudun ja joudutaan poistamaan altaasta. Siinä vaiheessa kun poikaset uivat hyvin niin ruokinta artemian toukilla.

Joo kyllä se työlästä on mutta ei nyt sentään kokopäivästä. Muutaman lehtikala poikueen aikoinaan kasvattanut myyntikuntoiseksi. On kuulema nykyään saatavana myös tuolle artemialle automaatti en kyllä itse siihen tutustunut.

Meillä täällä Klaukkalassa vesi on todella kovaa, kraanasta tullessaan KH testi antaa arvon 7 ja altaassakaan ei juuri alle 5 laske. Jos täällä pudottaa suoraan co2:sella ph 6,5 niin hiilidioksiidia on siinä vaiheessa vedessä 40-50mg joka on jo rajusti yli sallitun.

Käytössäni on Zacplus kontrolleri joka pitää tuon Ph sille säädetylle tasolla.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

karihe kirjoitti: Käytössäni on Zacplus kontrolleri joka pitää tuon Ph sille säädetylle tasolla.
Tyhmänä kysyn mutta mikä laite toi on ja mistä niitä saa ja paljonko maksaa?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Liinanen kirjoitti:
karihe kirjoitti: Käytössäni on Zacplus kontrolleri joka pitää tuon Ph sille säädetylle tasolla.
Koodi

ZZ125 Kontrolleri eli säätölaite ja anturi 134,99
CO14 Paineenalennin+neulaventtiili 51,49
CO16 Mangnettiventtiili 39,99
Lisäksi tarvitaan levitin minulla nykypaketissa JBL kolmella jatkopalla. On suht hyvä kun ulostuloon viellä lisää letkunpätkän ja ilmastuskiven niin silloin toimii aika pienellä määrällä.

J63470 JBL CO2 Vario 20.75
J63480 JBL CO2 Vario jatkopala 8,95 / kpl

Tästä linkistä pääsee tarkistamaan .http://www.zajac.de/
ei muuta kuin koodi hakupaikkaan niin sieltä löytyy.

Ai niin rahdin osuus on ollut 15,34 ja paketissa on ollut 2 laiteistoa
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

karihe kirjoitti:
Liinanen kirjoitti:
Koodi

ZZ125 Kontrolleri eli säätölaite ja anturi 134,99
CO14 Paineenalennin+neulaventtiili 51,49
CO16 Mangnettiventtiili 39,99
Lisäksi tarvitaan levitin minulla nykypaketissa JBL kolmella jatkopalla. On suht hyvä kun ulostuloon viellä lisää letkunpätkän ja ilmastuskiven niin silloin toimii aika pienellä määrällä.

J63470 JBL CO2 Vario 20.75
J63480 JBL CO2 Vario jatkopala 8,95 / kpl

Tästä linkistä pääsee tarkistamaan .http://www.zajac.de/
ei muuta kuin koodi hakupaikkaan niin sieltä löytyy.

Ai niin rahdin osuus on ollut 15,34 ja paketissa on ollut 2 laiteistoa
Mites säiliö, mistä hommaa hiilarin?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mites säiliö, mistä hommaa hiilarin?
Esim. täältä [;)] .
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Ostin Helsingin Vallilasta Sammutinhuolosta tekivät minulle 2kg co2 pullon hintaan 60€ (on 50cm korkea mahtuu kaapistoon jokin vanha pullo mutta juuri leimattu eli voimassa 10v.) kertoivat täytön maksavan 12€.
Teetin kaksi pulloa mutta taidan teettää viellä pari lisää että saan joka altaaseen.

Ps kiekot hoivaa kutua hienosti pari munaa homehtunut muut ok altaassa tosi rauhalista muut ei mene häiritsemään ei edes tikrut.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

karihe kirjoitti: altaaseen.
Ps kiekot hoivaa kutua hienosti pari munaa homehtunut muut ok altaassa tosi rauhalista muut ei mene häiritsemään ei edes tikrut.
Ainoa joka tuossa lääkeohjeessani huolestuttaa on siinä oleva malakiittivihreäoksalaatti, joka on voimakas karsinogeeni http://fi.wikipedia.org/wiki/Karsinogeeni tuottaa mm mutaatioita.

Mutta ko lääkkeessä on sitä niin vähän että itse epäilen ettei sillä ole merkitystä. Olen joskus monnisilla (corydoras) käyttänyt mätihomeen estossa pelkkää malakiittivihreäoksalaattia, ilman ongelmia tai mutaatioita. Eli voi olla kudun aikana hyötyäkin lääkkeestä, nimenomaan mätimunien homeenestossa.
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mr Heckel »

Kalajaakko kirjoitti: Tämä pääkaupunkiseudun vesi on älyttömän emäksistä.
Kalajaakko
Helsingin vesijohtovesi on pehmeätä eikä emäksistä. Sen kertoo elektrolyyttipitoisuus (sähkönjohtokykymittari 150 mikroSiemensiä/cm) n. 4 astetta dH saksalaisella asteikolla. Olen mittaillut Helsingin vesijohtovettä vuodesta 1982 ja kasvattanut kiekkoja tässä vedessä. Espoosta en tiedä.
Markku Savolainen
Harrastuksen kohteena: Luonnon kiekot vuodesta 1982 ja Altumit 1997 alkaen.
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Helsingin vesijohtovesi on pehmeätä eikä emäksistä.

Tarkotat kai että on pehmeää ja emäksistä. Ymmärtääkseni pH:ta nostetaan tarkoituksella, että putkistot kestäisi paremmin. Kun pH on 8...
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mr Heckel »

veksi kirjoitti:Helsingin vesijohtovesi on pehmeätä eikä emäksistä.

Tarkotat kai että on pehmeää ja emäksistä. Ymmärtääkseni pH:ta nostetaan tarkoituksella, että putkistot kestäisi paremmin. Kun pH on 8...
Veksi olet oikeassa. :P Tuli lukihäiriö ja emäksisyys muuttui kovuudeksi. [:I]
Markku Savolainen
Harrastuksen kohteena: Luonnon kiekot vuodesta 1982 ja Altumit 1997 alkaen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”