Hiekasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
clara
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekasta

Viesti Kirjoittaja clara »

Clara täällä taas kyselee 8O

Hain hiekkakuopalta hienoa hiekkaa pikkuakvaarioon, jota olen nyt kypsytellyt (safe start, hirvensarvensuola jne.) viikon verran. Altaassa m.juuri ja vähän sammalta. Kotilot (varmaankin muunnoslima-sellaisia, kasvien mukana tulleita) olivat aamulla kuolleet.
Mittasin vesiarvot: pH 10, dGH yli taulukon, KH 20, N:llä alkavat 0!!!

Polonium-hiekkaa? Salaa hain, niin heti tuli rangaistus...
Kannattaako edes jatkaa, vai haenko kaupasta uutta ja aloitan alusta?

-C-
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kuulostaa melko hurjalta, poloniumista löytyi tällainen linkki.

Kannattanee hakea ihan "tavallista" hiekkaa toiselta hiekkakuopalta tai biltemasta. ;)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Biltemasta ostettu hiekka maksaa 6e 25kg ja sitä ei tarvitse pestä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Korallieläin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Korallieläin »

Kai muistit pestä hiedan entä vedenparannusainetta? Jos jostain kuopilta hakee hietaa, niin on vaarana, että niissä on ties mitä jäämiä, pahimmassa tapauksessa jotain öljyä tai bensaa. Meidän akvaan haettiin eräs pimeä ilta hieta naapurissa olleesta rakennustyömaalta (:P), jossa oli pihassa iso kasa sitä hietaa. Pestiin sangoissa, jossa oli aika hemmetin kova työ, sillä hietaa oli sellaiset päälle 60 Litraa, vai laskinko oikein... :P 125x45x15 :P Ihme kyllä mikään kala ei kuollut :D
clara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja clara »

Pesin hiekan ja siitä lähti hurjasti likaa ts. kuraa. Laitoin myös vedenparannusainetta. Akvaariossa on ihan kirkas vesi. Bensa tms. näkyisi varmaan kalvona pinnalla? Kyllähän hiekan seassa tietysti voi olla ties mitä! Väriltään hiekka on aika tummaa, punertavaa ja kimaltelevaa, miellyttävän väristä.
Biltemaa on toisessa altaassa, siksi ajattelin että olisi kiva kun toisessa olisi erilaista (tummempaa) hiekkaa. Ja täällä niin kehuttiin että hiekkakuoppahiekka on pop, höh. Väärä hiekkakuoppa vissiin...
Harmittaa hiukan aloittaa alusta, mutta en taida uskaltaa tohon koskaan kaloja laittaa :| .

Ei saa pelleillä poloniumista, hyi minua...

-C-
llFiSull
Member
Member

oma hiekkani

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Mitenkäs kannattaisi tehdä hiekan lisäys operaatio?
Meinaan tulin katuma päälle hiekkakerroksen paksuudesta ja nyt tahtoisin laittaa pikkaisen lisää. Mutta miten se sitten onnistuisi parhaiten. Veden vaihdon yhteydessä varmasti, mutta allasta en voi tyhjentää paljon sillä altaassa asuvat kalat on todettu herkiksi suuren veden vaihdon yhteydessä. pH tuppaa nousemaan kovasti ja kaloja kuolla kupsahtelee. (vaihdan yleensä n.25%) Joten miten hiekan lisäys onnistuisi helpoiten? Eihän sitä voi sinne vain tipautella, sillä siitähän tulisi aika pölyistä hommaa.. Sukkahousuillako sitä sinne lasken?? :roll:
Akva on 250 litrainen (100x50x50).
Kaloina nuoria lehtikaloja 4kpl, 10 rusokiilakylkeä, 7 kiilakylkeä, 4 kupari- ja 6 leopardimonnista + partamonni.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mä kävin taas tuolla viereisessä hiekkakuopassa akvaarioasioilla.. Tuli nimittäin hommattua tuollainen pieni 40l allas. Nyt alkuun on varmaan ihan kasviakvana.. Tarkoitus olis sit laittaa sinne mahdollisesti tulevia poikasia :mrgreen:

Hiekan pesu: vatiin 5 lapiollista (lasten hiekkislapio) hiekkaa, käsisuihkulla vettä päälle, ja hämmennyt lapiolla. Eka vesi oli kuin cappuchinoa, vaahtosikin vähän.. kaadoin veden pois, uutta vettä tilalle, vieläkin ruskeaa, kolmannella jo vähän vaaleampaa neljäs ja viides kerta vielä.. Sit vesi oli jo riitttävän kirkasta mun makuun ja eiku hiekat altaaseen.. kolme kertaa vadillinen ja pohjalla jo ihan mukava kerros hiekkaa.

Hiekan lisäys: En oo tehnyt, mut kuvittelisin tekeväni sen seuraavasti: Hiekan pesu -> laittaisin hiekan jollakin kipolla pohjan tuntumaan varovasti ja sit kaataisin sinne.. Varmaan vähän pöllyää, mutta luulis että hyvin pesty hiekka asettuu aika nopeasti. Välillä kun oon tehnyt isompia sisustusmuutoksia (tyyliin kiskonut metritolkulla miekkakasvien juuria hiekasta ja pöllyttänyt initial stickien jämiä veteen, ja sitten istuttanut kasvit uusiin paikkoihin) niin pisimmillään vesi oli hiekkapöllystä samea päivän, tosin sit iski maitomainen ilmeisesti bakteerisamennus perään. se lähti parin viikon aikana pois (jolloin normaalit vedenvaihdot 1krt/ vko)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Minä lisään hiekkaa 1,5l limupullolla.Pohja pois pullosta,korkki kiinni ja hiekka sinne.Sitten vaan katsoo kohdan jonne haluaa lisäillä ja korkki auki,ja hiekka valuu mukavasti minne pitääkin. :)
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Tuota pullo tekniikkaa voisikin koklata. Bilteman hiekkaa kun olen sinne laittamassa niin sitähän ei tietääkseni tarvitse pestä. "Kastelenko" hiekan ensin ja sitten pulloon vai suoraan "kuivana" pulloon?
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Juu kastele ainakin,mutta minä olen kyllä jonkun verran huuhdellut niin ei pölise yhtään. :)
ennijonne
Junior Member
Junior Member

Re: Hiekasta

Viesti Kirjoittaja ennijonne »

juuri tuli lisättyä akvaarioon hienoa hiekkaa....olen huomannut että kärsänuoliaiset onnistuvat tekemään yhteen nurkkaan aina melkein hiekattoman alueen,joten ajattelin että kun hiekkaa on enemmän ei niin nopsasti tule monttua :twisted:
Hyvin vähän jäi tuollaista pölyä leijumaan,ei olisi varmaan jäänyt sitäkään jos olisin tajunnut kokeilla tuota pullotaktiikkaa,ensi kerralla sitten.Pussin pohjalle jäi vielä puoli kiloa hiekkaa,lisään myöhemmin,nyt loppui hiekanpesu into jo..:D
Hauskaa katsella kun kärsänuoliaiset peuhaa uudessa hiekassa.. :)
akvaariot 225l ,98l .
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mihin siinä pulloa tarvitaan, siihenhän menee todella vähän kerrallaan? Laiskempi laittaa sen hiekan muovikassiin ja nostaa kassin akvaarioon, sitten sormella tökkää reiän kassin pohjaan ja valuttaa hiekan haluttuihin kohtiin.
ennijonne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ennijonne »

vinkit senkun paranee..:D...no mutta menihän tuo ilman apuvälineitäkin..täytyy vaan parin päivän päästä pestä suodatin.
akvaariot 225l ,98l .
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”