miljoonakaloja hankkimassa

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
diinu
Starting Member
Starting Member

miljoonakaloja hankkimassa

Viesti Kirjoittaja diinu »

Olen nyt hankkimassa miljoonakaloja akvaarioon, joka on ollut jo melko pitkään käytössä. Minulla on ollut aikaisemminkin (10 vuotta sitten) milliksiä, mutta ne eivät tainneet olla ainakaa mitään pitkälle jalostettuja. Sain niitä muutaman eräältä kaveriltani. Hän piti niitä lasipurkissa ilman suodatinta ja ne kyllä pärjäsivät siinä, tosin muuttivat myöhemmin myös oikeaan akvaan. Minä pidin silloin kalojani 50 litraisessa akvassa. Tuo akvaario, johon niitä olen nyt hankkimassa on 140 litrainen ja asukkeina vain 2 partamonnia.

Tietoja akvaarioasta:
pituus: 1m
lämpötila:24 astetta
pH: 7,5 (mittaamisesta muutama viikko)
GH: 5 (tänään)

Onko ok? Tuo GH arvo ei sano minulle yhtään mitään. Tuo vesi taitaa olla melko pehmeää, mutta minulla on hankittuna pullo, joka nostaa KH:ta. Pitäisi vaan vielä hankkia testi... Kh:n nouseminen ei taida näkyä GH-testissä? Luulen ainakin niin.

APUA! Olen ihan pihalla, kun ei ole aikaisemmin tarvinnut läträtä noiden arvojen kanssa. On ollut "helpompia" kaloja, tavallaan.

dH ja GH on tieten sama asia?? Jos milljonakaloille dH:n pitää olla 10-30, niin mikä se on GH-arvona??? dGH???

Tarkoituksena olisi hankkia akvaan 1-2 urosta ja 6-8 naarasta. Hankittuna on myös muovinen poikasakvaario, joka samalla naaraiden synnytys/lepopaikka, noin 30 litraa. Voiko sitä käyttää sellaiseen tarkoitukseen? Tiedän, että kaloja ei saisi pitää alle 40 litraisessa, mutta luulen että tuo olisi parempi vaihtoehto kuin sellainen häkki akvaarion reunalle. Jotku sanoo, että sellaisessa olo tressaa naaraita. Mikä olisi altaan sopivin sisustus? Paljon kasveja?

Mitäs partamonneille kannattaisi tehdä? Vesiarvojen puolesta ne menisivät millisten kanssa samassa, kunhan ei nosta kovuutta liikaa. Ja myös lämpötila täsmää. Rauhallisia kaloja. Päivät piilossa luolissaan ja valojen sammuessa ilmestyvät puhdistamaan laseja.

Älkää sitten yrittäkö kääntää päätäni, että hankkisin helpompia kaloja, sillä etsin todellakin hieman vaikeampihoitoista! Ja lisäksi pidän miljoonakaloista.
:)
April-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja April- »

Hei.
Ainakin, nuille partamonneille allas on liian pieni. Nyrkkisäätö on 1 partis 100 Litraseen ja eiväthän ne ole naaras ja koiras?
Sitten miljoonakaloista jotain.
Haluatko välttämättä ottaa koiraita ja naaraita?
Nimittäin, ne saattavat ylikansoittaa altaasi, kun ovat niin helppoja lisääntymään.
Voisitko ajatella pelkkiä koiraita/naaraita? Vai onko pakko olla molempia?

Altaaseen paaljon kasveja. Poikaset pääsevät kasvien alle piiloon, etteivät aikuiset miljoonakalat söisivät niitä.

Viisaammat vastatkoon paremmin..
diinu
Starting Member
Starting Member

Ai, niin... Kannattaisiko hankkia kerralla koko lauma milliksiä, vai pelkästään ensin toista sukupuolta olevat??

Entä pitäisikö laittaa tuohon pienempään kaiken varalta karaanteeniin? Onko liian pieni karanteeni-akvaarioksi? Lääkeitä on valmiina kaiken varalta. On mm. pilkkutautilääke.

Ne ensimmäiset miljoonakalat, jotka sain silloin n.10 vuotta sitten, muistutti kyllä pahasti noita luonnonmuotoisia, mutta uros, jonka poikasia sain, oli tavallisen näköinen oranssipyrstö. Naaras oli tummahko ja mustia pilkkuja sekä jälkeläiset olivat myös mustapilkullisia.
mieluiten ottaisinkin juuri noita luonnonmuotoja, mutta se on mahdotonta, kun täällä päin on vain yksi lemmikkikauppa.
April-
Junior Member
Junior Member

Tuo 30L on ihan hyvä karanteeni-altaaksi, mutta tottakai mitä isompi, sen parempi.
Kyllä voit varmaan ottaa kerralla ne millikset.
Kai sinnekkin akvaariokauppaan tulee erilaisia muotoja, kunhan vain kärsivällisesti odottaa [;)]
diinu
Starting Member
Starting Member

Päädyin sitten sellaiseen ratkaisuun, että tilasin kaloja kahdesta paikasta. Ne tulevat matkahuollon kautta. Onko teillä kokemusta sellaisista nettikaupoista? Onko tullut kalat hyvässä kunnossa perille?

Tilasin myös kasveja ja kipsiä, mutta pitää varmaan sitä kipsiä hankkia jo huomenna, että vesi ei olisi aivan noin pehmeää, kun kalat tulevat. Täytyy varmaan myös hankkia KH-testi, kun KH:ta nostavaa ainetta tuli hankittua. Ja suuressa viisaudessani en hakkinut samalla sitä testiä! Ei sitte muuta kuin naapurikaupunkiin taas huomenna... :?

Ja sitten mieltäni pahasti askarruttava kysymys: mikä sen KH-arvon pitäisi olla miljoonakalojen akvaariossa??

Tuon KH:ta nostavan tuotteen mukaan makeanveden suositeltava arvo on 4 astetta ja meriveden 8-10 astetta karbonaattikovuutta. Siinä sanotaan myös: "Karbonaattikovuus on erityisen tärkeää veden kemialliselle tasapainolle johtuen sen kiinteästä suhteesta pH-arvoon ja hiilidioksidiin." Miten KH on yhteydessä pH-arvoon ja ja hiilidioksidiin?
diinu
Starting Member
Starting Member

Partamonneista vielä sen verran, että ne ovat molemmat uroksia. Niillä on ilmeisesti jonkinlaiset reviirit tuossa. Toinen on vallannut itselleen sellaisen posliinisen linnan. Olen luovuttanut tässä linna-asiassa jo kauan sitten, sillä monni ei anna olla sen pystössä, vaan kaataa ja asuu päivät sen sisällä. Se on myös akvaarion ainut leväinen "paikka", sillä sitä ei akvaariosta saa pois ilman, ettei monni tulisi sen mukana. Toisaalta tuossa on se hyvä puoli, ettei monnia tarvitse pyydystää, jos haluaa sen pois sieltä. Toinen monni on hyvin kiintynyt suodattimeen (sisäsuodatn). Se menee aina suodattimen ja lasin väliin. Tapanani on jättää hieman väliä suodattimen ja lasin väliin, jotta monni mahtuu sinne kunnolla. Tuolla monnilla on myös kaksi muuta lempipaikkaa: laivan hylky ja luola.

Nykyään pidän suodatinta toisessa nurkassa ja linnaa toisessa, joten monnien asuinpaikat ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Ne ajavat joskus toisen pois omalta reviiriltään, mutta en näkisi sitä ongelmana.

Olen hieman huolissani siitä, että miten ne tottuvat keskikovaan veteen.
April-
Junior Member
Junior Member

Koiraat tykkäävät olla omassa kolossaan, ja tulevat esiin vain ruokailu aikaan.
Partis ei ole niin tarkka kovuudesta, joten kyllä ne pärjäävät tuossa keskikovassa vedessä.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jos partikset tulevat tosiaan toimeen niin kaippa ne tuonne mahtuvat. Itse tosin jouduin vasta heivaamaan toisen partisukon toiseen altaaseen kun eivät pitkän yhteiselon jälkeen enää yhtäkkiä sietäneet toisiaan vaan tappelivat yhdestä kannonkolosta verissä päin vaikka altaassa on kantoja puolen kymmentä. :roll: Ja altaalla siis kokoa yli 300-litraa.
diinu
Starting Member
Starting Member

No, niin... Sain hommattua kipsiä ja sen KH testin.

Altaiden arvot:
pieni allas
KH 4 (kohotin eilen KH:ta nostavalla aineella, vaikka en tiennyt sen KH:ta.)
GH 17 (kohotin kipsillä)
Ph (ennen muiden arvojen kohottamista) 7

suuri allas
KH 2
GH 4/5 (?)
pH 7

Ajattelin nyt kohottaa hieman tuota isomman GH:ta sekä Kh:ta, vaikka monnit ovatkin siellä. Lisään tuota Gh-arvoa hieman myös huomenna, että isomman altaan arvo olisi ainakin se kymmenen sitten kalojen tullessa. Onko liian nopeaa monnien hyvinvoinnin kannalta? Onko GH-arvo 15-20 väliltä ok partamonneille?

Pakko laittaa ne huomenna tulevat miljoonakalat suoraa tuohon isompaan, sillä epäilen, että tuo pieni ei ole vielä ihan kypsä. Ja pitää seurata tuota monnien tilannetta. Toivottavasti ne tulevat toimeen jatkossakin.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Kyllä partikset menee ihan hyvästi noisskin kovuuksissa. Ei hätää.
Ehkä ihan pikkuisen hitaampi kuvuuden nosto voisi kuitenkin olla paikallaan, etteivät slaagia saa.
KH saapi olla vaikka vähän korkeampikin, ettei tule niitä pH:n heilahteluja, joten voit sitä KH:ta nostavaa ainetta lisäilläkin.

Edit. tässä threadissä on niiden KH:n pH:n ja GH:n vaikutuksista toisiinsa tai maailman pyörimiseen. :D Jollet ole jo lukaissut kaikkia juttuja.
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”