Leväsukaravusta kysymys ja tunnistettava kuva

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Leväsukaravusta kysymys ja tunnistettava kuva

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Minulla on 720 litraisessa kolme rapusta joista yksi ilmeisesti leväsukarapu. Akvaarion pH on 6,8, pehmeää vettä. Jostain luin, että pehmeä vesi lyhentää näiden elinikää ja edessä on tukehtumiskuolema. Pitääkö paikkansa? Olen tässä nyt pistämässä akvaariota remonttiin ja kysynkin, että onko nyt sitten parasta luopua näistä kavereista ja antaa ne niille edullisempiin oloihin. Voisin ehkä pienen akvaarion näillekin pistää pystyyn, mutta en ole varma koska pystyisin sen perustamaan. Ikää näillä on parisen vuotta ja toistaiseksi ihan voimissaan.

Samalla kysäisin, että mitä lajia kuvassa olevat kaksi tummaa rapua edustavat. Ostin kaikki Caridina japonicoina, mutta vain tuo yksi taitaa olla leväsukarapu.

Kuva
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Omenakotilot eivät kestä pehmeää vettä, mutta ravuista en ole kyllä kuullut sellaista väitettävän. Äärimmäisen pehmeässä vedessä (gH lähelle nollaa) eivät ehkä pärjäisi, mutta ainakin omien altaideni gH 6 ja pH 7-7,5 kelpaa noille oikein hyvin.

Alimmainen rapu on kyllä leväsukarapu (nykyisin muuten Caridina multidentata [;)] ) ja kahta ylempää voisin ihan villinä veikkauksena arvata ruskeiksi vihersukaravuiksi. Omista vihersukaravuistani suurimmat naaraat ovat suunnilleen tuon värisiä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mitä noille greeneille kannattaisi syöttää, että värit tulisi esille? Myyjä oli ostanut greeninä, mutta ovat toosi hailakan vihreitä ja osittain läpinäkyviä, eikä ole tuollaista näkyvää raitaa. Tällä hetkellä syövät erilaisia kalojen pohjatabuja ja räkmixiä. Kannattaisiko ostaa jotakin väriruokaa, vai onko nuo vain jotakin hailakoita risteytyksiä?
*laa la laa*
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Varmaan sitten mulla lukemani muistikuvat ovat vääriä tai asiayhteys eri. Jotenkin mulle vain jäi päähän soimaan asiayhteys pehmeän veden ja tukehtumiskuoleman välillä. Hyvä jos näin ei ole.

Juu, siis olen ajatellut, että tuo vihreä kaveri on Caridina japonica eli näköjään siis Caridina multidentata. Noista kahdesta tummemmasta en ole koskaan ollut oikein varma mitä edustavat. Mulla oli vielä neljäskin, sinisen värinen kaveri, mutta luulenpa tämän yksilön kuolleen kun ei ole yli vuoteen näkynyt vilaustakaan. Tuolta 720 litraisesta näidenkin kolmenkin havaitseminen on saavutus sinänsä. Petteri (vihreä kaveri) tulee onneksi aina osingoille kun tarjotaan NLS:ää ja pakaste surviaisia. Niillä nuo väritkin ovat pysyneet kauniina.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tittis,

olen huomannut, että rapujen (sekä greenien että kirsikkasukarapujen) värit tulevat parhaiten esille tummalla/punertavalla pohjalla ja hämärällä valaistuksella. Kirkkaasti valaistussa, vaaleapohjaisessa rapualtaassa vihersukarapuni ovat aivan läpikuultavia, vain isot naaraat vähän vihertäviä. Harjusorapohjaisessa, hämärämmässä rasbora-altaassa taas samat ravut ovat melkein sinisenvihreitä tai ruskeita, ja selän raita näkyy selvästi.

Ruokinnallakin varmaan on jokin vaikutus. :roll:
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hää omistaa samanlaisen raidan kuin sun ruskeat rapusesi: Juovaharjarapu Eri asia sitten onko nuo sun sellaisia...

Ei siinä ihan pehmeässä vedessä ole muuta onkelmaa kuin se, että rapuset tarvitsevat jonkun verran kalkkia (niitä suoloja = hieman korkeampi GH, ~5) uuden kuoren luomiseen, kun vaihtavat kuorta.

Se tukehtuminen on varmaan jäänyt mieleesi siitä, että rapuset tarvitsevat hapekasta vettä, kopska eivät voi käydä hörppimässä happea pinnalta samoin kuin jotkin kalat. Ja, kun vesi on (liian) lämmintä siihen liukenee vähemmän happea kuin viileään veteen ja rapuparoilla voi silloin tulla tukalat oltavat.
I'm #1 so why try harder?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mulla on myös tuollainen ylimmäisen ja keskimmäisen ravun välimuoto, juuri eilen taas ihmettelin että mikähän tuokin on. Hailakoita greenejä olen altaaseen muinoin ostanut, mutta en kyllä tuollaista ikinä. Ilmeisesti siis kuitenkin joku sen suuntainen otus on?
mimosa84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:57, 25.07.2006
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja mimosa84 »

Mulla myös pari samanlaista rapusta ja ihmetellyt että mitä lajiketta ovat, toinen kantaa tällä hetkellä muniakin.

Altaaseen ostettu aikoinaan amanorapuja ja "green" sukarapuja, joten nämä kaksi yksilöä ovat minulle täysi mysteeri.
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Mulla on akvaariossa ultrapehmeää vettä, GH on 3. :? Eli ei kauhean hyvä juttu sittenkään.

Saman näköisiä ovat kuin mollyladyllä nämä tummat kaverit, mutta kukakohan varmaksi osaisi sanoa vai osaako kukaan. Vai pitäisikö olla parempia kuvia?
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Leväsukaravusta kysymys ja tunnistettava kuva

Viesti Kirjoittaja Sami »

Törökala kirjoitti: Samalla kysäisin, että mitä lajia kuvassa olevat kaksi tummaa rapua edustavat. Ostin kaikki Caridina japonicoina, mutta vain tuo yksi taitaa olla leväsukarapu.
Kaksi tummempaa rapua saattavat olla jotain Caridina babaulti -lajiryhmän rapuja, mutta pelkistä selkäpuolelta otetuista kuvista ei voi varmuudella sanoa. Tarkempia kuvia pään alueelta, otsapiikistä (rostum) ja sivuprofiilikuvia kaivataan. Sittenkään ei pysty varmasti sanomaan, mutta pystyy esittämään parempia arvauksia. [;)]

Toinen vaihtoehto on Caridina sp. "zeylanica". Naaraiden avulla on helppo poissulkea toisen epäillyn lajin mahdollisuus, sillä viimeksi esitetty laji vaatii merivettä toukkien kehittymiseen aikuisiksi -> naaras kantaa pyrstönsä suojissa satoja munia.

Juovaharjarapu, Atyopsis moluccensis, ei tule kysymykseen, sillä se on muutama kertaa kumpaakin edellä mainittua lajia isokokoisempi.
-Sami-
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Tämän parempia kuvia mulla ei valitettavasti ole kuin nämä. Ovat vanhoja kuvia ja uusien ottaminen voi viedä aikaa. Sen verran harvoin tulevat esille, paitsi Petteri joka ilmestyy aina syömään. Onko näistä kuvista mitään hyötyä?

Kuva
Kuva
Kuva

Entä onko nyt näin, että rapujen on parempi muuttaa toisaalle näistä mun ultrapehmeistä vesistä. Olen tuon akvaarion kuukauden sisällä tyhjentämässä ja siinä yhteydessä nekin tulee haavittua. Myöhemmin näiden etsiminen 720 litraisesta on täysin toivotonta. Sen takia tässä nyt pohdin mitä tehdä.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
kilpukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:08, 09.09.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kilpukka »

Minulla on tuollaisia tummia sukarapuja neljä kappaletta. Lisäksi kirsikkasukarapuja ja akvaarion vesi on varmaan pehmeämpääkin kuin sinulla. Ovat mukavia ja hyödyllisiä rapusia.
Ajattelin vaan että kun ne ravut ovat jo pari vuotta eläneet ja varmasti nauttineet olostaan siellä sun akvaariossa, niin miksei ne menisi jatkossakin? En usko että pehmeä vesi haittaa edes kuorenvaihtoa näillä sukaravuilla.
elämä voittaa...aina
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Ei minulla mitään pakottavaa tarvetta näistä luopua ole. Voisin ottaa näitä lisääkin, mutta tässä vaiheessa haluan vain varmistaa, että olosuhteet ovat niiden kannalta kunnossa. Silloin kun nämä tulivat markkinoille niin ainakaan mun silmiini ei tullut paljon tietoa. Lähinnä puhuttiin vain Caridina japonicoista ja leväkatkaravuista joita sopi ottaa kourallinen akvaarioon eleilemään.

Nyt vaan teen pientä kartoitusta, että missä mennään näiden kanssa ja mikä noiden tummien laji oikein olisikaan.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Itselläni on satoja helmi- ja tulisukarapuja elellyt altaissani tässä parin vuoden aikana ja siellä ne lisääntyvät ja porskuttavat tyytyväisinä vedessä, jonka pH on 6,5-7 ja GH 3-4, mukana elelee myös pari Caridina sp. "zeylanica" -sukarapua ja tuossa pari vuotta sitten oli iso kasa marmorisukarapuja.

Mielestäni kun ravinto on tarpeeksi monipuolista, vesiarvot suotuisat, vedenkiertoa/happea riittävästi ja otuksia ei stressaa mikään, niin ovat erinomaisia asukkeja meikäläisiin pehmeisiin vesiin. Ja mikäpä estää tiputtamasta altaaseen aina joskus pienen palan valkoista lomaruokaa, jossa on mukana sitä kalsiumiakin.

Sukaravut keräävät ison osan vanhan kuoren kalsiumista talteen ennen takinvaihtoa, joten eivät ne sitä hirmuisesti menetä kuorta luodessaan.
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Asia selvä. Rapuset voivat jatkaa eloaan nykyisessä akvaariossa ja ehkä hankin näitä jonkun kymmenen lisääkin. Laji ilmeisesti jää nyt sitten arvoitukseksi.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Jatkanpa tähän ketjuun, kun niin sopivasti osui kohdalle..

Itselläni on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt vihersukarapujeni monet värit. Ilmeisesti värimuotoja on olemassa useita? Vihreiden seassa ui eri sävyisiä ruskeita (myös muutama, joiden selässä on tuollainen vaalea raita), lähes värittömiä haaleita ja jopa yksi selvästi punertava. Rapuja on tullut useista eri paikoista ja ne ovat myös lisääntyneet.

Rapujen silmienkin väri tuntuu vaihtelevan. Osalla silmät ovat vaaleat, osalla tummat :? Muut rapuset (tiikeri-, kimalais- ja kirsikkasukaravut) ovat selvästi tunnistettavissa ja omissa altaissaan, ja selkeästi perusgreenin näköiset olen myös lajitellut omaan akvaarioonsa. Yhdessä purkissa muhii vielä tämä "rapukoktail", johon haluaisin selvyyttä.

En pysty ottamaan kuvia tänne lähetettäväksi, mutta löytyisikö jostain nettisivuilta kuvastoa, jossa olisi helppo verrata? Onko eri värimuodoille olemassa nimiä?
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”