On niitä ainakin Ruotsissa ja Saksassa ym. reviiriin kuuluvissa maissa ihan normaalisti akvaarioliikkeissä.Mandinka kirjoitti:Kun nyt noihin taistelukaloihin olen aika hurahtanut, niin kysyisin (vaikka minusta tuntuu, että olisin ennenkin tätä kysynyt, mutta vanhuus ei tule yksin), että saako niitä crowtail,- ym. erikoisuuksia mistään liikkeestä, vai onko ne aina kasvattajilta hankittavia?
Labyrinttikalakonkareille!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
- Starting Member
- Viesti:
Khm...en halua nyt riitellä, koska olen jo väsynyt tästä. Harrastan labyrinttikalojen kasvattamista jo enemmän kuin kaksi vuotta, eli mulla on "experiences". Tavallinen taisto (betta splendens) viihtyy tosi hyvin 20l:sessa akvassa esim. kahden-kolmen taistotyttöjen kaa. Se ei tarvitse happea vedessä, koska hengittää labyrinttin avulla, se ei tarvitse paljon tilaa, koska on tosi laiska, ei ole aktiivinen, kun esim. seeprakalat. Plus luonnossa taistot elävät pienissä lammikoissa tai riisipelloissa.58 litraiseen pyttyyn parvi hunajarihmoja? Melko riskaabelia.
58 litrainen saattaa olla myös taistelukaloille fataalin pieni asumus. Monnisista käyvät vain ns. minimonniset ja kirsikkabarbit laittaisin suosiolla isompaan altaaseen.
Myös kääpiörihmat saattavat olla aivan liian tulisia tapauksia näin pieneen purkkiin, joten en suosittele.
Kirsikkabarbit, jos niitä on neljä-kuusi, myös viihtyvät ihan mukavasti 20l:ssa. Mulla ne eli näin tosi pitkään, lisäntyi koko ajan. Mutta emme puhutaa 20l:sta, vaan 58 l:sta.

Kääpiörihmoista sama asia. Tulisia tapauksia? yksi-kaksi poikaa ja kolme neljä tyttöä ja kaikki OK!
Niin, niin...jos vedenvaihtoja tehdään yksi-kaksi kerta viikossa, kuutamorihmatkin viihtyvät. Mutta on tosi tärkeä akvaarion MUOTO! Jos se on leveä (80-100 cm), sitten kaikki on ihan jees. Näin.Sen verran puutun tuohon valikoimaan, että kuutamo- ja sinirihmoille ei riitä 180 litrainen tankki. Helmirihmat pienellä varauksella.
P.S. eurooppalaiset akvaariostandartit ovat kyllä mukavat, mutta 40l per. kala...jumala auta...miksi sitten myydään 20-30l:sia akvoja?
sky is unlimited
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Jaa-a, kyllä minusta tarvitset lisää experiencesejä. Kuutamorihmat, monikossa, eivät todellakaan ole mitään pienen altaan kaloja varsinkaan viihtyessään, vaan tilaa saa olla ihan reilusti sellainen 400 litraa. Muuten tulee ruumiita. Yhtä kalaa voi tietysti kituuttaa pienemmässäkin mutta silloinkin se voi alkaa lajitovereiden puutteessa rääkätä kaikkea muuta mikä liikkuu. Täysikasvuinen kuutamorihmakala on varsin vaikuttava näky enkä allekirjoita ollenkaan että kyse olisi mistään säikystä ja/tai muita rihmakaloja kiltimmästä lajista - esim. HAS:n näyttelyssä kuutamoja ruokittiin pikkulapsilla.labby_reddy kirjoitti:Khm...en halua nyt riitellä, koska olen jo väsynyt tästä. Harrastan labyrinttikalojen kasvattamista jo enemmän kuin kaksi vuotta, eli mulla on "experiences".
...
Niin, niin...jos vedenvaihtoja tehdään yksi-kaksi kerta viikossa, kuutamorihmatkin viihtyvät. Mutta on tosi tärkeä akvaarion MUOTO! Jos se on leveä (80-100 cm), sitten kaikki on ihan jees. Näin.

-
- Starting Member
- Viesti:
Jaa-a, maisu.
En halua tapella. Se on minun mielipide ja minun experiencit.
Se on kyllä tosi hyvää, jos kuutamot eläisivät sellaisessa tilassa!
180l:ssa viihtyy vain pari-kolme kuutamorihmaa.
Pieni, rauhallinen ja kaunis, kuin koru. Yhdistä vain hyvin rauhallisten lajien kera, kuten pienten rasboroiden ja sukarapujen kanssa. Puhdas ja humuspitoinen vesi elintärkeää (vedenvaihto 1-2x/vko, humusuutteen käyttö). Tiheä kasvillisuus. Lihansyöjä: pakastetut ja kuivatut ravintoeläimet, hiutaleet ja rakeet. Koiraan väritys voimakkaampi.

OK-ok!vaan tilaa saa olla ihan reilusti sellainen 400 litraa.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokeskuksesta:Kertokaa mielummin lisää lakritsaguramista!?
Pieni, rauhallinen ja kaunis, kuin koru. Yhdistä vain hyvin rauhallisten lajien kera, kuten pienten rasboroiden ja sukarapujen kanssa. Puhdas ja humuspitoinen vesi elintärkeää (vedenvaihto 1-2x/vko, humusuutteen käyttö). Tiheä kasvillisuus. Lihansyöjä: pakastetut ja kuivatut ravintoeläimet, hiutaleet ja rakeet. Koiraan väritys voimakkaampi.
sky is unlimited
No jospa tähän väliin kysyisin konkareilta, että jokohan tuo yksi taistispoika olisi myyntikunnossa, kun se tuolla poikas-altaassa väsää kuplapeää vallan vimmatusti? Eihän naaraat tee kuplapesää edes huvikseen? Tuolla on jo aika huitulat evätkin, että epäilemättä se on koiras ja pituutta sellanen neljä senttiä.
"Mä luin jostain..."
Minun kuplapesää tekevä naaras oli poikaMandinka kirjoitti:No jospa tähän väliin kysyisin konkareilta, että jokohan tuo yksi taistispoika olisi myyntikunnossa, kun se tuolla poikas-altaassa väsää kuplapeää vallan vimmatusti? Eihän naaraat tee kuplapesää edes huvikseen? Tuolla on jo aika huitulat evätkin, että epäilemättä se on koiras ja pituutta sellanen neljä senttiä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Advanced Member
- Viesti:
Semmonen 3:n kuukauden ikäinen, normaalisti kasvanut taisto on yleensä 3 - 4 senttinen ja täysin luovutuskuntoinen.
Joo, eivät naarat pesää väsää. Mulla yksi naaras, aina koiraan ajettua kudun päätyttyä pois pesältä, meni ihan omaan nurkkaan ja pukkasi ulos hedelmöittymätöntä mätiä. Reppana kävi aina keräämässä mädin pohjalta ja puhalteli pintaan vesikasvien joukkoon. Kulplia en koskaan rouvan pesässä nähnyt.
Joo, eivät naarat pesää väsää. Mulla yksi naaras, aina koiraan ajettua kudun päätyttyä pois pesältä, meni ihan omaan nurkkaan ja pukkasi ulos hedelmöittymätöntä mätiä. Reppana kävi aina keräämässä mädin pohjalta ja puhalteli pintaan vesikasvien joukkoon. Kulplia en koskaan rouvan pesässä nähnyt.

Viola & eläintarhantynkä