Diktaattoriasiakkaana

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Diktaattoriasiakkaana

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Well... pitää kertoa tässä pieni oma kokemus, vaikka dementia jo pyyhki parhaimmat "myyjän mokat" muistista. Nimitäin olinpas sitten aikas tyly Helsingin keskustan Stokkan myyjälle. Ja etukäteen huomautettakoon, että vaikka kokemukseni ei ole suuren suuri, mutta silti en voinut mieltäni malttaa tilanteessa! [:I]

Kävin taas kerran katselemassa aikani kuluksi kalojen elämää Stokkalla (viime viikolla), että vieläkö siellä on kaloja väärillä nimillä myynnissä. Palloilin siellä hyllyjen välissä, kun yksi pariskunta otti kalanruokapurkin ja menivät jututtamaan myyjää. He kyselivät, että:
- miksi suodatin on akvaariossa ja tarvitaanko sitä yleensä
- mitä muuta akvaarioon tarvitsee tai siis maljaan (heillä oli kuulemma isohko malja, jossa yksinäinen tiikeribarbi)
- miksi meidän barbi ei syö
- ja mitä lie vielä kyselivätkään

Myyjä sitten selittää siinä, että vedessä elää bakteereja, että jos siirrätte vanhasta altaasta vettä tähän maljaan, niin allas kypsyy! Ja sitten söpötti jotain ihan ehkei-niin-totta siihen jatkoksi. Ei puhunut mitään siitä maljasta, ei suodattimesta, eikä muustakaan yleisesti tärkeästä. Myyjä vilkaisi jossain vaiheessa minua, kun minä oikeasti aloin katselemaan, että mitä herrajee se asiakkaille kertoilee. Siinä sitten väliin tokaisin, että "onko sulla akvaa", sille myyjälle. Myyjä sanoi, että ei ole. Kysyin, että millä tiedolla hän sitten kertoo asioita? Myyjä sanoi, että näin minulle on kerrottu. Niin, myyjän rinnassa luki joku täydennysapulainen-titteli. Minä sitten tokaisin siihen väliin, että sitä barbia ei sitten pidetä siinä maljassa, eikä mitään muutakaan kalaa! Sukarapuja siihen voitte laittaa! Tässä vaiheessa myyjä tokaisi, että niin minä meinasinkin sanoa. Vilkaisin myyjää, että niimpä. :P Aloin esittämään sitten läjäpäin kysymyksiä asiakkaille. Tässä vaiheessa myyjä otti ja häippäisi, ensin sanottuaan jotain toiselle myyjälle minusta. :mrgreen:

Loppujen lopuksi tilanne oli se, että olin palvellut asiakkaita varmaan 20 minuuttia Stokkan osastolla. Olin kertoillut heille kypsyttämisestä, suodattimista, valoista, kasveista, lämmöstä, kalaparveilusta, arveluja syömättömyydestä, tippatesteistä ja AquaWebistä! Jep! Kehuin, että täältä sitä apua löytyy runsainmitoin (tietenkin omalla vastuulla on osa tiedosta) ja hyvistä perusoppaista. Asiakkaat kiittelivät minua ja meinivät tuijottamaan tiikeribarbeja. Sydämestäni toivon, etteivät he ostaneet yhtääkään kalaa maljaan enää. Myyjälle olisin mennyt pyytelemään anteeksi, että en pahalla "varastanut" hänen asiakkaitaan. Ja olisin myyjää kehoittanut opiskelemaan hieman asioita, ennen kuin palvelee summittaisella tiedolla. Kalat ovat kuitenkin eläviä otuksia ja toisille meille hyvinkin tärkeitä kavereita.

Onkohan kellään muilla samanlaisia kokemuksia missään liikkeissä?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Minusta oli hieno asia, että rohkaistuit menemään väliin ja "täydentämään" myyjän antamaa infoa! Ei ole kypsää loukkaantua siitä, että joku tietää asioista enemmän ja pyrkii auttamaan.
Meidän hiljaa sivusta seuraavien ja itsekseen hammasta purevien pitäis myös rohkaistua. Ehkä ne kauppiaan apulaisen assistentitkin sitten pikkuhiljaa muuttaisivat käsitystään kuullusta "tiedosta" :)
Veny
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Veny »

Tapahtui heinäkuussa Tampereella, liikkeessä joka monen muun tavaran ohella myy myös akvaariotarvikkeita ja kaloja.

Olin kalanruokahyllyllä katsastamassa tarjontaa ja kiinnitin huomioni kauppiaan vierellä touhuavaan seurueeseen. Äiti oli parin tyttärensä kanssa kalaostoksilla. Nuorin tyttäristä valkkaili altaasta mieleistään kalaa ja äiti keskusteli kauppiaan kanssa. Sivukorvalla kuulin että kauppias ja äiti keskustelivat maljan vedestä. Kauppias lupasi antaa altaasta vettä enemmän mukaan niin kalaa ei tarvitse suoraan kraanaveteen laittaa.

Tässä vaiheessa olin jo ymmärtänyt että nyt ollaan ostamassa tyttärelle kultakalaa siihen legendaariseen kultakalamaljaan. Kauppiaan poistuttua hakemaan isompaa pussia esitin äidille muutaman kysymyksen:

- tiedättehän mitä eläinsuojeluasetus...jne.
kyllä kauppias siitä mainitsi.

- tiedättehän että kultakala on parvikala ja kasvaa isoksi jne.
Kyllä kauppias siitä sanoi mutta kun tytär on siitä niin pitkään haaveillut ja se on hänelle luvattu...

Tässä siis muutamia pääkohtia.

Totesin, että en pysty äidin päätä kääntämään. Laitoin ruokapurkit takaisin hyllyyn ja poistuin paikalta ennen kuin kauppias palasi. Ehkä olisi pitänyt vaihtaa muutama sana kauppiaan kanssa tai sitten ei, en tiedä olisiko tullut painokelpoista tekstiä. Ehkä olisi pitänyt olla juurikin se diktaattoriasiakas.

Asia ei kuitenkaan jäänyt siihen vaan annoin palautteen samana päivänä netin kautta, asiallisesti ja omalla nimelläni. Sivuillaan liike mainostaa osaavaa ja reilua akvaariokauppaa. Palautteessani kyselin tämän lauseen perään ja ihmettelin missä myyjän etiikka on. Itse olin aiemmin luottanut kyseiseen liikkeeseen ja myynyt jopa monnisen poikasia uskoen että päätyvät hyvään kotiin.

Kauppias vastasi:
Ensinnäkin iso kiitos arvokkaasta palautteestanne.

Olemme pahoillamme, että aiheutimme Teille mielipahaa (ja kalalle luonnottomat elinolosuhteet), kun myimme vielä akvaarioharrastuksesta tietämättömälle, mutta aidosti asiasta kiinnostuneelle asiakkaalle kultakalanpoikasen maljaan.

Kuten palautteessanne otitte esille, kaloista ja akvaarioista kiinnostuneen tytön äiti oli tietoinen kultakalan vaatimuksista ja siitä, että eläin ei maljassa viihdy ja voi hyvin. Pienen tytön innostus harrastusta kohtaan sekä äidin mielipide siitä, että hän harkitsee vakavasti isomman ”oikean” akvaarion hankintaa kalalle olivat myyntitilanteessa vastakkain kultakalan hyvinvoinnin kanssa. Myönnän, että tässä kohdin arviointikyky herpaantui ja sattui valitettava kömmähdys. Selvää on, että jatkossa emme myy kultakaloja maljaan. Joskin kuten varmasti ymmärrätte, silloin tällöin on vaikeaa ilman seikkaperäistä ”kuulustelua” tietää, minne ja millaisiin olosuhteisiin asiakkaalle myydyt kalat lopulta menevät.

Toivon, että tästä ikävästä mielipahasta huolimatta voitte vielä tulla asioimaan meille - niin voimme halutessanne keskustella asiasta lisää.
Niinpä niin... Olisikohan kuitenkin raha ollut ratkaiseva tekijä. Kohtahan tyttö hakee uuden kultakalan entisen tilalle ja taas uuden ja taas...

No, eipä ole liikkeessä tullut käytyä sen jälkeen, edes keskustelemassa aiheesta.
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Melkoisen "mielenkiintoinen" vastaus kyllä tuli myyjältä. Kömmähdys ja herpaantumien.. Ei kai sitä tietenkään VOI siinä myyntitilanteessa missään nimessä tajuta myyvänsä kultakalaa liian pieneen maljaan. Hohhoijaa sanon minä. Juuri tuollaiset liikkeet saavat kyllä kenet tahansa akvaarioharrastajan veren kiehumaan! :)
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Olen yrittänyt (kun en itsekkään mistään mitään tiedä) pitää aika matalaa profiilia noissa kalakaupoissa kun joudun niissä ehkä joskus itsekkin asioimaan uudemman kerran.

Mutta kerran oli pakko kuiskata asiakkaalle "sinuna en ostaisi tuon näköisiä kaloja, ei niiden kuulu uida noin". Myyjä oli puikahtanut johonkin muualle ja jätti asiakkaan hetkeksi miettimään kummallisesti venkuroivien kalojen hankintamäärää.

Kun myyjä palasi paikalle tohkeissaan, asiakas kysyi kalojen uinnista ja siihen myyjä totesi "ne on niin stressaantuneita kun ovat vasta tulleet"
Asikas vilkaisi minua ja totesi palaavansa toiste ostoksille. Myyjä kiitteli ja minä sain asiakkaalta sen kiitollisen hymyn [;)]

Olin varmasti tuhma, mutta toivoisin saavani vastaavan avun jos olen tietämättömyyttäni tekemässä harakiri-hankintaa.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hui! Työ ootta pelottavia ihmisiä. On kyllä autuas olo nyt, kun tähän asti on tarvinnu myydä vain kuolleita eläimiä.
Välillä sitä saa niistäkin jo haukut, kun pihvi on pari grammaa eri painoinen kuin toinen pihvi, notta en mä kyllä enää eläviä elukoita uskaltais myyä tään jälkeen. :D
I'm #1 so why try harder?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kyllä minäkin olen stockalla välillä kuunnellut noita myyjien hienoja suosituksia.
Se mitä olen sieltä lemmikki-osastolta kalanruokaa ostanut (muuta en sieltä osastolta kaloille ostakkaan) niin vain yksi myyjä on osoittanut tietämystä akvaariota kohtaan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Sitä mä olen miettinyt, kun tuolla stokkalla on töissä tullut oltua, että voisikohan sitä joskus yrittää vaikka siirtyä sieltä kuolleiden eläinten myynnistä elävien eläinten myyntiin ja yrittää hakeutua vaiks sinne lemmikki osastolle, vaikka sillä perusteella, että 'mä olen kuullut että niistä osaston työntekijöiden ammattitaidosta on valitettu ja tässä ois nyt yks tälläinen kalaexpertti sinne muiden joukkoon' *räsynräpsyn* :D
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Itse törmäsin kerran erään ketjun eräässä liikkeessä aivan epämuodostuneisiin tetroihin, selät kiemurassa ym. Kaloja oli paljon ja niin pahan näköisiä, että tyhmempikin tajusi.

Huomautin liikkeen myyjälle asiasta; taisin sanoa että ota nuo nyt kiireesti tuolta ennenkuin joku muukin ne huomaa, johon myyjätär totesi, että pitää sanoa akvaariovastaavalle huomenna noista. Kukahan ne kalat sinne altaaseen oli alunperin laittanut myyntiin...

Sinne jäivät "kiemuratetrat", mutta jäin miettimään, että moniko niistä lähtee uuteen kotiin ennen akvaariovastaavan tuloa ja monikohan edes vähän asioista tajuava asiakas jättää kyseisestä liikkeestä jatkossa kalansa hankkimatta sen vuoksi, että myyjätär ei välittänyt viedä noita edes piiloon yleisön silmiltä. Jokainen ei-aloitteleva asiakas varmasti tekee liikkeen tasosta johtopäätöksiä kun noin räikeitä juttuja tulee vastaan.

Samaisella kerralla tässä liikkeessä ostin sellainen korkeamman, isomman faunaboksin kalojen sairaala-altaaksi, jolloin jouduin olemaan hankala asiakas, kun samainen myyjätär ei olisi halunnut tätä kaloille myydä. Myi kuitenkin.

Jonkinlainen ristiriita?
paul
Advanced Member
Advanced Member

Carmila kirjoitti:Itse törmäsin kerran erään ketjun eräässä liikkeessä aivan epämuodostuneisiin tetroihin, selät kiemurassa ym. Kaloja oli paljon ja niin pahan näköisiä, että tyhmempikin tajusi.

Huomautin liikkeen myyjälle asiasta; taisin sanoa että ota nuo nyt kiireesti tuolta ennenkuin joku muukin ne huomaa, johon myyjätär totesi, että pitää sanoa akvaariovastaavalle huomenna noista. Kukahan ne kalat sinne altaaseen oli alunperin laittanut myyntiin...

Sinne jäivät "kiemuratetrat", mutta jäin miettimään, että moniko niistä lähtee uuteen kotiin ennen akvaariovastaavan tuloa ja monikohan edes vähän asioista tajuava asiakas jättää kyseisestä liikkeestä jatkossa kalansa hankkimatta sen vuoksi, että myyjätär ei välittänyt viedä noita edes piiloon yleisön silmiltä. Jokainen ei-aloitteleva asiakas varmasti tekee liikkeen tasosta johtopäätöksiä kun noin räikeitä juttuja tulee vastaan.
Varmaan myivät joillekkin tietämättömille erikoisina kaloina ke kikkuraselät.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Carmila kirjoitti:Sinne jäivät "kiemuratetrat", mutta jäin miettimään, että moniko niistä lähtee uuteen kotiin ennen akvaariovastaavan tuloa ja monikohan edes vähän asioista tajuava asiakas jättää kyseisestä liikkeestä jatkossa kalansa hankkimatta sen vuoksi, että myyjätär ei välittänyt viedä noita edes piiloon yleisön silmiltä.
Ei tasan varmasti otettu myynnistä noita kaloja. Sitähän näkee kuitenkin jatkuvasti kaiken maailman friikkejä myyntialtaissa (papukaijakirjoahvenia ja möhkökultakaloja noin muutaman mainitakseni) ja hyvin menee kaupaksi. Miksi siis ei vientyneet-kientyneet tetrat tai miljoonakalat.

Pisteet Carmilalle siitä että kertoi myyjälle mielipiteensä. Ehkä saisimme enemmän terveitä kaloja kauppaan jos porukka vaan kovaäänisesti protestoisi aina kun sairaita tai frikkejä kaloja on myynnissä, eikä vaan kaupassa pahana mulkoilisi myyjiä ja sitten täällä keskustelupalstalla avautuisi (kuten meikäläinen). Siinä jos liikkeessä nostaisi mekkalan, niin tasan tarkkaan kukaan muu asiakas ei ainakaan silloin uskaltaisi ostaa kritisoinnin kohteena olevia kaloja. Saattaisivatpa jopa kertoa tutuilleen ja tutuntutuilleen, että siinä ja siinä kapassa oli mutantteja myynnissä. Kauppa näet käy niin kauan kuin tavaroille löytyy uusi omistaja siedettävässä ajassa. Ei varmasti myyjä enää ota mutanttifriikkejä altaisiinsa, jos niistä aiemmalla yrittämällä ole päässyt millään eroon.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Seikka joka minulle pistää silmään tässä kyseisessä keskustelussa on, että miten ihmeessä noihin liikkeisiin silti riittää asiakkaita? Kuten nyt esimerkiksi Stocka. On ollut tiedossa jo historian aamuhämäristä asti, että kyseisen tavaratalon akvaariopuolen osaaminen on olematon käsite. Tiedetään että kaloja myydään surutta vääriin olosuhteisiin jne.
Silti myös valveutuneemmat harrastajat käyvät siellä ostoksilla. Ei se auta että ei osteta niitä eläviä kaloja sieltä. Jos ostetaan ruokaa tai tekniikkaa, kannatetaan kyseistä toimintaa niilläkin euroilla.
Olenkin pikkuhiljaa päätynyt siihen lopputulokseen että todellisuudessa millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla.
Ei palvelulla, ei asiantuntemuksella, ei etiikalla. Vain se, mistä saa halvimmalla, merkitsee lopullisen ostopäätöksen kohdalla.
Hyvä liike = halpa liike. :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Mari kirjoitti:Olenkin pikkuhiljaa päätynyt siihen lopputulokseen että todellisuudessa millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla.
Ei palvelulla, ei asiantuntemuksella, ei etiikalla. Vain se, mistä saa halvimmalla, merkitsee lopullisen ostopäätöksen kohdalla.
Nyt alat olla asian ytimessä. Tämähän on se on päivän trendi. Voisin vuodattaa tähän esimerkkejä kuntataloudesta, yritysmaailmasta ja omista hankinnoistanikin. Loppupelissä rahalla ne päätökset kuitenkin tehdään.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

RPekka kirjoitti:
Mari kirjoitti:Olenkin pikkuhiljaa päätynyt siihen lopputulokseen että todellisuudessa millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla.
Nyt alat olla asian ytimessä. Tämähän on se on päivän trendi. Voisin vuodattaa tähän esimerkkejä kuntataloudesta, yritysmaailmasta ja omista hankinnoistanikin. Loppupelissä rahalla ne päätökset kuitenkin tehdään.
En nyt ihan heti keksi miten Mari olisi sinne päinkään asian ytimessä väittäessään Stockaa halvaksi. :D

Minä ainakin joudun ostamaan Stokkalta pakasteruokaa koska mistään muualta ei pääse hilpaisemaan joukkoliikennevälineillä kotiin siinä ajassa että ruoka olisi vielä pakastemuodossa.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:Seikka joka minulle pistää silmään tässä kyseisessä keskustelussa on, että miten ihmeessä noihin liikkeisiin silti riittää asiakkaita? Kuten nyt esimerkiksi Stocka. On ollut tiedossa jo historian aamuhämäristä asti, että kyseisen tavaratalon akvaariopuolen osaaminen on olematon käsite. Tiedetään että kaloja myydään surutta vääriin olosuhteisiin jne.
Silti myös valveutuneemmat harrastajat käyvät siellä ostoksilla. Ei se auta että ei osteta niitä eläviä kaloja sieltä. Jos ostetaan ruokaa tai tekniikkaa, kannatetaan kyseistä toimintaa niilläkin euroilla.
(...)
Nii-iin. Tuntuu aika monikin käyvän vaikkapa juurikin siellä stockalla. Ostetaan ruokaa ja kauhistellaan kaloja-asenteella joo, mutta ihan hyvin nekin ruuat voisi ostaa joltain pieneltä (tasokkaalta) yrittäjältä, jonka toimintaa tukisi ja näin poispäin.

Joo, ihana haavemaailma. Ei tule toteutumaan.

Mutta miksi juuri se Stockmann tai jotkut muut epäpätevät liikkeet? Onko niissä muka niin paljon halvempaa, että kannattaisi? Jotenkin en nyt vaan usko. Jos halvemmalla haluaa, tilaa sitten sieltä saksasta. :roll:

Eipä tällä tainnut olla mitään tarkoitusta, yleistä ihmettelyä vain. Ja olenpa itsekin ostanut muutaman akvaariotavarn juurikin tältä kyseseltä stockalta, mutta ihan vain henkilökuntaetujen vuoksi (seliseli).
paul
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:Seikka joka minulle pistää silmään tässä kyseisessä keskustelussa on, että miten ihmeessä noihin liikkeisiin silti riittää asiakkaita? Kuten nyt esimerkiksi Stocka. On ollut tiedossa jo historian aamuhämäristä asti, että kyseisen tavaratalon akvaariopuolen osaaminen on olematon käsite. Tiedetään että kaloja myydään surutta vääriin olosuhteisiin jne.
Olenkin pikkuhiljaa päätynyt siihen lopputulokseen että todellisuudessa millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla.
Minulla on ollut työajat. Eli entisessä duunissa oli sellaiset työajat, että jokainen akvaarioliike oli jo siihen aikaan kiinni, mutta stocka on auki klo 21 asti. Jos koko viikko on sellaista vuoroa niin joskus ne ruuat on ostettava. ;)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sitäpaitsi joskus silloin "historian aamuhämärissä" Stockan akvaario-osasto oli ihan merkittävä ostospaikka erikoisine saksantuonteineen eikä ollenkaan samassa maineessa kuin nyt viime vuodet.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No totta kyllä, että useimmat erikoisliikkeet pistävät ovensa kiinni aikaisin. Itse olen pidentänyt aukioloaikaa sitten lauantaina, jotta niilläkin asiakkailla joiden on vaikea päästä viikolla, olisi mahdollista päästä vaikka silloin.
Ja siksi aukioloajoissa on myös tuo kohta: Muulloin sopimuksen mukaan [;)]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Tänää oli niin vaikeata pitää suunsa kiinni akvakaupassa!
Itse olin vain katselemassa kun myyjä palveli toista asiakasta. Korva tarkkana tietysti vieressä. :twisted:
Onneksi asiakas tuntui olevan oikeasti kiinnostunut harrastuksestaan(kai), suunnitteli isompaa allasta. Jotain tuntuivat puhuvan veden kovettamisesta ja miljoonakaloista, mutta kun en niistä itse sen kummemmin tiedä niin oli pakko pitää suunsa kiinni..! Ai niin ja jotain malaweista tuntuivat puhuvan.
Vielä ärsytystä lisäsi että myyjä puhui mumisemalla enkä saanut mitään selvää edes kun itse olin maksavana asiakkaana.
Ei se ainakaan houkuttele asiakkaita jos on välttelevä eikä tiedä asioista (kysyin muutenvaan kerritetrojen sukupuolista, "ai onko niillä jotain väliä").
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Valentine
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Valentine »

Itse en enää osta tietystä akvaarioliikkeestä Kuopiosta yhtään mitään, koska siellä en ole havainnut vastuullista käytöstä eläinten myynnissä. Vaikka kokemusta alalta ja omista altaista on vuositolkulla, myydään silti lehtikaloja 70-litraiseen, haimonneja mihin vaan altaaseen, kultakaloista nyt edes puhumattakaan. Milliksien, platyjen ja mollien kohdalla ei edes mainita näiden vaatimista oloista (kova vesi).

No, täytyy myöntää, että heidän kalliit hintansa tukevat tuota päätöstä mainiosti. [;)]

Itse ostin viimeksi taistelukaloja toisesta liikkeestä. Siellä myyjä kysyi ennen haaviin tarttumistakaan, että minkäslaiseen altaaseen olet näitä ottamassa. Kerroin altaan koon, veden arvot, kalaseuran.. Kun pyysin sitten kahta naarasta ja koiraan, kertoi mikä tappelu näille voi tulla. Kun sanoin, että olen asiasta tietoinen, ja jokaiselle löytyy tarvittaessa allas ilman lajitovereita, hän alkoi haavia kaloja, jotka pyysin. En siinä kaikista naarasehdokkaista ehtinyt katsella mannaryynejä, mutta ainakin omistani kotialtaassa ne bongasin. Liekö käynyt hyvä tuuri, vai ovatko osanneet erottaa naaraat lyhyteväisistä koiraista..?

Muulloinkin olen saanut kyseiseltä myyjältä asiallista palvelua. Jotkut myyjät tosin tuossakin paikassa ovat melko tietämättömiä kaloista, mutta nuoressa, kaikkien lemmikkieläinten tarpeisiin vastaavassa liikkeessä sen vielä jotenkin ymmärrän. Ei kukaan ole seppä syntyessään, enkä tiedä miten työnantaja voisi saada sellaisia työntekijöitä, jotka olisivat spesialisteja elukoiden kuin elukoiden suhteen..?

Mielestäni työnantajalla pitäisi lemmikkiliikkeissä olla jonkinlainen velvoite järjestää työntekijöilleen mahdollisuus kouluttautua ja hankkia tietoa eri eläinten hoidosta ja vaatimuksista. Kalat ehkä ovat hankalin eläinryhmä siinä mielessä, että melkein jokaisella lajilla on eri vaatimukset ja ominaispiirteensä (vrt. esim. koirarodut). Että ymmärrystä asiakkailtakin vaaditaan, ja aina voi asiallisesti yrittää jakaa tietoa, jos sitä itsellä on. Se on tietysti myyjän omaa tyhmyyttä, mikä on niin ylpeä, ettei pysty ottamaan vastaan asiallista palautetta ja hyvää tietoa. [}:)]
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Black bullissa käydessä oli taas hieno esimerkki hyvästä työntekijästä:D Myyjä ei tiennyt kääpiöpallokaloista, ja kertoi että toinen oli juuri selvittämässä lajin vaatimuksia ja tarkkaa tieteellistä nimeä sun muuta. Ihan mukava, ettei sitten alettu selvittämään mitään"joo no se varmaan on semmonen".
*laa la laa*
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Mari kirjoitti:Seikka joka minulle pistää silmään tässä kyseisessä keskustelussa on, että miten ihmeessä noihin liikkeisiin silti riittää asiakkaita? Kuten nyt esimerkiksi Stocka.
Mietin tätä samaa itsekin. Asiaahan voi spekuloida vaikka kuinka ja paljon, että:
- osa ei osaa mennä muualle
- osa ei jaksa mennä muualle
- osa ei viitsi selvittää muita liikkeitä
- jne.

Itsekin tässä eri liikkeitä olen kiertänyt ja tutustumiskäyntejä tehnyt, ja voinen sanoa, että useiden "kierrosten" jälkeen sitä alkaa tietää mihin sitä haluaa palata.

Minäkin äänestän jaloillani, kuten varmasti monet muut. Ja olisihan se loistavaa, että jotkut tietyt liikkeet poistuisivat maailman kartalta, mutta taitaapi olla aikas mahdotonta. Ei se auta tässä Suomen maassa pienen yrittäjän muuta kuin vääntää selkänahkansa rullalle ja yrittää jaksaa.

Ja onhan se niinkin, että toiset akvaristit (huisin vanhat ja kokeneet) tilaavat vain netistä, eivätkä tue pienyrittäjiä tai muitakaan. Miksi sitten niin tekevät? Halvan hinnan vuoksi kenties? Totta, maailma makaa rahan päällä.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
PauliinaS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja PauliinaS »

Menee ehkä vähän OT, mutta kävin lauantaina Kampin kauppakeskuksen Reporangassa ja he eivät myykään enää kaloja, akvaariotarvikkeita kyllä. Järkevä päätös, minusta: tuollaisessa paikassa varmaan ostettaisiin vähän liian helposti ex tempore -lahjaksi kaverille se surullisenkuuluisa taistelukala kukkamaljakkoon...
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Täällä päin myyjät ainakin ovat kaksnaamaisia (jos niin saa sanoa?), eli tietävälle asiakkaalle ollaan hyviä ja tietäväisiä kauppiaita kun taas asiakas joka ei tiedä mitään (muuta kuin että kala elää vedessä) söpötetään puuta heinää.

Itse kun kyselin lehtikaloista, suositteli myyjä ostamaan juurikin parven pieniä ja parin muodostuttua tuomaan ylimääräiset takaisin ja vaihtamaan vaikka ruokaan. Sanoi mun 240L olevan juurikin minimi koko lehtari parille. Pari kuukautta tämän jälkeen kuulin saman myyjän keskustelevan erään miehen kanssa lehtareista. Ukolla oli n. 70-80L allas, ei osannut edes arvioida kokoa. Siellä oli ollut neontetroja, jotka olivat kuolleet mystisesti ja nyt ukko tahtoi lisää neoneja sekä "jotain isoa" päätyen lehtikaloihin. Myyjä yritti kysellä kyllä altaan lämpötilaa ja selvittää neoneiden mystistä kuolemaa, mutta asiakas ei osannut kertoa altaastaan yhtään mitään. Myyjä sitten myö sille pari lehtikalaa ja sanoi niiden tarvitsevan väh. 180L akuisina, neoneitakin lähti matkaan. Myyjän kommentti vielä oli " Voithan sitten tulla vaihtamaan nämä lehtarit uusiiin poikasiin niiden kasvettua isoiksi noin vuoden päästä!". 8O Joo mäkin tahdon pikkusia lehtareita ja leviksiä, kun ne on niin söpöjä pieninä :roll:
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

höpötys kirjoitti:Myyjän kommentti vielä oli " Voithan sitten tulla vaihtamaan nämä lehtarit uusiiin poikasiin niiden kasvettua isoiksi noin vuoden päästä!".
Joo niin varmaan! Kovin vastahakoisasti täälläpäin mitään vastaanottavat akvakaupassa! :frown: Aikoinaan sai aika pitkään suostutella että kultakala pääsisi 60litrasta myyntiin. Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kannattiko sekään, sama kala voi edelleen olla yhtä pienessä kipossa jollain toisella tietämättömällä. Siis olen tainnut laittaa vahingon vain kiertämään. :?
Kovin myyjä silloin ihmetteli että mitä olen sitä kalaa kauppaan tuomassa.. Yritä siinä selittää sitten!
Joten lahjoitetaan-palsta kuulostaa paljon houkuttavammalta.
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”