Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Haluaisin kuulla kokemuksia em. yhdistelmästä. Molemmat lajit kiinnostavat, etusijalla korut. Akvaario on 63 litraa, kasveja ei ole mitenkään ylettömästi mutta kyllä niistä ihan puskia muodostuu (ja saavat vielä useamman viikon kasvaa ennen kaloja). Varmasti riippuu paljon yksilöistä ja niiden egoista, mutta onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Muuta kalastoa ei siis olisi.
jimikkon
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 19:21, 22.11.2004
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Mulla väliaikaisesti 6 korurihmaa ja taistokoiras samassa 60 litrasessa tankissa. Mitään ongelmia ei tuolla yhdistelmällä oo ollu. Nätisti tulevat kaikki syömään samassa läjässä.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Uskaltaisikohan ottaa siis taiston kun kauniin löytäisi? Ensin siis ottaisin korut (ehkä nelisen kappaletta) ja sen jälkeen taistoherran. Pohjalle ehkä jotain kääpiömonnisia, mahdollisesti. Siis sitten kun olen kypsyttänyt suodattimen. Muita kokemuksia?
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Kokemus1: Taisto (naaras) + 2 korua (u+n) n. 55l, ei ongelmia.
Kokemus2 (väliaikaisesti): Taistot (u+n - leppeä pari) + nuo em. 2 korua ja sama akva - ei ongelmia.
Kokemus 3: em. kalat isommassa altaassa (tätä nykyä ~100l): ei ongelmia.

Kannattaa kokeilla, mutta kannattaa olla toisille hätävaramajoitusta, jollei yhteiselo onnistu. Vaikka joku pikkupurkki (ei nyt siis pakasterasiaa, en tarkoita) ja uusi koti/palautus kauppaan.
Aika paljon on kalojen luonnosta kiinni, miten onnistuu. Ihanan omapäisiä noi kalaset. Kuka tässä enää lapsia haluaakaan?! :mrgreen:
I'm #1 so why try harder?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Hetkellistä hätämajoitusta varten on 18-litran pikkuterra, johon voi ihan hetkeksi taistonkin varmaan sijoittaa. Ja eiköhän kauppakin ota takaisin jos liian rajuksi meno yltyy... Katsotaan.

Muoks.
Valitettavasti korurihmakalalla on taipumusta evännyppimiseen joten esimerkiksi taistelukalan kanssa sitä ei kannata yhdistää vaikka niiden vaatimukset ovatkin samanlaiset kaikin puolin.
Rääkyn akvaariosivuilta. :| Kannattaako silti yrittää?
jimikkon
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 19:21, 22.11.2004
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

En oo omilla kalasillani tuota nyppimistä havainnu.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Meillä korurihmakalat nyppivät, näykkivät ja ajavat takaa lähes kaikkia muita :D Mukaan lukien sukaravut, pienet rasborat ja toiset korurihmat. Timantit ovat huomattavasti rauhallisempia.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

-Tassu- kirjoitti:Meillä korurihmakalat nyppivät, näykkivät ja ajavat takaa lähes kaikkia muita :D Mukaan lukien sukaravut, pienet rasborat ja toiset korurihmat. Timantit ovat huomattavasti rauhallisempia.
No, täytynee katsoa millaisia ykslöitä sattuu koruissa tulemaan. En tietenkään laita ylivilkkaiden korujen kanssa samaan akvaarioon taistoa. :mrgreen: Varmuuden vuoksi tietenkin lyhyteväinen voisi olla turvallinen ratkaisu, jos otan molemmat lajit. No, korut hankin joka tapauksessa ensimmäisinä.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Voiko korurihmojen kanssa yhdistää purppurataistelukaloja (B. imbellis)?

Vaikuttavat lukeman perusteella saman kaltaisilta, B. imbelliksen pitäisi olla kiltimpi ja arempi kuin normi taisto. Kodiksi siin 120L 100cm allas.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Korurihmakala & taistelukala

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minuakin kiinnostaisi tietää lisää tämän yhdistelmän sopivuudesta keskenään, ja miten tähän soppaan menisi vielä hehkurasboraparvi?
Kokemuksia?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Täällä sujuu hyvin yhteiselo taistopojallamme Mushull, 14 korurihmalla ja isolla kokoonpanolla sukarapuja.
Hehkuja en viitsinyt samaan altaaseen laittaa vielä, koska niitä ei ole kuin neljätoista ja ne todennäköisesti vain "hukkuisivat" tuonne 140litraiseen kasviviidakkoon alta aikayksikön. Lisäksi nyt katseltuani noita hehkuja tuolla 54litraisessa muutaman viikon, on alkanut mietityttämään kuinka pian noista sinteistä mahtaisi tulla Mushulle maittava ateria... Toisaaltaan eipä tuo sukarapuihinkaan koske... :)
KaisaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 18:05, 12.12.2006

Viesti Kirjoittaja KaisaT »

Täällä korut härnäävät taistoa minkä ehtivät ja vikkelinä kaloina pääsevät ongelmitta taistoherran raivareita karkuun. Ruokailessa yhteiselo sujuu ongelmitta, mutta muulloin leikitään kissaa ja hiirtä. Katsotaan miten tilanne kehittyy, jos alkaa käydä liian stressaavaksi, pitää tehdä jotain.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Niin, ja sitä mietin, että mahtavatko pikkuruiset hehkurasborat joutua taistoherran ruokalistalle? 8O
Mariel77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 16:25, 29.05.2006
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Mariel77 »

Meillä ainakin todella sekopäinen keltarihmakala tappoi nuoren kasvamassa olevan taisto-herran. Ja tämän taiston vain piti olla väliaikaisesti samassa akvaariossa. En tiedä mitä siellä oli tapahtunut, mutta yksi kaunis päivä taistolta oli syötä kaikki kaikki hunnut ja sivueväkin nysäksi. Ja ihan tasan tarkkaan tuo rihma on syylliinen, se on viime päivinä käyttäytynyt todella agressiivisesti...jopa muita kaloja kohtaan. Ja tämä taistokin oli vähän sellasta uhittelevaa sorttia. Mitäköhän minun pitäs sen kanssa tehdä, siis rihman? Pitäisiköhän se siirtää kokonaan toiseen vai antaa jatkaa typerää ajojahtiaan? Toki se on jo vähän rauhoittunut, mutta silti. Rihmoja on siis kuusi kipaletta ja näin aloittelijana rihmojen suhteen en ole varma montako koirasta ja montako naarasta siellä on. En siis ostanut eläinliikkeestä noita ja muistelisin että olisi kolme ja kolme eli sekö tekee tuosta yhdestä sekopään?

:? :?
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Wyrda kirjoitti: Varmuuden vuoksi tietenkin lyhyteväinen voisi olla turvallinen ratkaisu, jos otan molemmat lajit.
Entäs akka? Niitäkin on olemassa vallan upean värisiä. [;)]
marinum kirjoitti:Niin, ja sitä mietin, että mahtavatko pikkuruiset hehkurasborat joutua taistoherran ruokalistalle? 8O
Mä mietiskelin kääpiörasboroita ja tulin siihen tulokseen, että ne saattavat kirkkaanvärisinä olla liian houkuttelevia tuolle omalle taistoukkelille, se kun on aikamoinen hörhistelijä. :roll: Päädyin sitten ottamaan kääpiömonnisia, niiden kanssa tuo tulee loistavasti toimeen.
Mantariini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 08:33, 03.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rauma

Re: Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Mantariini »

Minulla asuu 54-litraisessa taistoherra yksinään. Haluaisin ottaa sinne ehkä pari jotain mielenkiintoista kalaa vielä, en halua parvea kuitenkaan. Olen miettinyt esim. punataistelijoita (naaraita?) Mahtaisivatkohan tulla toimeen keskenään ja sopia samoihin vesiin? Aika huononlaisesti olen löytänyt tietoa näistä ko. kaloista mutta olen ymmärtänyt, että ovat melko arkoja? Saa ehdottaa muitakin mielenkiintoisia kaloja, mutta tosiaan parvea en tahdo, enkä pohjakaloja.
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Mantariini kirjoitti:Minulla asuu 54-litraisessa taistoherra yksinään. Haluaisin ottaa sinne ehkä pari jotain mielenkiintoista kalaa vielä, en halua parvea kuitenkaan. Olen miettinyt esim. punataistelijoita (naaraita?) Mahtaisivatkohan tulla toimeen keskenään ja sopia samoihin vesiin? Aika huononlaisesti olen löytänyt tietoa näistä ko. kaloista mutta olen ymmärtänyt, että ovat melko arkoja? Saa ehdottaa muitakin mielenkiintoisia kaloja, mutta tosiaan parvea en tahdo, enkä pohjakaloja.

Ethän ota noin pieneen altaaseen yhtäkään labyrinttikalaa lisää. Sinun on tyydyttävä pieneen parveen pieneksi jääviä parvikaloja tai hankittava reippaasti isompi allas. En voi käsittää tuota "koska minä haluan"-politiikkaa edes kalahankinnoissa. Taistelukala voi kokea itsensä kokoiseksi kasvavan punataistelijan kilpailijakseen. Ne vähät välittävät kimpaantuessaan puolin ja toisin eri sukupuolista saati eri suvusta, vaan repivät toisensa pitsiksi. Mielestäni ei pitäisi hankkia kalaa josta ei löydä/viitsi etsiä tarpeeksi tietoa osaakseen pitää sitä mallikkaasti mallikkaissa oloissa.
Mantariini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 08:33, 03.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rauma

Re: Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Mantariini »

tamiso kirjoitti:
Mantariini kirjoitti:Minulla asuu 54-litraisessa taistoherra yksinään. Haluaisin ottaa sinne ehkä pari jotain mielenkiintoista kalaa vielä, en halua parvea kuitenkaan. Olen miettinyt esim. punataistelijoita (naaraita?) Mahtaisivatkohan tulla toimeen keskenään ja sopia samoihin vesiin? Aika huononlaisesti olen löytänyt tietoa näistä ko. kaloista mutta olen ymmärtänyt, että ovat melko arkoja? Saa ehdottaa muitakin mielenkiintoisia kaloja, mutta tosiaan parvea en tahdo, enkä pohjakaloja.

Ethän ota noin pieneen altaaseen yhtäkään labyrinttikalaa lisää. Sinun on tyydyttävä pieneen parveen pieneksi jääviä parvikaloja tai hankittava reippaasti isompi allas. En voi käsittää tuota "koska minä haluan"-politiikkaa edes kalahankinnoissa. Taistelukala voi kokea itsensä kokoiseksi kasvavan punataistelijan kilpailijakseen. Ne vähät välittävät kimpaantuessaan puolin ja toisin eri sukupuolista saati eri suvusta, vaan repivät toisensa pitsiksi. Mielestäni ei pitäisi hankkia kalaa josta ei löydä/viitsi etsiä tarpeeksi tietoa osaakseen pitää sitä mallikkaasti mallikkaissa oloissa.
Tässähän on nimenomaan tarkoitus etsiä tietoa. Punataistelijasta sitä ei juuri löydy, joten tulin miettineeksi, josko jollain foorumilaisella olisi parempaa tietoa. Osoita toki tekstistäni kohta, jossa lukee, että en ole valmis hankkimaan tietoa/aion tunkea akvaarioon sopimattomia kaloja jokatapauksessa? [}:)] Kommenttisi on asiaton, ja sait aiheutettua minulle pahan mielen.

Kiinnostuin myös hehkurasboroista, mutta tämä idea karahti kiville nähtyäni kuinka pieniä ne ovat oikeasti. Juuri sopivia suupaloja taistoukolle..
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korut ja taisto samaan akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Mantariini kirjoitti:Tässähän on nimenomaan tarkoitus etsiä tietoa. Punataistelijasta sitä ei juuri löydy, joten tulin miettineeksi, josko jollain foorumilaisella olisi parempaa tietoa. Osoita toki tekstistäni kohta, jossa lukee, että en ole valmis hankkimaan tietoa/aion tunkea akvaarioon sopimattomia kaloja jokatapauksessa? [}:)] Kommenttisi on asiaton, ja sait aiheutettua minulle pahan mielen.
Tietenkin tällä foorumilla on tarkoitus etsiä ja jakaa tietoa ja taitoa kaikille sitä tarvitseville tasapuolisesti. Minulle vain "särähti korvaan" aika pahastikin tuo, että jollain "erikoisharrastajalla" (tarkoitan ed.mainitulla harrastajaa joka harrastaa vesiarvoiltaan ja herkkyydeltään vaativampia lajeja) tulee edes mieleen yhdistää kaksi eri lajista Betta-suvun taistelijaa samaan, hyvin pieneen akvaarioon.

Kun nyt kuitenkin pahoitit mielesi, pyydän anteeksi, sillä minun ei ollut tarkoitus loukata. Suorasukaisella ihmisellä vain on nähtävästi ollut hieman ärhäkkä päivä. Tiedän, että minin ei missään nimessä olisi pitänyt sitä tänne sadatella vaan olisin voinut sulkea koneen, jättää viestin kirjoittamatta ja mennä vaikka potkimaan koiraani. Toivon kuitenkin, että asian ydin tuli ilmi; joka labyrinttiheimon eri lajille oma pytty, koska jokainen laji on reviiritietoinen ja ärhäkkä. Vaikka fyysisiltä konflikteilta välttyisikin, myös stressi tappaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”