Oskareista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

KuPLa_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Oskareista

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Olen nyt ainakin puolisen vuotta haaveillut oskareista. Omasta mielestäni todella upeita ja kauniita kaloja. Tietoakin olen etsinyt ja oskareista paljon lukenut.. mutta kysynpä kuitenkin teidän näkemystä asiasta. :D

Riittäisikö 500L allas kahdelle oskarille? Jossain netti sivulla luki etta 300L riittää, mutta omasta mielestäni on turhan nafti.. :roll:
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Olen taas tylsä ja heitän linkin kehiin :D .
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

minulla oli 4kpl oskareita 750litrasessa.
Seurana oli muutama timattitonkija ja pleko.

Täytyy myöntää, että olivat parhaita kaloja mitä on koskaan altaissani ollut, mutta muton vuoksi jouduin luopumaan siitä isosta altaasta. Sitä lähemmäs ei kalat voi enään lemmikkejä tulla kuin mitä oskarit ovat.

500l riittää kahdelle mainiosti ja tuo 300 on minutakin aivan liian pieni. Monet eivät pidä yhtään kasveja oskari-altaassa, mutta minulla ne eivät repineet niitä ollenkaan (paitsi yhden miekkalehden joka taisi olla väärässä paikassa :roll: ).
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Oskarit ovat aivan ihania, onnittelen hyvästä kalavalinnasta. Riittää 500 l vallan mainiosti ja kasvejakin voit laittaa. Meillä kasvaa ainakin vallisneriaa ja karkeaviuhkalehteä eivätkä revi ja raatele niitä milllään lailla. :D
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

hyvä hyvä :D Omasta mielestäni todella upeita kaloja. Äitini mielestä ovat ihan kauheita :mrgreen: Kuopion akvaarioliikkeestä olen oskareita ajetellut hommata. Viimeksi kun kävin siellä oli oskareita 2 isoa muiden isojen kirjoahventen kanssa 300 litraisessa ja sit siellä oli myös pieniä oskareita. Semmosia 15cm pitkiä :) Kannattaisiko sitten ottaa 2 nuorta yksilöä vai 2 valmiiksi isoa kaverusta? :?

Mites tuo oskareiden altaan pohja? Hiekkaa saisivat ainakin kunnolla kaivaa.. :D

Altaaseen olen ajatellut laittaa jonkun kivan kannon ja kasvejakin meinasin kokeilla :mrgreen:

Olisiko jollain kuvia oskareistaan ja niiden altaasta?? :D
+2 kissaa
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Suosittelen ottamaan oskarit nuorina, onhan niiden kasvua jo mielenkiintoista seurata. Ilman muuta kiviä, kasveja ja kantoja, ei oskariakvaarion tarvitse olla mikään askeettinen ilmestys! Meillä on nyt kolme reilun 20 sentin mittaista oskaria eikä niistä yksikään ole kaivellut pohjaa millään lailla kertaakaan. Isompiakin oskuja on ollut mutta kaivelua en ole havainnut. Helmikirjoahven on meillä ainoa kaivaja ja sekin tapahtuu vain omalla reviirillä. Toki jokanen oskari on oma persoonansa mutta monen vuoden oskariharrastuksen perusteella voin kyllä sanoa että oskarien kaiveluvimmaa ja kasvien repimisintoa on kyllä liioiteltu. Yhden kerran ilmeisesti yksi kasvipuska oli paikassa joka ei oskua miellyttänyt. Pari viikkoa käytiin tahtojen taistelua kun hyväkäs lasin läpi minua tuijottaen aina SIISTISTI nyppäisi kasvituppaan irti ja ihan kuin olisi nauranut päälle! :mrgreen: No, siirsin tuppaan sitten suosiolla parinkymmenen sentin päähän ja siinä se on saanut olla rauhassa.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Minun mielestäni 500L ei riitä kahdelle oskarille. Taino mahtuvathan ne sinne, mutta mielummin varmaan 35 senttisinä uiskentelisivat vaikkapa 700 litrassa. Itse katselin rakkaita oskujani hitusen vajaassa 500 litraisessa, toinen oli n. 33cm ja toinen 15cm. Tilaa oli aivan liian vähän minun silmääni, vaikka tulivatkin toimeen hyvin... :) Myin kultaiset otukseni muualle, parempiin tiloihin. Sellainen 200 x 60 x 60 akva olisi jo ihan jees.
Fishy fella.
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

Noh kyllä ainakin enimmistön mielestä tuo riittää.. :)
Omaan huoneeseeni ei todellakaan enää isompaa allasta mahdu kun on jo tuo 80l huniksilla. Ja olohuoneeseen äiti ei niitä antaisi laittaa. Eikä se muutenkaan mahtuisi, kun sielläkin on jo 317l lehtikalojen allas [;)]

Mitenkäs on mahtuuko tuonne pohjalle vielä esim. isopurjepleko tai joku muu pohja kala?? :?
+2 kissaa
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä voit ottaa isopurjeplekon tai jotain muita plekoja ihan huoletta, eivät ne oskarit kaikkea liikkuvaa syö! Meillä on iahn menestyksellä vuosien saatossa oskujen kanssa samoissa altaissa menestyneet täysikasvuiset leväbarbit, monniset, helmikirjoahvenet, juovaokamonnit, partamonnit, pieni puropleko, verkkonuoliainen, rengasripsimonni, levänuoliainen, tulisuut, selkäuimarimonnit ja jopa pieni, yksinäinen tiikeribarbi, joka pelastettiin kuoleman kielistä meille eräästä julkisen tilan altaasta. Loikkii muuten nytkin parhaillaan täysin pelottomasti kahden oskun välissä vailla syödyksi tulemisen pelkoa. Jotain muitakin kaloja on saattanut olla, tässä oli nyt heti mieleen tulevat.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse huomasin, että jos oskarit ovat muiden altaan asukkien kanssa jo poikasena niin ne "pitävät" niitä "kavereina" eivätkä edes yritä syödä niitä.

Ainut mitä oskarit vetivät suuhunsa oli siniravut.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Tällä hetkellä täytyy sanoa että en alle 2metriseen altaaseen oskareita laittaisi, kasvavat kuitenkin aika kookkaiksi - muutaman tuollaisen ~30-35cm kokoisen oskarin olen nähnyt 2metrisessä altaassa jossa jo näyttivät hieman sopusuhtaisemmilata kuin 1,5m pitkässä.

Hienoja kaloja tosin ovat...
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

No kyllä minä nyt en kuitenkaan tällä ketjun aloittajalle suosittele heti 700-litraista allasta kahden pienen oskarin pitoon. Oskari on normaaliruokinnalla 1½ vuoden ikäisenä 15 - 20 sentin mittainen eli todella pitkään mahtuu asumaan siinä 500-litraisessa. Mikä ihmeen into kaikilla niillä jotka eivät omista oskareita vaan ovat joskus nähneet niitä, on yrittää latistaa jonkun into hankkia niitä? Esim. tällä hetkellä meidän 400-litran altaassa on suorastaan hulppeat olot kahdelle parinkymmenen sentin oskulle. Ja allas on 160 cm pitkä ja kysyjällä luultavasti vieläkin pidempi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

cichlid kirjoitti:No kyllä minä nyt en kuitenkaan tällä ketjun aloittajalle suosittele heti 700-litraista allasta kahden pienen oskarin pitoon. Oskari on normaaliruokinnalla 1½ vuoden ikäisenä 15 - 20 sentin mittainen eli todella pitkään mahtuu asumaan siinä 500-litraisessa.
Itse en ainakaan jaksaisi alkaa päivittämään allasta edes parin vuoden välein ;). Kerralla vaan se iso, kerran se vaan kirpasee.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Onhan Osku iso kala, mutta kyllä minusta pariskunta mahtuu 500-litraiseen plekon kera, kunhan sinne ei tunge sen enempää kaloja. Itse kyllä laittaisin ne suurempaan, mutta en mene tuomitsemaan 500 -litraista.

Suodatuksen pitää muuten oskujen kanssa leikkiessä olla kunnollinen! Itselläni oli kaksi oskua 540-litraisessa (!) ja siinä oli kaksi isoa ulkosuodatinta ja sisäsuodatin. Vähempää en suosittele. Ja viikottaiset vedenvaihdot ovat sitten pakollisia, sen verran reippaita kakkamoottoreita ovat ;)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
mamaxxx
Starting Member
Starting Member

saumakirjoparin seuraksi?

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

Onko kellään tietoa/kokemusta, käviskö 2 oskua saumakirjoahven pariskunnan kanssa? Allas on 200x60x60, suodattimena eheimin 2260 ja magi-sisäsuodatin (1200l/h?) :roll:
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Mamaxxx:lle: Saumakirjoahvenista minulla ei ole kokemusta. Tietääkseni jäävät kuitenkin melko lailla pienemmiksi kuin oskut. Nuorina "taloon" otetut oskut sopeutuvat elämään ihan minkä tahansa kalan kanssa (todella usean oskarin ja usean vuoden kokemuksella sanottu 8-) ). Minkä kokoisia saumasi ovat? Jos ne ovat huomattavan suuria niin yleensä myynti-ikäiset oskunpoikaset ovat melko surkeita rääpäleitä ja joutuvat helposti isompien kalojen vainon kohteeksi. Helmikirjoahven on tunnetusti pahapäinen ja meillä helmipariskunta kyllä elelee todella sopuisasti oskujen kanssa ja tulevat kohtapuoliin yhdessä muuttamaan taas kerran suurempaan altaaseen. Kokonsa puolesta sinun altaasi kyllä noille kaloille riittää. Oskuja en voi kuin suositella, ovat vieneet ainakin minun sydämeni :P .
RiinaP
Starting Member
Starting Member

Lisää Osku-asiaa

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Miten sitten nuoresta oskarista erotetaan sukupuolet? Jos haluaa vaikkapa kutuparin, onko se tuuripeliä?
Riina P
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Ihan tuuripeliä on oskareiden sukupuolet. Oskareilta puuttuu ehkä se kaikkein paras ulkoinen ero kirjoahventen sukupuolten välillä eli urososkarilla ei ole edes pidentynyttä selkäevää. En itsekään tiedä 25-senttisten oskareideni sukupuolia. Eivät tappele mutta ei ole kutuvirettäkään. (Eikä kyllä ole se kutuvire oikein väliksikään [;)] ).
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Noh oskareiden sukupuolen pystyy tunnistamaan (niin kuin kaikkien ahventen?) katsomalla niiden sukukalleuksia?

jos haluaa löytää tietoja niin hakusanalla "venting" noilla kansainvälisillä foorumeilla löytää aika hyvin.

Tuossa linkkejä : http://www.cichlidmadness.com/forums/in ... topic=5000
http://experts.about.com/q/Freshwater-A ... scar-7.htm
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Saanko kainosti tiedustella, mitä eroja sinä oskareiden sukukalleuksissa huomaat kutuajan ulkopuolella?
Santte
Member
Member

Yleisin ero mitä huomaa kutuajan on putken malli... naarailla on pyöreämpi ja isompi taaskun uroksilla pienempi ja terävämpi. Itselläni on ollut oskari kutupari ja voin sanoa , että helppoa se ei ole , mutta kyllä sen tarkka silmäinen näkee.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Miten sitten nuoresta oskarista erotetaan sukupuolet? Jos haluaa vaikkapa kutuparin, onko se tuuripeliä?
RiinaP siis esitti tällaisen kysymyksen.
Kysehän oli nimenomaan sukupuolieroista kutuajan ulkopuolella. Jos sinulla on parvi 1-2 vuoden ikäisiä oskareita niin et takuulla voi sukukalleuksia katselemalla sukupuolia erottaa. Kutuaikanahan nyt kyllä sukupuolet voi erottaa kuka vaan.
Santte
Member
Member

Sori tuli virhe tonne tarkoitin , että pystyy tunnistamaan kutuajan ulkopuolellakin kun katsoo sinne päin hieman tarkemmin... naaraalla putki on leveämpi ja koiraalla terävempi... mene katsomaan jos et usko.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos ensin katsoo ja vaikka ottaa lähikuvan oskareiden )ja miksei muidenkin kirjoahventen) genitaalipapilloista sukuajan ulkopuolella, niin kyllä se eron oppii tunnistamaan.

Varma pariskunta on hyvä alku, koska niistä tietää kumpi on kumpi. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Anna-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Anna- »

En ehtinyt vielä kahlata koko keskustelua läpi, sattui vaan tuo otsikko silmään niin piti tulla pikaisesti vilkaisemaan. 300 litrainen on mielestäni vähän pieni, mutta omat oskuni siinä kutivat (eli ymmärtäisin heidän viihtyvän).
Ja siitä puheen ollen taidat olla Kuopiosta kun suunnittelit hankkivasi kalat täältä päin. Älä suotta osta, voin antaa sinulle muutaman(asun itse Kuopiossa). Poikaset ovat todella vilkkaita 3-5 cm pituisia ja haluaisin niille hyvät kodit. :)
Emot myös hyvin kauniita eli odottaisin näistä tulevan kelpo yksilöitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”