Kaasua komissaario Palmu

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
veksi
Member
Member

Kaasua komissaario Palmu

Viesti Kirjoittaja veksi »

Tarvitsisin neuvoja hiilidioksidisysteemin hankintaan kiekkoaltaaseen. Saako niillä oikeasti pH-säädettyä haluamakseen (Helsingin vesijohtovesi)? Minkälainen laitteisto toimii ongelmitta? Mitä pitää huomioida? Mistä saa ja mitä maksaa? Kaikki tieto/kokemukset kiinnostaa.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Tuossa kasvit ja sisustus osion alussa on suuri hiilidioksidi linkkikooste, josko siitä olisi mitään apua.
Mistä näistä tietää..
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla on Seran seramic, maksoi saksasta tilattuna reilun 200e. Lisäksi tilasin myös aktiivilevittimen (biopalloilla täytetty laite, jonka läpi pistetään suodatinvesi kiertämään) hinta n.50e. Toinen levittimeni on JBL:n Proflora CO² Vario lisäosalla, hinta aquaristikshopissa n.27e. Se on todella paljon vaivattomampi, kuin tämä aktiivilevitin ja totesin käytössä (ainakin 50 litraisessa ;) ) varsin toimivaksi peliksi. Zoo zajac:sta saa pH-säätöyksikön, joka maksaa reilun satasen ja sitten siihen on hankittava magneettiventtiili lisäksi (maksaa muutaman kympin). Suomesta kannattaa harkita CO2-pullon ostoa. Se maksaakin sitten pari sataa...riippuen tietty koosta. Lisäksi tarvitset paineenalentimen+neulaventtiilin ja nekin maksavat muutaman kympin. Jos löydät tällaisen paketin käytettynä säästät pitkän pennin. Itse ostin täydellisen paketin täältä käytettynä ja maksoi n. 270e (iso n.10 l pullo, zacin mittayksikkö elektrodilla, kalibrointinesteet, magneettiventtiili, JBL:n levitin).
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Käyppä katsomassa tämä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=89536
Itselläni on kolme tällaista laitteistoa ja olen ollut tosi tyytyväinen näihin. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
veksi
Member
Member

Vaikutukset

Viesti Kirjoittaja veksi »

Mitkä tämmösen laitteiston vaikutukset on oikeesti?? Kasvit lähtee kasvamaan, jos hiilidioksidi on ollut pullonkaula? Vai onko tuo 30C joka tapauksessa liikaa? Saako pH:n kutoseen, jos sitä tahtoo? Miten estetään se, ettei hiilidioksuidia tule liikaa? Pitääkö laitteistoa jatkuvasti huoltaa? Mitä käyttö maksaa?
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla ainakin kasvaa kasvit todella hyvin 28C:ssa. En osaa sanoa kuinka paljon hiilarilla on siihen osuutta. Lannoitukset ja valot on kunnossa myös. Hiilidioksidia ei tosiaan pääse menemään liikaa, kunhan laitteiston pH arvon pistää oikeaksi. Pullosta syöttöä kannattaa pitää päällä mahdollisimman hiljaisena, jotta pH pysyy tasaisena. Tuosta aktiivisesta levittimestä sen verran mainittava, että painetta pidettävä paljon korkeammalla kuin passiivilevittimessä koska ainakin minulla se on allaskaapissa ja käsittääkseni hydrostaattinen paine sen verran kova, ettei mitkään pikkupaineet riitä. Toisaalta suodattimestani menee suoraan ulostulo pH-elektrodiin, joten syöttö ei ole päällä kauaa. PH:n saa toki niin alas kuin itse säätää. PH-säätöyksiköstä säädetään haluttu arvo ja laitteistoa kalibroidaan (neloseen ja seiskaan) aina kun jaksaa. Itse kalibroin alussa muutaman kerran viikossa ja nyt esim en ole kalibroinut kumpaakaan laitteistoani moneen kuukauteen. Pullon täyttö maksaa n.40e. Olen joutunut täyttämään n.10 litraiseni kerran kahden vuoden käytön jälkeen. Laitteisto on 530 litraisessa ja pH säädetty kuuden pintaan. Toki pullo tyhjenee nopeammin jos haluaa pitää pH:ta esim viidessä ja kraanaveden pH on kovaa ja emäksistä.

Niin ja tosiaan säätöyksikkö syöttää hiilidioksidia niin kauan, kunnes pH on halutussa arvossa. Seran seramicin sisään rakennettu magneettiventtiili ja Zacin laitteeseen asennettu mg-venttiili pysäyttää syötön kun pH arvo on esim 6,2 kun rajaksi laitteesee on asennettu 6,3 ja syöttö alkaa taas kun pH on noussut 6,4:n.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tuon pH säätö hiilidioksiidilla riippuu pitkälti KH arvosta jos KH on korkea 6-7 ei pH voi säätää paljon alle 6,7-6,8 jos kh on 2 niin silloin päästään jo pH 6 tuntumaan.
Toki sen saa säädettyä alas korkeallakin KH:lla mutta kalat ei siitä pidä.
Tässä hyvä taulukko josta voi katsoa.http://www.dennerle.de/HG07UG07.htm
Mutta kasvit tykkää oli pH sitten mikä hyvänsä. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”