Myyjien vaikeat asiakkaat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Myyjien vaikeat asiakkaat

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Olin taas kaloja katselemassa eräässä kaupassa! Siellä oli myyjällä ja asiakkaalla tällainen keskustelu (asiakas etsimässä itselleen levänsyöjää 250-litraseen) (m=myyjä, a=asiakas)
M: Oletko mitannut vesíarvoja?
A: En ole, sillon kun olin enemmän kiinnostunut niitä tuli mittailtua.
M: Kuinka usein vaihdat sitten veden?
A: Ei sitä tule oikeastaan vaihdettua lisään sinne vain haihtuneen veden tilalle vettä.
M: Se ei kuitenkaan korvaa veden vaihtoa(enemmän asiasta keskustelua). Kuinka usein ruokit kaloja?
A: Olen tosi laiska ruokkimaan kaloja ruokin niitä vain noin kaksi kertaa viikossa.
Lähdin tässä vaiheessa pois paikalta mutta myyjä ei kuitenkaan myynyt hänelle kuin vesitestit ..

Oletteko te kuulleet vastaavaa? Tai vaikka olleet myyjänä tällaisessa tilanteessa :roll:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Asiaa, olihan kerrankin ammattilainen myyjänä.
:mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Tuo on järkevää käytöstä myyjältä. Asiantunteva myyjä, huolehtii kalojen elinolosuhteista vaikka menettäisikin siinä asiakkaita.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Re: Myyjien vaikeat asiakkaat

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Justiinsa... :roll: Jo on ollut "mielenkiintoinen" asiakas...
317 L (sekala)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Jotakin positiivista, asiakas sentään tesi että mitä on vesitestit.

Monet vastaan tulleet akvaarion omistajat eivät ole sellaisista ikinä kuulleetkaan [;)]
IceQueen
Member
Member

nikita kirjoitti:Jotakin positiivista, asiakas sentään tesi että mitä on vesitestit.

Monet vastaan tulleet akvaarion omistajat eivät ole sellaisista ikinä kuulleetkaan [;)]
Joopa. :mrgreen:

Ja sinänsä hyvä, et niin ties myyjäkin. ;)
317 L (sekala)
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mulla oli vähän vastaava kokemus jokunen aika sitten. Kaupassa oli pariskunta, jolle myyjä oli mitannut vesiarvot. Siinä vaiheessa kun tuloksia ruvettiin esittämään, oli pakko ruveta kuuntelemaan. Kaikki arvot olivat niin päin metsää kun vaan ikinä voi olla, mm. nitraatit yli sadassa, nitriittiäkin oli. Täälläkin perheessä vain lisättiin vettä haihtuneen tilalle. Kun myyjät ryhtyivät selvittelemään tarkemmin hoitorutiineja (tai paremminkin niiden puuttumista) toinen asiakkaista tokaisi, että sehän on kuitenkin vaan akvaario, mitä siitä vouhkaamaan.

Ainoa mitä heille myytiin oli vesitestejä ja vedenparannusaineita. Täytyy sanoa että oli aika lähellä etten tiuskaissut asiakkaalle jotain tosi kivaa. Onneksi toisella asiakkaalla oli kuitenkin halu tehdä asialle jotain.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ihan mukava kuulla, että joillain on vielä järkeä tuossa myymisesä. Siskoni miehen siskolle oli myyty parvi tiikerinuoliaisia 60 litraseen :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Joo :D Ihme kun akvaario ei ollut sellainen 40-litrainen :D Eikä kyllä ihmakkään kun etsi levänsyöjää
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Drooms kirjoitti: Asiantunteva myyjä, huolehtii kalojen elinolosuhteista vaikka menettäisikin siinä asiakkaita.
Todellakin. Mutta kuvitelkaa miten ristiriitainen duuni joku eläinkaupan pito on! Pitäisi saada voita leivälle ja silti neuvoa typerille ihmisille rautalangasta hellästi vääntämällä asioita. En kyllä ikinä lähtisi alalle jotain kesätyötä pidemmäksi aikaa.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Ja sitten sinne menee semmonen asiakas, joka tietää mitä hakee(ja muutenkin aika paljon). Sittenmyyjä kysyy että mihis akvaan/veteen/osatko kotiuttaa ja asiakas sanoo jokaiseen kysymykseen, että kyllä mä tiiän. Sitten joka toinen ei tiedä mitään. Voi olla aika jännää koittaa olla sopivasti jokaisen mieleen ja arvailla, että kuka oikeesti tietää ja kuka on lukenut vaarin vanhan ahven-kirjan. [;)]
*laa la laa*
IceQueen
Member
Member

Tänään ois tehny mieli olla vaikee asiakas ja ruveta vähän kyselemään tyhmiä. :roll:

Akvaliikkeessä myyjänä kepeesti alle 20vee tyttö ja kun pyysin vesitestejä, hän rupes tarjoomaan vedenparannusaineita. Ja ei tiennyt ees mitä vesitestit on, mun oli pakko näyttää sieltä hyllystä mitä ne on (tiskin takana) ja luetella tarkkaan, mitä haluan.

Pyysin nitraatti testiä, eikä typy osannut ees paketin kyljestä lukea, onko testi nitraatti vai nitriitti testi... :roll:

Okei, siis mähän en akvaario jutuista mitään tiedä, mutta herranjesta, tollanen likka myymässä akvaarioliikkeessä, joka tietää vielä vähemmän kuin minä... 8O Toivottavasti kukaan ei kaloja käynyt hänen vuorollaan ostamassa... Saati sitten muita eläimiä...
317 L (sekala)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Ettei vaan olis ollu joku raukka jok aon ekaa viikkoa työkkäristä tm. siellä. Siltikin voisi omistaja vaikka laittaa ylös, että mitä mikäkin on. Tai sitten kyseinen myyjä voisi sanoa, että olen harjottelija vielä, että en tiedä näistä vielä :roll:
*laa la laa*
IceQueen
Member
Member

Tittis kirjoitti:Ettei vaan olis ollu joku raukka jok aon ekaa viikkoa työkkäristä tm. siellä. Siltikin voisi omistaja vaikka laittaa ylös, että mitä mikäkin on. Tai sitten kyseinen myyjä voisi sanoa, että olen harjottelija vielä, että en tiedä näistä vielä :roll:
Toi on aika kauan siellä jo ollut, mitä mä oon siellä käynyt... :roll:
317 L (sekala)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

No sitten ei kyllä voi kun ihmetellä. Miksi olla eläinkaupassa töissä, jos ei kiinnosta? 8O Kyllä pitäisi ola aidosti kiinnostunut kaikista myytävistä eläimistä. Aika moni täälläkin palstalla omistaa koiraa, kissa, jyrsijöitä ja lintuja.
Tuolla myyjänesityksellä ei kyllä ole yrittäjän kursseja käyty. Halutessaan saa kyllä selvää asioista..Kuitenkin se perusasia on, että pitää tietää mitä myy, jotta osaa myydä sen. Jos sanoo asiakkaalle, että toi on joku vesitesti, niin tuskinpa se sitä ostaa. :roll:

Pitäis varmaan perustaa om aqua-web-butique 8-)
*laa la laa*
IceQueen
Member
Member

Tittis kirjoitti: Pitäis varmaan perustaa om aqua-web-butique 8-)
Joo ja sit kohta saadaan lukea jostain Suomi24-palstalta miten pa*koja on myyjät siellä Aquaweppiputiikissa. [;)]
317 L (sekala)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Todennäkösesti sinne tulis kaikki gurut ostoksille, ja sitten siellä olis meikä-tumpelo("kyl mä jotai tiedän") myymässä. Tosin myöntäsin ihan rehellisesti jos en jotain tietäis.
*laa la laa*
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Mä en varmaan itse ainakaan uskaltaisi perustaa liikettä, jos minulla ei olisi vuosikymmenien kokemusta. Eihän sitä asiakkaalle voi sanoa, että en tiedä (vaikka ottaisinkin selvää). Pitäisi olla tietoa kaiken maailman ongelmista, kaloista ja kasveista. En voi muuta kuin kunnioittavasti kumartaa tietyille akvaariokauppiaille, jotka ovat kuin tietokirjoja asioiden suhteen. Huh, mitä ammattitaitoa! :mrgreen: 8-)
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Eagle Ray kirjoitti:
Drooms kirjoitti: Asiantunteva myyjä, huolehtii kalojen elinolosuhteista vaikka menettäisikin siinä asiakkaita.
Todellakin. Mutta kuvitelkaa miten ristiriitainen duuni joku eläinkaupan pito on! Pitäisi saada voita leivälle ja silti neuvoa typerille ihmisille rautalangasta hellästi vääntämällä asioita. En kyllä ikinä lähtisi alalle jotain kesätyötä pidemmäksi aikaa.
Eagle Raylla on hyvä pointti tuossa. Kenellekkään kun ei voi "avautua" samalla tavalla kuin esim. täällä ;). Pelkästään sillä että ei myy parvikaloja alle 6 kpl ryhminä, ei myy kalaa kypsymättömään altaaseen, ei myy kultakalaa boolimaljaan (juu-u, toisen kaveriksi nimittäin :roll: ) eikä myy pikku-Pekalle kaloja "yks tota, yks tota ja kaks noit mun Ilves-purkkiin" saa osakseen sellaisen määrän lokaa että siinä menisi jo pienemmän kylän sakkakaivo tukkoon.

Onneksi seassa on sitten niitä mukaviakin asiakkaita jotka käsittävät kalan olevan elävä eläin ja tarvitsevat huolellista hoitoa. Kiitos kaikille heille.

(Niin ja kauppias en ole, myyjä kylläkin)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

tuo on niin kaksipiippuinen juttu, mutta kyllä siihenkin saa sen kultaisen keskitien.

Jos on liian jyrkkä alkaa asiakkaat valehtelemaan eikä se auta asioita yhtään.

esim.
A: ostaisin noita kivoja keltaisia kaloja.
M: ne on tiikerinuoliaisia. kai tiedät, että ne vaatii vähintään 400 litrasen altaan?
A: Joo meillä on tarpeeksi iso (oikeasti 100 litranen)
.
.
.

Aina ei voi voittaa ei edes joka kerta.
Esim Petri on löytänyt hyvän keskitien akvaariokeskuksessa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

Ihan ostajan näkökulmasta: arvonantoa nimeltämainitsemattomalle nettikaupalle, joka myy kaloja, mutta pyytää ensin tiedot tulevasta altaasta, vedestä ja muusta altaan kalastosta - sekä pidättää itsellään oikeuden olla myymättä kaloja jos ei vastaa vaatimuksia.

Ostajan sepustuskyvyillehän ei ole rajaa, mutta mielestäni tuollainen ilmoitus toimitusehdoissa osoittaa välittämistä/vastuullisuutta, ja viestittää ostajallekin että akvaarioon ei vaan viskota kaloja, panna lämpöä päälle ja sekoiteta. Se on ruoanlaittoa, se.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kiiki74 kirjoitti:Mä en varmaan itse ainakaan uskaltaisi perustaa liikettä, jos minulla ei olisi vuosikymmenien kokemusta. Eihän sitä asiakkaalle voi sanoa, että en tiedä (vaikka ottaisinkin selvää). Pitäisi olla tietoa kaiken maailman ongelmista, kaloista ja kasveista. En voi muuta kuin kunnioittavasti kumartaa tietyille akvaariokauppiaille, jotka ovat kuin tietokirjoja asioiden suhteen. Huh, mitä ammattitaitoa! :mrgreen: 8-)
Mun mielestä taas on tyhmää jos ei voi myöntää asiakkaalle ettei tiedä. Paljon parempi se on, kuin että on vastaus aina valmiina ja sit vaikka säveltää jotain ettei muka vaikuttaisi tyhmältä tai asiaansa osaamattomalta.
Osaapahan asiakas itse silloin ainakin edes etsiä kyseisestä asiasta tietoa.

Aika usein sattuu nykypäivänä sellaistakin, että tulee markkinoille uusi laji, jota kaikki haluavat. Ja sitten siitä ei oikein ole kellään vielä mitään tietoa tai kokemusta.. Anna siinä sit hoito-ohjeita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Mari kirjoitti:
Kiiki74 kirjoitti:Mä en varmaan itse ainakaan uskaltaisi perustaa liikettä, jos minulla ei olisi vuosikymmenien kokemusta. Eihän sitä asiakkaalle voi sanoa, että en tiedä (vaikka ottaisinkin selvää). Pitäisi olla tietoa kaiken maailman ongelmista, kaloista ja kasveista. En voi muuta kuin kunnioittavasti kumartaa tietyille akvaariokauppiaille, jotka ovat kuin tietokirjoja asioiden suhteen. Huh, mitä ammattitaitoa! :mrgreen: 8-)
Mun mielestä taas on tyhmää jos ei voi myöntää asiakkaalle ettei tiedä. Paljon parempi se on, kuin että on vastaus aina valmiina ja sit vaikka säveltää jotain ettei muka vaikuttaisi tyhmältä tai asiaansa osaamattomalta.
Osaapahan asiakas itse silloin ainakin edes etsiä kyseisestä asiasta tietoa.
Äh, ilmaisin itseäni väärin.
Siis tietenkin tulee myöntää, jos ei tiedä asioita. Vaan minä sillä, että itse pyrin töissänikin tietämään vähän joka asiasta vähän (ja joistain tietää sitten tietty paaljon enemmän), että osaisin sitten opastaa kysyjiä. Ja taas akvaarioala on mielestäni niin tarkkaa puuhaa, että en itse vähäisillä tiedoilla ja kokemuksilla edes uskaltaisi alkaa pitämään liikettä.

Ja fiksut asiakkaat taas äänestävät varmaan jaloillaan, jos joku säveltää jotain omiaan.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
seme
Junior Member
Junior Member

Moikka

Viesti Kirjoittaja seme »

Paikallisen akvaarioliikkeen myyjät ovat jo tottuneet muhun
ja siihen että kysyn vaikeita asioita heidän myymistään lajeista.

kuten miten erottaa koiraan ja naaraan,
minkälaiset vesiarvot tälle kalalajille sopii
ja mikä on oikea lämpötila, jossa kala viihtyy.

Aluksi lähettivät kotiin katsomaan netistä ja tulemaan sitten uudestaan. :roll:

No aikaa kului ja käynti kertoja kertyi. Opin käymään ensin katsomassa tarjonnan, ja sitten menemään kotiin katsomaan mikä sopii arvoihin ja silmään, sekä yhteen aiempien lajien kanssa. Sitten takaisin kauppaan ostoksille. Nykyään saan itse pyydystää kalat jotta saan juuri ne jotka haluan ts. Terveen ja pirteän näköiset yksilöt.

Nyt sanoivat, että ilmoittele mitä lajeja haluan niin he tilaavat tukusta ja soittelevat, kun lähetys saapuu. näin sitä pitää. 8-)
akvaristillakin on vastuu ostoksistaan, kun kuitenkin on kyse elävistä eläimistä.
120L:
12 kardinaalitetraa
1 maatiaispartis naaras
1 palettikalaa + poikaset n15 3 cm
Anza
Member
Member
Viesti:

Re: Moikka

Viesti Kirjoittaja Anza »

seme kirjoitti:Aluksi lähettivät kotiin katsomaan netistä ja tulemaan sitten uudestaan. :roll:
Tuosta tuli mieleen, että meillä on netti työpaikalla (akvaarioliikkeessä) ja olen huomannut että se on tosi kätevä monessa asiassa. Esim. jos asiakas kuvailee jotakin kalaa, voi helposti googlettaa sen kuvahaulla ja kysyä "tarkoititko tätä". Sama juttu jos asiakas kuvailee jotakin kalan sairautta, esim. pilkku- ja samettitauti löytyy aika hyvin kuvina kun hakee netistä. Toki saman asian ajaisi jokin kunnon akvaario-opuskin, mutta itse olen tykästynyt nettiin sen laajuuden ja nopeuden - esim. kirjoihin verrattuna - vuoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”