Kalastosuunnitelmaa 60-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toxic69
Member
Member

Kalastosuunnitelmaa 60-litraiseen

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Kunhan tästä saa tuon purkin silikoonattua uudestaan, alkaa kunnolla kalojen hankinta ja kotiuttaminen.

Tulossa on korurihmakaloja, kääpiömonnisia ja nuolimonneja. Lisäksi joku tetraparvi (rubiineihin olen rakastunut) JA/TAI miljoonakaloja.
Kysymykseni kuuluukin, voinko ottaa sekä tetroja että miljoonakaloja parven? Meneekö 60-litran purnukka liian ahtaaksi jos ottaa kummatkin?

Jos ei sovi kuin vain toinen parvi, onkin miettiminen että kumman sitten valitsen. Varmaankin nuo rubiinitetrat... :roll:
Niin, ja mitenhän korurihmat suhtautuu miljoonakaloihin...? Tuskin mitenkään? :|

Lisäämpä vielä sen, että kun allas on saatu silikoonattua tuon hoitokodista oman suodattimen, pohjamateriaalit, kivet kannot ym. ym. akvaariooni, että kypsytellä ei tarvitse. Ovat siis koko ajan käytössä tuolla hoitokodissa nuo tavarat, kun sinne piti kalatkin viedä evakkoon silikonien alkaessa vuotaa :frown:
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Miljoonakaloille on kovempi vesi, joten niistä kannattaisi luopua suunnitelmissa heti aluksi.
toxic69
Member
Member

Ok, sepäs riittääkin vastaukseksi ja niitäpä en ota :)

Kiitos!
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Muuten ihan hyvä suunnitelma, mutta. Niin taas yksi mutta. Blääh. Eli semmoinen mutta (ottamatta nyt ollenkaan kantaa näyttääkö kaksi parve + muut kalat liian sekavalta pienessä akvaariossasi), että sun tarvitsisi sitten löytää mielellään kotimaisia milliksiä, mielellään jonkun toisen harrastajan viljelemiä ja happamassa vedessä kasvattamia.

Hommahan on siis sellainen, että vaikka miljoonakala ei alunalkuen ole pelkästään kovan ja emäksisen veden kala siitä on aika hyvin onnistuttu tekemään sellainen, koska kaukoidässä (ja monissa muissakin paikoissa) ne viljellään sellaisessa -tai jopa suolatussa- vedessä.

Nämä kalat eivät siis kestä ja sairastuvat, jos joutuvat sellaiseen veteen, jota muut kalasi haluavat.

edit.hidas kirjailija
I'm #1 so why try harder?
toxic69
Member
Member

Muttiahan riittää vaikka muille jakaa... :mrgreen:

Miljoonakalat olisivat kyllä akvaharrastajan itse "kasvattamia" (lue = ovat itsekseen lisääntyneet altaassa ja nyt niitä on liikaa, antavat pois ilmaiseksi). On kasvatettu kyllä ihan vaan siinä vedessä mitä heidän paikkakunnallaan hanasta sattuu tulemaan. Mutta mietityttää kyllä että olisiko kaksi parvikalaa liikaa tähän purkkiin. Lisäksi jos miljoonakalojen suositukset poikkeavat minun akvaariostani, en halua niitä hankkia, vaikka olisivatkin tottuneet samanlaiseen veteen.. Pyrin hankkimaan kalastoni täysin suositusten mukaisesti, eipähän kellään ole sitten sanomista... :)
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
ElinaS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ElinaS »

Ehkä se akvaario näyttäisi paremmalata ("rauhallisemmalta") jos parvia olisi vaan se yksi. Ja niin iso sellainen kun mahtuu. Meillä on 63-litrasessa korurihmapari ja iso (liian) parvi mustaneontetroja, enkä kaipaisi sinne mitään lisää. Mutta tietysti ihan miten itse tykkäät, sinähän sitä akvaariota katselet! [;)]
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Minä valitsisin ne rubiinit, koska a) miljoonakaloille suositellaan sitä kovaa&emäksistä vettä b) miljoonakaloja voisit ottaa vain toista sukupuolta, joko uroksia tai naaraita, tai muuten olet niiden kanssa pulassa. En mene vannomaan mitään, mutta vähän epäilyttää mitähän korurihmat tykkäis liehuvaeväisista ja värikkäistä suht samankokoisista millisuroksista :roll: , ja naaraat ei sitten taas ole oikein minkään näköisiä. Että näin.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
toxic69
Member
Member

Juu, rubiinia kehiin.

Kaveri vain kertoi nuista lahjoitettavista miljoonakaloista, siksi harkitsin asiaa hetken. Mutta jätän ne suunnitelmista pois, ainakin tällä erää. Tulevaisuudessa tulee varmasti hommattua useampi akvaario että jos sitten joskus kokeilisi nuitakin :mrgreen:
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”