Kaipaan vinkkejä "taisteluun" ötököitä vastaan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Nemo84
Starting Member
Starting Member

Kaipaan vinkkejä "taisteluun" ötököitä vastaan

Viesti Kirjoittaja Nemo84 »

Akvaariooni on yhtäkkiä ilmestynyt pienen pieniä ötököitä, jotka viihtyvät veden pinnan yläpuolella olevassa lasissa sekä veden pinnalla. Ne hyppivät nopeasti pois jos yritän listiä niitä jollain tapaa. Kaloja eivät tunnu haittaavan, mutta minua haittaavat todella paljon :(

Ovatkohan nämä nyt niitä hyppyhäntäisiä ja mitenköhän niistä pääsisi eroon? Kertokaa käytännön kokemuksia/ antakaa vinkkejä, joilla olet itse päässyt eroon kyseisistä örkeistä.

Haluan todellakin päästä näistä eroon, koska inhottaa laittaa käsi altaaseen tällä hetkellä. Ja tiedän että ne olisivat hyvää ruokaa kaloilleni, mutta kalani eivät niistä ole innostuneet...
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Mulla lähtivät, kun poistin kaikki kelluskasvit, tai lähes. Ne mitä jätin oli muutama hassu pistia ja huuhtelin ne moneen kertaan vesihanan alla. Nuo ötökät ovat todella inhottavia ja mua ainakin pistivät ja sain ihottumaa. [}:)]
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Arde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Arde »

meillä on akvaario, jonka kypsytys ainakin vesitestien mukaan onnistui.
Keskiviikkona laitoin sinne 10 kpl kardinaalitetraa, muita kaloja ei vielä ole.
Eilen huomasin lasissa kiinni vesirajan alapuolella kolme kappaletta jotakin pikkumönkijäisiä, jotka kävelevät lasia pitkin ylös alas.

Mitäköhan ovat ?
Mistä tulleet ?
Pitääkö hävittää ??

Ensi viikolla tulossa lisää kaloja.
sinna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinna »

Nuo pikkumönkijäiset voisivat olla laakamatoja. Ne ovat vaarattomia kaloille ja kasveille.
Jos ne haluaa hävittää, pitäisi akvaarion lämpötilaa nostaa kolmeksi päiväksi n. 32 asteeseen (sitä ennen poistaa kalat ja kasvit).
Monet kalat, mm. labyrinttikalat syövät laakamatoja ja kotilontuhoaineet tehoaa niihin, kuulemma.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

sinna kirjoitti:Nuo pikkumönkijäiset voisivat olla laakamatoja. Ne ovat vaarattomia kaloille ja kasveille.
Jos ne haluaa hävittää, pitäisi akvaarion lämpötilaa nostaa kolmeksi päiväksi n. 32 asteeseen (sitä ennen poistaa kalat ja kasvit).
Monet kalat, mm. labyrinttikalat syövät laakamatoja ja kotilontuhoaineet tehoaa niihin, kuulemma.
Miksi kalat ja kasvit pitää poistaa ei ainakaan tuon lämmön vuoksi?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Nemo84
Starting Member
Starting Member

Kiitos!!

Viesti Kirjoittaja Nemo84 »

Pääsin eroon niistä inhottavista hyppyhäntäisistä! Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä, joita olette myös yv:n kautta lähettäneet. Nyt uskallan taas laittaa käteni akvaarioon. :D

Minulla on myös akvaariossa paljon noita laakamatoja, olen huomannut, että vedenvaihtojen jälkeen ne vähenevät huomattavasti ja muina aikoina kalani tykkäävät syödä niitä pois. Ovat siis lähinnä hyödyllisiä kaloja ajatellen. Jos itseä ötökät inhottavat niin kokeile ehdottomasti niitä kotilon ja muiden pienten eliöiden tuhoamisaineita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”