Harrastuksen uudelleen aloittaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SnowBear*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 621
Liittynyt: 22:07, 01.03.2004
Paikkakunta: Porvoo

Harrastuksen uudelleen aloittaminen

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

No niin, hirmuisen kauan en ole ilman akvaarioita ollut mutta...

Mulla on 420 litrainen laari ollut melkein puol vuotta tyhjillään (mahdollinen uudelleen silikoonaus edessä mikäli vuotaa testattaessa) ja nyt kun olen saanut sen kokoisen kämpän jonne tuo mahtuisi niin eteeni tuli pieni ongelma. Minulla ei ole varaa ostaa siihen sopivan kokoista ulkosuodatinta.
Joten jos siis hankkisinkin tänne pelkästään kasveja ja mahdollisesti vain muutaman partamonnin pohjalle niin eikös sitten hieman isompi sisäsuodatin tai vaikka kaksi riittäisi?

Seuraava kysymys onkin sitten se että akvaarioon ei ole enää olemassa lamppua joten sellainen rakennetaan. Onko 4 kpl 120cm loisteputkea "peilirosteri" heijastimilla jo liikaa kasveille?

Noh sitten tuo jalusta, sitä ei siirretä mihinkään koska on niin painava joten lecaharkkoja pitäisi ostella. Allas on 150cm pitkä, montako harkko tornia sen kokoiseen tarvitsisi jos pöytälevy on esim. 30mm paksua?

Saattaa olla että tämä olisi kuulunut tekniikkaan mutta kun en ollut ihan varma niin menkööt tänne. :)
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Se, kuinka monta lecaharkkoriviä altaan alle kannattaa laittaa, riippuu ihan harkkojen leveydestä. Taitavat olla aina n. 60 x 20cm pitkiä, mutta leveyden saa valita.
Itse varmaan valitsisin suurimman mahdollisen leveyden eli 39cm, ja laittaisin niitä kolmeen pinoon altaan alle. Silloin ainakin kestää kun melkein 120cm altaasta on harkkojen päällä.

Kyllä varmaan kestäis vähemmälläki, mutta kuten sanoin, itse tekisin noin :) Ei vaan taida jäädä ulkosuodattimelle tilaa 8O

Kannattaa vaan alkaa piirtelemään paperille eri vaihtoehtoja. Haulla saat lisää tietoa lecaharkkojen leveyksistä ym.

Ja ulkosuodattimiahan saa halvalla käytettynä! Tuon kokoiseen kun ulkosuodatin vois olla parempi vaihtoehto entä kaks sisäsuodatinta.
Sisäsuodattimenkin voi rakentaa itse, etsis haulla jarvij -nimimerkki, hänen sivuillaan on teko-ohjeet!
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Jalustasta... ohuempiki levy käy, mutta jos sulla on tuommonen valmiina, niin hyvä. Meillon 130cm pitkä allas kolmen pinon päällä, eli yhteensä 9 harkkoa. Ja levyn paksuus on 22mm. Kuva siitä. Sun altaaseen vois laittaa neljäkin pinoa. Noihin harkkojen väliin sopii Jyskin ihania koreja...(hitto...uusimmat kuvat on laittamatta nettiin)

Sitte siitä suodattimesta... meillon kaks sisäsuodatinta 390 litrasessa. Juwelin jumboja myyvät tosi edullisesti (liikkeetkin tai netissä), ku kukaan niitä ei muka halua. Me ollaan oltu niihin enemmän, ku tyytyväisiä. Eipähän tarvi pelätä, että vedet on lattialla.

Ja valaisimista. Kaksi sellaista valaisinta sanotaanko paremminkin riittää. Ei oo ollenkaan liikaa. (Sähköasentaja-veljeltäni pitääkin käydä kyseleen onko vanhoja valaisimia kertynyt)
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Tee mattosuodatin!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mä rakensin juuri 200-litraiseeni sellaisen jjarven sivuilta löytyvän biologisen sisäsuodattimen. Toivon ainakin, että se toimii. Lisänä tulee olemaan Eheimin 2048 sisäsuodatin, jonka laitan kohta tilaukseen. Tähän saakka akva on toiminut kahdella Fluvalin sisäsuodattimella, mut ne ei kyllä ole riittäviä.

Juwelin altaasta purin sen oman rotiskon pois, kun sitä oli niin paljon haukuttu ja vei ihan kamalasti tilaakin 100-litraisesta. Rakentelin siitä tällaisen. Muistaakseni Huuto.netissä oli vielä eilen myynnissä yksi Juwelin suodatin. Eipä niistä taida monikaan pitää, vaikka muutamat sentään ovat olleet tyytyväisiä.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Olen myös mattosuodattimen kannalla. Saa halvalla ja hyvän! Samalla periaatteella toimii sitten jo tuossa aikaisemmin mainittu itse tehty sisäsuodatin, johon löytyy teko-ohjeet jarvij:n sivuilta. Siellä myös ohjeita mattosuodattimen rakenteluun.

Mattosuodatin tai tämmöinen samalla tyylillä tehty suodatin eli suodatinmattoa ja pumppu, toimii aluksi pelkästään mekaanisena suodattimena, mutta siihen biomassan kehityttyä toimii myös biologisena suodattimena.

Pelkkä mattosuodatin jo riittää altaan suodatukseksi, mutta monilla on roskankerääjänä lisäksi jokin sisäsuodatin.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 621
Liittynyt: 22:07, 01.03.2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Siis kun käytännössähän tähän altaaseen ei tule kuormitusta kun sinne ei niitä kalasia tule vaan ihan vaan pelkkiä kasveja. Niin tai tulee sinne muutama partamonni kun kaverilla on ylikansoitus niistä mutta ei muita kaloja.

Ja joo mattosuodatin on varmasti ihan hyvä mutta kun mä en ole niin hyvä tollaisten kanssa niin hankkisin sitten mieluummin sisä- tai ulkosuodattimen joita osaisin jo käsitellä.


Eli käytännössä 4 tornia niitä harkkoja altaan alle. 120cm pitkässä altaassa mulla on kolme tornia, nyt en vaan harkkojen leveyksiä muista... :roll:

Ja toi lamppu on suhteellisen helppo toteuttaa kun mulla on jo "kotelo" ja heijastimet valmiina. Ja mulla on yks tuttu söhköliikkeessä töissä joten sähköosien hankinta ei oletettavasti tule niin hintavaksi. :mrgreen:

Noh täytyy nyt kattoa kuin ton projektin käy kun työttömänä ilman työttömyyskorvauksia ei ole ruhtinaallista elää. Onneksi ei sentään tarvitse sitä akvaariota ostaa :D
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

SnowBear* kirjoitti: Eli käytännössä 4 tornia niitä harkkoja altaan alle. 120cm pitkässä altaassa mulla on kolme tornia, nyt en vaan harkkojen leveyksiä muista... :roll:
Harkot on kokoa 60X20X20cm...jos laitat neljä pinoa, väliin jää aina 23,... senttiä. Sinne harkkojen väliin ei mahu juurikaan koreja esim.
Mutta jos sulla on niin paksu levy, niin varmasti kestäis se kolmekin pinoa. Harkkojen väliin, ku laittaa jonkun ohuemman levyn, niin saat samalla hyllyn. Ja väliin jää 45 cm. Sinne jo mahtuu kunnon kokoisia koreja.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”