Kyseessä on 450 litrainen akvaario, joka ollut "pystyssä" noin kolme viikkoa. Kaloina alunperin kardinaalitetroja 16 kpl, monnisia 6 kpl, lehtikaloja 5 kpl, pieniä leväbarbeja 5 kpl ja helmirihmapariskunta. Mulla on ollut oikeastaan koko ikäni akvaario joten hävettää tunnustaa etten ollut tuollaisesta monimutkaisesta "kypsyttelystä" ikinä kuullutkaan (ennenkuin löysin nämä sivut noin viikko sitten) vaan akvaario pystytettiin noin 25 vuotta sitten olemassa olevien ohjeitten mukaan eli vain vettä kypsyteltiin yön yli. Edellisestä pienemmästä altaasta tuonne uuteen siirtyi vain 5 kantoa ja muutama kivi. Kaikki muu tavara on tuoretta, hiekkaa ja putsareita (ollut kuivillaan 2 viikkoa) myöten.
Ja kuten arvata saattaa onglemia on, kaloja kuolee säännöllisen epäsäännöllisesti. Yksi tai kaksi päivässä, jonain päivänä ei yhtään. Nitriittejä olen nyt mittailut muutaman päivän ajan ja korkeimmillaan se on ollut 0.3, nyt selvästi jo sen alle. Silti kaloja kuolee edelleen, vedenvaihdoista huolimatta (joka 5. päivä 1/3). Minkälainen määrä nitriittiä oikein on vaarallista ja kerääntyykö se jotenkin kalojen elimistöön? En oikein itse jaksa uskoa enää tässä vaiheessa, että ongelmat johtuvat kypsytyksen puutteesta. Vesi on perusarvoiltaan varmaan ihan hyvää (tosin ei mitattu sen kummemmin) koska pienemmän altaan kalat voivat hyvin. Ja osa ongelma-altaassa olevista kaloista on uiskennellut samasta hanasta tulleessa vedessä. Tässä altaassa on aiemmin ollut kilpikonnia, eihän niistä vaan ole voinut jäädä esim. suodattimiin mitään kaloille myrkyllistä? Entäs sitten tuo hiekka? Täältä olen lueskellut, että tuo Maxit 0.1 - 0.6 mm (entinen optiroc) saattaa olla jotenkin sopimatonta, öljyä siinä ei ainakaan silmin (tai nenän) nähden ole. Olisko jollakulla viisaammalla antaa jotain neuvoja, olisko muista vesitesteistä sittenkin jotain hyötyä? Entäs vedenparannusaineet tai pullossa olevat bakteerilisät? Onko olemassa testejä joilla voi mitata myrkkyjä? Tällä hetkellä olen kallistumassa sille kannalle, että tuo hiekka on syypää. Sen vaihtamisesta vaan seuraa kauhea määrä työtä, joten ajattelin kysyä täältä neuvoja/ideoita ennenkuin siihen hommaa ryhdyn. Sen tiedän että suodatinteho on tällä hetkellä heikko mutta sallituissa rajoissa eli kaksi sisäsuodatinta joiden litramääräinen teho riittää juuri ja juuri, mattosuodatin on kuitenkin tekeillä. Lämmitin sentään on kunnossa. Kaipaisin siis nyt jonkun viisaamman neuvoja mistä suunnasta tätä paniikkia kannattaisi ja pitäisi alkaa tutkimaan ja korjaamaan.
Kiitos jos jaksoit lukea koko sepustuksen ja kiitos jo etukäteen vastanneille!