Suodatusprobleema, mistä zeoliittia/korviketta edullisesti?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jussi_K
Starting Member
Starting Member

Suodatusprobleema, mistä zeoliittia/korviketta edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Hei!

Olen rakentamassa melko erikoista ratkaisua. Tarkoitus on rakentaa afrikan kääpiösiilille koti, jonka putsaus luonnistuisi kuin itsestään. Perustuen myrkkynuolisammakkojen ja pienempien trooppisten liskojen kasvatukseen. Eli ajatus olisi että siilin (250grammainen otus) uloste ja virtsa muutettaisiin ilman typeksi ja osittain nitraateiksi, jotka sitten takaseinän kasvit kuluttaisivat.

Ajatus on seuraavanlainen, eheimin pro pytty 600 litrasille akvaarioille pyörittää vettä ympäri, Se valuu takaseinääpitkin purona pohjalle, josta se sukeltaa suoraan maan alle, jossa se kiertää siis jatkuvasti. Puro hapettaa vettä kivasti ja veden tulisi kiertää pohjalla kanssa kohtuu hyvin. Pohjalla on siis sitten tosiaan 10 senttiä vettä eli 80 litraa vettä. Veden lisäksi siellä on tietysti joku alusta bakteerikasvustolle, esim zeoliitti. Zeoliitti imee vedestä ammoniumin, jonka bakteerit sitten muuttavat pääosin typpikaasuksi ja pikkasen nitraateiksi. Näin siilin ruoka lopulta muutttuu kasvilamppujen valon avulla lehdiksi.

Itse puhdistus tapahtuu aina aamulla siilin mentyä nukkumaan kuivaan pesäänsä, jolloin pumput suihkuttavat terraarion pohjaa pyyhkien siitä ulosteet ja virtsajäämät.

Pulmat:
Mistä zeoliittia tai jotain vastaavaa ratkaisua? Sitä tosiaan tarvitaan melko paljon, varmaan 50kg

Mitä laittaa zeoliitin ja pinnan väliin? Eli pinnassa on jokisoraa. Mitä laittaa väliin. Pitäisi olla kevyttä ja ei myrkyllistä. Kävisiköhän lekasora?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Zeoliittia saa vaikkapa:

www.aquaristic.net

Maksaa tosin tuo määrä ihan sikana. Eikö suodatinvaahtomuovimatto kelpaisi ihan yhtä hyvin, saa samasta osotteesta? Jos akvassa on joku 5 L niin riittää, kai yhdelle siilille pitäisi muutama kymmenen litraa ihan hyvin riittää.

Soran ja biomassan väliin hienosuodatinmattoa? Saa samasta lafkasta jotain 10 euroa/metri. Meniskö jopa hyttysverkko, pitäisi ainakin massat erillään.
Minä juon nyt kahvia!
Jussi_K
Starting Member
Starting Member

Hei

Mitenköhän mahtaisi tuollainen allassubstraatti toimia?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Kyllä zeoliittiakin akvassa käytetään. Ja parhaiten nää perinteiset allasmediat mm. vaahtomuovi pelittää kosteassa tilassa, ei siis veden alla, mitä periaatetta mm. nää isot ja kalliit, usein itse väsätyt märkä/kuiva- eli valutinsuodattimet hyödyntää. Ns. mattosuodatin (Google! & tämän palstan haku) hyödyntää juuri hidasta vedenvirtausta vaahtomuovimassan lävitse.

Biopallot voisivat olla myös ihan harkistemisen arvoinen vaihtoehto ehkä, en sitten tiedä tuleeko mitään etua esim. vaahtomuoviin verrattuna. Mutta yleensä, jos siis mediat ovat veden alla/kosteassa, en tiedä onko mitään syytä, miksi akvamedioita ei voisi ihan sellaisenaan käyttää. Korkeintaan voisi kysyä, nouseeko esim. tiettyjen medioiden kohdalla vesi kapillaari-ilmiön keinoin helpommin ylöspäin, niin että siilin tassut kastuisivat.

Jo ulkosuodatin oikeastaan riittäisi oikein varustettuna (biomediat) typen yhdisteiden hapettamiseen melki, ainakin jos siilin/siilien painoa silmälläpitäen arvioidaan.. Voisiko olla altaan pohjalla jotain nimenomaan karkeampaa vaahtomuovia ettei ainakaan nopeasti tukkeutuisi? Tai alle 5 cm hienompaa, päälle 5 cm karkeampaa? Joskushan tuommoinen pohja voi tukkeutua toki (??) jolloinka koko projekti olisi avattava, mikä zeoliitti/lekasora/sorayhdistelmän kohdalla olisi aika iso operaatio, kun mediat eivät pysyisi toisistaan erillään.

Mutta eihän minulla sinänsä asiasta kokemusta ole, nämä vain tämmöisinä aavistuksina.
Minä juon nyt kahvia!
Jussi_K
Starting Member
Starting Member

Vaahtomuovista? Pitääkö olla just semmosta mattosuodattimien tekoon tarkoitettua, vai onko jotain hyviä korvikkeita? Mitkäköhän karkeudet kannattaisi ottaa? Karkea ja keskikarkea?

Mites Lekasora? Onko myrkyllistä? Voiko laittaa jokisoran alle pohjalle, olis kevyttä ja huokosta kanssa.

Eli tuo suodatin on eheim professional 2228 ja tarkoitettu ilmeisesti noin 600 litran akvalle. Sen kaikki korit on täynnä zeoliittia. Meinaatteko tosiaan että se riittäisi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”