![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kävin taas kerran katselemassa aikani kuluksi kalojen elämää Stokkalla (viime viikolla), että vieläkö siellä on kaloja väärillä nimillä myynnissä. Palloilin siellä hyllyjen välissä, kun yksi pariskunta otti kalanruokapurkin ja menivät jututtamaan myyjää. He kyselivät, että:
- miksi suodatin on akvaariossa ja tarvitaanko sitä yleensä
- mitä muuta akvaarioon tarvitsee tai siis maljaan (heillä oli kuulemma isohko malja, jossa yksinäinen tiikeribarbi)
- miksi meidän barbi ei syö
- ja mitä lie vielä kyselivätkään
Myyjä sitten selittää siinä, että vedessä elää bakteereja, että jos siirrätte vanhasta altaasta vettä tähän maljaan, niin allas kypsyy! Ja sitten söpötti jotain ihan ehkei-niin-totta siihen jatkoksi. Ei puhunut mitään siitä maljasta, ei suodattimesta, eikä muustakaan yleisesti tärkeästä. Myyjä vilkaisi jossain vaiheessa minua, kun minä oikeasti aloin katselemaan, että mitä herrajee se asiakkaille kertoilee. Siinä sitten väliin tokaisin, että "onko sulla akvaa", sille myyjälle. Myyjä sanoi, että ei ole. Kysyin, että millä tiedolla hän sitten kertoo asioita? Myyjä sanoi, että näin minulle on kerrottu. Niin, myyjän rinnassa luki joku täydennysapulainen-titteli. Minä sitten tokaisin siihen väliin, että sitä barbia ei sitten pidetä siinä maljassa, eikä mitään muutakaan kalaa! Sukarapuja siihen voitte laittaa! Tässä vaiheessa myyjä tokaisi, että niin minä meinasinkin sanoa. Vilkaisin myyjää, että niimpä.

Loppujen lopuksi tilanne oli se, että olin palvellut asiakkaita varmaan 20 minuuttia Stokkan osastolla. Olin kertoillut heille kypsyttämisestä, suodattimista, valoista, kasveista, lämmöstä, kalaparveilusta, arveluja syömättömyydestä, tippatesteistä ja AquaWebistä! Jep! Kehuin, että täältä sitä apua löytyy runsainmitoin (tietenkin omalla vastuulla on osa tiedosta) ja hyvistä perusoppaista. Asiakkaat kiittelivät minua ja meinivät tuijottamaan tiikeribarbeja. Sydämestäni toivon, etteivät he ostaneet yhtääkään kalaa maljaan enää. Myyjälle olisin mennyt pyytelemään anteeksi, että en pahalla "varastanut" hänen asiakkaitaan. Ja olisin myyjää kehoittanut opiskelemaan hieman asioita, ennen kuin palvelee summittaisella tiedolla. Kalat ovat kuitenkin eläviä otuksia ja toisille meille hyvinkin tärkeitä kavereita.
Onkohan kellään muilla samanlaisia kokemuksia missään liikkeissä?